Gəlin rəqs edək
(Əvvəli
ötən cümə sayımızda)
NİYAZİNİN
"RƏNG"İ
Maestro Niyazini biz ilk növbədə böyük dirijor
kimi tanıyırıq. Doğrudan da, o, fitri istedada malik, musiqiyə
məkan xarakteri verməyə qüdrəti çatan dahi
dirijor idi və çox təəssüf ki, onun dünya
dirijorluq sənətinə gətirdiyi yeniliklərin əhəmiyyəti
hələ lazımınca araşdırılmayıb.
Lakin Niyazinin bəstəkar yaradıcılığı
da milli musiqi sənətimizdə mühüm yer tutur. O, "Xosrov və
Şirin" operası, "Çitra" baleti,
"Rast" simfonik muğamı, "Türk
marşı", "Arzu" romansı,
"Qaytağı" rəqsi, "Vals" və s. sənət
incilərinin müəllifidir.
Maestronun yaradıcılığını və şəxsiyyətini
özünə əbədi mövzu elan edən bir qələm
adamı kimi, bu istiqamətdə daim araşdırmalar
aparır, gələcək yazılar üçün yeni
faktlar, materiallar toplayıram. Dünən təsadüfən
maestronun "Rəng" adıyla bir sayta yerləşdirilmiş
kiçik bir əsərini dinlədim və bir daha onun bir
neçə səsin sadə düzümü ilə
şedevr yaratmaq ustalığının şahidi oldum.
"Şur"
muğamının ladında yazılmış həmin
kiçik, sadə, fəqət insanın ruhunu oxşayan gözəl əsərdir.
"BƏXTƏVƏRİ"NİN
BƏXTƏVƏRLİK ARZUSU
Bu yaxınlarda Azərbaycan xalq rəqsləri ilə
bağlı internetdə axtarış apardım və
qarşılaşdığım mənzərə məni əməllicə
təəccübləndirdi. Bizim yer, insan, gül-çiçək
adları, ayrı-ayrı mərasimlərlə bağlı nə
qədər rəqsimiz var imiş! Onların
adlarını burada sadalasam, böyük bir siyahı
alınar. Ona görə də bundan vaz
keçirəm. Amma bir məsələnin üstündən
sükutla adlamaq olmur - bu rəqslərin böyük əksəriyyətinin
yalnız quruca
(və mənası bilinməyən) adı var - əgər
onlar aşkar edilib üzə çıxarılmırlarsa,
ifa olunmurlarsa, başqa cür düşünmək
şansı yoxdur!
Bir
şey ki, ortada yoxdur, o, necə var ola bilər
axı?!
Görəsən, nə üçün belədir?!
Bəs bizim musiqi folklorunun tədqiqi ilə məşğul
olan musiqişünaslar nə ilə məşğuldurlar?
Nə isə...
Gəlin
bayram günü nikbin ovqata köklənək və həmin
siyahıdan seçdiyim "Bəxtəvəri" rəqsinin
melodiyalarından danışaq. "Bəxtəvər" -
xoşbəxt, bəxti, taleyi gətirən adam
mənası verir. Deməli, bu rəqs bəxtəvərliyi,
xoşbəxtliyi tərənnüm edir.
Hamıya
xoşbəxtlik, bəxtəvərlik arzusu ilə...
NİSGİLLİ
"DƏRBƏNDİ"
Üz
tutaq Dəmirqapı Dərbəndə ki, Azərbaycanın bu qədim
şəhərinin adı ilə bağlı "Dərbəndi"
rəqs melodiyasını yada salaq.
Mən bu
rəqsi tarda yox, udda ifa etdim və bu ifa məni 2 həqiqətə
inandırdı: 1) ud bəzilərinin
düşündüyünə rəğmən, rəqs
havalarının ifası üçün də uyarlı alətdir
- yetər ki, şablon təsəvvürləri
dağıdıb bu işə inamla girişəsən; 2) nə
qədər çalışsam da, bu melodiyanı ifa edərkən
qəribə bir sıxıntı basqısından qurtula bilmədim,
anladım ki, insanın həsrətini, nisgilini, həyata
keçməyən arzularının, itkilərinin
ağrılarını ifadə edən rəqs
havalarımız da var və buna ən parlaq nümunələrdən
biri elə "Dərbəndi" rəqsinin
melodiyalarıdır...
NƏFƏSLİK
İSTƏYƏN
"ŞİRVAN" RƏQSİ
Qədim xalq rəqslərimizin daha amansız
unutqanlığa məruz qalanlarından biri də
"Şirvan" rəqsidir. Halbuki oynaq və
dinamik temp, şux ritm, zəngin melodik quruluş bu
melodiyanın halal uzunömürlüyünə etibarlı zəmanət
verir.
Çox güman ki, Şirvan musiqiçilərindən
kiminsə yaratdığı bu rəqs melodiyasına
azacıq nəfəslik lazlımdır ki, dəniz kimi
kükrəsin, insanın bütün neqativ yükünü
bircə anın içindəcə süpürüb
aparsın.
