Azərbaycan teatrında Tofiq Kazımov
fenomeni
Tofiq Kazımov-100
ZAMANDAN-ZAMANA BOYLANANDA
Tofiq Kazımovun istər müasir, istərsə də
tarixi mövzuda hazırladığı tamaşaların ifadə
qatı (sintaqması) tamaşaçıdan fəal
qavrayış vəziyyətini tələb edirdi. "Passiv
tamaşaçı qavrayışı"na vərdiş
etmiş "geniş tamaşaçı kütləsi"
bu innovasiyalara daxili müqavimət göstərirdi. Teatra dincəlmək, əylənmək,
duyğulanmaq üçün gələn
tamaşaçının tamaşanın vaqe olmasında
kütləvi iştirakçıya dönməsi
üçün xeyli vaxt lazım oldu. T.Kazımovun
tərəfindən bu, kifayət qədər böyük risk
idi, çünki fəallaşan tamaşaçı öz
münasibətini də fəal büruzə verirdi. Sözügedən münasibət isə
tamaşaçının həm də birbaşa intellektual səviyyəsindən
asılı olduğuna görə, bəzən
qeyri-dürüst olurdu. Belə ki,
T.Kazımovun bəzi opponentləri öz kəskin tənqidi
çıxışlarında gördükləri tamaşaya
deyil, onlara təqdim olunan paradiqmaya münasibətlərini
bildirirdilər. Bu hal T.Kazımovun
tamaşalarının teatrşünaslar tərəfindən
doğru-dürüst, dolğun dəyərləndirilməsinə
güclü maneə yaradırdı. Teatrşünaslar
çox zaman paradiqmanı, rejissorun mövqeyini, bədii-estetik
dil-ifadə vasitələrini (sintaqmanı) özləri də
bilmədən qarışdırır, əslində,
qeyri-konseptual qənaətlərə gəlirdilər. Aydın məsələdir ki, bu qənaətlərin
obyektivliyi tənqidçinin fərdi qavrayış özəllikləri
ilə xeyli zəiflədilirdi. Buna görə,
T.Kazımovun tamaşalarına olan münasibət kəskin
şəkildə iki yerə bölünürdü. Şərti olaraq bunları "əsəbi-hirsli"
və "minnətdar-məmnun" kimi formulizə etmək
olar. Həqiqət naminə söylənilməlidir
ki, teatr prosesindən ötrü hər iki münasibət o qədər
də faydalı deyil. Çünki
özünü elm kimi təqdim edən
teatrşünaslıq, əslində, T.Kazımovun
paradiqması ilə sintaqmasının bir-birinə
uyğunluğunu, ifadə qatının yeniliyini, yaranan
problemlərin izahını tamaşaçılara
ötürərək, rejissorun yaradıcı "kod"unu
anlaşıqlı etməli idi. Bu işi Moskva və o
vaxtkı Leninqrad teatr məkanında rus sovet
teatrşünaslığının qabaqcıl nümayəndələri
görə bildilər: misal üçün, T.Kazımovun tələbə
yoldaşı olmuş Anatoli Efrosun, hətta paytaxt
tamaşaçısı üçün kifayət qədər
mürəkkəb olan tamaşalarını elmi baxımdan
doğru-düzgün təhlil nəticəsində həm
geniş tamaşaçı kütləsinin
qavrayışı üçün rahatladılar, həm də
teatrşünaslıq elmini yeni məzmun və formalarla zənginləşdirdilər.
T.Kazımovun tamaşalarının ifadə qatına həddindən
çox diqqət yetirən o vaxtkı teatrşünaslığın
münasibəti ucbatından, rejissorun fəlsəfi
platforması kölgədə qalmış oldu. Halbuki
T.Kazımovun tamaşalarında keçiddə bulunan müsbət
qəhrəmanların əqidəsinin birbaşa idealist
düşüncə ilə bağlılığını
görməmək mümkün deyildi. Bu
personajlar üçün ideallar ilkin, maddiyyat isə ikinci dərəcəlidir.
