Aydan İsgəndərzadə: "Cəmiyyətdə
davranışlara daha çox fikir verilir,
AMMA
O DAVRANIŞLARIN ARXASINDAKI DUYĞULARI SORĞULAMAQ KİMSƏNİN
AĞLINA GƏLMİR"
Müsahibimiz
"Azərbaycan Psixiatriyasına Dəstək" İctimai
Birliyinin sədri, "Nefes" Psixi-Sağlamlıq Akademiyasının
uzman psixiatrı, uşaq və yeniyetmə psixiatrı Aydan
İsgəndərzadədir. Aydan xanımla uşaq tərbiyəsi,
yeniyetmələrlə münasibət, məktəbə getməyə
hazırlaşan uşaqların psixoloji
hazırlığı və digər bu kimi önəmli məsələlərdən
danışdıq.
-
Aydan xanım, uşaq psixikasında sizi cəlb edən nə
idi ki, bu sahəyə yönəldiniz?
- Mən
uşaqları çox sevirəm. Əvvəldən
arzum ginekoloq olmaq idi. Səbəbi də
dünyaya uşaqlar gətirərək onlarla təmasda olmaq
idi. Sonra tale elə gətirdi ki, ginekoloq bəylə
ailə həyatı qurdum və bu sahənin nə qədər
çətin olduğunu gördüm. Bir
evdə iki ginekoloqun çox olacağını
düşünərək, uşaqlarla təmas yarada biləcəyim
başqa bir sahəni - uşaq və yeniyetmə
psixiatriyasını seçdim. Psixiatriya Türkiyədə
iki ayrı istiqamətdədir: yetişkin psixiatriyası və
uşaq-yeniyetmə psixiatriyası. Əfsuslar
olsun ki, bizdə bu sistem hələ tam oturuşmayıb.
Uşaq və yeniyetmə psixiatriyası ixtisası rezidenturada
bu il açıldı. Bu
istiqaməti həm də ona görə seçdim ki,
böyüdükdən sonra bəzi düşüncələri,
duyğuları, yaşantıları dəyişmək
çətindir. Uşaqlarda isə belə
deyil. Uşağa təsir edib, dəyişmək
daha asandır. Həmçinin, şəxsiyyətin
və cəmiyyətin formalaşması uşaqlıqdan
başlayır. Əgər biz parlaq gələcək
istəyiriksə, uşaqlarımıza nəzər yetirməliyik.
Mən də millətimin və xalqımın
daha sağlam gələcəyi üçün uşaqlarla
işləməyi seçdim.
- Uşaq
psixologiyasını öyrənə-öyrənə
keçmişə, öz uşaqlığınıza və
ailənizə nəzər salanda sizə qarşı hansı
yanlışlıqları gördünüz?
- Biz
valideynliyi öz valideynlərimizdən öyrənirik. Bəzən öz üzərimizdə bu səhvlərin
fərqinə varmaq çətin olur. Bir
insanın özünə ayna tutması daha çətindir.
Cəmiyyətimizdə bəzi məqamlarda hələ
də davam edən tabular, sərt qaydalar var. Mən onları dəyişməyə
çalışıram. Məsələn,
öz həyatımdan bir misal çəkim. Dörd yaşım vardı, iki bacı idik,
qardaşımız doğulmamışdı hələ.
Nənəm elə hey bizə "həyətə
düşəndə birdən oğlanla oynayarsınız.
Atanız oğlanla
oynadığınızı görsə, sizin də
başınızı kəsər, onun da" - deyirdi.
Bunu o qədər dedi ki, 6 yaşımızdan sonra biz həyətə
düşməməyə başladıq. Halbuki
atamız belə bir qadağa qoymamışdı. Sadəcə qorxurduq. Cinsi
ayrı-seçkilik mənim uşaqlıq travmamdır. Ona görə də çalışıram bu sahəyə
daha çox diqqət yetirim. Qızlarımızı
da oğlanlarımız kimi güclü böyütməliyik.
