"Yüz ilin
kişisi": Ədəbiyyat-adam
Yazıçı
Seyran Səxavətdən yaşca kiçik bir şəhərdə,
bir parkın içində xudmani "Poeziya evi" var. Evin
"sahibi" də kim olsa,
yaxşıdır?! İbrahim İlyaslı.
"...Necəsən, zalım, necəsən?!"
Tanıdınız.
Soyuq xəncər kimi kəsir. Özümü bu evin
qapısından içəridə görmək
üçün tələsirəm. Və
üşüyə-üşüyə də bir
yazıçı dostumun çoxdankı yumorlu cümləsini
xatırlayıram: "Dədə, sən Allah, bir ora bax,
gör, nə yazılıb! "Ayaqqabı evi".
Mənim başımı daldalamağa bir
damım yoxdur, kirayədə sürünürəm, amma
ayaqqabının evi var".
Mən isə o gün həmin o "Poeziya evi"nə
gəlmişdim. Evin qonağına qonaq idim.
Ayaqqabının evi olmasa da olar, poeziyanın evi olmalı!
Deyirik ha:
"Sözümün evi var". Bax, o misal.
"Sözümün canı var" mənasında.
Poeziyanın hər ürəkdə evi onsuz da
var. Bir də o ürəkləri bir dam altına toplayan evi
olmasınmı?! Bilmirəm,
doğru-dürüst bir cümlə qura bildimmi?!
"Cümlə qurmaq dövlət qurmaq qədər
çətindir" deyir Seyran Səxavət.
Heç dəyişməyib ki! Elə həmin
Seyran Səxavətdir. Oxuduqca
tanıdığımız, tanıdıqca sevdiyimiz...
Şüar adamı deyil, bilirəm. Ancaq yenə deyəcəm:
keçmişdə bir şüar vardı: "Bütün
dünyanın proletarları, birləşin!" Bunu bir az dəyişmək
istəsəydim, deyərdim: "Bütün dünyanın
intellektualları, dərdləşin!" "Dərdləşmək
- görüşüb, ya toplaşıb öz şəxsi dərdlərini
bölüşmək deyil təkcə. Dərdləşmək
- birləşib dünyanın dərdini birlikdə çəkməkdir.
Onda bayaqkı şüarı belə də deyə bilərik:
bütün dünya intellektualları, birləşin!
Bəzən ziyalılarla intellektualları bir-birindən
ayırıb qarşı-qarşıya qoyurlar. Əslində
isə mənə görə ziyalılıq insanın
intellektual qeyrət damarıdır. "İntellektual
qeyrət". Belə ifadə, bilmirəm,
yerinə düşürmü?! Ümumiyyətlə,
varmı?! Başqa
nə cür ifadə edim, onu da bilmirəm. Bildiyim, ya da anladığım
budur ki, Seyran Səxavətin zəngin
intellektuallığı olmasaydı, ona "ziyalı" da
deməzdik axı.
Böyüklərimizdən
biri ziyalıya yaxşı tərif verib: "Ziyalı öz
işində, sənətində avtoritet olan, yenilik gətirmiş,
öz məktəbini yaratmış və öz vətəndaş
mövqeyi olan şəxsiyyətdir". Yox, bu, təkcə tərif
deyil. Və... tərif heç deyil. Elə gerçəyin
özüdür ki var. Necə deyim: konstatasiya! "Avtoritet"
kəlməsi, nə yazıq ki, daha çox öz
qavrayışımızın çirkli aynasından kriminal
çalarda görürük. Ancaq avtoritet
olmaq hər şeydən əvvəl özün olmaqdır.
Seyran Səxavət
Yağlıvənddə orta məktəbi oxuyub, Bakıda ali məktəbi. Şərqşünaslığı
bitirib. Deyirlər: "Şahla plov yemirəm ki,
bığım bulaşar".
Şərqşünas şair bığ
saxlamadığından İranda rahatca şahla plov da yeyib.