Əslində, antimarksist olan bu mövqe
T.Kazımov tərəfindən lirik başlanğıcla xeyli
kamufle - ört-basdır edilir və
yumşaldılırdı. Amma mahiyyət
etibarilə, onun müsbət qəhrəmanlarını
yalnız idealizm fəlsəfəsinin kontekstində anlamaq və
dərk etmək olardı. T.Kazımova
romantik xülyalardan azad olmaqda müəyyən dərəcədə
pozitivizm fəlsəfəsinin bəzi səciyyələri
kömək edirdi. Belə ki, T.Kazımov
istənilən mənəvi-psixoloji kolliziyada faktdan
çıxış edərək, faktın gerçək məziyyətlərini
önə çəkir və nəticə etibarilə,
tamaşaçının mühakiməsinə baş
vermiş, tamamlanmış faktı təqdim edirdi. Onun tamaşalarındakı faktoloji qat sərt
olduğu qədər də, alternativli qənaətlərə
gəlmək imkanını verirdi. Rejissor
üçün bu hal yalnız mənəvi kolliziyanın həllində
məqbul deyildi: sözügedən müstəvidə o, mənəvi
maksimalizmlə əxlaqi riqorizmə yaxın olan mövqedə
duraraq, mənəviyyat məsələlərində
plüralizmi qəbul etmirdi. Zəif, psixoloji
refleksiyalar, tərəddüd və şübhələr
burulğanında vurnuxan ziyalı personajlar T.Kazımovu
maraqlandırmırdı. Bu cür personajlar
tamaşaların ikinci, üçüncü planında
mövcud olaraq, Xeyir təcəllisi olan müsbət qəhrəmanla
Şərin təmsilçisi olan mənfi qəhrəmanın
amansız mübarizələrində məzmunlu fon kimi iştirak edirdi. Mənəvi konfliktin
psixoloji təsirini gücləndirmək məqsədi ilə
T.Kazımov irrasional vasitələrdən istifadə etməkdən
çəkinmirdi: realist-psixoloji təmayüllü
tamaşalarında mənfi qəhrəmanlar və onların
törətdiyi əməllər bəzən infernal (qeybani)
xassə qazanaraq, adi məişət münaqişəsinə
mistik mənalar bəxş edirdi. Bədii-estetik
sistemində bir-birinə zidd olan bu iki başlanğıc (məişət
və mistika) Şərq sənət düşüncəsini
fərqləndirən mifoloji kontekstdə öz təzadlılığını
itirərək, varolmanın, ekzistensiyanın bir şərti
kimi səmərəli işini görürdü. Mənşəyinə görə, İslam
dünyagörüşü və mədəniyyətinin
daşıyıcısı olan T.Kazımov sözügedən
başlanğıcları açıq formada olmasa da, reduktiv,
gizli tərzdə realizə etməyə bilməzdi. Məhz bu başlanğıclar digər göstəricilərlə
yanaşı, T.Kazımovu marginal şəxs, Qərblə
Şərqin üzvi təmas nöqtəsində duran
yaradıcı fərd kimi xarakterizə edir. Şərq
təsəvvürü ilə Qərb mistisizmini
yaxınlaşdıran, hətta mənəvi-əxlaqi kontekstdə
eyniləşdirən
sakral dəyərlər ondan ötrü mənəvi
problematikanın meyarları idi. Tamaşanın
konfliktinin həllində də rejissor məhz bu meyarlardan
çıxış edirdi. Onun
vizuallaşdırdığı konfliktlərin verbal (söz)
vasitələrində, bir qayda olaraq, marksist-leninçi
ritorika səslənsə də, mahiyyət etibarilə, bu
konfliktlərin universallığı gözə çarpırdı.
Belə ki, Zamandan Zamana nəzər salanda görürük
ki, T.Kazımovun məcburi ritorikadan və qaçılmaz
ideoloji ünsürlərdən azad olmayan tamaşaları bu
gün, o vaxtlar qorxunc ittiham kimi səslənən "mücərrəd
humanizm" kontekstində yaradılmış səhnə əsəri
təsiri bağışlayır. Sözügedən
mücərrədlik canlı, emosional konfliktdən
yabançılaşmaq, onu abstrakt anlayışa çevirmək
nəticəsində yaranmır - T.Kazımov bu cür niyyətlərdən
çox-çox uzaq idi. Sadəcə o,
şərtilik estetikasından faydalanaraq, konflikti dövrün
normativ tələbləri sistemindən xaric edirdi, onu əbədi
və ümumbəşəri mahiyyətlə zənginləşdirirdi.