Uşaqlara cinsi təlim verilməli, cinsi mədəniyyət
öyrədilməli və cəmiyyətimizdəki rollar bir az gözdən keçirilməlidir, deyə
düşünürəm.
- Dediyiniz
kimi, qız və oğlan uşaqlarına verilən tərbiyə
də kəskin fərqlənir. Bu fərq tamamilə
aradan qaldırılmalıdırmı, yoxsa cüzi də
olsa, olmalıdırmı?
-
Keçən günlərdə yeni bir statistika
açıqlandı ki, Azərbaycan selektiv aborta görə
dünyada birinci yerdədir. Yəni hələ
uşaq doğulmadan biz onun cinsi ayrı-seçkiliyini
aparırıq. Bu yanaşma dəyişmədikcə,
biz dünyaya gəlmiş uşaqlarla bağlı elə də
ciddi yol qət edə bilmərik. Əlbəttə,
eyni deyilik. Həm bioloji, həm fiziki, həm
də psixi olaraq fərqliyik. Eyniləşdirmək
mümkün deyil. Heç məqsədimiz
də bu deyil. Sadəcə olaraq, hər
ikisini bir-birindən daha zəif, ya da daha üstün
tutmamalı, olduğu kimi qəbul etməliyik.
Uşaqlara uşaqlıqdan etibarən fərqliliyimizi uyğun
dildə anlatmalıyıq ki, sabah uşaq
öz bədənindəki fərqliliyi kəşf edib, ondan
qorxmasın, nə olduğunu bilsin. Ev içində
bacı-qardaş münasibətlərinə diqqət etməliyik.
Üç bacıdan sonra doğulan qardaş fərqlilik
görməməli, üstünlüyə sahib
olmamalıdır. Hamısı eyni tərbiyə
görməlidir. Təkcə
davranışımız yox, baxışımızla, səs
tonumuzla da bunu hiss etdirməliyik. Həmçinin,
uşaqlar məktəbə gedəndən sonra müəllimlərə
də bu aspektdə ciddi iş düşür.
- Peşənizin
əsas çətinlikləri nələrdir?
- Əslində, uşaqla yox, onların valideynləriylə
işləyəndə çətinlik çəkirəm. Çünki
yetişkin psixiatrların yanına təkcə pasiyent gəlir.
Bizdə isə uşaqla birgə valideynləri,
qohumları, ən yaxın qonşuları və s. gəlir.
Buna görə də bizim müayinəmiz qələbəlik
mühitdə keçir. Bu, bəzən
yorucu olur. Digər tərəfdən hələ
özü yeniyetmə olan, ya yaşı az,
ya da düşüncəsi o qədər də inkişaf etməmiş
valideynlər gəlir ki, görürsən, onlar hələ
özləri tam yetişməyiblər, uşağı necə
yetişdirəcəklər. Bu cür təşvişli
valideynlərlə işləmək də bəzən çətinlik
yaradır. Uşaqlar isə o qədər
təmiz, safdırlar ki, onlarla işləmək çox
asandır. Təəssüf ki, cəmiyyətimizdə
davranışlara daha çox fikir verilir, amma onun
arxasındakı duyğuları sorğulamaq kimsənin
ağlına gəlmir. Uşaq
qarşıma gələndə mən onun
davranışına yox, duyğusuna fikir verəndə onun
gözündə elə bir sevinc parıldayır ki, bu da məni
ən çox mutlu edən an olur.
- Cəmiyyətimizdə
uşaqlarda rastlanan ən çox psixi problemlər nələrdir?
- Əfsus ki, respublikamızda bu sahədə ciddi və
geniş elmi tədqiqatlar aparılmayıb. Əslində,
bu, dünyada da çox gənc bir elmdir. Uşaq
və yeniyetmələrdə diqqət əskikliyi və
hiperaktiv pozuntu, autizm inspektor pozuntusu, təşviş və
duyğu pozuntuları, depressiya ən çox
gördüyümüz xəstəliklərdir. Ailələri maarifləndirməyə çox
ehtiyac var. Çünki bu cür xəstəliklər bəzən
xarakterə yozulur. Halbuki bunlar xarakter deyil,
xəstəlikdir.
