Böyük yolu işıqlandıran təfəkkür
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
ayrı-ayrı problemlərinin tədqiqi, müxtəlif
aspektlərdən öyrənilməsi və bununla
bağlı elmi əsərlərin yazılması aktual və
əhəmiyyətli məsələlərdən biridir. Ədəbiyyatşünaslıq
elmimiz sözügedən problemlərin tədqiqi
baxımından tədqiqatlarla zəngin olsa da
çağımızda baş verən dəyişikliklər
ədəbi əlaqələrin öyrənilməsi sahəsində
yeni araşdırmaların aparılmasını zəruri
edir. Xüsusilə Türk xalqları ədəbiyyatının,
Azərbaycan-Türkiyə ədəbi əlaqələrinin
inkişaf mərhələləri, qarşılıqlı zənginləşmə
prosesləri, eləcə də ayrı-ayrı
yazıçı və şairlərin
yaradıcılıqlarının öyrənilməsi də əsas
amillərdən biridir.
Görkəmli türkoloq, Əməkdar müəllim,
filologiya elmləri doktoru, professor Məmməd Əliyevin
"Böyük yolun davamı" (II kitab) (Türk
xalqları ədəbiyyatına dair araşdırmalar)
(Bakı, "Elm və təhsil" 2022) adlı kitabında
müəllifin 1970-1980-ci illərdə və son dövrlərdə
çap olunmuş məqalələri yer alıb. Kitabın elmi
redaktoru akademik İsa Həbibbəyli, rəyçiləri
filologiya elmləri doktoru, professor Əsgər Rəsulov və
filologiya elmləri doktoru, professor Sənan İbrahimovdur.
Qeyd edək ki, müəllifin eyni adlı birinci
kitabı 2019-cu ildə çap edilmişdi.
Nəzəriyyəçi
və ədəbiyyatşünas alimin ikinci kitabında "Nəsimi
lirikası haqqında düşüncələr",
"Orxan Pamuk zirvəsi", "Muxtar Auezov və
böyük Çöl mədəniyyəti", "Cəlaləddin
Rumi və onun "Məsnəvi"si haqqında",
"Abayın tarixi-bədii obrazı", "Ədəbiyyatımızın
romantizm mərhələsi: təşəkkülündən
sonuna kimi", "Yunis Əmrə: özü və
sözü" və sair məqalələr tarixi-ədəbi
faktlar əsasında qələmə alınıb. Diqqəti çəkən maraqlı bir cəhət
də odur ki, kitabda Türk xalqları ədəbiyyatının
görkəmli sənətkarlarının
yaradıcılığı da əhatəli şəkildə
tədqiq və təhlil edilir. Kitabın ön söz
müəllifi professor Salidə xanım Şərifova
yazır: "Professor Məmməd Əliyevin elmi
araşdırmalarının hüdudları çox
genişdir. O, ümumi şeirşünaslıq problemlərinə,
türkdilli şeirin tarixi poetikasına, onun ilk kitabələrindən
tutmuş zamanımıza qədər inkişaf
qanunauyğunluqlarına, vəzn və dil münasibətlərinə
bələd olan ədəbiyyat nəzəriyyəçisidir".
Müəllif uzun illər gərgin elmi axtarışlar nəticəsində
hasilə gətirdiyi bu əsəri çağdaş
dünya və milli-nəzəri fikir işığında,
yeni mənbələr,təzə faktlar və
zəngin qaynaqlar hesabına cilalayıb.
Məmməd müəllimin elmi
yaradıcılığının bütöv bir mərhələsini
türk xalqları ədəbiyyatı, Türkiyə ədəbiyyatı,
Orta Asiya xalqları ədəbiyyatı və sair
mövzuların tədqiqi tutur. Türk xalqları ədəbiyyatının
inkişaf problemləri, nəzəri-estetik prinsipləri,
ayrı-ayrı sənətkarların ədəbiyyatın
inkişafında rolu, poeziya problemləri, türkdilli
şeirin tarixi poetikası və sair problemlər
çağdaş elmi-nəzəri konsepsiyalar kontekstində,
bədii nümunələrlə araşdırılır.
