Azərbaycan teatrında Tofiq Kazımov
fenomeni
ZAMANDAN-ZAMANA
BOYLANANDA
Tofiq
Kazımov-100
I məqalə
Tofiq
Kazımovun Azərbaycan milli sənət düşüncəsində
qorunan irsi onu milli teatr sənətinin
bənzərsiz fenomeni kimi qavramağa və bu baxımdan fərdi
yaradıcı metodunu araşdırmağa əsas verir.
Bu gün
T.Kazımovun Zamanı bitkin iki tarixlə - doğum tarixi və
ölüm tarixi (14.01.1923 - 02.08.1980) ilə məhdudlaşmış
əbədi zamanın bir kəsiyidir. Sözügedən zaman
kəsiyi öz növbəsində iki tarixlə məhdudlaşır:
T.Kazımovun ilk tamaşasını hazırladığı
tarix və sənətkarın sonuncu tamaşasını bəlirdən
tarix. (1951. H.Muxtarov, "Ailə namusu" - 1980. Taufiq əl Həkimi.
"Karıxmış sultan" - M.Əzizbəyov adıqna
ADADT). Gerçəklikdə bu
zaman kəsiklərini bir-birindən ayırmaq mümkün
deyil, çünki onlar vahid insan bioqrafiyasının
iç-içə olan olaylarıdır. Lakin ilk tamaşa ilə
sonuncu tamaşanın arasındakı zaman kəsiyi bizə
T.Kazımovun yaradıcılığına
bütövlükdə bitgin, tamamlanmış bir sənət
əsəri kimi yanaşmaq imkanı verir.
Zaman
içində bitgin bir əsər kimi yer tutan T.Kazımovun
yaradıcı irsi, təbii ki, dəyişməz, sabit bir hal
və hadisə kimi artıq heç bir təsirə, dəyişikliklərə,
müdaxilələrə məruz qala bilməyəcək. Dəyişə
bilən yalnız bizim münasibətimizdir. Fərqlənə
biləcək yalnız bizim yanaşma prinsiplərimizdir.
Mübahisə doğura biləcək yalnız bizim təhlil
və dəyərləndirmə üsullarımızdır.
İndiki zamanımızın bizə verdiyi təhlil
imkanları, sözsüz ki, mütləq deyil. Humanitar elmlərin
sürətli inkişafı yeni təhlil aspektlərini,
üsullarını, vasitələrini açacaq. Heç
şübhəsiz ki, bizdən sonra gələn yeni
tuatrşünaslar nəsli T.Kazımovun yaradıcı irsində
bu gün bizdən ötrü qapalı olan tam yeni məzmun və
məna qatlarını aşkarlayacaq və gələcək
zamanda T.Kazımovun Zamanı başqa bir rakursdan görünəcək.
Biz əminik ki, bu böyük sənətkarın irsi hələ
bir çox aspektdən araşdırılacaq. Bu qənaətimizə
arxalanaraq, "T.Kazımov Zamanı"nın bu gün bizdən
ötrü maraqlı və vacib məqamlarına toxunmaq niyyətindəyik.
T.Kazımovun
yaradıcı başlanğıcının qayəsi
haqqında düşünəndə, ağlımıza ilk gələn
təyin passionarlıq olur. Mövcud olan gerçəkliyi
dəyişdirməyə yönəlmiş bu enerji
etnosları, millətləri, cəmiyyətin təbəqələrini
və ayrı-ayrı fərdləri dinc, rahat həyatdan imtina
edərək gərgin, təhlükəli əməllərə
sövq edir. Böyük Füzuli öz zamanında
"passionarlıq" terminini poeziya dili ilə "bəlayi-eşq"
adlandırıb. Yeniliyə eşq
özü-özlüyündə nə qədər mübarək,
qutlu və nəticə etibarilə hamıdan ötrü
faydalı olsa da, bu sevdaya tutulanları bir qayda olaraq bəlaya
salır. Çağdaş elm passionarlığın təzahürləri
və nəticələri haqqında kifayət qədər məlumat
toplayıb. Di gəl ki, bu enerjinin mənbəyi elmdən
ötrü sirr olaraq qalmaqdadır. "İstedad"
anlayışı və halı kimi sirli olan passionarlıq
halı və hadisəsi bu gün elm tərəfindən
"fitri" termini ilə müəyyənləşdirilərək,
əsl xassəsinin açılmasını gələcəyin
alimlərinin ixtiyarına buraxır. Biz də T.Kazımovun
yaradıcı başlanğıcının qayəsini təşkil
edən passionarlığı fitri termini ilə dəyərləndirməklə
kifayətlənib, yalnız onun təzahürlərindən
danışa bilərik.
