Varxiyanlı Aşıq Cahangir
Dalğının həyat və
yaradıcılığına bir nəzər
Zaqatalanın
Bəhmədli kəndi söz xiridarlarının diyarı
kimi tanınıb. "Yurdum Varxiyandır, sən də gəl
tanı" deyən Aşıq Cahangir Dalğın bunu
şeirlərində boşuna vurğulamamışdır. Bu
diyarda tarix boyu şeir, saz-söz adamları yaşayıb
yaratmışlar. Saza-sözə böyük dəyər
verilmişdir. Burada öz soy-kökünə, milli-mənəvi
dəyərlərə ürəkdən bağlı olan
neçə-neçə el sənətkarı
böyüyüb boya-başa çatmışdır. Kənd
el sənətkarlarımızın sələfi olan ustad
Aşıq Məhəmmədin, eləcə də ustad
Cahangir Dalğının, Aşıq Mədətin,
Aşıq Səadədinin məskənidir.
Bəhmədli
kəndi həm də Qarabağ müharibəsində 9 şəhid
verən, Faiq Əmirov kimi Milli qəhrəman yetişdirən,
Fəzail Əliyev, Ümüd Məmmədov və başqa mərd
oğulların diyarıdır.
Haqqında
söz açdığımız, bu kənddə
böyüyüb boya-başa çatan ustad aşıq
Cahangir Dalğının həyatı çox keşməkeşli
olmuşdur. Uşaq yaşlarında Cahangir öz doğma
yurdu, isti ocağı İlisudan, əzizlərindən
ayrı düşmüşdür. El arasında Cahangir
Dalğın kimi tanınan sənətkarın əsl adı
Mütəllibov Qeyfəddin Əmrullah oğludur. 1929-cu ildə
Qax rayonunun İlisu kəndində (əvvəllər həmin
ərazi Beşbulaq xanlığı adlanmışdır)
anadan olmuşdur.
...1937-ci
ildə Azərbaycanın bir çox yerlərində
tanınmış ziyalıları, sözünü deyə
bilən qabaqcıl şəxsləri kütləvi şəkildə
sürgünə göndərirdilər. Əmrullah kişinin
bəy nəslindən olan iki qardaşı və özü də
repressiyaya məruz qalır. Atası repressiya təhlükəsini
duyduğu an böyük oğlu 8 yaşlı Qeyfəddini at
belində Bəhmədliyə (əvvəlki adı Varxiyan
olub) - ailəvi dostluq etdiyi dəyirmançı Təmir
kişinin yanına gətirir. Ustadın özündən
kiçik olan azyaşlı bacı və qardaşı isə
Bakıdakı uşaq evinə verilir. Böyüyəndən
sonra isə onların sorağına düşüb
bütün Azərbaycanı qarış-qarış gəzsə
də, bir xəbər ala bilmir. Bu nisgil, bu ağrı el sənətkarı
Cahangirin yaradıcılığına böyük təsir
göstərir. Kiçik yaşlarında ata-anasını,
bacı-qardaşını itirən ustad sənətkar
bütün ağırlıqları öz çiyinləri
üzərində tək daşımalı olur. Vətən
nisgili, vətən həsrəti, ailə itkisi onun ürəyinə
dağ çəkir. El sənətkarı şeirlərinin
birində deyir:
Qonağın
deyiləm, övladınam mən,
Neçə
il keçib gəlsəm də, Vətən.
Mən səni
qəlbimdən silə bilmirəm,
Ömürlük
qürbətdə qalsam da, Vətən!
Yuxarıda
qeyd etdiyimiz kimi, Zaqatalanın Varxiyan kəndindən olan Təmir
adlı kişi Qeyfəddini himayəsinə
götürmüş, soyadını dəyişib Əhmədov,
adını isə Cahangir qoymuşdur. Həmin vaxtdan el
arasında Əhmədov Cahangir Əmrullah oğlu kimi
tanınmışdır. Ustad bu barədə şeirlərinin
birində yazır:
Adım
Cahangirdir, sorsanız hərgah,
Anam
Cavahirdir, atam Əmrullah.
Mənzilimdən
sizi eyləyim agah,
Sel gəlib
yurdumu axıtdı bir-bir.
Bir yandan
selin gətirdiyi ağrı-acı, digər tərəfdən
bütün ailəsini itirməyi, atasının və əmilərinin
repressiya qurbanı olmağının acısı heç
vaxt Dalğına rahatlıq vermir (Sel əslində
yaşadığı rejimdən qorunmaq üçün
simvol kimi istifadə edilmişdir. Hədəf dövrün
ziyalılarının sürgün edilməsi idi). Təmir
kişi dünyasını dəyişəndən sonra
oğlu Süleyman Cahangiri öz himayəsinə
götürmüşdür. Süleyman kişi dindar
olduğundan ona ruhani təhsili vermişdir. Onun yanında ərəb-fars
dillərini öyrənərək biliklərə yiyələnməsi
el sənətkarının şeiriyyatını daha qüdrətli
və qüvvətli etmişdir. 1954-cü ilə qədər
Süleymanın himayəsində qalan Aşıq Cahangir elə
həmin ili Günəş adlı bir qızla ailə
qurmuşdur.
Cahangir
Dalğının böyüklüyü bir də onda idi ki,
o, həmişə el-obasına güvənmiş,
gücünü, qüvvəsini elindən
almışdır.