"Orxan Pamuk zirvəsi" məqaləsində
türk ədəbiyyatının Nobel mükafatına layiq
görülmüş ünlü roman ustadının
çoxşaxəli yaradıcılığını
professional ədəbiyyatşünas alim kimi təhlil edir. "Oxucusunu heyrətləndirə
biləcək istedad sahibi"nin
yaradıcılığına dünya ədəbiyyatşünaslarının
yüksək dəyər verdiyini önə çəkən
müəllif yazır: "Orxan Pamuk sənəti dünya ədəbiyyatının
fəth olunmamış bir zirvəsi,müasir
ədəbi-estetik düşüncənin şah əsəridir.
Onun sənətkarlıq qüdrəti təfəkkürünün
dərinliyi, təxəyyülünün sahilsiz ümman
genişliyi, personajlarının dinamikasında çoxunun
seçə bilmədiyi, ən zərif həlqəni
görüb mənalandırmaq, mövzu ilə bağlı əhatə
olunduğu mühitin problemlərini həssaslıqla
qaldıra bilmək bacarığı ilə
bağlıdır". Məqalədə Orxan Pamukun
"Cövdət bəy və oğulları", "Səssiz
ev", "Bəyaz qala", "Qara kitab", "Mənim
adım Qırmızı", "Qar",
"İstanbul:xatirələr və şəhər" və
sair romanları əhatəli təhlil edilərək elmi-nəzəri
ümumiləşdirmələrlə sonuclanır. "Bəyaz
qala" romanını "postmodernist ədəbiyyatın
seçkin nümunələrindən biri kimi", "Qara kitab "
romanını "yazıçı təxəyyülündə
reallıqla qeyri-reallığın, maddi aləmlə
qeyri-maddi dünyanın qovuşması ilə insanın
düşüncəsinə gətirdiyi təlatümləri əks
etdirmək baxımından postmodernist nümunə kimi"
yüksək dəyər verir.
"Cəlaləddin Rumi və onun "Mənəvi"si
haqqında" məqalədə C.Ruminin həyatı,
mühiti, yaradıcılığı və dünya ədəbiyyatındakı
mövqeyi elmi-təhlil müstəvisinə gətirilir. Professor doğru qənaətə
gəlir ki, Nizami ədəbi məktəbindən qaynaqlanan
C.Rumi Yaxın və Orta Şərq xalqları,türk müsəlman
ədəbiyyatına, o cümlədən, Azərbaycaan klassik
ədəbiyyatının Nəsimi, Füzuli, Kişvəri,
Həbibi, Xətai, S.Ə.Şirvani, Ə.Nəbati,
A.Bakıxanov, Q.B.Zakir yaradıcılığına təsir
göstərmiş, yeni mövzu və janrların
yaradılmasına kömək etmişdi.
"Muxtar Auezov və Böyük Çöl mədəniyyəti"
məqaləsində ömrü mübarizələrdə
keçmiş Böyük Çölün yetirdiyi qüdrətli
sənətkarın yaradıcılığını qazax
xalqının tarixi keçmişi və etnik mədəniyyəti
kontekstində aşkarlayır. Sənətkarın
gücünü qazax həyatını bütün
reallıqları ilə təsvir etməsində görür.
Yazıçının "Abay"
romanını "dünya romançılıq mədəniyyətinə
layiqli töhfə" hesab edir. Məqalədə
orijinal yanaşma tərzi ilə diqqəti çəkən
Abayın şəxsində qazax milli psixologiyasının
bütün xüsusiyyətləri açıqlanır.
Abay obrazını müəllifin idealı hesab
edir. Yazıçının bu romanı yazmasına diqqət
çəkən professor
M.Əliyev belə bir nəticəyə gəlir ki,
"Abay" romanını yazmaqda məqsəd təkcə
xalqın tarixini, adət-ənənələrini,
Çöl qanunları ilə yaşayan insanların məişətini
əks etdirmək deyil, başlıcası yeni yaranmaqda olan
ictimai münasibətlər burulğanında xalqını irəli
çıxarmaq, onu savadlı, inkişaf etmiş xalqalar cərgəsinə
qoşmaq idi. Xalqın mühüm
yaradıcılıq sahələrindən biri də milli
folklordur. Romanda köçərilik həyatı,
xalqın adət-ənənəsi ustalıqla təcəssüm
etdirilir. Abayın bədii düşüncəsinin zənginləşməsində
nənəsi Zərinin danışdığı
dastanların, nağılların və əfsanələrin
böyük rolu olmuşdur.
Məqalənin
sonunda müəllif öz fikirlərini belə sonuclayır:
"Ədib Abayı qüdrətli sənətkar, nüfuzlu
ictimai xadim kimi Əski Çöl mədəniyyəti
müstəvisində dünya sivilizasiyası tarixinə
qovuşdura bildi".