Gözəl,
orijinal, bir az da şux yumorla
cilalanmış xoreoqrafik süjetlər qurmaq olar bu rəqs
havasına.
"TURACI"
Dostlar, ən
gözəl qədim xalq rəqslərimizdən olan
"Turacı" rəqsinə dair Vikipediyadan
götürdüyüm məlumatları sizinlə
paylaşıram:"Turacı" rəqsinə dair
Naxçıvanda belə bir əfsanə var. Qarabağ
xanı Nəcəfqulunun çox qəşəng bir rəqqası
varmış, xan onun gözəlliyini, məharətini
çox qiymətləndirərmiş. Bir dəfə
xanın oğlunun toyunda bu rəqqas rəqs sənətinin
çox incə, çox gözəl möcüzələrini
nümayiş etdirir. Bu mənzərəyə heyran
qalmış xan ucadan deyir: "Sən lap turac kimi
oynayırsan". O vaxtdan bəri həmin rəqqasın
oynadığı rəqsi "Turacı"
adlandırırlar.
Bu melodiya
ilə edilən rəqsin məzmunu belədir: Turac gizləndiyi
yerdən çıxır, sağa-sola baxır ki,
görsün ovçular var, ya yox. Özü
üçün çəmənlikdə şellənə-şellənə
gəzir və özünü xoşbəxt hiss etdiyi bir
vaxtda ovçu gizləndiyi yerdən çıxıb onu
vurur. Güllə qoluna dəyir. Turac yerə yıxılır, ölümlə
çarpışır. Allaha, Günəşə
yalvarır ki, onu sağaltsın. O, çox müsibət
çəkir, ha qalxmaq istəyir, qalxa bilmir, neçə dəfə
yerə dəyir. Nəhayət, qalxır,
uçmaq istəyəndə yenə yıxılır. Axırda qalxa bilir, uçur Günəşə
sarı və təbiətə qovuşur.
"NAZBARI"
Mən əlimdə olan bütün məlumat-soraq
kitablarını, izahlı lüğətləri vərəqlədim,
lakin bu qədim rəqsin adının hansı mənanı
bildirdiyini izah edən bir fikrə rast gəlmədim. Ona görə də
dilimizin leksik, semantik, qrammatik qanunlarından
çıxış edib özümün belə bir versiyam
üzərində dayandım ki, bu ifadə təxminən
"nazına, qəmzənə hədd qoy" mənasını
verir, başqa sözlə, "naz eləmə"nin başqa formada təkrarıdır.
Bu, mənim subyektiv fikrimdir və olsun ki, səhv
versiyadır.
Lakin razılaşarsınız ki, bu səhvdə mənim
günahım, sözügedən ifadənin mənasını
izah etməyən (ancaq izah etməyə borclu olan!) mütəxəssislərin
günahından xeyli azdır
HAQSIZLIĞA
MƏRUZ QALMIŞ MELODİYA
Bu
dünyada haqsızlığa məruz qalan yalnız insanlar
deyilmiş; canlı, cansız hər şey - üzərinə gün
düşməyən yarpaq, həyətdə öz yerində
əkmədiyin gül kolu, uzun illər şkafda asılı qalan və geyinmədiyin
palto, hətta musiqi, melodiya da haqsızlığın
qurbanı ola bilərmiş. İnanmırsınızsa,
"Kolxoz" adlı rəqs melodiyasını dinləyin.
Əgər inandıra bilsəniz ki, bu əcaib ad bu zərif,
gözəl melodiyaya haqlı olaraq verilib - mən təslim!
"ŞAMPAN"A
(YAXUD "ŞAMPANSKİ"YƏ) YENİ ADQOYDU
MƏRASİMİ
Düşünürəm ki, sizli-mənli oturub bu qəribə
adı daşıyan rəqsə yeni - daha münasib, bu
melodiyalara uyğun bir ad tapmalıyıq. Yoxsa
arağın, çaxırın, nə bilim, likörün də
ayağı yer ala bilər.
Özünüz
deyin, bizə, məsələn "Çaxır", yaxud
"Tut arağı" rəqsləri lazımdırmı?
R.S. Qəribədir,
"Şampan" sözü antitürk təbliğatına
həmişə züy tutan Fransada əyalət adıdır
və biz bu cür gözəl, koloritli rəqs
melodiyasını adlandırmağa söz tampayıb üz
tutmuşuq Fransaya. Əliağa Ağagevin Molla
Cəbisi demişkən, "bərəkallah!"
"DUY-DUY"
Ehtimal olunur ki, "Duy-duy" rəqsi bayramlarda, el şənliklərində
ifa olunan mərasim rəqslərindəndir və
faytonçunun hərəkətlərini imitasiya edən jestlərlə
oynanılır. Ağır temp, astagəl ritm onun məzmunundakı
şən, şux ahənglə "toqquşub" melodiyaya müəyyən qədər
məzəli rənglər də qatır. Dəqiq
bilmirəm, amma intuisiyam mənə deyir ki, melodiyanın son
variantı görkəmli tarzən və pedaqoq Əhməd
Bakıxanovun işləməsidir - Əhməd müəllimin
üslubuna xas elenmentlər onun bütün frazalarında hiss
olunur.
