Günəşə həsrət qalan dost
Əjdər Ol Azərbaycan ədəbiyyatına, demək
olar ki, bütün ədəbi janrlarda önəmli əsərlər
bəxş edən, qələmini sınadığı hər
sahədə kamil sənətkar olduğunu isbatlayan yazarlardan
biridir. Mən
onu uzun illər əvvəl nəsr əsərləri ilə
tanımışam: “Səhra komandirinin meymunu”, “Tütün
limanı” və “Portret hekayələr” əsərlərini
oxuduqda onunla eyni teldən, eyni pərdədən səsləndiyimizin,
eyni dildə danışdığımızın, bənzər
insanların hekayətlərini anlatdığımızın
fərqinə vardım. “Usta Yusifin kamançası”nda Əjdər
Ol qələminin yaratdığı qəhrəman, pinəçi
Qədir ilə mənim “Evin yıxılsın, Hacı”
adlı hekayəmin qəhrəmanı Davulçu Adəm eyni
həyatın içindən eyni kədərlərlə
keçən, məişət qayğısıyla dəridən-qabıqdan
çıxan əkiz qardaşlar kimiydi... Qədir
qızına kamança almaq üçün qədəhləri
bir-birinə vurarkən Adəm uşaqlarına çörək
almaq üçün qırx cildə bürünüb davula
vururdu. Bir şeyin də fərqinə
varmışdım ki, ikimiz də qəhrəmanlarımızı
ürəkdən sevir, onları oxuculara yumor pəncərəsindən
göstərərək anladırdıq... Buna
görə də onun hekayələr külliyyatını
daha diqqətlə, dərindən, bir neçə dəfə
oxumalı oldum. Onun yumor
anlayışından təsirləndiyimi də etiraf etməliyəm.
Əjdər Ol ədəbi süjetin dayaz sularında
üzməyi də, həyatın bir küncündə həyatla
mübarizə aparmayan, gerçəkdə var olmayan süni qəhrəmanlar
yaratmağı da sevmir. Başqa sözlə desək, o, qələmini
birbaşa həyatın içinə daldırır. Vəziyyət belə olanda o qələm gerçək
insan hekayələrindən başqa nə yaza bilər ki?
Həyatla və insanla dərin bir təmas
halında olan Əjdər Ol həyatın özünü və
o həyatı yaşayan adi insanları çox canlı şəkildə
ədəbiyyata gətirir. Onun qələmi
“Portret hekayələr”ində Namiq Abdullayev, Adil Mirseyid kimi ədəbi
şəxsiyyətləri ayrıca bir hekayə qəhrəmanlarına
çevirərkən də bu düşüncələrlə
hərəkət edir. Onlar bir yazar, şair, rəssam ola bilər, nə olsun ki? Əjdər
Ol onları da bütün təbiilikləri ilə, həyatla
mübarizə aparan adi insanlar kimi qələmə alır.
Buna görə də onun hekayələrinin xarakterini bir kəlmə
ilə izah et desələr, mən
bütün qəlbimlə “səmimiyyət” deyərdim. Əjdər Ol qəhrəmanlarına - elə mənfi
qəhrəmanlarına da - böyük bir sevgi ilə
yanaşır. Eyni yanaşmanı, onun
şeirlərində təbiətə yönəlmiş
“sevgi” yansıması kimi də görə bilirik. Qəribədir, Əjdər Olun əsərlərindəki
insan sevgisi millətə sevgiyə, təbiətə sevgi isə
vətənə sevgisinə çevrilir. Onun
yumor vasitəsilə tənqid atəşinə tutduğu qəhrəmanlarına
belə Mirzə Cəlil, ya da Sabir kimi əslində sevgi ilə
yanaşdığını asanlıqla görə bilirik.
Əjdər Olun hekayələrini adi ədəbi mətnlər
kimi oxumaq da mümkün deyil. Adi səthi mütaliə
onun yaradıcılığının dərin qatlarına
enməyi əngəlləyir. Çünki
onun mətnlərinin arxasında dərin fəlsəfi
düşüncələrin var olduğu görünür.
