Gəlin rəqs edək
Təxminən
bir il əvvəl unudulmuş, yaxud
unudulmaqda olan qədim xalq rəqs havalarının, diringə
və rənglərin taleyi ilə maraqlanmağa, onları
üzə çıxarıb tar və udda ifa etməyə
başladım. Məqsədim musiqi ictimaiyyətinin
diqqətini bu vacib məsələyə yönəltmək,
unutqanlıq sindromundan əziyyət çəkən rəqs
havalarımıza ikinci həyat vermək idi. Qırxa yaxın belə rəqs melodiyasını
tapıb öz ifalarım əsasında hazırladığım
videoçarxları sosial şəbəkədə
paylaşdım. Lakin bu yeni missiyam mənim
üçün başqa bir cəhətinə görə də
son dərəcə əhəmiyyətli oldu. Belə ki,
bu layihə rəqs havalarımızın adlarından
tutmuş melodik quruluşuna, mənşəyinə qədər
bir çox problemlər ətrafında kiçik
araşdırmalar aparmaq üçün mənə əlverişli
şans verdi və nə yaxşı ki, bu
çaparaq araşdırmaların nəticələrinə
dair fikirlərimi, qeydlərimi yazıya aldım.
Onları sizin və musiqi ictimaiyyətinin mühakiməsinə
verirəm.
"SƏMƏNİ"YƏ
İTHAF
"Əhməd haradadır?" filmində Nərgiz
xalanın əlində yekə səbət üzüm
yığmağı imitasiya edə-edə naşı rəqqaslara
rəqs öyrətdiyi səhnəni yəqin ki,
xatırlayırsınız. Orada səslənən
melodiyalar əslində "Səməni" xalq rəqsinin
melodiyalarıdır və qəribə bir təsadüfdən
dönüb "Üzüm" rəqsi olub (halbuki səbəti
asanlıqla səməni ilə əvəz etmək
olardı)...
İkinci və daha mükəmməl qəribəlik (təəssüf
desək, daha dəqiq olar) bundan ibarətdir ki, bu gözəl
rəqsin öz halal statusunu bərpa edib onu Novruz şənliklərinin
bəzəyinə çevirmək, Novruz stixiyasına qatmaq
heç kimin yadına düşmür.
Bu
missiyanı mən öz üzərimə götürüb Yel
çərşənbəmizə "Səməni" ətri
qatmaq istədim (arada Səməninin incik monoloqu kimi bir
muğam gəzişmələri ilə)...
Bilmirəm alındı, ya yox.
"ON
DÖRD"ÜN 14 SUALI
Bizim qədim xalq rəqslərimizin bəzilərinin
adları 1001 sual doğurur. Məsələn,
"On dörd", "Yüz bir", "Çervon",
"Şuşani" və s.
Ehtimal olunur ki, keçmişdə el musiqiçiləri
elə el şənliklərindəcə bədahətən
düzüb-qoşduqları rəqs melodiyalarının
itib-batmaması üçün onları nömrələyirlərmiş. Bu məntiqlə
"Yüz bir" - bu sırada yaranan 101-ci rəqs
melodiyasıdır. Bəs onda yerdə
qalan 100 rəqs havasından neçəsinə yiyə
durmuşuq? Deyək ki, 30-40 rəqs
melodiyasını yaşatmışıq. Bəs 60, 70 rəqsimiz
niyə itkin düşüb? Mən hələ
101-ci melodiyadan sonra yarananları demirəm.
Kimsə deyə bilər ki, onlar zamanın
sınağından çıxa bilməyib, ona görə də
unudulub. Amma 101-ci melodiya varsa, məntiqə görə ona qədər
nömrələnmiş 100 melodiya da olub axı və
keçmişdəki müdrik sənətkarlar xalqın
xoşuna gəlməyən, zəif melodiyaları heç vəchlə
nömrələməzdilər.
Bu unutqanlıq ki, bizdə var, o 30-40 melodiyanı da
qarşıda yaxşı heç nə gözləmir. Elə
çoxlarınız etiraf edərsiniz ki, "On dörd"
rəqsinin melodiyalarını ilk dəfə mənim həvəskar
ifamda eşidirsiniz.
Biz bu gedişlə hara gedirik?
Biz nə
üçün unutqanlığa belə meyilliyik?..
14 sualdan 2-sini verdim. Bu suallara düzgün
cavab tapılsa, o biri suallara ehtiyac qalmaz.
"AZƏRBAYCAN
QIZI" NƏ DEYİR?
Adına
layiq bu qədim və gözəl xalq rəqsi "atası",
"anası" məlum olmayan bic melodiyaların hay-həşirinə,
çığır-bağırına tab gətirməyib
bir küncə sıxılaraq unutqanlıq sindromundan əziyyət
çəkə-çəkə gözləyir. Gözləyir ki, biz nə vaxt onu xatırlayıb əziyyət
çəkdiyi bu depressiya vəziyyətindən
çıxaracağıq, ona və onun kimi digər mənəvi
sərvətlərimizə yeni nəfəs verəcəyik.