Öz
dövrünün yetirməsi olan və rahat yaradıcı
karyera imkanları aydın görünən T.Kazımov məhz passionarlığın
çağırışı ilə başqa, fərqli bir
mühitə atılır, passionarlığını
gücləndirir, onu bir enerji kimi akkumulyasiya edir və ətalət
enerjisinin hesabına süst hərəkətdə olan Azərbaycan
milli teatr prosesinə qoşulur. Məhz bu andan sonuncu
tamaşasına qədər T.Kazımov passionar enerjinin
daşıyıcısı missiyasını milli sənət
məkanında realizə edir. Təbii ki, ətalət şəraitində
yaşayıb-yaratmağa vərdiş edənlər meteor kimi
aralarına daxil olan T.Kazımovu alqışlaya bilməzdilər.
Yaranmış situasiyanı daha aydın görməkdən
ötrü bir qədim yunan rəvayətini xatırlayaq.
Deyirlər
ki, Pifaqor öz məşhur terminini sübuta yetirəndə,
sevincindən Olimp tanrılarına düz yüz heyvan qurban kəsdirir.
Odur ki, o zamandan bəri hər hansı yenilik icad olunanda,
"heyvan"lar təşvişə düşüb, titrəməyə
başlayır. Heyvanat aləmindən fərqli olaraq, insan cəmiyyətində
çoxluq təşkil edən "yeniliyin əleyhdarları"
gələcək aqibətlərini mütiliklə gözləmir:
"qara məni basınca, mən qaranı basım"
prinsipinə riayət edərək fəallaşır, birləşir
və "pifaqorlar"a hücuma keçirlər. Təbii
ki, "iş işdən keçəndən sonra"
pifaqorların teoremləri dərsliklərə salınır,
adları anılır və məlum olur ki, sən demə,
hamı "pifaqorlar"ı həmişə sevib,
anlayıb, hətta onlara ağır günlərində dəstək
də olub. "Kəsilməyə" layiq olanların, amma
öz dövründə meydan sulayanların və
"pifaqorlar"ın ömrünü qısaldanların
adlarını, atalarının adlarını,
soyadlarını, tutduqları vəzifələrini və bəd
əməllərini burada açıqlaya bilmədiyimizə
görə çox təəssüflənirik. Təsəllini
yalnız onda tapırıq ki, Tofiq Kazımovun adı,
soyadı, atasının adı (Səməd Mənsur), vəzifəsi
(rejissor, M.Əzizbəyov adına ADADT-nın baş rejissoru)
və gördüyü xeyirli əməllər milli sənət
tariximizin səhifələrinə qızıl hərflərlə
yazılıb!
lll
T.Kazımovun
iki tarix arasında olan bitgin, tamamlanmış irsini vahid bədii
əsər kimi qəbul edəndə rejissorun
yaradıcılığının paradiqmasını, vahid məzmun
qatını aşkarlamaq mümkündür. Sənət aləmində
belə bir deyim var: əsl sənətkar ömrü boyu bir əsər
üzərində çalışır, yəni şair
ömrü boyu bir şeiri, yazıçı bir romanı
yazır və demək ki, rejissor da ömrü boyu bir
tamaşanı yaradır.
