Dədəm, nənəm, babam və...
Fellininin "pul fəlsəfəsi"
(Həyat lövhələri)
CAVABINI
TAPMADIĞIM SUAL
Aşağıda gördüyünüz foto mənim
şəxsi arxivimin ən yaşlı fotosudur. Şəkildəki
qadın - nənəm, onun yanında dayanan oğlan
uşağı isə - dədəmdir (biz ailədə atama
"dədə" demişik). Dədəmin
burada 7-8 yaşı olduğunu nəzərə alsaq, şəkil
ya 1934, ya da 1935-ci ildə - yəni insanların maddi durumunun
çox ağır olduğu vaxtlarda çəkilib və deməli,
nənəmin də 29-30 yaşı var.
Dədəm
anadan olandan az sonra nənəm babamdan
ayrılıb ata evində yeganə övladını - dədəmi
tək böyütmüşdü. Eşitdiyimə
görə, boşanmanın səbəbi babamın nənəm
tərəfindən xəyanət kimi qiymətləndirilən
hansısa əməli olub. Nənəm
babamdan elə küsmüşdü ki, ömrünün
sonuna qədər bir dəfə də olsun onun adını
dilinə gətirmədi. Atası ola-ola atasızlıq
dərdi yaşamış, uşaqlığı aclıq, əziyyət,
məşəqqət içində keçmiş dədəm
isə hətta ahıl vaxtlarında da özünü
"atalı yetim" adlandırsa da, nəyə görəsə
atasına pis münasibət bəsləmir, ona nənəm
kimi nifrət etmirdi. Hətta onun adını
Əli adı ilə birləşdirərək mənə
qoymuşdu. Bu isə nənəm
üçün əlavə problemlər
yaratmışdı. Onun dilindən bir dəfə də
olsun öz adımı eşitmədim - məni həmişə
"Əlsəfa" - deyib çağırırdı...
Son vaxtlar nənəmin gözləri yaxşı
görmürdü. Bir dəfə təqaüd ardınca gedib evə
qayıdanda öz küçə qapılarının
ağzında kətildə oturub babamla söhbət edən
qonşumuz molla Cəfər kişiyə salam
vermişdi, sonra biləndə ki, babam da orda imiş və
verdiyi salamdan dolayısı ilə ona da pay düşüb -
yazıq arvad səhərə kimi ağlaya-ağlaya
günahından keçməsi xahişi ilə Allaha
yalvardı...
Mən
sonralar başa düşdüm ki, dədəmin ailəyə,
övladlarına məhəbbəti ilə yanaşı, sərtliyi,
əsəbiliyi, açıq desəm, bir az qəddarlığı
uşaq vaxtı aldığı psixi zədənin nəticəsi
imiş. Bəs onda bu hörmət nəyin təzahürü
idi? Deyilənə görə, dədəm bazarda-filanda
atasını görəndə yumaq kimi
bükülürmüş...
Sonralar nənəmin gözləri tam tutuldu. Əməliyyata
razılıq vermədi və şüurlu şəkildə
öz ölümünə hazırlaşmağa
başladı. Son günlərdə isə
yeməkdən tam imtina etdi ki, Allahın hüzuruna
sözün hər mənasında tər-təmiz getsin (!)
Nənəm babamdan tez - 66 yaşında vəfat etdi. O vaxta qədər bir dəfə
də qapımızı açmayan babam onun bütün
hüzür məclislərində iştirak etdi, özü
isə 90 yaşına kimi yaşadı...
Dədəm 1997-ci ildə 70 yaşında
dünyasını dəyişdi.
...Dədəmin
atasına, nənəmin isə keçmiş ərinə
münasibətindəki bu fərqli nüanslar hələ də
mənim üçün həll olunmayan paradoks kimi
qalır...
Allah hər üçünə rəhmət eləsin.
"NƏ
YEMİSƏN, TURŞULU AŞ"
Sovet
dönəminin həsrəti ilə yaşayanlar
keçmişi ideallaşdıranda özlərinə bəraət
qazandırmaq üçün belə ifadələr işlətməyi
xoşlayırlar: "O vaxt rüşvət yox (yaxud az) idi", "Sovet cəmiyyətində haqq,
ədalət gözlənilirdi" və s.
Aşağıda nəql edəcəyim hadisə də
ötən əsrin dərsliklərində "sosializmin
inkişaf etmiş mərhələsi" kimi səciyyələndirilən
70-ci illərinin lap əvvəllərində baş
vermişdi.
