Təhsil İnstitutunun direktoru Rüfət
Əzizov:
"Elmin inkişafının əsas
aparıcı qüvvəsi alimlərdir"
Elmi inkişafın və ya elmi məhsulun son məqsədi
dayanıqlı sosial və iqtisadi inkişafa xidmət etməlidir. Elmin prioritet
sahələrini, problemləri və ehtiyacları məhz
sosial-iqtisadi inkişaf müəyyənləşdirir. Lakin eyni zamanda, burda əks-əlaqə də
müşahidə olunur. Elm öyrənilməmiş
yeni məhsullar və servis bazarları imkanları yarada bilər.
Elmin inkişaf strategiyasının və siyasətinin mərkəzində
elmi tədqiqatların son istifadə oluna bilən kommersiya məhsuluna
çevrilməsi
dayana bilməlidir. Sözsüz ki,
bu, qətiyyən akademik azadlığın məhdudlaşdırılması
deyil, əksinə, elmi tədqiqatların keyfiyyətlə
yanaşı, həll etməyə
çalışdığı problemlərin miqyasını
və yaradacağı imkanların tədqiqatçılar tərəfindən
nəzərə alınması ilə nəticələnir.
Azərbaycan
Respublikasının Təhsil İnstitutunun direktoru Rüfət
Əzizov deyir ki, elmin inkişaf siyasəti elmi tədqiqatların
kommersiya məhsuluna çevrilməsi üçün dəyər
zəncirinə daxil olan bütün komponentləri, o cümlədən,
maliyyələşmə, intellektual hüquqların
qorunması, ekspertiza, elmi-texniki insan potensialı, innovasiya mərkəzlərinin
funksionallığı, tədqiqat infrastrukturu, mələk
investorların, vençur fondların və özəl
sektorun cəlb olunması da daxil olmaqla,
bütün prosesləri tənzimləyə və koordinasiya
etməyə yönəlir. Qeyd olunanları nəzərə
alsaq, elmin əsasən dörd istiqamətdə
inkişafının labüd olduğunu aydın görmək
olar. Prioritet elm sahələrinin müəyyən
olunması, elm siyasətinin yenilənməsi və tənzimlənməsi,
maliyyələşmə və infrastrukturun səmərəli
idarə olunması və elmi sahələrdə insan
kapitalının inkişafı: "Elm və təhsil sahəsində
idarəetmənin təkmilləşdirilməsi ilə
bağlı sözügedən fərman sadalanan istiqamətlər
üzrə fəaliyyətlərin həyata keçirilməsi
üçün geniş imkanlar yaradır və müxtəlif
tərəflərin iştirakını dəstəkləyir.
Prioritet elm sahələri əvvəlcə alimlərimiz
tərəfindən AMEA-da müəyyən olunduqdan sonra həmin
prioritetlərə müvafiq elm siyasətinin yenilənməsi
və tənzimlənməsi Elm və Təhsil Nazirliyi tərəfindən
həyata keçiriləcəkdir. Elm siyasətindən
irəli gələn inzibati işlərin icrası, gündəlik
problemlərin həlli, vətəndaş şikayətləri
və eləcə də dəstək xarakterli fəaliyyətlərin
Elm və Ali Təhsil Agentliyi tərəfindən
reallaşdırılması nəzərdə tutula bilər.
Mühüm olan elm sahələrində insan kapitalının
inkişafı və tədqiqatların aparılmasının
isə elmi tədqiqat institutlarında və ali
təhsil müəssisələrində baş verməsi daha
məqsədəmüvafiqdir".
Rüfət Əzizovun sözlərinə görə,
prioritet elm sahələri müəyyən olunarkən tətbiqi
və eksperimental tədqiqat (elmi-texniki) sahələr ilə
fundamental elmi tədqiqatlar arasında əhəmiyyətinə
görə bölgünün aparılması vacibdir. Belə ki, müvafiq sahədə
müxtəlif ölkələrin təcrübələrini
araşdırarkən aydın olur ki, tədqiqat büdcəsinin
85-90 faiz tətbiqi tədqiqatlara, 10-15 faizi isə fundamental elm
sahələrinə ayrılması müşahidə olunur:
"Tətbiqi tədqiqat sahələri - prioritet tətbiqi
elmi sahələrin müəyyən olunması ölkənin
iqtisadiyyatının və sənayesinin inkişafına,
ictimai maraqlara və ölkənin müqayisəli
üstünlüklərinə əsaslana bilər. Bu sahələr seçilərkən həmin sahələrdə
indiyə qədər olan təcrübə, infrastruktur və
resursların nəzərə alınması məqsədəuyğundur.