T.Kazımovun
"vahid səhnə əsəri"nə məzmun
prizmasından baxanda, yaradıcılığının
paradiqmasını bu cür təyin etmək olar: insan keçid məqamında.
Aşkarladığımız paradiqma vahid bir məzmun
qatı kimi T.Kazımovun hazırladığı bütün
tamaşaların alt qurumunu, məna-məzmun tutumunu və təcəssüm
formalarını müəyyənləşdirir.
Əsl
böyük sənətkarın bu və ya digər
paradiqmanı seçməsinin səbəbi də sirli mətləblərin
sırasındadır. Sözügedən səbəbi
açıqlamaq iddiasında olanlar (o cümlədən biz də!)
heç vaxt mahiyyət deyilən nöqtəyə
yaxınlaşa bilməyəcəklər. Əldə olunan
bütün qənaətlər yalnız mətləbin təzahürlərini,
səciyyələrini açıqlamaq iqtidarındadır. Bu
durum bizə Kvant fizikasından da tanışdır. Məlumdur
ki, mikroaləmdə o qədər kiçik elementar hissəciklər
var ki, ən mükəmməl və həssas cihaz onların
özünü aşkarlaya bilmir, yalnız izlərini
"yoxlayır". Nə qədər çalışsaq,
biz də "niyə, hansı səbəbdən T.Kazımov
öz rejissor yaradıcılığı üçün məhz
bu məzmunu seçib?" sualına doğru-dürüst
cavab verə bilmərik. Biz yalnız onu deyə bilərik ki,
bu seçimə T.Kazımovun genetikası, doğulub tərbiyə
aldığı ziyalı mühiti, təhsili
(A.V.Lunaçarski adına Moskva Dövlət Teatr Sənəti
İnstitutu (QİTİS)) və yaşadığı
dövrün sosial-psixoloji, siyasi-ideoloji, iqtisadi və s.
göstəriciləri güclü, həlledici təsir
göstərib. Yenə də sual versək ki, "niyə, nə
səbəbdən sözügedən göstəricilər,
misal üçün, Filankəs Filankəsova təsir etməyib,
məhz T.Kazımova təsir edib?", cavabında
"Sirr" məfhumunu köməyə
çağırmalı olacağıq.
Keçid
məqamı Tofiq Kazımovun tamaşalarında müxtəlif
kontekstlərdə təzahürünü tapır. Bu məqam
ailə kontekstində baş verə bilir,
"olum-ölüm" probleminin burulğanında peyda olur,
ev-qəbristanlıq arasında yaranır, gözütoxluq-hərislik
duyğularının toqquşmasında
qığılcım kimi ani olaraq parlaya bilir, borcla vəzifənin
qarşılaşdığı situasiyada özünü
göstərə bilir, romantik dünyagörüşünün
sərt "həyat həqiqətləri"ni əvəzləməsi
ilə şərtləndirilə bilir. Bu keçid məqamının müxtəlif
tarixi, milli, sosial-ictimai, fərdi-psixoloji kontekstləri ola
bilir. Amma sultan olsa belə, bu keçid məqamında insan gərilir,
sarsılır, şübhə və tərəddüdlər
burulğanında vurnuxur, dünyagörüşünün təməli
əsaslarını təftiş edir və mütləq yeni
keyfiyyətə keçir. Bu yeni keyfiyyət müsbət də
ola bilər, son dərəcə mənfi və mənfur da.
Ancaq bu dəyərləndirmə T.Kazımovdan ötrü
önəmli deyil, önəmli olan insanın keçid
zamanında seçim hüququdur. Bu hüququ hər şeydən
üstün tutan Tofiq Kazımov sanki immoralizm mövqeyində,
yəni əxlaqın və mənəviyyatın
fövqündə bərqərar olan mövqedə durur.