Birinci Qarabağ müharibəsini və ondan
sonrakı dönəmi anlatdığı hekayələrində
onun bu qayğıları açıq şəkildə
özünü göstərir. “Səhra
komandirinin meymunu” adlı hekayənin arxa planında müstəqilliyinə
yeni qovuşan bir ölkədəki hakimiyyət
boşluğu, dövlətçilik anlayışının
müəyyənləşməməsi, nizami ordunun
qurulmaması və bunun nəticəsində yaşanan
başıpozuqluq və qarışıqlıq böyük
bir kədərlə vurğulanır.
Yazıçının II Beynəlxalq Kaşğarlı
Mahmud Hekayə yarışmasında birinci yeri qazanan “Qəzənfər
müəllimgilin Şuşa yürüşü” adlı
hekayəsinin arxa planında həzin bir məğlubiyyətin
bir toplumda yaratdığı travma, “Fah...” adlı hekayəsində
isə məğlubiyyətlə qarşılaşmış
bir toplumun dərin sosioloji təhlilləri verilir... Məğlubiyyəti yazmaq çətindir, amma bu mətnlər,
eyni zamanda, bir milləti qalibiyyətə hazırlayan mətnlərdir.
Çünki 30 il sonra bütün boşluqları dolduran Azərbaycan
dövlətinin “44 günlük Vətən müharibəsi”ndə
nələrə qadir olduğunu dost-düşmən hər kəs
gördü... Əsərlərində hər zaman içində
yaşadığı toplumun tarixi və taleyini dilə gətirən
Əjdər Olun bundan sonrakı şeir və hekayələrində
bu zəfərə doğru gedən yolu da bütün
çalarlarıyla hökmən görəcəyik...
Əjdər
Olun şair kimliyi ilə qarşılaşmağım daha
sonra, onunla bilavasitə tanışlıqdan sonra baş verdi. “Günəbaxan zəmisi”, “Alın
yazıma düzəliş”, “Könül vuruşu” kimi
şeir kitablarında onun vətəni, milli duyğuları,
sevgini tərənnüm edən bənzərsiz misralarıyla
tanış oldum. Şeir
dili bambaşqa bir dildir. Şeir dilini tapa
bilməyən şairlər, təəssüf ki, ədəbiyyat
dünyasında dərin izlər qoya bilmirlər. Əjdər Ol özünəməxsus nəsr
dilinin yanında səciyyəvi şeir dilini də yaradan nadir
şairlərdən biridir. Məncə,
onun şeirindəki qüdrət ədəbi ənənələri
çox yaxşı bilməsindən qaynaqlanır.
Əjdər Ol birlikdə getdiyimiz yollar boyunca şeir oxuyan bir
dost idi. Onun klassik divan şeirinə bu dərəcədə
vaqif olduğunu, özündən əvvəlki Azərbaycan
şairləri ilə yanaşı, türk şairlərini və
türk şeirini də çox yaxşı bildiyini, onunla
etdiyimiz bu uzun yolçuluqlar əsnasında öyrəndim.
Söz söyləmə istedadı ilə
yanaşı, ədəbi ənənələrə və
klassik divan şeirinə dərindən bələd olmuş
bir şairin şeirdə yeni bir zirvə inşa etməsi də
qaçınılmazdır. O, Azərbaycanın müstəqilliyə
gedən mərhələlərini yaşamış, 20
Yanvardan, odlar, alovlar içindəki Meydan Hərakatından keçmiş
bir şairdir. Müstəqilliyə yetişən vətənə
“Gözaydınlığı” verərkən də belə səslənmişdi:
Çox
olub yağmalanan, solğun, üzülmüş vaxtın,
Çevrilib,
yandırılıb, tütsüyə dönmüş
taxtın,
Milyon il bərk dayanıb, indiyə gəldin
çıxdın,
İgidim,
qəhrəmanım, mərdim Azərbaycanım!
Ölmədim
ağ gününü gördüm, Azərbaycanım!