Eyni zamanda, tətbiqi tədqiqat sahələri
ölkənin coğrafi mövqeyi, milli sərvətləri, sənayesinin
strukturu və milli təhlükəsizlik problemləri ilə
uyğunlaşdırılmalıdır. Fundamental
tədqiqat sahələri - prioritet fundamental elmi tədqiqatlar
qlobal trendlərə, həmin sahələrdə indiyə qədər
olan təcrübəyə və uzunmüddətli
dayanıqlı inkişaf hədəflərinə əsaslanır.
Prioritet fundamental elmi tədqiqatlar gələcəkdə
tətbiqi və eksperimental tədqiqatlara dəstək vermək
məqsədi də daşıya bilər. Bu tədqiqatlar həm də uzunmüddətli
iqtisadi inkişafda ölkənin xarici texnoloji ehtiyaclardan
asılılığının azaldılması ilə də
nəticələnə bilər".
O bildirib
ki, məhz kommersiya təşkilatlarının aparıcı
rol oynayacağı, universitet, tədqiqat institutları,
texnoparklar və innovasiya mərkəzlərinin birgə
inteqrasiyasına əsaslanan milli elm-innovasiya sisteminin
qurulması elmin inkişafı üçün tədricən
dayanıqlı imkanlar yarada bilər. Elmi nəticə,
erkən texnoloji model, məhsulun dizaynı və məhsulun
bazara çıxması mərhələləri sondan əvvələ
doğru bir-birini izləyə bilməlidir. Mərhələlərarası keçidlərin nəticəsi
dəqiq müəyyən olunaraq, patent, ixtiranın
funksionallığı, innovativ məhsul və kütləvi
istehsal olunan məhsul mərhələləri arasında əlaqələri
təşviq edən strukturların yaradılması məqsədlərə
çatmaqda əhəmiyyətli rol oynaya bilər. Böyük dövlət şirkətlərinin səmərəli
fəaliyyətinin təşkili elmi-texniki həll yollarına
əsaslanan innovativ yanaşmalara birbaşa bağlıdır.
Təcrübə göstərir ki, şirkətlərin
nəzdində olan araşdırma - inkişaf bölmələrinin
tədqiqat institutları ilə birgə fəaliyyətinin təşkili
daha səmərəli hesab olunur. Elmi tədqiqat
institutlarında əldə olunan tədqiqat nəticələri
şirkətlərin araşdırma və inkişaf
laboratoriyalarında innovativ məhsula çevrilmək
üçün optimallaşdırılır. Hazırda ölkəmizdə səmərələşməsi
nəzərdə tutulan dövlət şirkətlərində
elmi-texniki həll yollarına böyük ehtiyac var.
Direktorun
dediyinə görə, elmin inkişafının əsas
aparıcı qüvvəsi şübhəsiz ki, alimlərdir:
"Aydındır ki, məmurlar daha çox tənzimləmə,
koordinasiya və dəstək funksiyalarının
icraçılarıdır. Məhz buna görə
də fundamental elmi və qabaqcıl texnologiyalar ilə bağlı
tədqiqatları yüksək səviyyədə yerinə
yetirə bilən müasir tədqiqat institutları modelinin
yaradılması elmi-texniki inkişafın əsas komponentlərindən
biridir. Mövcud tədqiqat
institutlarının potensialının, laboratoriya, avadanlıq
və cihazlarının dəyərləndirilməsi, prioritet
sahələrə uyğun imkanların inteqrasiyası və
ya birgə istifadəsini təmin edə bilən sistemə
ehtiyac vardır. Tədqiqat institutları
ilə sənaye, texnoparklar və inkubasiya mərkəzləri
arasında davamlılığı təmin etmək
üçün universitet və tədqiqat institutlarında tədqiqat
menecerləri aktiv rol oynamalıdır".
Rüfət Əzizov qeyd edib ki, mlli elmi-texniki tədqiqatlar
sahəsində qərarvermə mexanizminin müəyyən
olunması labüddür. Belə ki, bu mexanizmlər
tədqiqatların iqtisadi-sosial inkişaf ehtiyaclarına
uyğunluğunu və kommersiyalaşma potensialını
müəyyən etməyə imkan verəcəkdir. Biznes müzakirələri və normativ
müşavirlik xidmətləri də bu sistemin mühüm
hissəsidir. Milli səviyyədə tədqiqatların
koordinasiyası təmin olunmalı, elmi-texniki inkişaf siyasəti
ilə sosial-iqtisadi inkişaf siyasətləri üst-üstə
düşməklə, elmi-innovativ iqtisadiyyatın
inkişafına zəmin yaratmalıdır. Elmi-texniki tədqiqatların idarəolunması və
qiymətləndirilməsi sistemi bərabərhüquqlu rəqabət,
əlçatanlıq və ədalətlilik prinsipləri əsasında
elə yenilənməlidir ki, yüksək potensiallı tədqiqatçılar
və gənclər üçün cəlbedici olsun. Tədqiqat institutları və universitetlər
professor-müəllim heyətinin məhsuldarlıq səviyyəsini,
onların fəaliyyətini qiymətləndirərək məqsədlərinə
nə dərəcədə nail olduqlarını müəyyən
edə və əldə etdikləri nəticələri rəqiblərinin
nəticələri ilə müqayisə də edə bilməlidirlər.