Mənim rəhmətlik dədəm çörək
zavodunda sürücü işləyirdi, yəni zavodda
bişirilən çörəkləri idarə etdiyi avtomobilə
yükləyib mağazalara daşıyırdı. Mağazaları
(və deməli, sakinləri) çörəklə
vaxtında təmin etmək təbii ki, təkcə
çörək bişirənlərin
diribaşlığından yox, həm də
sürücünün çörəyi maşına
vaxtında yükləməsindən, ünvanlara vaxtında
çatdırmasından çox asılı idi.
Burası belə. İndi keçək əsas mətləbə.
Deməli,
illər ötdükcə rayon əhalisinin və çörək
mağazalarının da sayı artır və iş gəlib
o yerə çatır ki, zavodun həyətində yerləşən
"yükləmə meydançası"ndakı
narahatlıq, çatışmazlıq işin ümumi təşkilində
problemlər yaratmağa başlayır. Dədəm bir
neçə dəfə təklif edir ki, çörəyi maşına
yükləyən sürücünün işini
yüngülləşdirmək, vaxt itkisinin
qarşısını almaq üçün həmin
meydançada kiçik bir səki qurulmalıdır və hər
dəfə də zavodun direktoru bu təklifi qulaqardına vurub
kobud şəkildə atama ismarış göndərir ki, get
öz işinlə məşğul ol. Növbəti insident
atamın səbirsiz və əsəbi olması səbəbindən
əlbəyaxa "razborka" mərhələsinə
keçir və bu "razborka"da bədənə yetirilən
xəsarətin yeganə əşyayi-dəlili - direktorun
paltosunun ətəyindəki ayaqqabı izi bir göz
qırpımında milis idarəsində dədəmə qarşı
cinayət işinin başlanmasına bəhanə olur.
Uzunçuluq olmasın deyə, təfərrüatlara
varmıram - biz qohum-qonşunun köməyi ilə həmin
ayaqqabı izinin doğurduğu "cinayət" məsuliyyətini
o vaxtın pulu ilə iki min manata satın aldıq və dədəmi elə bir maddə ilə cəzalandırdılar
ki, elə məhkəmə zalından evə gəldi və səhərisi
gün işə çıxdı.
Amma sən
saydığını say, gör fələk
nə sayır.
Bu əhvalatdan
düz 7 il sonra - o vaxt mən Rusiyada hərbi xidmətdə
idim - çörək mağazalarından birinin müdiri əsassız
yerə dədəmə "ilişməyə"
başlayır. Dədəm əvvəlcə əhəmiyyət
vermir, amma iş gəlib təhqirə, söyüşə
dirənəndə səbr kasası daşır, görür
ki, bu qanmazı Məşədi İbad üsulu ilə yerə
yıxıb ağzına-ağzına vurmasa, əmələ
gəlməyəcək. Amma "ilan vuran ala
çatıdan qorxar" - deyiblər. Yeddi il əvvəl bir təpik izinə görə
iki min manat "tərləməyi" dədəmin
yadından çıxmayıbmış. Odur ki, bu dəfə
işini tədbirli tutur - rayon milis idarəsinə gəlib
düz girir vəzifəli şəxslərdən birinin
kabinetinə, salam-kalamsız birbaşa soruşur:
- Sizdə adam döyməyin qiyməti neçəyədir?
Vəzifəli
şəxs atamı sınayıcı nəzərlərlə
süzüb deyir:
- Nədir,
məni provakasiyaya çəkmək istəyirsən? Qorxmursan ki, səni tutub damlayaram?
Dədəm da qayıdır ki, rəis, bəs hal-qəziyə
belə-belə, narahat olma. Bir nəfər var - məni
təhqir edir, söyür. Onun dərsini
verməsəm, ürəyim partlayar. Di gəl
bundan sonra yenə məni damlayacaqsınız. Ona görə də gəldim ki, haqq-hesabı bəri
başdan çəkək.
Xülasə,
həmin şəxs atamın hirsdən bozarmış sifətinə,
alışıb-yanan gözlərinə zəndlə
baxıb axır ki, ona inanır və deyir:
- Get filan
qədər gətir, ver filan otaqdakı filankəsə. İşini də elə gör ki, şahid-filan
olmasın.
Dədəm
deyilən kimi edir, filan qədər pulu filankəsə verib elə
ordan birbaşa yollanır həmin mağazaya və
"nə yemisən, turşulu aş" şüarı ilə heyifini
mükəmməl bir tərzdə al ki, alasan!
Bu əhvalatın lap sonda nə ilə
qurtardığını güman eləməyi sizin öhdənizə
buraxıram. Bədii ədəbiyyatda buna "açıq final"
deyirlər. Olmuş əhvalatlarda isə,
bilmirəm.
Vəssalam. Siz sağ, mən salamat!