- Bəs
uşaq tərbiyəsində rastlanan əsas problemlər
hansılardır?
- Gənc
valideynlər valideynliyi necə edəcəklərini bilmirlər.
Müasir dövrdə insanlar ikiləm
arasındadır. Demokratik valideyn olmağa
çalışıb, "uşağa sərbəstlik
verim" fikrini yanlış yozanlar da var, keçmişdən
qalan düşüncəylə uşaqları ciddi
nizam-intizamda saxlayanlar da. Buna görə
valideynlər dillemda qalırlar. Nə vaxt
ciddi olacaqlarını, nə vaxt uşağa sərbəstlik
verəcəklərini bilmirlər. Hədsiz
sərbəstlik uşağın şəxsiyyətinə
ciddi zərbə vurur. İnsan müəyyən
sərhədlərlə yetişməlidir. Nəqliyyatda bir işıqfor işləmədikdə,
necə aləm bir-birinə qarışırsa, valideyn də
nizam-intizam yaratmadıqda uşağa təsir edir. Ata-ananın sözü bir olmalıdır. Fikir ayrılıqlarını uşağın
yanında müzakirə etməməlidirlər. Yoxsa uşaq bundan istifadə edir, onu dəstəkləyən
tərəfə meyllənib, istəklərini onun əliylə
etdirir. Sabah bu uşaq çətinə
düşəndə və yanında bir böyük tapmayanda
böyük problemlər yaşayacaq. Valideynlərin
sözü bir olmalıdır. Həmçinin,
ya çox sərt, ya çox yumşaq olmaq olmaz.
- Bir ay
sonra məktəblər açılır. İlk
dəfə məktəbə gedəcək uşaqların
valideynləri hazırlıqlara başlayıblar artıq.
Məktəbəqədər təlimə və
1-ci sinfə gedən uşaqlar buna psixi necə
hazırlaşdırılmalıdırlar?
- Məktəbin
nə olduğunu uşaqlar bilmir. Ona görə
onu məktəbdə nə gözlədiyini o gün gəlmədən
ona göstərməlisiniz. Uşağınıza
məktəb seçərkən onu da yanınızda
aparın və məktəbləri onunla birgə gəzin.
Uşaq məktəbi görsün, içini gəzsin, orada nə
qədər vaxt keçirəcəyini, müəlliminin kim olacağını bilsin. Seçim
qarşısında qalanda uşağın da fikri
soruşulsun. Əfsus ki, bu dəqiqə təhsil
sistemində gördüyüm ən böyük problemlərdən
biri uşağın hansı müəllimin sinfinə
düşəcəyinin öncədən bilinməməsi və
ibtidai siniflərdə hər il müəllimin
dəyişdirilməsidir. Xüsusən, özəl
məktəblərdə bunları daha çox müşahidə
edirəm. Müəllim cəmiyyəti
formalaşdıran varlıqdır. Uşağımızı
hansı müəllimə verəcəyimiz çox vacibdir.
Çünki uşaq gününün
çoxunu onunla keçirəcək. Müəllim
onunçün rol-model, bağlanma fiquru və onu həyata
hazırlayan insan olacaq. Müəllim hər il dəyişdikdə uşağın
dünyaya olan güvəni sarsılır. Çünki
bir müəllimə bağlanır, onun tədrisinə,
aurasına, təfəkkürünə alışmağa
çalışır və bir anda fərqli insan gəlir.
Bu da uşağın düzənini alt-üst
edir. Necə ki, davamlı dayə dəyişilməsini
istəmiriksə, müəllim dəyişilməsini də
istəmirik. Həmçinin,
uşağın məktəb alış-verişini onunla birgə
etməsi onu həvəsləndirəcək.
Qonşuda-qohumda onunla birgə oxuyacaq uşaqlar varsa, öncədən
tanış olması, onun həmin
mühitə tez adaptasiyasına kömək edəcək. Bağçanın və məktəbəqədər
təlimin də uşağın məktəbə
alışmasında böyük rolu var. Ona görə
uşağını 3 yaşından sonra bağçaya verməyi
bütün valideynlərə tövsiyə edirəm.