Təbii ki, heç də bütün dramaturji əsərlər
bu əməliyyata asanca gəlmirdi. Sözsüz ki,
T.Kazımov bu istəyinə hər dəfə tam
nail ola bilmirdi və heç şübhə yox ki, bu
mövqedə durmaq ondan izafi enerji tələb edirdi. Amma danılmaz və şəksiz olan budur ki, rejissor
öz paradiqmasını həyat və sənət əqidəsinə
uyğunluqda realizə etməyə qərarlı idi. Detallarda kompromisə getməyə məcbur olsa da, əsas
məsələdə o, vicdanı qarşısında güzəştə
gedə bilmirdi.
"Tofiq
Kazımov fenomeni"nin
yaşarlılığının rəhni də,
qarşılaşdığı üzücü problemlərin
səbəbi də budur.
lll
T.Kazımov haqqında konseptual düşüncələrimi
və ona olan münasibətimi kateqorial sözə çevirəndən
sonra məni xəcalət hissinə bənzəyən bir
duyğu narahat etməyə başladı. Sanki əziz və
məhrəm bir mətləbi quru sözlərə
çevirməklə günaha batmış idim. Bu ovqatdan Səməd Mənsurun (Tofiq Kazımovun
atası) "Söz" adlı şerinin köməyi ilə
qurtuldum. Səməd Mənsur deyir:
Natiq
öz nitqində izhar eyləyər idrakini,
Çünki hissü qəbh təşxisindədir
meyar söz.
Sözlə
aləm tapdı xilqət, sözlə qeyb oldu şühud,
Cümlə əsrari-nihani eylədi izhar söz.
Düşündüm ki, T.Kazımovla bağlı bəzi
"əsrari-nihani" elmi sözlə izhar edib, nələrisə
açıqlaya bildimsə, burada mənəviyyata "xilafi-əməl"
yoxdur. Bir
başqa məsələ düsturvari mülahizələrin
"Tofiq Kazımov Zamanı"nı
ağ-qara rənglərə boyaması təhlükəsidir.
Sözügedən təhlükədən itkisiz
ötüşməkdən ötrü "Tofiq Kazımov
Zamanı"nı mövcud olan rənglərlə
canlandırmaq səmərəli olar ki, mən də buna cəhd
göstərəcəyəm.
İyirmi-iyirmi
beş il bundan öncə, bu rəngləri
gözükdürmək vacib idi, hətta bu iş
teatrşünaslardan müəyyən mənada hünər tələb
edirdi. Bu gün "T.Kazımov fenomeni" Zaman içində
bizdən uzaqlaşdıqca, bu vaxta qədər
aşkarladığımız və dövriyyəyə
buraxdığımız "rənglər" azlıq edir,
tədqiqat obyektini necə var, olduğu kimi təqdim etməyə
kifayət etmir. Bu gün
dövrümüzün böyük alimi, soydaşımız
Lütfi Zadənin "Qeyri səlis çoxluqlar" nəzəriyyəsinə
istinad edərək, yeni araşdırma üsullarından
faydalana bilərik. Belə ki,
sözügedən nəzəriyyəyə görə,
sıfırla (mütləq yoxluq) birin (mütləq
varlıq) arasında on minlərlə mənalar mövcuddur.
Çalar halında mövcud olan bu mənaların
əsasında çağdaş kompüter proqramları tərtib
olunur və bütövlükdə, dünyanın
bugünkü mənzərəsini görükdürən
"ümumdünya hörümçək toru"nun -
internetin mövcudluğu müəyyənləşdirilir.