"DEYİRLƏR
Kİ, TOY OLACAQ"
"O
olmasın, bu olsun" filmində bir neçə qədim xalq
rəqsimizin melodiyalarını eşidirik. Onların
bəziləri elə rəqs melodiyaları ("Mirzəyi",
"Lalə", "Qıtqılda"), bəziləri isə
personajların kupletlərini müşayiət edən musiqi
kimi səslənir. Məsələn, Məşədi
İbad öz məşhur "Dəyərəm min
cavana" kupletlərini "Uzundərə", Rüstəm
bəylə Məşədi İbad sövdələşmə
duetini "Darçını" xalq rəqslərinin
melodiyaları altında ifa edirlər. Filmdə səslənən
"Toy olacaq" mahnısını müşayiət edən
musiqinin eyniadlı qədim xalq rəqsinin melodiyaları
olduğunu isə bu yaxınlarda tarzən-pedaqoq Vamiq Məmmədəliyevin
öz virtual arxivində yerləşdirdiyi bir lent
yazısından bildim. Unudulmaz tarzənimiz Hacı Məmmədov
bu melodiyaları "qədim xalq rəqsi"
başlığı altında ifa edir
"OTURMUŞDUM
XİYABANDA"
Bu
melodiyanı eşidəndə ilk yadınıza düşən
"Yaylığın" xalq mahnısı olacaq - bəli,
həmin mahnının melodiyası ilə bu hava bir almanın
iki üzü kimidir. Amma onlardan hansının bətnindən
doğulub müstəqil ömür yaşamağa
başladığını söyləmək o qədər
də asan deyil. Üstəlik, bu melodiyanın adı təsdiq
edir ki, o da nə vaxtsa mahnı ömrü yaşayıb...
Allah bu melodiyanı oğlu Elxan Mansurova ötürən
ustad tarzən Bəhram Mansurova rəhmət eləsin, onu
yaddan çıxmağa qoymayan Elxan Mansurova isə
cansağlığı versin.
"ALMAGÜLÜ" VƏ BAŞQALARI
Unudulmaz Adil İskəndərovun "Qanun naminə" filmində "Heyvagülü" havasına rəqs elədiyi səhnəni yəqin ki, xatırlayırsınız. Bəlkə də Adil müəllimin həmin o koloritli, ağayana rəqsinin hesabına bu rəqs xalqımızın yaddaşında özünə əbədi yer elədi, musiqiçilərin repertuarının, toy, bayram şənliklətinin bəzəyinə çevrildi.
Təəssüf ki, bu sözləri gül adları ilə bağlı digər rəqs melodiyalarımız haqqında demək olmur. Məsələn, "Almagülü" rəqsinin melodiyaları ilə, düzü, mən bu günlərə qədər tanış deyildim. Hələ "Alçagülü"nü demirəm.
Axtarsaq, unudulmaq sindromundan əziyyət çəkən başqa "...gülü"ləri də aşkara çıxara bilərik.
P.S. Yeri gəlmişkən qeyd edim ki, adlarını çəkdiyim hər 3 rəqs melodiyası sanki balabanın ifa imkalarının xüsusiyyətləri, bu alətin səs diapozonu, tembri nəzərə alınmaqla ilk növbədə elə bu alətdə ifa olunmaq üçün və çox güman ki, nəfəs alətlərinin dilini bilən bir musiqiçi tətəfindən yaradılıb.
BU DA "ALÇAGÜLÜ"
Yadınızdadırsa, "Almagülü" rəqsinin melodiyalarını ifa etməmişdən öncə "Alçagülü" adında da rəqs havamızın olması barədə yazmışdım. O vaxt nədənsə mənə elə gəlmişdi ki, məşhur "Heyvagülü" və adları çəkilən bu iki rəqs havası eyni bir el sənətkarı tərəfindən yaradılıb. Çünki hər üç melodiyanın sadə, lakin ifadəli metro-ritmik və melodiya quruluşunda intuitiv şəkildə də olsa, bir yaxınlıq hiss olunurdu.
Sən demə, zənnim məni aldatmayıbmış - hər üç rəqs havası Kalvalı Əli Dədə adlı el sənətkarının yararatdığı incilərdir.
Bu şəxsin kimliyi, ömür yolu və yaradıcılığı barədə Vikipediyada kifayət qədər məlumat var - deyilənləri təkrarlamaq istəmirəm. Amma musiqi folkloru xəzinəmizi neçə-neçə gözəl el havası ilə zənginləşdirən bu sənətkarın ruhuna bir salavat çevirməyi hamınızdan xahiş edirəm.
Allah rəhmət
eləsin.
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2022.- 26 avqust.- S.8.