Lüdviqin sualı
esse
Bizlərdə az tanınan avstriyalı məntiqçi Ludviq Vingenşteyn çağdaş
Avropada ən çox müraciət olunan, əsərlərindən
tez-tez sitat gətirilən filosoflardandır.
XX əsrin əvvəllərində
yazıb-yaradan bu mütəfəkkirə öz
dövründə ziddiyyətli
münasibətlər bəslənsə
də, sonradan yeni fəlsəfi ənənənin, belə
demək mümkünsə,
"daim parlayan ulduzuna" çevrilmişdir.
Maraqlıdır ki, Ziqmund Freyidin yaxın dostu, Bertran Rasselin tələbəsi olan bu alim
ali məktəbdə
təhsil alarkən birinci semestri bağlayandan sonra, rəyi ilə qeyd-şərtsiz razılaşdığı
müəllimini xəlvətdə
tutub soruşur:
-Mən təpədən-dırnağa
idiot deyiləm ki?
Rassel bu gözlənilməz sualı sualla qarşılayır:
-Bunu bilmək sizin nəyinizə gərəkdir?
İdiot
olduğumu bilsəydim,
gedib pilot məktəbinə
girərdim.- deyə Vingenşteyn cavab verir.
Əlbəttə, şəxsən mən məşhur məntiqçinin
bu fikri ilə əsla razı deyiləm. Deyə bilmərəm
Ludviq avstriyalı şahinlər barədə
niyə bu fikirdə olub? Bu məsələdə məntiq onu niyə səhv mülahizəyə sarı
çəkib? Hərçənd ki o, bu sözü
mütəfəkkir kimi
püxtələşəndə deyil, gənc yaşlarında, birinci kurs tələbəsi olanda deyib. Hər necə olursa-olsun onun bu fikri
kökündən yanlışdır.
Ona qalsa, idiotlara həyatın bütün
sahələrində, o cümlədən,
məntiqçilərin arasında
da rast gəlmək
olar. Pilotların isə yeri gələndə ağıllı-kamallı
adamlar olduqlarına böyük fransız yazıçısı De Sent Ekziuperi
də çox gözəl dəlalət
edir.
Nə isə, tələbəsi
Ludviqin idiot olub-olmadığını
müəyyənləşdirmək üçün Rassel ona yay tətillərində
tapşırıq verir
və deyir, yaz gətir, oxuyub sənin kim olduğunu
deyərəm.
L.Vingenşteyn müəlliminin tapşırığına
son dərəcə ciddi
yanaşır, yayda yazdıqlarını ilk payızda
müəlliminə təqdim
edir.
Rassel oxuyub, -
idiotluqdan səndə
əsər-əlamət yoxdur,
- deyir.
Müasirlərinin dediyinə görə
bu sıradan olan suallar Ludviq
Vingenşteyn yenə də ara-sıra narahat edərmiş, o, vaxtaşırı öz-özündən
soruşarmış: hələ
əməlli-başlı adam ola bilməmişəm, məndən
məntiqçi olarmı?
Bax, bu cür sualları özünə və özgələrə verən
Ludviq Vingenşteyn atasının vəfatından
sonra külli-miqdarda miras sahibi olur.
Öz şəxsiyyətinə və mənəvi keyfiyyətlərinə şübhə aparan Ludviq atadan qalan həmin məbləği dörd yerə bölür. Bir hissəsini Avstriyanın yoxsullarına, bir qismini öz yaxınlarına, bir hissəsini isə imkansız qələm dostlarına verir. Həmin həmkarlarının sırasında görkəmli Avstriya şairlərindən Rilke və Trakl da olub.
Deyilənə görə, Georq Traklın, öz payına düşən 20 000 qızıl frankı (bu, o zaman böyük məbləğ idi) bankdan çıxararkən keçirdiyi güclü sevinc həyəcanından ürəyi pis olur, işə təcili yardım həkimləri qarışmasa, bəlkə də, şairin əli dost ərmağanına çatmayacaqdı...
Humanitar sahə nə elmdə, nə də bədii ədəbiyyatda bir o qədər gəlir gətirən sahə deyil. Amma vaxtaşırı bu sahənin də zənginləri olub. Bəziləri çörəyini qələm dostlarıyla, elə yoxsullarla da bölüb. Fəqət səxavət və xəsislik ən çox bu sahədə çalışan insanın ürəyində bir-birinə meydan oxuyub...
Bütün bunlar barədə
düşünərkən adamda bir sual yaranır: görəsən,
bu nə təfəkkür, nə mentalitet, nə cür mənəvi
durumdur ki, qəlbi daim ilahi mərhəmətlə
çırpınan Ludviq Vingenşteyn
özündən və özgələrdən soruşur: hələ də tam kamilləşə bilməmişəm, məndən
məntiqçi olarmı?
İmir
MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.- 2022.- 21 dekab.- S.13.