Fərdlər arası psixoloji münasibətlərdə də
çalarların "özəl çəkisi" çox
böyükdür: insanlar bir-birini gözlərinin ifadələrindən,
üzlərinin incə mimikasından, bədənlərinin
pozalarından çox gözəl anlayır. Çalarlar
son dərəcə informativ olduğundan, zəngin informasiya
sistemini yaratmağa qadirdir. Və məhz
sözügedən çalarlar sistemi "rənglər"in
geniş spektrini açıqlamaqda əvəzsiz rol
oynayır. "Tofiq Kazımov fenomeni"nin bu gün
üzdə olan "rəng"lərinin - mənalarının
çalar təzahürlərini açmaq, görümlü
etmək, bununla da nəzəri modelin tamlığını
qorumaq məqsədilə onun yaşadığı
dövrün təsirilə formalaşan
psixobioqrafiyasını tərtib etmək cəhdində də
bulunmağı zəruri bilirəm.
T.Kazımovun yaşadığı tarixi zaman kəsiyi
XX əsrin ən gərgin mərhələsinə təsadüf
edir. Şair Səməd Mənsur özünün
peyğəm xassəli şeirlərində əsrin
xarakteristikasını vermişdi. Örnək
kimi onun "Qan" adlı şeirini göstərmək olar.
Səməd Mənsur deyir:
...Bir əsr
ki, yer səhnəsidir qan il əlvan,
Bir vaxt
ki, övzainə heyran olur insan,
Bir
gün ki, baxan hər tərəfə qan görəcək,
qan,
Qarşu duruyor zülmət ilə bədri-dirəxşan.
Qan tökməyə, qan verməyə amadədü hər
an.
Hər kəs
ki hüququn düşünər, rütbəsin anlar,
Hər kəs
eşidər həq səsini, həq sözün anlar...
T.Kazımovun psixobioqrafiyası "qan ilə əlvan"
əsrin şəraitində formalaşıb desək,
yanılmarıq. Burada "qan" sözünün məna
çalarlarına diqqət yetirsək, onun bizdən
ötrü əhəmiyyətli olan bir semantikasını da
aydın görərik. Belə ki,
psixolinqvistik kontekstdə "qan" həm də qada, bəla,
itki, dağıntı və bu kimi bəd xassəli
anlayışların çalarlarını ifadə edir.
T.Kazımovun ömür yolunun ilkin Zaman kəsiyi
"qan" ilə möhürlənmişdi. O, dörd
yaşında yetim qalmışdı. Aydın məsələdir
ki, atasızlıq şəraitində keçən
uşaqlıq T.Kazımovun həm də
psixobioqrafiyasının formalaşmasına mühüm amil
kimi öz təsirini göstərmişdi. Bəlkə də məhz bu çağlarında
T.Kazımov "həq səsini" eşitdi, "həq
sözün"ü anladı. Bu keyfiyyət
sonralar özünü rejissor T.Kazımovun
yaradıcılıq paradiqmasının formalaşmasında
güclü şəkildə göstərmiş oldu. O,
istəsə də belə, "həq sözün"dən
başqa söz deyə bilmədi ki, bilmədi. Başqa
sözlə, "qan" və "həq"
anlayışlarının məna çalarları
T.Kazımovun ruhi strukturunu nonkonformist kimi şərtləndirdi:
o, "palaza bürünüb ellə sürünməyi"
bacarmırdı...
On
dörd-on beş yaşlı T.Kazımovun
psixobioqrafiyasının formalaşmasına otuz yeddinci ilin
repressiyalarının yaratdığı xoflu ovqat təsir etməyə
bilməzdi. Adi insanlardan fərqli olaraq,
yaradıcı şəxslər ruhlarına təsir etmiş
hər hansı bəd xassəli olaylardan məhz
yaradıcılıq prosesindəki sublimasiya (üzə
çıxartmaq) aktlarında qurtulmaq imkanı tapırlar.
Ömrünün sonlarında böyük rus ədibi
A.P.Çexov heyrətamiz bir etirafda bulunmuşdu: "Mən
içimdəki qulu ömrüm boyu damla-damla sıxıb
canımdan çıxardırdım".