Topludakı
məqalələr sırasında "Yunis Əmrə:
özü və sözü" məqaləsində ədibin
poetik sözünün özəlliklərindən, şeirlərinin
vəzn şəkillərindən, bəşəri
duyğuların tərənnümündən söz
açan müəllif qeyd edir ki, Yunis Əmrə
yaradıcılığında heca vəzninin çox
müxtəlif şəkilləri işlənmiş, şeirlərin
daxili ritmik qruplaşmaları-durğuları dəyişməz
qalmışdı: "Daha sonrakı dövrlərdə xalq
şeirimizdə və şairlərimizin
yaradıcılığında bunu müşahidə edirik. Təqdirə
layiqdir ki, müəllif heca vəzninin Yunis Əmrədən
daha əvvəl Əhməd Yəsəvinin "Divani Hikmət" əsərindən
gəldiyini də qeyd edir və heca vəzninin divan şeirinə
gətirilməsi tarixini XI əsrin sonu, XII əsrin əvvəllərinə
təsadüf etməsinə diqqət çəkir. Məqalədə heca vəznli şeirin xalq
yaradıcılığında tarixi ənənələrinin
olması da xüsusi qeyd edilir. Müəllif
vurğulayır ki, vəzn dilin məhsuludur. Harada türkdilli şeirdən söhbət gedirsə,
orada heca əlamətləri bu və ya digər dərəcədə
özünü göstərməlidir". Türk
dünyasının ortaq dəyərlərindən olan Yunus
Əmrənin əbədiyaşar yaradıcılığı buna layiqli nümunə olub, bu
gün də xalq dilinin şirinliyini, səmimi hisslərin, dərin
əxlaqi-fəlsəfi düşüncənin tərənnümçüsünə
çevrilmişdir.
Ümumiyyətlə, kitabda toplanan bütün məqalələrin
mövzuları Məmməd müəllimə daha
yaxındır. İstər klassik və
çağdaş ədəbiyyat, ədəbiyyat nəzəriyyəsinə,
ayrı-ayrı tədqiqat əsərlərinə, istər də
Türk xalqları ədəbiyyatına və görkəmli
sənətkarlarının yaradıcılığına həsr
etdiyi məqalələri orijinallığı,
aktuallığı baxımından böyük əhəmiyyət
kəsb edir.
Böyük türkmən şairi Məhtimqulu Fəraqi
yaradıcılığına həsr etdiyi monoqrafiyası Məmməd
müəllimin adı ilə bağlıdır. "Məhtimqulu
Fəraqi şeirinin poetikası" adlı monoqrafiyasında
şairin yaradıcılığında heca vəznli
şeirin əsas yer tutduğunu, "hecayi şeir ustadı"
olduğunu əsaslandırır. M.Fəraqi
poeziyası ilə M.P.Vaqif və Aşıq Ələsgər
yaradıcılığını müqayisə edərək
şairin gözəlləmələrində işlədilən
"Çin-Maçin", "Ucu tər
cığalı" və.s. ifadələrin
də eyni ilə işlədilməsini göstərir. Müəllifə görə hər iki şairin
xalq şeiri üslubunda yazdıqları şeirlərdə ahəng
və melodiklik, məzmun aydınlığı və gözəlliyi
daha anlaşıqlı və ürəyəyatandır.
Hər iki şairin poetik irsindən təhlilə cəlb
edilən örnəklərin nümunəsində müəllif
belə qənaətə gəlir ki, onların sayəsində
ana dili, heca vəznli şeirin yazılı ədəbiyyatda
hakim mövqeyi tam bərqərar oldu.
Kitabın
ikinci fəslində yer almış "Müxəmməs
haqqında", "Aşıq şeirinin bəzi poetik
formaları", "Şeir sənəti və dil
haqqında", "Bədii metod və poetik forma məsələləri",
"Milli dil təliminin bəzi məsələləri" və.s.
məqalələr də
çağdaş elmi-nəzəri
konsepsiyalar kontekstində təhlil edilir.
Nəzəriyyəçi alimin "Azərbaycan şeir
sənəti (türk şeiri materialları əsasında)"
və "Azərbaycan şeirinin vəzn və evfoniya problemləri"
kitablarında Azərbaycan şeirinin vəzn problemləri
türk xalqlarının poeziyası ilə ilgili tədqiq
edilmişdir.