Hər şair ürəyi bir savaş meydanıdır, əslində. Orada dürlü duyğular
vuruşur: millət sevgisi, vətən sevgisi,
ayrılıqlar, məsafələr, vüsal arzuları, xəyal
qırıqlıqları... Qəlbini könül
meydanında döyüşdürən Əjdər Ol bu
duyğuları bənzərsiz misralarla dilə gətirmişdir:
Könlümü
vuruşa çıxarmışam mən,
Səf-səf, qoşun-qoşun kədərlə, qəmlə.
Mənim
ürəyimin hər döyüntüsü,
Təzə bir hücumdur, yeni bir həmlə.
Klassik
şeir üslubunu günümüzdə də uğurla davam
etdirən Əjdər Olun “Öldürməsin” rədifli qəzəli
onun Füzulinin, Seyid Əzim Şirvaninin, Vahidin istedadlı
varisi olduğunu göstərir:
Sevgilim rəhm
eyləsin bir vurğunu öldürməsin
Düşməsin bir də qərənfil
qırğını, öldürməsin.
Bəlkə
öz üslubu var sevgi məhəbbətdə bunun
Qoy dəyişsin bu bazarın nırxını,
öldürməsin.
Əjdər
ol sən yaşıyırsan deyə ölmək diləmir
Qoy fələk yüz yol çevirsin
çarxını, öldürməsin.
Yuxarıda da bəhs etdiyimiz kimi, Əjdər Ol Azərbaycan
ədəbiyyatının çox maraqlı simalarından
biridir. Onu maraqlı edən şey Tanrının bəxş
etdiyi yazarlıq və şairlik istedadı ilə
yanaşı, insanı, toplumu, təbiəti və hadisələri
həm bir yazar, həm də bir sənətkar həssaslığı
ilə müşahidə və dərindən təhlil edə
bilmək bacarığıdır. Çoxumuz
üçün gözlərimizin önündən axıb
gedən və həyatın keşməkeşlərində cərəyan
edən hadisələrin o qədər də önəmi
yoxdur, bu hadisələrin içində yer alanlar isə
sıradan insanlardır. Əjdər Ol isə bizə son
dərəcə bəsit kimi görünən hadisələrin
əslində “tarix” olduğunu, bu dönəmdə rol alan insanların isə müsbət və ya mənfi
tarixi qəhrəmanlara çevriləcəyini bizdən
öncə sezir...
Bu sezgi ondakı hadisələrə və insanlara
baxışı daha da dərinləşdirir,
vicdanındakı həssaslığı daha da
artırır.
Beləcə o, bu dərin müşahidə və
fərqli baxışlarıyla sonradan yazacaqlarına çox
sağlam bir zəmin hazırlayır. Çoxumuz
televizorda izlədiyimiz bir xəbəri, qəzetdə yer alan
bir məqaləni, hər hansı bir siyasətçinin verdiyi
müsahibəni, kütləvi hərəkat əsnasında
bir ziyalının - şairin nitqini, hadisələrin
qaynarlığı içində adi insanların dəyərləndirmələrini
bir neçə gün ərzində unutsaq da, Əjdər Ol
bütün bunları bir kamera həssaslığı ilə
izləyib görüntülərlə birlikdə zehninin bir
küncündə qeyd edir və illər sonra ölkəsinin
tarixi və taleyi ilə bağlı mülahizələrində
bir dəlil olaraq ortaya qoyur... Tarixi hadisələri
dilə gətirən ədəbi mətnlərin tarixi
qabaqladığını söyləyə bilərik, bu səbəblə
Əjdər Olun “Qan işığı” romanı tarixi
mübahisələrin də mərkəzində olacaqdır.
Əjdər Olun bu günlərdə “Qan
işığı” adı ilə yayımlanan romanı
üzərində ayrıca dayanmaq lazımdır. Bu roman,
Əjdər Olun yuxarıda sadaladığımız
bütün özəlliklərini özündə əks
etdirməsi baxımından çox önəmlidir. Yazar o qədər obyektiv, soyuqqanlı və realist
bir müşahidəçidir ki, təsvir etdiyi bütün
hadisələr sanki bir film kimi yenidən və canlı olaraq
yaşanırmış kimi görüntülənir. Qəhrəmanlar isə həqiqi isimləri və
şəxsiyyətləri ilə romandakı yerlərini
tuturlar.