T.Kazımovun yaradıcı irsinə nəzər salanda,
açıq-aydın görə bilərik ki, o,
yaradıcılığında, yeniyetmə və gənclik
illərində yaşadığı "qan xofunun" ruhuna
vurduğu zədələri sağaltmağa
çalışırdı. Bu məqam isə daha
bariz şəkildə Ş.Qurbanovun "Sənsiz" pyesinin
səhnə təcəssümündə duyulurdu. Bu
gün çoxlarımıza mücərrəd tarixi hadisə
kimi görünən Stalinin ölümü (1953-cü il) o vaxtlar otuz yaşında olan T.Kazımovun
psixobioqrafiyasında iz salmaya bilməzdi. Stalinin
ölümü ilə sanki böyük bir tarixi dövr sona
çatdı. N.S.Xruşşovun adı ilə
bağlı olan yeni tarixi mərhələ yetkinlik
yaşlarında olan T.Kazımovun ruhi aləminə
özünəməxsus təsir göstərərək,
psixobioqrafik qatında bu vaxta qədər gizli
saxladığı məqamların açıq şəkildə
təzahür etməsi üçün münbit zəminə
çevrildi.
N.S.Xruşşovdan sonrakı dövr Azərbaycanda Ulu
öndərimiz Heydər Əliyevin hakimiyyətə gəlişi
ilə şərtləndi. Heydər Əliyevin o vaxtkı unitar
Sovet dövlətinin tərkibində, Azərbaycan
Respublikasında apardığı gərgin, cəsarətli,
uzaq perspektivə yönəlmiş və bütün sahələri
ehtiva edən islahatları ölkəmizdə gedən mədəniyyət
prosesinə güclü inkişaf təkanı verdi. Dövlət rəhbəri olan Heydər Əliyev
hakimiyyətə gəldiyi ilk gündən öz işlərində
mədəniyyət və incəsənət xadimlərinə
güvəndiyini bəyan etdi. Məhz Heydər
Əliyevin təşəbbüsü ilə Azərbaycan
Dövlət Akademik Milli Dram Teatrının 100 illiyi dövlət
səviyyəsində böyük təntənə ilə
keçirildi və Azərbaycan teatr tarixində mühüm
bir hadisə kimi qeydə alındı. Ulu
öndərimiz Heydər Əliyev sənətkarlarımızın,
eləcə də T.Kazımovun yaradıcılıqla məşğul
olması üçün zəruri olan sağlam mühitin
banisi kimi teatr tariximizi şərəfləndirdi.
Ulu
öndərimiz Heydər Əliyev Azərbaycan Dövlət
Akademik Milli Dram Teatrının 100 illiyi münasibətilə
təntənəli yığıncaqdakı (31 mart 1974-cü
il) möhtəşəm nitqini söylədiyi
zamanda T.Kazımov artıq bir neçə il idi ki, M.Əzizbəyov
adına Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram
Teatrının baş rejissoru idi. Bu illər ərzində
T.Kazımov psixobioqrafiyasında gizlədilən "zədə"ləri,
demək olar ki, tam sağaltmasa da,
ağrı-acılarını xeyli yüngülləşdirmişdi.
Amma məhz bu məqamda, onun əleyhinə olan
bəzi "kəslər" sənətkarın ətrafında
yaradıcılıqla bağlı olmayan "işlər"
görməyə başladılar. Bu işlərdə səriştəli
olan "intriqaçı"lar
T.Kazımovu ruhdan salmaq, onu əsəbiləşdirmək,
düşünülməmiş, çılğın,
emosional addımlar atmağa təhrik etməkdən
ötrü xeyli çalışdılar. Bəzi bədxahların
məkrli əlləri o vaxtkı hakimiyyətin ali
eşelonlarına belə çatırdı... T.Kazımovun
başının üstünü "qara bulud"lar alırdı. Tədricən
yaranan və sənətkarın "gününü
qara" edən buludlar bir anın içində
parçalandı, havaya sovruldu. T.Kazımovu
normal yaradıcı həyata qaytaran yenə də Milli
liderimiz Heydər Əliyev oldu.
Arxivimdəki
qeydlərə baxıram:
"Bu gün Tofiq müəllim çox gərgindir. Daha
doğrusu, çox əsəbidir və özünü
güclə əldə saxlaya bilir. Səbəb: bu
gün axşam "Şəhərin yay günləri"
tamaşasına Azərbaycan KP MK-nın Birinci Katibi Heydər
Əliyev baxacaq. Tofiq müəllimdən
ötrü bu hadisə iki mənada məsuliyyətlidir.