Azərbaycan şeirində paralelizm problemini
çoxçeşidli qaynaqlar əsasında araşdıran
müəllif V.V.Radlov, V.M.Jirmunski, S.E.Malov, T.Kovalski,
İ.V.Stebleva kimi nüfuzlu alimlərlə polemikaya girərək
öz elmi-nəzəri fikirlərini əsaslandırır.
Professor türk şeirinin tədqiqatçılarından
İ.V.Stebleva ilə polemikasında onun mülahizələrinin
qeyri-dəqiqliyini, elmi əsasa söykənmədiyini türk
şeirindən gətirdiyi örnəklərlə
isbatlayır. Tədqiqatda istifadə olunmuş ədəbiyyata
istinadlarındakı dəqiqlik və polemika mədəniyyəti
sonuna kimi gözlənilir.
Professor M.Əliyev Azərbaycan ədəbiyyatının
dərin qatlarını-aktual problemlərini tədqiq etməklə
ədəbiyyat tarixində xüsusi xidmmət göstərən
alimlərimizdəndir. Zəhmətsevərlik onun həyat
kredosudur. Doğrudur ki, "Hər bir insan
öz zəhmətinin oğludur" (M.Servantes).
Ayrı-ayrı illərdə çapdan
çıxmış "Azərbaycan şeirinin vəznləri",
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanı, "Dədə
Qorqud şeiri", "Azərbaycan xaql şeirinin şəkilləri",
"Əruzu necə öyrətməli", "Azərbaycan
şeirinin vəzn və evfoniya problemləri", "Ədəbiyyat
nəzəriyyəsinin əsasları", "Ədəbiyyat
nəzəriyyəsi", "Quba-Şabran folklor örnəkləri",
"Məhtimqulu Fəraqinin poetikası", "Bədii təfəkkürdə
erkən Azərbaycançılıq düşüncəsi"
və s. kimi tədqiqat əsərləri, çoxsaylı
elmi məqalələr, hekayələr və "Həsrətin
o üzü" romanı Məmməd müəllimin qələmindən
çıxmışdır. Görkəmli
türkoloq bir sıra beynəlxalq konfransların
iştirakçısı olmuş və məruzələr
etmişdir. Respublikada yüksək
ixtisaslı ədəbiyyatşünas kadrların
hazırlanmasında M.Əliyevin böyük xidmətləri
var.
Məmməd müəllim vətəninə, milli
kökə qırılmaz tellərlə bağlı olan
seçkin ziyalılarımızdandır. Yüksək
elmi-nəzəri təfəkkür, vətənçilik,
torpağa və dövlətçiliyə sədaqət, ünsiyyət
mədəniyyəti və insani keyfiyyətlər onu səciyyələndirən
əsas xüsusiyyətlərdəndir. Onun özünəməxsus
təfəkkür tərzi, dil səlisliyi, üslubunda folklor
şirinliyi var. Kitabda bütün mövzular zəngin məxəzlər,
yüksək nəzəri təhlil və ümumilləşdirmələr
əsasında işlənmiş, materiallar tarixilik və
müasirlik, istiqlal ideologiyası işığında, elmi
müstəvidə təqdim edilmişdir. Bir məqalədə
kitabın bütün elmi məziyyətlərindən əhatəli
söz açmaq imkan xaricindədir. Hesab
edirəm ki, bu barədə ən müfəssəl
sözü kitabın özü deyir.
Dekabrın 10-u professor Məmməd Əliyevin doğum
günüdür. İctimai və elmi yaradıcılığa həsr
olunub bu ömrün əlli ili.
M.Möcüzün sözüdür:
Elmsiz əgər
biz yaşasaq gecə-gündüz,
Vallah, billah, vətəndə gülməz hərgiz
üzümüz.
Professor Məmməd Əliyev də ömrünü elmə
həsr edən məhz belə alimlərimizdəndir. Nəzəriyyəçi
alimin "Böyük yolun davamı" kitabı
böyük yolu işıqlandıran təfəkkürün-fədakar
alim əməyinin bəhrəsi olan konseptual tədqiqat əsəridir.
Doğum günü münasibətilə Məmməd
müəllimi təbrik edir, cansağlığı, uzun
ömür və uğurlar arzulayıram.
Vəfa
XANOĞLAN
Sənətşünaslıq
üzrə elmlər doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2022.- 15 dekabr.- S.13.