Əjdər Ol bu romanında Azərbaycan tarixi
baxımından olduqca ağrılı və
qarışıq bir dönəmi anladır. Bu tarixi
romanın digərlərindən fərqi isə uydurulmuş
hadisələrə əsaslanan bir roman olmamasıdır.
Əjdər Ol uydurulmuş olaylarla tarixi hadisələrin
mahiyyətini dəyişdirmək, gerçəkləri
kölgələmək yerinə olmuş hadisələri bir
romanın süjet xəttinə daşıyır.
Uzaqgörən ziyalı, həssas sənətkar olaraq ölkəsinin
bu dönəmdə məruz qaldığı durumu ürək
ağrısı ilə dilə gətirən bir yazar SSRİ
imperatorluğunun çökməsinin Azərbaycanda
yaratdığı travmaları və illərlə Sovet
dönəminə tabe olmuş bir millətin diriliş,
varoluş və müstəqillik mərhələsindəki
yalnızlığını gözlər önünə sərir.
Tez-tez daha geriyə, tarixin dərinliklərinə enərək
anlatdığı dönəmi qarşılaşdıran
Əjdər Ol 1980-ci illərin sonlarına doğru Azərbaycanın
üzləşdiyi dəhşətli durumların tarixi
köklərinə enərək əslində gənc nəsillərə
millətin başına gələn fəlakətlərin
qaynağını da göstərir... Əjdər
Ol Sovet rejiminin pərdə arxasını da incələdiyi
romanında Çar Rusiyasının Qafqaz siyasəti ilə
SSRİ imperatorluğunun bu bölgə ilə bağlı
siyasətinin mahiyyətcə bir-birinin davamı olduğunu
tarixi hadisələr üzərində anladır. Bir çox ölkələrin Sovet boyunduruğundan
sıyrıldığını, amma Azərbaycanın
müstəqilliyə gedən yolunun bilavasitə SSRİ rəhbərləri
tərəfindən minalanmasını da dilə gətirir.
Türklər və ermənilər
arasındakı nifaqın əslində məqsədli şəkildə
rejim tərəfindən icad olunduğuna şahidlik edirik.
Roman Ukraynadakı Çernobıl Atom Stansiyasının
partlaması və onun ətrafında inkişaf edən hadisələrlə
başlayır. Bu böyük partlayışdan bir
metafora kimi istifadə edən yazar əslində böyük
bir imperatorluğun içəridən partlamasına,
süqutuna işarə edir. Romanın səhifələri
arasında irəlilədikcə xalqların
qardaşlığı ideologiyasını bir şüar olaraq
mənimsəmiş Sovet rejiminin bunu sadəcə təzyiq və
zorakılıqla aşıladığı, millətlərin
yaddaşını məhv edə bilmədiyi, mərkəzi
hakimiyyət zəiflədikdə isə həmin zorakı
rejimin necə darmadağın olduğu görünür.
Beləcə Əjdər Ol millətləri
“Sovet qazanı”nda əritmə və kimliksizləşdirmə
siyasətinin sonralar kiçik xalqların faciəsinə
çevrildiyini də qeyd edir.
Çernobıldakı partlayışın
ayrı-ayrı ölkələrdəki təsirlərini,
Baltik ölkələrindən Almatıya və Bakıya qədər
təsirlərini dilə gətirən yazar
Çernobılı SSRİ-nin dağılma erası kimi dəyərləndirir. Bu partlayış təqribən
üç il sonra Bakıda təsirini
göstərir. Əjdər Ol Azadlıq Meydanında bir milllətin
ayağa qalxdığını, bir millətin vulkan kimi
partlamasını bütün detalları ilə, gələcəkdə
tarix araşdırmaçılarına mənbə ola biləcək təəssürat və dəyərləndirmələrlə
roman səhifələrinə köçürür. Yazar belə bir çalxantılı siyasi mühitdə
şahidlik etdiyi hadisələri anladarkən
soyuqqanlılığını, obyektivliyini də əsla
itirmir. O, Bakıdakı Meydan hərakatını,
dövrün iqtidarı və müxalifəti pəncərəsindən
baxaraq çox fərqli şəkildə dəyərləndirir.