Bir sözlə, kənd, şəhər və...Həyat
məktəblərini keçib. Və
öz məktəbini yaradıb. Axır, vətəndaşlığı,
vətəndaş mövqeyi var. O qədər adam
tanıyırıq, kağız üzərində vətəndaşdır,
ancaq mövqeyi yoxdur; ağzını açıb bir kəlmə
haqq söz desə, elə bil canı çıxar. Başqa
bir yazımda da yazmışdım: hamının şəxsiyyət
vəsiqəsi var, ancaq elələri də olur, vəsiqəsi
var, şəxsiyyəti...yoxdur. Seyran Səxavətə
isə heç bir vəsiqə verməsən də şəxsiyyətdir.
Yazıçılar Birliyinin üzvüdür,
amma olmasaydı da, elə yenə özü təkbaşına
indiki boyda yazıçı olardı. "Xalq
yazıçısı" fəxri adını ala bilməsə
də, çoxdandır, adı xalqın fəxri olan
yazıçıdır. Bir qələm
adamınınki öz adı, imzası həm də onun
öz tituludur, qıraqdan nə ad, ya titul verdilər, ya vermədilər,
önəmli deyil. Məgər Borxes Argentinanın, ya Saramaqo
Portuqaliyanın xalq yazıçısıdır?! Yoxsa Fellini İtaliyanın əməkdar incəsənət
xadimidir?!
Bu yaxınlarda Seyran Səxavətin və mənim bir məşhur
eloğlumuz köçüb getdi aramızdan. Soyadını az qala unutmuşduq. Dədə
Süleyman kimi daha çox tanınırdı. "Xalq artisti" deyildi. Çünki
o adı almaq üçün bəlli mənada
ARTİSTLİK etmədi. Süleyman kimi gəldi,
Dədə kimi getdi.
İnsan öz adını özü yaratsa
yaxşıdır. Nəticədə axı ömrü boyu
o adı özü daşıyır. Bilir
ki, ata-anası qoyduğu adı bir də cilalayıb,
parladıb, nurlandırıb, qoyub getməlidir.
Seyran Səxavət də belə edib. Belə
yaşayır. Və öz torpağı,
xalqı üçün canını unuducaq qədər həqiqətpərəstdir.
Fransız siyasətinin prinsipsiz kardinalı Taleyranın "postulatı"nın əksinə olaraq
fikirlərini dilinin arxasında gizlətmir. Bəzəkli
sözlərin ardında daldalanmır. Kiminsə
kölgəsində daldalanmır, işığı da
özünündür, kölgəsi də.
Gizlətməyə bir sirri də yoxdur. Nəyi necə
varsa, necə görürsə, elə də deyir. Bəziləri
olur axı: bayaq dediyim kimi, özünü dilinin arxasında
gizlətmək üçün dilini əyir-bükür, əzir-büzür.
Bir də baxırsan ki, dili dolaşıq
düşüb. Seyran Səxavətin isə dolaşıq işlə
işi yoxdur. Sumqayıtda oxucularına dedi: "Bu, Seyran Səxavətlə
görüş deyil e, Seyran Səxavətin sizinlə
görüşüdür. Nə
sualınız var, verin".
Sual versinlər də, nə soruşsunlar?! Adamın gizlətməyə
çalışdığı bir sirri ola,
dolaşıq bir əməli ola, soruşasan: "Filan
sözü niyə belə dediniz? Filan hərəkəti
niyə belə elədiniz?"
Nə soruşmaq istəyirsən, hamısını yazıb. Romanlarında, povestlərində,
hekayələrində... Hekayələr də hekayədir ha!
Yox,
öyrəşmişik, Mopassan belə hekayə
ustasıdır, O'Henri-filan... Vallah-billah, məsələn,
Fəxri Uğurludur hekayə ustası. Ondan
da qabaqda Seyran Səxavət var. Fəxrinin xətrinə dəyməz
yəqin.
Məmməd
İsmayıl demişkən:
"Bir adam yol
gedir bizdən qabaqda,
Hələ bir adam da bizdən sonra
var".
Seyran Səxavət bizdən qabaqda gedən kişilərdəndir;
işlədikcə parlayan, parladıqca işləyən bir
kotana oxşayır. Yox, hamını o əkməyib. Hər kəsi
atası əkib, anası doğub. "Becərən"
isə... Seyran Səxavət kimi Ədəbiyyat-Adamlardır.