Bunu
mütləq etməliyik! Çünki insan,
toplum, xalq özünü tanımasa, öz mənəvi sərvətlərinin
qədrini bilməsə, onu başqaları da tanımayacaq,
heç tanımaq da istəməyəcək. Bu sərvətlər
isə belə sərvətlərin həsrətini çəkənlətin
"ovu"na çevriləcək.
"BƏHRAMSAYAĞI"
DƏRAMƏDİ
Mən bu
dəramədi düz 40 il bundan əvvəl o vaxt gənc olan
Alim Qasımov televiziyada
"Mirzə Hüseyn segahı"nı oxuyanda (daha
doğrusu, oxumağa hazırlaşanda) dəstgaha giriş
kimi ustad tarzən Bəhram Mansurovun ifasında
eşitmişdim və həmin ifa deyəsən, bu dəramədin
həm də son ifası oldu.
Amma
ötən illər ərzində yaddaşımda yaşayan
bu dəraməd daim nəyi isə mənim yadıma
salırdı və mən bu yaxınlarda həmin "nə
isə"nin nədən ibarət olduğunu axır ki, tapdım - dahi
Üzeyir bəyin "Koroğlu" operasında Həmzə
Qıratı Həsən xana bu melodiyaların qanadlarında təqdim
edir: "Koroğlunun bir atı var/Qırat deyərlər
adına..."
Allah hər
2 sənətkara rəhmət eləsin
REANİMASİYADAKI
"CÜT BACI"
Biz, adətən,
eşitmişik ki, könül bulandıran pis şeyi unutmaq
lazımdır ki, pisliyindən, gərəksizliyindən xəcalət
çəkib (əgər buna mərifəti çatsa!) rəhmətlik
nənəmin dili ilə desəm, bilmərrə izal olsun,
ardınca da fatihəsi
oxunsun. Amma təəssüf ki, reallıqda
çox vaxt bunun əksini görürük - pisi hörmətlə
yuxarı başda əyləşdirir, yaxşıya isə
"xoş getdin" deyirik. Məhz bu
baş-ayaq siyasətin nəticəsidir ki, Zülümov
demiş, fərqinə varmadan elə itirə-itirə gedirik -
əlbəttə, Əhmədləri, Ceyranları yox, bizi
millət edən mənəvi dəyərlərimizi,
babalarımızın min bir əziyyətlə
yaratdıqları milli sərvətlərimizi.
Vay o
gündən, Zülümovun da itə biləcəyindən
narahat olduğu Şirin kişinin adındakı sözlərin
məzmununun bəlirlədiyi dəyərləri də itirək!
"Cüt bacı" rəqs havası da pislərin
güdazına gedən yaxşılardan, hətta mən deyərdim
ki, ən yaxşılardandır. Bu melodiyadakı nikbinlik, həyatsevərlik,
şuxluq, kolorit, hətta bir az da yumor
adamı valeh edir.
Amma
unutqanlıq sindromundan əziyyət çəkən bu
melodiyaya ilk növbədə təcili nəfəs vermək,
onu cana gətirmək, öz layiqli yerində
əyləşdirmək lazımdır.
Mən buna cəhd elədim.
Görün
siz nə edə bilərsiz, dostlar!
"ÇERVON"UN
ADINA YARAŞMAYAN ACI TALEYİ
Bizim bu adda rəqs melodiyamızın olması barədə
bilsəm də, anlayırdım ki, onu dinləmək
şansım demək olar ki, yoxdur - "Çervon"
yağlı əppək olub çəkilmişdi göyə. Amma sövq-təbii hiss
edirdim ki, qeyri-adi adı olan bu melodiyanı nə vaxtsa klassik ənənələrə
həddən artıq bağlı bir ifaçının
ifasında dinləyəcəm. Elə də oldu,
axtardığım "Çevron"u təsadüfən
tarzən Bəhram Mansurovun oğlu Elxan Mansurovun (bəstəkar
Eldar Mansurovun qardaşı) ifasında nəhayət ki, dinlədim
və heç cür anlaya bilmirəm ki, belə gözəl
melodiya nə üçün unutqanlıq qurbanı olub.
Bəlkə cavabı bir yerdə axtaraq?
Nə isə.
Bu melodiyanı ölməyə qoymayıb oğluna
ötürən Bəhram müəllimə Allahdan rəhmət,
Elxan Mansurova isə cansağlığı diləyirəm.
LALƏ
KİMİ "LALƏ"
"O
olmasın, bu olsun" filmində Gülnazın toy səhnəsini
yəqin ki, xatırlayırsınız. Orada yengənin (Münəvvər
Kələntərli) əlindən yapışıb ortaya
çəkdiyi xanım - Əminə Dilbazi "Lalə"
rəqsinin melodiyaları altında gözəl rəqs edir. "Segah" muğamı üzərində
qurulmuş rəqsin melodiyaları o qədər lirik, emosional
aura yaradır ki, xanəndə qadın -Tükəzban
İsmayılova ortada kiçik bir "Segah" gəzişməsi
etməkdən özünü saxlaya bilmir.