Azadlıq mitinqlərinin “20 Yanvar qırğını”na çevrilməsini də...
Əjdər
Ol dövrün iqtidarının hadisələri idarə etməkdə
aciz qaldığını, mərkəzin dəstəyi ilə
iqtidara gəldikləri üçün oradan asılı
qaldıqlarını, illərin verdiyi bir
alışqanlıqla Moskvadan mədət umduqlarını dilə
gətirərkən dövrün müxalifətinin də
hadisələri düzgün dəyərləndirə bilmədiyini,
bu dönəmdə Azərbaycanın xaosa sürükləndiyini
vurğulayır. Əjdər Ol bu
ağırlı dövrü təsvir edərkən dövlətçilik
və dövlət qurma ənənəsi ilə liderlik
mövzularına da toxunur. Dünya və
Türkiyə tarixindən verdiyi örnəklərlə
dövrünü qabaqlayan liderlərin bir xalqı necə
ayağa qaldırdığını, bundan məhrum olan milllətlərin
isə məlala uğradığını canlı hadisələrlə
göz önündə sərgiləyir.
Mərkəzi
hakimiyyətin dağılması, yerli iqtidarların
böyük xalq hərəkatları ilə sarsılması
kimi mətləbləri detalları ilə işləyən
yazar Azərbaycandakı xalq hərəkatı və
müxalifətin mövcud iqtidarı sanki qumdan
ucaldılmış qala kimi devirməsinə rəğmən,
lider əskikliyi və I Qarabağ müharibəsinin çat
verməsi ilə düçar olduğu acizliyi də
vurğulayır. Xalqı bir araya gətirə
biləcək liderin olmamasını, bu səbəbdən də
Azərbaycanın parçalanmaya doğru getdiyini bütün
obyektivliyi ilə təsvir edir.
Sonra bir
liderin yenidən meydana çıxdığını, ipləri
ələ alan bir rəhbərin ölkəyə
necə bir iqtidar gətirdiyini, millətlərin həyatında
geri çəkilmənin əslində məğlubiyyət
olmadığını, əksinə, gələcək həmlələr
üçün zəmin hazırladığını,
hakimiyyət boşluğunun bir millətin həyatında nələrə
səbəb ola biləcəyini, düzgün milli və beynəlxalq
siyasət yürütməyin vacibliyini və Azərbaycandakı
durumun dəyişməsini də göstərir.
Biz Sovet rejiminin dağılma prosesini Azərbaycanın
timsalında izlədiyimiz, yaşadığımız
üçün o günlərdə Azərbaycanda yaşanan
bütün hadisələrin Türkiyəyə də
yansıdığına şahidlik etmişik. Əjdər Ol bu
romanında bizim o illərdə televiziya proqramlarında bir xəbər
kimi izlədiyimiz hadisələrin iç üzünü də
açıb göstərir. Üstəlik, Azərbaycan
tarixini ədəbi bir dillə, həm də bütün
çılpaqlığı ilə... Bu
romanı oxuyanların adı böyüdülmüş
neçə qəhrəmanın o ad altında əzildiyini də,
adı o qədər də eşidilməmiş neçə
insanın vətən və millət məsələlərində
idrakını da ortaya qoyur.
Bir sözlə, Əjdər Olun “Qan
işığı” romanı 1985-ci ildən bu
günümüzə uzanan tarixi hadisələr zənciridir. Bu roman Azərbaycanın
son qırx illik tarixinə və bir millətin alt-üst
edilmiş taleyinə də işıq tutur. Romanı oxuyanların Azərbaycanın son qırx
ildəki tarixinə dair bilgilərini təzələyəcəyinə
və yaşanan hadisələri daha sağlam
düşüncəylə dəyərləndirəcəyinə
inanıram.