...Bir meyvəni
dərərsən, qaldıqca vaxtı keçər,
çürüyər, dadını-tamını itirər.
Bu kişi isə yaşadıqca
sözünün ətri, dadı-tamı çoxalır.
Seyran Səxavət, bəli, köhnə kişilərdəndir;
amma 76 yaşı var deyə yox! O, elə 26, 36, 46... yaşlarında da köhnə kişi olub, ancaq yaşlandıqca köhnələn
kişilərdən olmayıb. Dediyi kimi, indi də
özünü ruhən qırx yaşlarda hiss edir. Qoç bürcündən olan yazıçı
dünyanın hər cür Sözü ilə əlləşib,
Dünyanın hər üzü ilə qoç kimi
döyüşüb. Üzü üzlər
görsə də, öz sifətini, Sözünün
cövhərini həmişə qoruyub saxlayıb. Bir də onu yaşadan içindən gələn və
qaynağı heç qurumayan yumorudur.
Sitat:
"Sosial Müdafiə Fondunun sədri mənə deyir, iki min adam
müraciət edib, əlillik dərəcəsi istəyir. Ona
dedim ki, əslində əlillərin sayı qat-qat
çoxdur; yumor hissi olmayan hər kəsə əlillik
düşür".
Budur
Seyran Səxavətin özünün və sözünün
fərqi: yumor hissi olmayan hər kəs şikəstdir. Bu, dünyanın ən
sağlam həqiqətidir. Yumoru olmayanın başqa nə
duyusu ola bilər?!
Anası
rus olan qəşəng məktəbli qıza elə şagird
yaşlarında şeir qoşan şair bunu, bilirsiniz, necə
təsvir elədi! Bu uzaq, bir az da ağrılı xatirəni
necə yumorla danışdısa.. Heyran qaldım. Dedi: "Mən", "səni",
"sevirəm" sözlərinin rusca tərcüməsini
öyrəndim. Sonra da qızın qarşısını kəsib
elə birbaşa dedim: "Ə tebə löblö". O da
cavabında dedi: "Net!" Və getdi. Təsəvvür
edin də, Yağlıvənddə ot tayasının yanında
qıza rusca deyirəm: "Mən səni sevirəm".
Belə koloritli hekayədən necə ləzzət
almayasan?!
Və o
saf yeniyetmə sevgisi, ya da vurğunluğu, heyranlığı
(adına nə deyirsinizsə, bilmirəm
artıq), görəsən, o zaman Füzulinin Yağlıvənd
kəndində heyvandarlığın inkişafına necə
təsir eləmişdi?! O tayadan ot yeyən
iri və ya xırda, fərqi yoxdu, hər cür buynuzlu
heyvanların ətinə, südünə necə
hopmuşdu?! Heyvanlar da ekstra eşqə
düşüb hər ildəkindən daha artıq bala
vermişdimi?!
Və...bir
də balaca qızcığaz yeniyetmə Seyranın eşqinə
"net", yəni "yox" deməsəydi, onu sevgidə
yanıldıb yandırmasaydılar, Seyran Səxavətin o
dillər əzbəri "İlk məhəbbət-son məhəbbət"
şeiri də yaranmazdı yəqin.
...İndi gənc, qəşəng qızlar onun
yanına gəlir. Hazırkı bioloji 76 yaşında
Yazıçılar Birliyində məsləhətçi
işləyən Seyran Səxavət ədəbiyyatın
"həddi-buluğa çatmayan", yeniyetmə işvəkarlarına
"yox" deyir.
Yox, o mənada
yox!
Sitat:
"Anar müəllim məni məsləhətçi təyin
eləyib. İşim-gücüm ona-buna məsləhət
verməkdir. Bir də görürsən,
cavan, gözəl qızlar gəlir. Baxırsan,
yazdığı bir şey deyil. Onlara deyirəm:
"Sizin xətrinizi çox istəyirəm, amma Ədəbiyyatı
sizdən də çox istəyirəm".