Burada məşhur
fransız dramaturqu və filosofu Jan-Pol Sartrın gündəmə
gətirdiyi "seçim situasiyası" ilə paralellər
aparmaq faydalı olar. Məlumdur ki, sərt kommunist
dünyagörüşündən ekzistensionalizm adlanan cərəyana
tərəf evolyusiya edən Sartra görə, amansız
seçim situasiyasında insandan ötrü mənəvi dəyərlər
tamamilə öz əhəmiyyətini itirir: insanın
seçimini çılpaq biologizm - nəyin bahasına
olursa-olsun, yaşamaq istəyi müəyyənləşdirir.
Kommunist Partiyasının formal üzvü olan Tofiq
Kazımovun qarşısında Sartrın
yaşadığı evolyusiya perspektivi
açılmırdı, çünki o, heç vaxt sovet
kommunizminin dəyərlərini qəbul etməmişdi və
onun paradiqması ideoloji təsirlərdən əzəldən
azad idi. Göründüyü kimi, bu məzmun qatını
rejissor yaradıcılığının əsasına
çevirən Tofiq Kazımov, sözün əsl mənasında,
özünün varolma, ekzistensiya problemini həll etməyə
çalışırdı. Onun keçid məqamından
ötrü həyat, varolma problemi önəmli olduğuna
görə, o, dönə-dönə məhz bu məzmunu təzahür
etdirə biləcək dramaturji əsərlərə
müraciət edirdi.
T.Kazımovun
rejissor irsinə məzmun baxımından nəzər salanda,
belə bir qanunauyğunluq aşkarlanır. O, bir klassik pyesi
tamaşaya hazırlayıb sanki klassik əsərdən
aldığı enerjini tam həcmdə əxz və "həzm"
edəndən sonra, bir-birinin ardınca üç-dörd
müasir mövzulu, amma mütləq "insan keçid məqamında"
məzmununa cavab verən tamaşalar hazırlayırdı.
İnsanın
keçid məqamında Taleyi qarşısında tənhalığı mövzusu Tofiq Kazımovun
hazırladığı bütün tamaşaların
içindən qırmızı xətlə keçirdi. Bu
durumu "təklik"lə, təklənməklə,
yalqızlıqla qarışdırmaq olmaz. "Tənhalıq"
məfhumunun içində mifoloji və ilahi, sakral mənalar
sezilməkdədir. Tofiq Kazımov dindar deyildi, amma onu ateist də
adlandırmaq olmazdı. T.Kazımov həyat və
yaradıcılığının paradiqmasını
gerçəkləşdirəndə istinad etdiyi yeganə
danılmaz örnək və hakimi-mütləq mənəviyyatın
təcəllisi olan Allah idi. Və təbii ki, bütün
dahilər kimi o, adi həyatdan yaradıcılığa
keçid məqamında tənha idi.
T.Kazımovun
fərdi yaradıcı metodu özü kimi bənzərsiz və
eyni zamanda, özü-özlüyündə sistemli idi. Burada
heç bir təzad yoxdur, çünki rejissorun fərdi
özəllikləri təcrübə zamanı sistemləşdirilməsə,
səhnədə də bədii-estetik sistem yaranmayacaq. Elmi
metoddan fərqli olaraq, bədii yaradıcılıqda metod
obyektiv və subyektiv qanunauyğunların, üsulların,
vasitələrin sintezindən yaranır.
Rejissor
yaradıcılığının birinci mərhələsində
obyektiv və subyektiv səbəblərdən Tofiq Kazımov
öz fərdi metodunu gerçəkləşdirə bilmirdi.
Amma T.Kazımov Azərbaycan Dövlət Akademik Dram
Teatrının baş rejissoru vəzifəsinə təyin
edildikdən sonra öz fərdi yaradıcı metodunu tam
dolğunluğu ilə realizə edə bilmişdi. Tofiq
Kazımov fərdi yaradıcılıq metodunu tam şəkildə
realizə edən rejissorlardandır. Odur ki, "Tofiq
Kazımovun fərdi-yaradıcılıq metodu"nun təsnifatını
yığcam da olsa, aşağıdakı şəkildə
vermək mümkündür:
-
dramaturji əsərə münasibət;
- müəlliflik
mövqeyi;
- aktyorla
iş;
- bədii
səhnə kompozisiyasının parametrlərinin
dominantlığı.