Dalğınam,
ilhamı alıram eldən,
Dolanıram
kənar fitnəli dildən.
Mən
ölüncə səni silməzdim dildən,
Bu tərlan
könlümə sar deməsəydin.
Və
yaxud:
Qəvvas
gəzər dayazları, dərini,
Arar, tapar
mərcanların yerini.
İnanıram
mən Dalğının qədrini
Zəmanə
bilməsə, el biləcəkdir.
Cahangir
Dalğının şeirlərinin toplanmasında
Zaqatalanın Qandax kəndindən olan Qurban Şabanovun və
Həşim İsmayılovun zəhməti danılmazdır.
Onların birgə əməyinin məhsulu olan "Zaqatala
aşıqları" kitabında aşığın 2
şeiri çap olunmuşdur. Aşıq şeirinin müxtəlif
janrlarında qələmini sınayan ustadın şeirləri
"Zaqatala", "Şəlalə" qəzetlərində
dərc olunub. Onun həyat və yaradıcılıq irsi tərəfimizdən
hazırlanan "Zaqatala aşıq mühiti"
monoqrafiyasında, "Zaqatala folklor örnəkləri"
kitabında, eləcə də bir sıra məqalələrdə
işıqlandırılmış, radio verilişlərində
səsləndirilmişdir.
Cahangir
Dalğın poeziyası çoxşaxəli və
genişdir. Yaradıcılığının başlıca
istiqamətlərindən biri humanizmdir, bəşəri dəyərlərin
təbliğidir. Ustadın fikrincə, eldən gələn sənətkar
hər zaman doğruların yanında olmalı, ibsanların
ağrı-acılarına təsəlli verməli, hünəri,
cəsarəti ilə xalqın gözündə daima yüksəkdə
durmalıdır:
Bir
gün bu dünyadan köçüb getsəm də,
Adımı
yaşadan ellər qalacaq.
Yazıb-yaratdığım
şeirimi deyən
Neçə
şirin-şirin dillər qalacaq.
Aşıq
Cahangir Dalğın da məhz həmin zirvəni ləyaqətlə,
hünərlə fəth etməyi bacarmışdır.
Gözün
yolda olsun, qulağın səsdə,
Ay
Dalğın, heç zaman olma qəfəsdə.
"Dünya"
dediyimiz bu xalı üstə
Ağın
öz yeri var, alın öz yeri.
Bədahətən
şeir demək bacarığı aşığı el
arasında daha da məşhurlaşdırmışdır.
Ustad sənətkarı musiqidən, dastandan, havacatlardan kənarda
təsəvvür etmək mümkün deyil. Xalq
dastanlarımızı dərindən bilən, özünəməxsus
ifası ilə məşhur olan Cahangir Dalğın saz
çalmağı, bədahətən şeir deməyi
Allahdan gələn müqəddəs bir vergi hesab etmişdir.
Aşıq Ələsgəri əzbər bildiyi
üçün onun təsiri ilə bədahətən
şeirlər söyləmişdir:
Ulu
göylər sinəsini gəribdir,
Ab-atəşi
xaki badə veribdir,
Ağam mənə
tifilikən veribdir,
Yüz on
dörd kitabın ayəsi məndə.
Əgər
Zaqatala aşıq mühiti Aşıq Məhəmməd,
Aşıq Dibro, Aşıq Könlü, Aşıq Şəmsəddin
və başqalarının yaradıcılığı ilə
tanınmışsa, Aşıq Dalğın poeziyası ilə
yüksək bir zirvəyə çatmışdır.
Dalğın aşıq sənəti üçün önəmli
olan musiqini, rəqsi və şeiri öz fəaliyyətində
birləşdirən aparıcı bir el sənətkarı
kimi yadda qalmışdır. Cahangir Dalğın aşıq şeirinin
bütün şəkillərində - gəraylı,
qoşma, təcnis, gözəlləmə, deyişmə və
s. qələmini sınamış və el arasında həmişə
uğur qazanmışdır.
Dalğın
öz yaradıcılığında əsasən məhəbbət,
din, ürfan, təbiət gözəlliklərinin tərənnümü,
vətənpərvərlik və nəsihətnamə xarakterli
mövzulara üstünlük vermişdir.
Öyüd-nəsihət xarakteri daşıyan ustadnamələr Cahangir Dalğının yaradı-cılığında özünəməxsus yer tutur. Aşıq Dalğın öz ustadnamələrində xalq kəlamla-rından, atalar sözlərindən bəhrələnmişdir. Onun ustadnamələrinin mövzuları çoxşaxəlidir. Aşığın "Danış" adlı ustadnaməsi öz şagirdlərinə verdiyi dəyərli nəsi-hətlərlə zəngindir:
Dünyada xalq olub, arifəm deyən,
Məclislərdə ağır otur, az danış.
Yüz
suala bir kəlməylə cavab ver,
Yaxşı
dinlə, aşkar dillən, düz danış.
Cahangir
Dalğın 1981-ci ildə 52 yaşında vəfat
etmişdir.
Onun
beş qızı, iki oğlu var ki, onlardan Şövkət Əhmədova,
nəvələri Sonbahar Mahmudova, Sahib Qazıyev bu gün
aşıq ocağının layiqli davamçıları
hesab olunurlar. Cahangir Dalğının qızı Gülbahar
Həsənova isə yazar kimi el arasında tanınır.
Zümrüd
MƏNSİMOVA
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2022.- 20 avqust.- S.