Əjdər Olun yumor anlayışına ayrıca bir fəsil həsr etmək lazımdır. O, ən kədərli hadisələrin içindən də insanı güldürən, düşündürən bir mizah çıxara bilir. Həyata və insanlara yumor pəncərəsindən də baxa bilən Əjdər Olun Türkiyədə də yayımlandıqdan sonra böyük maraqla qarşılanan “Azərbaycan lətifələri” (“Əjdər Olun kitabı”) Kitabi-Dədə Qorqud kimi nəsillər boyunca bu millətin hafizəsində qalacaq özəlliyə sahibdir. O, hələ də yazılan və hər yeni nəşrində əlavələrlə davam edən əsərində Azərbaycanın müdrik siyasətçilərinin, hazırcavab yazar və şairlərinin, incə və zərif mətləblər ərsəyə ətirən sənət xadimlərinin başlarına gələn əhvalatları öz üslübündan keçirərək möhtəşəm lətifələrə çevirir. Onun bu tərtibçilik fəaliyyətini də ayrıca qeyd etmək lazımdır. Dostumuzun bu kitaba daima yeni əhvalatlar əlavə etdiyinin fərqinə vardıqda Türkiyədəki bir gəzintimizdə ona bir əhvalat danışmışdım. O qədər gülmüşdü ki... İki il sonra həmin əhvalatı onun kitabının yeni nəşrində Azərbaycan türkcəsiylə gördükdə öz danışdığım əhvalata mən də gülmüşdüm. Bu əhvalatlar anonim şəkildə dildən-dilə yayılsa da, onlara məna yükləyən və ədəbi əhvalatlara çevirən Əjdər Ol üslubudur. Ona nəql etdiyim əhvalat Əjdər Olun üslübündan keçmiş və tamamilə yeni rənglər qazanmış, yeni bir mətnə çevrilmişdi. Əjdər Ol gülərkən gözlərində qəribə bir işıq parlayır, o işıq əslində güldüyü əhvalatla bağlı gələcəkdə nələr edəcəyini düşünən bir yazarın/şairin yazacaqları ilə bağlı işarət fişəngidir... Əjdər Olun gözlərində yaradıcılıq işartısına səbəb olan həmin əhvalat kitabda “Dost sovqatı” başlığı ilə yer almışdır:
“Türkiyəli yazıçı, Azərbaycan ədəbiyyatını türkcəyə çevirən İmdat Avşar “Əjdər Olun kitabı”nı İstanbulda nəşr etdirəndən sonra doğulduğu bölgənin məzəli adamları barədə mənə lətifələr söyləyirdi. Onlardan bir neçəsi yadımda qalıb, onlardan biri də “Müsəlla”dır:
Kırşəhr ətrafı kəndlərin birində quraqlıq keçdiyini görən əhali əski ənənələri yada salıb Allahdan yağış diləməkdən ötrü müsəllaya çıxmaq ərəfəsində “Quran” oxutdurmaq üçün yönlü bir molla tapa bilmirlər. Axırda əlac kəsilir, Abdal Dehqanini götürməyə məcbur olurlar. Çöldə şölən düzəldilir, qurbanlar kəsilir. Abdal Dehqani könülsüz çağırıldığını, adamların onun dualarının müstəcab olacağına inanmadığını bilsə də, özünü o yerə qoymur və bir təpənin başında oturub yorulmadan “Quran” ayələri oxuyur. Axşamüstü göyün üzü qaralır, yağış yağmağa başlayır.
Abdal Dehqani onun kəramətinə heyran qalan kənd adamlarına üz tutub deyir:
- Hə, necədir? Mənə dodaq büzürdünüz, görürsünüz necə yağış yağdırıram? İstəyirsiniz arada qurban olduğuma arada qar da səpələtdirim!
17 avqust bu qədər çətin bir ədəbiyyat yolunu uğurla keçən Əjdər Olun doğum günüdür. Yolun yarısını haqlayan bu gözəl insana, istedadlı yazıçıya, şairə, əziz dostuma uzun ömürlər, yeni yaradıcılıq uğurları, bir də Nazim Hikmətin dediyi kimi, “günəşli gözel günlər” diləyirəm.
11/08/2022 İstanbul
İmdat AVŞAR
525-ci qəzet.- 2022.- 17 avqust.- S.6.