Tofiq
Kazımovun açıq bəyan etdiyi "rejissor -
tamaşanın müəllifidir" prinsipi üzvi şəkildə
onun sənətçi mövqeiyndən qaynaqlanırdı.
"Mən - kommentator, şərhçi deyiləm. Mən
müstəqil sənət növünün - rejissuranın
nümayəndəsiyəm, odur ki, heç kimin, hətta dahi
Şekspirin "rupor"u olmağa razı deyiləm" deyən
Tofiq Kazımov bu prinsipləri fərdi yaradıcılıq
metodunun əsasına çevirmişdi. O, pyesi nə şərh
edir, nə də ki, yozurdu. O, müstəqil, müəllifliyi
məhz Tofiq Kazımova məxsus olan bənzərsiz səhnə
əsəri yaradırdı. Bu əsərin ideyası da,
mövqeyi də, iddiaları da yalnız Tofiq Kazımova məxsus
olduğuna görə, onlarla razılaşmamaq, mübahisə
etmək olardı. Amma onları iqnorizə etmək səmərəli
olmayan münasibət idi, çünki bu ideyaları elə
bir şəxsiyyət ortalığa qoyurdu ki, onun əli
dövrün nəbzindəydi, elə bir mütəfəkkir
söyləyirdi ki, onun intellektual səviyyəsi və
dünyagörüşünün genişliyi heç kimdə
şübhə yaratmırdı. Rejissorun müəlliflik
hüququnu bütün tamaşalarında bariz, bəzən isə
polemik şəkildə təsdiqləyən Tofiq Kazımov
milli rejissuranın bu istiqamətdəki inkişafına
güclü təkan vermiş oldu. Milli rejissuranın növbəti
inkişaf mərhələsində Tofiq Kazımovun
"yerişi ilə yerimək" iddiasında olan rejissorların
uğursuzluqları intellektual səviyyələrinin yetərsizliyi
ilə izah olunurdu. Buna görə də tez bir zamanda Azərbaycan
teatr düşüncəsində belə bir düstur
formalaşdı: "Müəlliflik rejissorun imtiyazı
deyil, müəlliflik rejissorun intellektual səviyyəsinin və
vətəndaş mövqeyinin meyarıdır". Etiraf etməliyik
ki, T.Kazımovun Zamanından sonra sözügedən meyara tam
mənada uyğun olan rejissorlarımız çox yetişmədi.
T.Kazımovun müəlliflik iddialarını doğruldan bir
məqam da var: onun ədəbi yaradıcılığı.
Rejissorun
fərdi yaradıcılıq metodunun özəllikləri, əsasən,
aktyorlarla iş metodikasında açıq şəkildə
və birmənalı təzahürünü tapırdı.
Realist-psixoloji teatr poetikasında aktyor sənətinin
xammalı psixofiziki əməldir. Buna görə, rejissorun
başlıca vəzifələrindən biri, aktyordan
ötrü oynadığı personajın təqdim olunan vəziyyətdəki
psixofiziki əməl xəttinin qurulmasını təşkil
etməkdir. Hazırlanan tamaşanın ali məqsədinin,
bir qayda olaraq, "emosional çağırış" kimi
müəyyənləşdirilməsi rejissoru iki məqsədlə
üz-üzə qoyur. Birinci məqsəd aktyorun oyununu məzmunlu
etmək, yəni rolun və tamaşanın ideya tutumunu
açmaqdır. İkinci məqsəd isə bu ideya tutumunu
tamaşaçılara emosional tərzdə təqdim etməkdir.