- Bir az da yeniyetmələrdən danışaq. Fikrimcə, bizim cəmiyyətdə yeniyetmə psixologiyası o qədər də önəmsənmir. Halbuki ən həssas dövrdür. Əslində necə davranmalıyıq?
- Uşaqlığı düzgün ələ alınan biri yeniyetməliyi daha asan keçir. Birinci yeniyetməlik 2 yaş dövründə olur. Bu dövrdə uşağa düzgün yanaşmışıqsa, onun yeniyetməliyi də asan keçəcək. Yeniyetmə səsi qırılan, anasına, atasına çəmkirən varlıq deyil. Yeniyetmə fizikən yetişmiş, amma zehni inkişafı, emosional düşüncəsi yetişkin qədər olmayan biridir. Yetişkində düşünən beyin, yeniyetmədə isə emosional beyin daha aktiv rol oynayır. Buna görə də bir yeniyetmə düşüncəsini yox, duyğusunu dilə gətirir. Biz yeniyetmənin güclü duyğulardan ibarət olduğunu, amma bu duyğuları idarə edə bilmədiyini anlamalıyıq. O, nə uşaqdır, nə yetişkin. Bu dövrdə o, araşdırma içindədir, özünü tapmağa çalışır. Bu dövrdə uşağın ailədən uzaqlaşması da normaldır. Yeniyetmənin həyatına sonradan daxil olmaq, fikirlərinə təsir etmək çətindir. Ona görə də təməli ondan əvvəlki dövrdə atmalıyıq. Məsələn, uşağımıza yaxşı dost çevrəsi seçərək. Çünki uşaq ətrafındakı dostları, tanışlarıyla böyüyəcək. Yeniyetmə yaşına çatan birinə "sənin dostunu bəyənmirəm" deməkdənsə, təməli doqquz yaşında atıb, onun yeniyetməliyini keçirəcək mühiti həmin vaxtdan hazırlamalıyıq.
- Fikrimcə, ailələrin övlada yanaşmasında iki əsas yanlış da var. Birincisi, hər cür şiddət, xəyanət görən, yola getməyən ər-arvadın "uşağım var" deyib, bunu davam etdirməsi, ayrılmaması, ikincisi isə, ayrılan insanların qarşı tərəfi cəzalandırmaq üçün uşaqdan istifadə etməsi. Bu hallarda uşaq necə zərər görür?
- Hər ikisi uşaq üçün çox zərərli və təhlükəli haldır. Bunun da təməli ən başda atılır. Bizim cəmiyyətdə evliliyi qurtarmaq, nəsli davam etdirmək, birinci övlada həyan olmaq üçün dünyaya gətirilən uşaqlar çoxdur. Bu niyyətlər belə uşaq dünyaya gəlmədən onun taleyini çözür. Hamilə qalarkən belə hansı niyyətdə olmağımız çox önəmlidir. Təbii ki, bu tip missiyalarla dünyaya gələn uşaq sabah gözlənilən alınmayanda ən çox zərbə çəkən tərəf olur. Uşağın xətrinə hər şeyə dözəndə ona yaxşılıq etmiş olmuruq. Uşağın ehtiyacı olan şey sağlam valideynlərdir. Bu, həm də psixi, emosional sağlamlıqdır. Uşaq gözündə kədər gördüyü anayla, qəzəb gördüyü atayla xoşbəxt ola bilməz. Sabah bu, uşağın başında qaxınca da çevrilir və uşaq bu yükün altında əzilir. Xeyr, uşaqların sizdən belə bir istəyi olmayıb. Siz evliliyinizi qoruyursunuzsa, özünüz üçün edirsiniz, dağıdırsınızsa, yenə özünüz üçün etməlisiniz. Boşanmaq da bir mədəniyyət tələb edir. Boşananda ata-ana yox, ər-arvad boşanır. Bu zaman uşağı silaha çevirmək olmaz. Əks halda ən böyük güllə o uşağın ürəyinə dəyir.
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2022.- 20 avqust.- S.16.