Direktorun sözlərinə əsasən, şirkətlərdə elmi və innovasiyaları dəstəkləyən maliyyə və vergi siyasətinin yaradılması, tədqiqat və araşdırmaların təşviqi, innovative məhsullara görə güzəştlər, elmi-texniki tədqiqat institutları ilə əməkdaşlığın təşviqi və KOB-ların elmi-texniki tədqiqatlarının kommersiyalaşmasına dəstək mexanizmləri elmin inkişaf ekosisteminin vacib komponentlərindəndir. İdxal olunmuş texnologiyaların assimilyasiyası və yerli səriştələr əsasında yenidən innovasiyanın təşviqi, yerli elmi-texniki innovasiyaların qorunması tədbirləri - eyniadlı məhsulların idxalına rüsum, hədəfə uyğun məhsul istehsalı və idxal olunan texnologiyaların re-innovasiyası, dövlət satınalmaları vasitəsilə yerli texnologiyaların inkişafının təşviqi, yerli innovativ məhsul və xidmətlərin prioritet olması və "ilk al" qaydasının yerli innovativ məhsullar üçün tətbiqi də elmi-texniki inkişaf üçün mühüm təşviq mexanizmlərindən ola bilər: "İntellektual mülkiyyət hüquqlarının təkmilləşdirilməsi, hüquqların qorunması, beynəlxalq sertifikat və lisenziyaların alınmasına dəstək, elmi-texniki innovasiyaları dəstəkləyən maliyyələşmə sistemi, mələk investorlar və vençur kapital bazarının inkişafı xüsusilə elmi nəticələrin kommersiyalaşmasında əhəmiyyətli rol oynaya bilər".
O vurğulayıb ki, hazırda cəmiyyətdə
müvafiq fərmanla bağlı ən çox müzakirə
olunan məsələ insan kapitalıdır. İnsan
kapitalı elmin inkişafının dəyər zəncirinin
yalnız bir komponenti olsa da, ən vaciblərindəndir. Bütün digər görüləcək işlər
birbaşa və ya dolayı yolla alimlərin və tədqiqatçıların
dəstəklənməsinə, onlar üçün tələb
olunan mühitin yaradılmasına xidmət edəcəkdir.
Ümumiyyətlə, elmin inkişafı üçün ən
güclü, yaradıcı və savadlı gənclərimizin elmə yönəlməsi baş
verməlidir. Ən yaxşı 1-2 faiz daxil olan gənclərimiz
elmə yönələrsə, onlar üçün
müvafiq mühit yaradılarsa, elmin inkişafında
çox qısa müddətdə müsbət dinamika
müşahidə ediləcəkdir: "Fikrimcə, gənclərin
potensialı kifayət qədər böyükdür, görə
bildiyimizdən daha çoxdur. Son illərdə xeyli sayda gəncimiz
xarici ölkələrə xüsusilə təbiət elmləri
və texniki sahələrdə doktorantura təhsili almaq
üçün göndərilib. Onlarla görüşlərdən
çox böyük potensiala və enerjiyə sahib
olduqları məlum olur. Dövlət proqramından əlavə
də xaricdə doktorantura təhsili almış gənclərimiz
kifayət qədərdir və hazırda onların bir
çoxu xarici ölkələrdə çalışır.
Bundan başqa, 2022-2026-cı illər üzrə xaricdə təhsil
dövlət proqramı da əsasən elmi-texniki sahələrə
yönəlmişdir ki, yaxın gələcəkdə əsasən
magistratura səviyyəsindən məzun olan gənclərimiz
potensialımızı bir az da çoxaldacaqdır. Magistratura təhsil pilləsi
üzrə ikili diplom proqramlarımızın da sayı hər
il artır. SABAH bakalavr və
magistratura proqramları gənclərimiz üçün əvəzsiz
imkanlar yaradır. Parlaq tələbələrimiz
üçün artıq beynəlxalq elm olimpiadalarında
qalib olmaq adi hala çevrilməsi bu sahədə sistemli
işin qurulmasına dəlalət edir. Dəqiq
fənlərdə respublika və beynəlxalq olimpiada qaliblərimizin
zəkalarından istifadə edə bilməliyik".
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2022.- 25 avqust.- S.7.