Rejissorla aktyorların ilk təması Tofiq Kazımovun müəlliflik
mövqeyini açıqlaması ilə səciyyələnirdi.
Lakonik, səlis, əsaslandırılmış rejissor niyyəti
elə ilk məşqdən aktyorları yalnız öz
rollarını deyil, bütövlükdə tamaşanın
sistemini realizə etməyə kökləyirdi.
H.Turabov,
A.Pənahova, S.İbrahimova, Ş.Məmmədova, H.Qurbanov,
S.Rzayev, H.Xanızadə, V.Fətullayeva, F.Poladov və b. kimi
aktyorlar ustad sənətkarın metodunu şüurlu şəkildə
qəbul etdilər və Tofiq Kazımovun poetikasını
yaşatmaqla yanaşı, hərə öz fərdi
istedadını da realizə etmək imkanını
qazandı. Odur ki, Azərbaycan teatrşünaslığında
"Tofiq Kazımovun aktyorları" termini rəsmən qəbul
edilməsə də, qeyri-rəsmi şəkildə təsdiqləndi.
Yuxarıda
sadaladığımız prinsiplər öz parlaq, əgər
belə demək mümkünsə,
"danışan" təzahürünü
Tofiq Kazımovun səhnə kompozisiyalarında tapırdı.
Pyesin və ya səhnələşdirmənin ideya strukturu, yəni
ali məqsədi, hadisə xətti, konflikti və temporitmi
Tofiq Kazımov tərəfindən dəqiq parametrləri olan
səhnə lövhələri vasitəsilə təcəssüm
etdirilirdi. Tofiq Kazımovun tamaşalarında səhnə tərtibatı
bütün başqa estetik məziyyətlərilə rejissor
konsepsiyasının tam şəkildə
açılmasına xidmət göstərirdi.
Eyni
prinsiplər bəstəkarla yaradıcı iş birliyində
də həlledici rol oynayırdı. Yuxarıda söylədiyimiz
kimi, tamaşada "canlı" müsiqinin səslənməsinin
tərəfdarı olan Tofiq Kazımov, eyni zamanda, "musiqi
dramaturgiyası"nı ideya qurğusundan üstün
tutmurdu, yəni musiqi özü-özlüyündə
yalnız hadisələrin gedişatının emosional fonunu
yaradırdı, lövhədən-lövhəyə
inkişaf edib final lövhədə - epiloqda apofeoz
formasını alırdı. Tofiq Kazımov səhnə
kompozisiyasında, eyni zamanda, musiqi kompozisiyasına özəl
olaraq yer ayırırdı. Yalnız bu lövhələrdə
musiqiyə dominant, həlledici "səlahiyyətlər"
verilirdi. Bu lövhələrdə səhnə əsərinin,
aktyor da daxil olmaqla, bütün komponentləri musiqinin xarakterinə
və dramaturgiyasına tabe olurdu. Maraqlı bir detal kimi
xatırladaq ki, Tofiq Kazımovun tamaşalarında səslənən
orijinal mahnılar teatr çərçivəsini
aşıb, müstəqil həyatlarını
yaşayırdılar…
…Zamandan
zamana nəzər salanda özünü nostalji hisslərdən
saxlamağa çalışırsan ki, elmi obyektivliyə xələl
gəlməsin. Amma, necə deyərlər, "sən
saydığını say": bu məqaləni yazanda,
özümdən biixtiyar "Məni sənə bağlayan,
bağlayan, sənin dəyanətindir!" misrası mərhum
Emin Sabitoğlunun şəffaf melodiyası ilə birgə
qulaqlarımda səslənməyə başladı. Zamanlar
bir-birinə qarışdı, obyektiv düşüncə
qanunları bir anın içində havaya sovruldu və o
zamanın "lövhələr"i kino lenti kimi
gözümün önündə hərəkətə
başladı. Həmin andaca anladım ki, Tofiq müəllim
haqqında yalnız obyektivliyin sərt çərçivələri
içində söz söyləyə bilməyəcəyəm.
