"Qraf Orqasın dəfni"
El Qreko ispan intibahının görkəmli
heykəltəraşı, memarı
və rəssamıdır.
O, üslubunu dövrünün
tanınmış bir
sıra böyük rəssamlarından, xüsusən
də Tinterettodan götürüb, Mannerizm
və Venesiya İntibahının elementləri
ilə zənginləşdirib.
Maraqlısı budur ki, El Qrekonun yaradıcılığı ölümündən
300 il sonra
dünyada tanınmağa
başlayıb.
"Bir rəsmin
dedikləri" rubrikasının
budəfəki qonağı
sənətşünas Humay
İslamovadır. Humay xanımla məşhur
rəssam El Qrekonun
"Qraf Orqasın dəfni" əsərindən
danışacağıq.
- Humay xanım, əsərin yaranma tarixçəsi haqqında nələr məlumdur?
- El Qrekonun yaradıcılığı
zəngin irsə malikdir. Rəssamın "Qraf Orqasın
dəfni" adlı tablosu müqavilə əsasında çəkilib.
Rəsmin mövzusu on dördüncü
əsrin əvvəllərinə
aid bir əfsanəyə
əsaslanır. Əsərdə bəhs olunan Orqas qrafı həm dindar, həm də xeyriyyəçi idi.
O digər xeyriyyəçilik
fəaliyyətləri ilə
yanaşı, dəfn
olunmaq istədiyi San
Tome kilsəsinin genişləndirilməsi
və bəzədilməsi
üçün də
maddi yardım edib. Onun haqqında
bir çox rəvayətlər var. Bir
rəvayətə görə
isə Qraf dəfn olunarkən, Müqəddəs Stefan və
Avqustin göydən enərək onu insanların qamaşmış
gözləri qarşısında
öz əlləri ilə dəfn ediblər. Tabloda Qreko və kilsə arasında imzalanan müqavilə bütün detalları ilə təsvir edilib. Əsərdə baş vermiş
möcüzə rəsmin
altındakı divara qoyulmuş Latın epiqrafiya kitabəsində xatırlanır. Qreko müqavilənin
şərtlərinə tam əməl etməsə də, əfsanəni modernizmin bəzi elementləri vasitəsilə
XVI əsrin adət-ənənəsinin
dəfn mərasiminə
aid bir neçə xüsusiyyətlərini, həmçinin,
müqəddəslərin geyimini
canlandırıb. Əsər Santo Tomenin kilsəsinin Yan kapellası üçün
kilsənin keşişi
Andres Nunez tərəfindən sifariş edilib. 1586-cı ildə imzalanmış müqavilədə
xüsusi ikonoqrafik tələblər qoyulmuş,
rəssamın materiallara
görə pul ödəməsi nəzərdə
tutulmuşdu. Əsər 1587-ci ildə Milad bayramına qədər hazırlanması əsas şərtlərdən biri
idi. Kahinlər və rəssam
arasında bu rəsm əsəri haqqında uzun mübahisələr olub.
Ancaq Qrafın ənənəvi
şəkildə dəfni
müqavilədə nəzərdə
tutulduğu kimi təsvir edilib. Əsər
1588-ci ildə hazır
olub.
- Əsərin kompozisiyası
necədir?
- "Qraf Orqasın
dəfni" tablosu haqqında imzalanmış
müqavilədə göstərilən
şərtlərə görə,
rəsm kompozisiya olaraq iki yerə
ayrılır. Rəsmdəki fiqurların yerlə
səmavi dünyanın
bağını göstərməsi
kompozisiyanı daha da maraqlı edir. Əsərdə üst hissədə
səmavi buludların
"saleh adamı"
cənnətdə qəbul
etmək üçün
ayrıldığı gözə
çarpır. Ağa bürünmüş
Məsih işığın
parıltısıdır. Deesisin ənənəvi pravoslav kompozisiyasında
Madonna və Müqəddəs
Yəhya fiqurlarının
yaratdığı üçbucaq
tac nöqtəsidir.
Səmavi şöhrətin bu üç mərkəzi fiquru - həvarilər, şəhidlər,
Bibliya fiqurları və "Saleh" II Flip
Avqustinin təsəvvür
etdiyi kimi, Allahın şəhərində
Məsihlə Səmavi
varlıqların ruhən
birləşməsi kompozisiyada
əksini tapır.
Kompozisiyanın mərkəzi hissəsində
mələk yeni yaranan ruhu güclü
şəkildə yuxarıya
doğru itələyir.
Həmin
səhnə aşağı
hissədə fiqurların
ölçüsü və
nisbəti ilə düzgün şəkildə
verilib.
- Bəs, solda olan oğlan kimdir?
- Solda olan gənc
oğlan El Qrekonun oğlu Xorxe Manueldir. Cibindəki dəsmalın üzərində
rəssamın imzası
və oğlanın anadan olduğu 1578-ci il tarixi
yazılıb. Xorxe Manuelin
daxil edilməsi rəsmin didaktik məqsədini vurğulayır.
Oğlan
tamaşaçının nəzərinə
yaxın, görkəmli
mövqe tutur, sonuncunu barmağı ilə istiqamətləndirir.
Əsərdə rəssam öz
təsvirini bu şəkildə yaradır.
- Əsərin rəng
koloriti necədir?
- El Qrekonun yaradıcılığında
möhtəşəm rəngkarlıq
nümunələri İspan
intibahını bəzəyir. "Qraf Orqasın dəfni" də rəssamın belə əsərlərindəndir. Bu tabloda qara,
qızılı rəng
tonlarından istifadə
edilib. Səmavi məkanda zərli
oxularla uyğunlaşan
iridessensiya və boz rənglərin şəffaf harmoniyaları
var. Madonnanın mantoyasında
tünd-mavi parlaq qırmızı rənglə
birləşir.
- Tablonun texnikası necədir?
- "Qraf Orqasın
dəfni" əsərinin
texnikası yağlı
boyadır. Material olaraq
kətandan istifadə
olunub. Ölçüləri:480sm-360 sm-dir. Tablo hazırda "İglesia de Santo Tome" kilsəsində
qorunub-saxlanılır.
- Sizcə, bu əsər bizə nə deyir?
- Bu əsər vasitəsilə
İspan intibahının
görkəmli nümayəndəsi
El Qreko yaradıcılığının
zəngin koloritə, təsirli kompozisiyasına
daha da yaxından
bələd oluruq. Tablo Qrekonun qeyri-adi sənətinin aspektlərini
diqqətə çatdırır.
Xarmotik harmoniya, parlaq və zəngin koloritinin möhtəşəmliyi
onun kolorist ustası kimi istedadını sübut edir. Əsər dini mövzudadır.
Möcüzə səhnəsi rəssamın
sənətinin qüdrətini
bir daha təsdiqləyir.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2022.- 21 dekab.- S.13.