FEDERİKO
FELLİNİNİN PUL "FƏLSƏFƏSİ"
Ötən
yazılarımın birində dünya kino xəzinəsinə
"Yol", "Kabiriyanın gecələri", "8
1/2", "Şirin həyat" kimi incilər bəxş
etmiş dahi italyan kinorejissoru F.Fellininin bir müsahibəsi
haqqında danışıb qeyd etmişdim ki, ustad bu
müsahibədə klassik səmimiyyət nümunəsi
göstərərək, suallara daha "əzəmətli",
"müdrik" görünmək üçün yox,
öz fikirlərini, mövqeyini bildirmək üçün
cavab verib və pərəstişkarlarının nəzərində
"kiçiləcəyindən" qətiyyən çəkinib-eləməyib.
Yeri gəlmişkən qeyd edim ki, bu müsahibə
dünya jurnalistikası tarixində ən böyük
müsahibələrdən biridir. Təxminən
150 kitab səhifəsi həcmində olan bu müsahibə
Fellinini təkcə öz kino fəlsəfəsi olan
böyük bir rejissor kimi yox, həm də zəif və
qüvvətli cəhətləri olan adi bir insan kimi də
bütün parametrlərdə görməyə imkan verir.
Bunu nəzərə alaraq onun ayrı-ayrı
hissələrini tərcümə edib sizlərə təqdim
etmək fikrinə düşdüm.
İlk
olaraq rejissorun "PUL SİZİN HƏYATINIZDA HANSI ROLU
OYNAYIR?" sualına verdiyi cavabı oxuyaq:
"Mənim pulun real dəyəri və qiyməti barədə çox dumanlı təsəvvürüm var. Məsələn, mən bəzən xeyli məbləğdə pula tam biganə oluram və buna görə də onu çox asanlıqla lazımsız yerə xərcləyə bilərəm. Bəzən isə cüzi məbləğdə pula görə sevincdən atlanıb-düşür və onu yalnız xeyli tərəddüddən sonra xərcləyirəm. Belə anlarda mənə elə gəlir ki, məni soyub pullarımı əlimdən alırlar.
Düşünürəm ki, məndə pula real yanaşmanın olmamasının emosional kökləri Romaya gəldiyim ilk gənclik illərinə gedib çıxır. O vaxtlar mən çulumu zorla sudan çıxarırdım. Belə məqamlarda pulun əhəmiyyətini hədsiz dərəcədə şişirdirsən - 100 lirən varsa, elə bilirsən ki, dünya sənindir, Nobel mükafatı almısan. Bəli, ilk vaxtlar mən səfil həyatı yaşayırdım, amma bu, az davam etdi - o vaxta qədər ki, mənim sonralar bu dövrü romantikləşdirməyə, şam yeməyimin bir fincan südlü kofedən ibarət olması, yaxud pulsuzluq ucbatından çamadanımı mehmanxana nömrəsinin pəncərəsindən çölə atıb oradan əkilməyin barədə danışmağa əsasım olsun...
Sonralar pulu kifayət qədər tez və asan qazanmağa başladım. Lakin mən varlı adam deyiləm və varlı olmaq üçün nə etmək lazım olduğunu da bilmirəm. Çünki bu, məni qətiyyən maraqlandırmır. Məndə nəyə isə sahib olmaq, mülkiyyətçilik hissi yoxdur, ümumiyyətlə, nəyinsə sahibi olmağı xoşlamıram. Hətta avtomat qələmdən, qol saatından belə can qurtarmağa çalışıram, qarderobumu dolu görəndə dərhal artıq paltarları atmaq fikrinə düşürəm.
Mən heç vaxt istirahət etmək üçün harayasa səfər etməmişəm və anlaya bilmirəm ki, yaxtalar, avtomobillər insanların nəyinə gərəkdir....Yaxşı ki, bütün qadınlarda olduğu kimi Cülyettadada da (Cülyetta Mazina - Fellininin həyat yoldaşı, məşhur aktrisa, "Yol", "Kabiriyanın gecələri" filmlərində baş rolları oynayıb - Ə.H.) nəyəsə sahib olmaq hissi var və biz bunun sayəsində işləri müəyyən dərəcədə yoluna qoyuruq.
Bəzən məni bir neçə gün davam edən xəsislik hissi bürüyür, ardınca isə bu hiss qəfildən ağlagəlməz bədxərcliklə əvəzlənir.
İndi bir aydan çoxdur, mən avtobusla hərəkət edirəm. Düşünürəm ki, gün ərzində 20 dəfə taksi çağırmaqdansa, ictimai şəhər nəqliyyatından istifadə etmək yaxşıdır.
Kim bilir, bəlkə də son vaxtlar mənim
avtobusa, tramvaya olan marağım keçmişə səyahət
edib yenidən insanlar arasında olmaq istəyimlə
bağlıdır?.."
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2022.- 2 dekabr.- S.8.