Anlayıram ki, teatrşünasdan ötrü bu qəbahətdir.
Zamandan Zamana nəzər salanda, gözünə dəyən
hər bir şey yalnız "tədqiqat obyekti"dir. Amma nə etməli?! Biz, Tofiq müəllimin tələbələri,
Ustadımızı sevirdik! Bu
sevgi Tofiq müəllimə "tədqiqat obyekti" kimi
baxmağı son dərəcə çətinləşdirir.
Və yalnız gələcək Zaman qarşısında
duyduğumuz məsuliyyət hissi bizə
araşdırmamızı obyektiv-konseptual tərzdə
aparmağa mənəvi güc və imkan verir...
lll
Dəhşətli
II Dünya müharibəsindən sonra insanlar çox şeyi
yenidən dərk etməli idilər. Teatr
yaradıcılığında demokratikləşmə
sosialist realizminin mifoloji romantizmindən imtina və
sözügedən mərhələdə əsl realizmə
dönüşlə səciyyələnirdi. Sərt ideoloji
normativlərdən təmizlənmiş realist-psixoloji teatr
poetikası forma baxımından şərtilik prinsiplərini
seçdi.
Azərbaycan teatr məkanında bu missiya Tofiq Kazımovun üzərinə düşmüşdü. Müstəqil, bağımsız yaradıcılığa başladığı andan o, dövrün tələb etdiyi "yeni düşüncə" prinsiplərini ifadəli, təsirli və düşündürən tamaşalarında özünəməxsus formalarda, amma şərtilik poetikasının parametrlərində təsdiqlənmiş oldu. Tofiq Kazımovun qarşısında şərti formalar vasitəsilə qeyri-şərti mətləbləri gündəmə gətirmək kimi mürəkkəb bir problem yaranmışdı. Formanın özəl imkanlarını, təsir gücünü çox yaxşı bilən və daxili potensialını həssaslıqla duyan Tofiq Kazımov ondan ötrü vacib olan məzmun mətləblərini formal estetik sistemə tabe etdirərək, hər ikisinin ifadəliliyini tənzimlənmiş tərzdə və vahid səbəb-nəticə bağlılığında tamaşalarında əks etdirə bilmişdi. Burada bədii-estetik sistemin ifadəliliyi, eyni zamanda, formal və qeyri-formal (poetik, şairanə) məntiqlə əsaslandırıldığından tamaşanın ümumi bədii-estetik sistemi təzadsız görünürdü. Əslində isə, Tofiq Kazımov sistemində forma məzmunu təyin edirdi. Amma bu nisbəti o vaxtlar dilə gətirmək belə, "xatalı" idi.
Tofiq Kazımovun milli teatr tarixindəki missiyasını "Ədil İsgəndərovun romantik teatrı" ilə mübarizə kimi məhdudlaşdırmaq faydalı əməliyyat deyil, çünki bu zaman tarixi perspektiv və o dövrdə mövcud olan real vəziyyət əsaslı surətdə təhrif olunur. Sözügedən real vəziyyətə nəzər salsaq, görərik ki, yaradıcılığı müəyyən tarixi dövrü təşkil edən Ədil İsgəndərov teatrdan uzaqlaşanda, romantik simvolizm poetikasının parlaq nümayəndəsi olan rejissor Mehdi Məmmədov Tofiq Kazımovla eyni zamanda yaradıcı fəaliyyətdə bulunurdu. İki fərqli poetikanın nümayəndəsi olan istedadlı rejissorların eyni teatrda çalışmaları özü-özlüyündə bir nonsens idi. Xoşagəlməz qarşıdurmalara, ikitirəliyə səbəb olan bu vəziyyətin həlli çox sadə idi və dünya teatr təcrübəsində analoqları kifayət qədərdir. Bu iki zatən böyük sənətkara ayrı-ayrı teatrlarda öz poetikalarını realizə etmək imkanı yaradılmalı idi. Necə ki, misal üçün, Vaxtanqov teatrının yetirməsi Yuri Lyubimov öz fərdi teatr poetikasını və metodunu yaradandan sonra məşhur "Taqanka" teatrını qurdu.