Bəli,
budur!
Seyran Səxavət bu saat Ədəbiyyatın
"gömrük postunda" oturub, zərərli, zəhərli
malları (sözün hər mənasında) Söz səltənətinin
sərhədlərindən içəri buraxmır.
Düzdür, başqa postlarda başqaları başqa
yollarla bəlkə keçər. Bəlkəsiz də.
Qaçalmalçılıq təkcə "gödəniyyət"də
deyil, mədəniyyətdə də var. Nə yazıq ki! Bəzən
də olur: dəyərli qələmləri qırmağa
çalışırlar, zərərli tullantılar "ədəbi
gömrük"dən içəri sızır. Bir zamanlar Seyran Səxavətin də qələmini
qırmağa həvəslənmişdilər.
Sözün yox, Sözçülüyün xadimləri,
talant qısırları, fikir xədimləri Seyran Səxavətin
Sözünü - yolunu kəsməyə çox
çalışmışdılar. Bəlkə də o üzdəndir
ki, danışanda sözünün kəsilməsinə
dözümü yoxdur: "Sözümü kəsəndə
elə bil başımı kəsirlər".
Bu bioloji yaşında da eynilə
cavanlığındakı kimi coşqulu, dəli-doludur. Həminki
estetik zövqü, həminki yaradıcı şövqü
necə var, eləcə yerindədir.
Seyran Səxavət bir dağ çayıdır; mənbəyindən qopub və bu dünyanın Sözünü qabağına qatıb öz mənsəbinə - Əbədiyyət adlı okeana doğru aparır. Qayalara çırpa-çırpa, daşlardan süzə-süzə aparır. Ona görə Seyran Səxavətin aydan arı-sudan duru ədəbiyyatında yaralı-dərdli, amma ipək kimi də yumşaq, zərif sözləri çoxdur. Onun şəxsi və yaradıcı "mən"i həmişə "Qaçhaqaç"dadır. Dünya bu kişinin əyninə dar gəlir; bu "Dar köynək"də onu fiziki olaraq diri, ədəbi olaraq iri saxlayan ürəyinin genişliyidir. Zamanında düşmən sarıdan "korluq çəkməyən" yazıçı deyir: "Dostlardan çox yarımışam". Özü də dostluğu da, böyüklüyü də, yeri gələndə böyüklərinin qarşısında sözün şirin mənasında kiçikliyi də yaxşı bacarır.
Seyran Səxavət mərhum, dəyərli şair, tərcüməçi Qasım Qasımzadəyə zəng edir və Türkiyədə xəstəxanada müalicə alan o böyük kişidən hal-əhval tutur. Qasım müəllim söhbətdən xoşhal olur, deyir:
- Seyran, sənin
bu zəngin ömrümü elə bil on gün uzatdı.
- Qasım müəllim, onda mən hər on gündən bir zəng edim, ömrün uzana-uzana getsin.
- Yox,
Seyran, yox. O, bir dəfə olur.
Heyf ki, Qasım Qasımzadəni itirmişik. Amma bu
yazım, görəsən, Seyran Səxavətin
ömrünü neçə gün uzadacaq?! Əgər
uzadacaqsa...
Ancaq bu
yazı, deyəsən, çox uzandı...
P.S.
Sumqayıt Regional Mədəniyyət İdarəsi sağ
olsun! "Onlar bir incidir" layihəsini sevdik.
Seyran Səxavət layihənin birincisiydi; oxucularla ilk görüş onunkuydu.
Hə,
bir də...
Azca da həsəd aparmalı görüş oldu, vallah! Nə gizlədim!
"Nekroloq" günümə qədər
"Daş evlər"imdə 76 il yaşa qədər,
"Seçilməmiş əsərlər" yazsam, bəlkə
bir gün məni də "Yüz ilin kişisi" kimi bu
"Poeziya evi"nin həzin aurasında ağırlayarlar. Və
oxucularıma deyərdim: "Nə istəyirsiniz,
soruşun..."
Bahəddin
HƏZİ
525-ci qəzet.- 2022.- 23 dekabr.- S.12.