Lakin ən maraqlı məqam bu deyil. Tükəzban
xanım, səhv etmirəmsə, S.Ə.Şirvaninin məşhur
beytini səsləndirərək həmin gəzişməni
edəndə, Əminə xanım rəqsi dayandırmır,
spesifik jestlərlə onu orijinal bir tərzdə davam etdirir və
mən muğam sədaları altında rəqs edildiyini hələ
ki ilk və son dəfə məhz o səhnədə
görmüşəm.
"Lalə" rəqsinin Gəncə zonasında
yarandığı güman edilir. Lakin bunun heç bir
xüsusi əhəmiyyəti yoxdur. Çünki
bu rəqs melodiyası təkcə Gəncənin yox,
bütün Azərbaycan xanımlarının zərifliyinin,
incəliyinin musiqi dili ilə ifadəsidir.
"QIDI-QIDI"NIN İSTƏDİYİ NƏDİR?
Bu rəqs Azərbaycanda ən çox sevilən rəqslərdəndir. Amma bir az
qəribə adı var - "Qıdı-qıdı". Hətta bəzən bu rəqs melodiyası
"Qıtqılıda" adı altında da təqdim
olunur. Boynuma alıram ki, mən bu sözlərin dəqiq nə mənalar
verdiyini bilmirəm və deməli, bu rəqs
melodiyasının da nə üçün belə
adlandırıldığı barədə heç nə deyə
bilmərəm. "Qıdı"
sözünün "qıdıq" dözündən əmələ
gəlməsi barədə bəzi mənbələrdə irəli
sürülən ehtimal isə mənə çox dumanlı
görünür. Çünki biz musiqi
haqqında "adamı qıdıqlayır" tipli ifadələr
işlətmirik, "filan hava adamın sümüyünə
düşür" - deyirik.
Bu melodiya da "qıdıqlayan" yox, sümüyə
düşən melodiyalardandır və məncə, istədiyi
də budur ki, onu eşidən kimi qol götürüb oynayaq.
İNDİKO"
+ "QAVAL RƏQSİ" + "EDİM NƏ
ÇARƏ" = "GƏLİN RƏQSİ"
Xalq musiqimizin elə nümunələri var ki, elə bil yerinə yetirdikləri missiya onların özlərindən əvvəl doğulub və onlar da dünyaya ona görə gəliblər ki, Allahın buyurduğu bu missiyanı ləyaqətlə, şərəflə yerinə yetirsinlər. Bəzi mənbələrdə "İndiko" (??), bəzilərində "Qaval rəqsi" adı ilə rəqs havaları kimi təqdim olunan, eləcə də "Edim nə çarə" mahnısı kimi tanınan melodiya da həmin qəbildəndir. Dinləyəndə dərhal inanırsan ki, bu asta, sakit, ləngərli melodiyanın da yerinə getirdiyi funksiya əvvəlcədən İlahidən yazılıb - zərifliyin, gözəlliyin, abır-həyalı sevginin tərənnümü! Onun qeyri-adi aurasını, daşıdığı gözəlliyin miqyasını hamıdan əvvəl dərk etdiyindəndir ki, dahi Niyazi "Şur" muğamının ladında doğulmuş bu melodiyanı 1949-cu ildə yazdığı "Rast" simfonik muğamına ustalıqla transfer edərək yatdığı musiqi incisinin dəyərini xeyli dərəcədə artıra bildi. "Arşın mal alan-2" filminin musiqi redaktoru olan Fikrət Əmirov isə onu bu filmə Gülçöhrə və Əsgərin - gəlin və bəyin toy rəqsi kimi daxil edib yerinə yetirdiyi funksiyanın üfüqlərini xeyli genişləndirdi və mənə qalsa, bu melodiyaın adını dəyişib "Gəlin rəqsi" qoysaq, daha ədalətli olar.
"UZUNDƏRƏ"NİN ANTİPODU - "GÖDƏKDƏRƏ"
Təəccüblənməyin, dostlar, sən demə, bizim "Gödəkdərə" adlı rəqsimiz varmış.
Bu rəqsin ilk ifasının çox maraqlı, qəribə bir tarixçəsi var.
Bir gün Oğuzda yaşayan feysbuk dostum, ixtisasca həkim olan Akif Məmmədov mənə bir ifanın linkini göndərdi. Həmin videoçarxda mahir tarzən, əməkdar incəsəmət xadimi Səbuhi Cəfərov həmin bu rəqsi ifa edirdi! Deməli, Akif müəllim belə bir rəqs melodiyamızın olmasından xəbər tutan kimi onun ifasını axtarır və məlum olur ki, bu melodiya indiyədək ifa olunmayıb. Belədə xalq musiqimizin vurğunu, təəssübkeşi və bilicisi olan Akif müəllim melodiyanın not yazısını əldə edib (!) Səbuhi müəllimə göndərir ki, ifa edib onu xalqa qaytarsın. Beləcə, "Gödəkdərə" ilk dəfə məhz onun fədakarlığı sayəsində Səbuhi müəllimin barmaqlarından süzülüb həyata vəsiqə alır.
Xalqımızın hər 2 ləyaqətli oğluna eşq olsun!
(Ardı var)
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2022.- 19 avqust.- S.8.