Tofiq Kazımovun yaradıcı paradiqmasının ("insan keçid zamanı") ifadə qatı (sintaqma) prinsipcə yeni olduğundan, tamaşaçının psixoloji qavrayışını eyni zamanda həm fəallaşdırır, həm də müəyyən çətinliklər yaradırdı. Birinci məsələ bizcə, tam aydın olduğuna görə, ikinci məsələni açıqlamağa cəhd göstərək.
Tofiq Kazımov öz yaradıcı paradiqmasını doğru-dürüst şəkildə təcəssüm etdirmək üçün, səhnə çərçivəsinin içində rəssamlığın qrafika üslubuna yaxın səhnə tablosu yaradırdı. Onun qurduğu səhnə kompozisiyasında səhnə memarlığı və boyakarlıq elementləri çox az idi. Onlar daha çox qravüra janrının səhnə tələblərinə uyğun idi. Bir qayda olaraq, podium, müxtəlif pilləkənlər və memarlıq elementləri ilə kifayətlənən Tofiq Kazımov səhnənin boşluğundan qavrayışın psixoloji tutumunu gücləndirmək üçün istifadə edirdi. Tofiq Kazımovun tamaşalarında aktyor təmtəraqlı dekorasiyaların içində itmirdi, əksinə, boş səhnədə sərbəst hərəkət edən aktyor səhnə çərçivəsinin içində olan məkanın bütün imkanlarından faydalana bilirdi. Səhnə əsərinin psixoloji qavrayışı təlimindən bəllidir ki, burada həm də insan beyninin assimmetriyası və bir sıra neyrofizioloji özəlliklər öz təsirini göstərir. Misal üçün, avansəhnədə duran aktyor tamaşaçıda istər-istəməz həyəcan hissini yaradır. Səhnənin sol hissəsi həmin şərtlərə əsasən mənfi, sağ tərəfi ilə müsbət məkan kimi qavranılır. Buna görə də, səhnənin tən ortası tamaşaçıda sabitlik duyğularını yaradır. Kəskin hərəkətlərdən sonra qəfil hərəkət pauzası tamaşaçının diqqətini artırır. Aryersəhnədə baş verən hadisələr bir növ eyham xarakteri daşıyaraq, tamaşaçını bu eyhamı "açmağa" sövq edir. Pərdənin olmaması tamaşaçını öncədən səhnə məkanına alışdırmaq və bir azdan "tablo"da çəkiləcək kompozisiyaların psixoloji qavrayışına kökləmək məqsədini güdür.
Azərbaycan milli teatr prosesini həm də
falliasiya - birbaşa və qırılmaz əlaqələr
sistemi kimi təhlilə çəkəndə, Tofiq Kazımovun
yaradıcılığını lokal, məhdud bir hal kimi
deyil, M.F.Axundzadənin yaradıcılığından
başlamış bütün inkişaf mərhələlərindən,
o cümlədən Ə.İsgəndərov mərhələsindən
keçib günlərimizə qədər çatan canlı
ənənə, qırılmaz sənət zəncirbəndi
kimi təsəvvür etmək olur. Düzdür, bu zəncirin
bəzi bəndləri zəifdir, bəziləri daha parlaq
görünür, bir neçəsi zamanın
örtüyü altında görünməzdir, bir neçəsinin
dəyəri haqsız olaraq qabardılır, amma
bütövlükdə bu "zəncir" bizimdir. Başqa
"zəncir"imiz yoxdur. Milli teatr sənətimizin
mühüm bəndi olan T.Kazımovun rejissor
yaradıcılığının mənası da elə
budur!
Məryəm
ƏLİZADƏ
Sənətşünaslıq
doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2022.- 17 dekabr.-
S.18-19.