Birinci məna son zamanlar ətrafında aparılan
intriqa ilə bağlıdır. Filankəsov,
Filankəsov və Filankəsov (qeydlərimdə dəqiq
göstərilən ad və soyadları bu gün bəlli səbəblərdən
təkrarlamaq istəmirəm. Allah
onların günahlarından keçsin - M.Ə.) neçə gündür az qala hər yerdə
car çəkirlər ki, bəs Tofiq Kazımovun
"kitabı bağlandı" və onun baş rejissor vəzifəsindən
çıxarılması bu gün-sabahın işidir. Burada acınacaqlı məqam ondan ibarətdir ki,
teatrda bir neçə sadiq dostları çıxmaq şərtilə,
hamı bu bəyanatlara inanmış və Tofiq müəllimin
ətrafında gözlə görüləcək
"boşluq dairəsi" yaranmışdı. Ustadı bu halda görmək mənə çox
ağır gəlirdi. Məhz bu vəziyyətdə
o, Anarın "Şəhərin yay günləri" pyesini
tamaşaya hazırlamışdı. Həsənağa
Turabovla Şəfiqə Məmmədova tamaşanın əsas
yükünü çiyinlərinə götürüb,
aktyor ansamblını öz ətraflarında birləşdirməyi
bacardılar. Tofiq müəllim isə tərəddüdlər
içində idi: görəsən, Birinci Katib
tamaşanın ideoloji platformasını necə dəyərləndirəcəkdi?
Digər tərəfdən Tofiq müəllim Birinci
Katibin erudisiyasına və yüksək teatr zövqünə
yaxşı bələd idi. Çox qısa zamanda
hazırlanmış tamaşa bizləri hər cəhətdən
qane etsə də, Tofiq müəllimə "çiy"
görünürdü. Mən onu sakitləşdirməyə
çalışanda, sözümü kəsdi, əsəbi
halda:
-
Görmürəm məgər, çiydi də! - dedi və əlavə etdi, -
üç-dörd məşq də edə bilsəydik...
...Axşam
tamaşaya amfiteatrdan baxırdım. Amma bir
gözüm zalın bəlli cərgəsində əyləşmiş
Birinci Katibdə idi. O, tamaşaya diqqətlə
baxır, səhnədə baş verən hadisələrə
canlı reaksiya verir, hərdən fikrə gedirdi. Belə qənaətə gəldim ki, tamaşa Birinci
Katibin xoşuna gəlir. Fasilədən
sonra, tamaşa gedə-gedə Tofiq müəllimin
otağına gəldim və müşahidələrimi ona
söylədim. Sözlərimə
heç bir reaksiya verməyən Tofiq müəllim məni
otaqdan çıxmağa qoymadı, başı ilə
"otur" işarəsi elədi. Tamaşanın
ikinci hissəsinə baxmaq həvəsim nə qədər
güclü olsa da, əyləşdim. Və
tamaşanın axırınacan bir kəlmə belə kəsmədən,
oynanılmaqda olan tamaşanı retranslyatordan dinlədik.
Nəhayət, sürəkli alqışlar eşidildi. Tofiq müəllim
cəld yerindən qalxaraq, səhnəyə açılan
qapıya tərəf yönəldi. Qapıda bir
anlığa durdu, nəyi isə düşündü və
mənə sarı dönüb dedi:
- Pərdə
bağlananda səhnəyə gələrsən.
- Hər
şey yaxşı olacaq, Tofiq müəllim!
Tofiq
müəllim ani nəzərlərlə məni süzdü,
sonra gülümsəyib cavab verdi:
-
Baxarıq, görərik, - dedi və səhnəyə getdi.
Əslində,
bu səhnə real zamanda ildırım sürətilə
baş verdi. Amma mənim
hafizəmdə o, uzun çəkən bir epizod kimi həkk
olundu.
Pərdə
axırıncı dəfə bağlanandan sonra Heydər
Əliyev adəti üzrə səhnəyə qalxdı:
yaradıcı heyət onu alqışlarla
qarşıladı, o da cavabında hamıya bir-bir əl
çaldı. Yaranmış sükutu pozmağa heç kim cürət etmirdi. Sükutu
Heydər Əliyev özü pozdu. Onu müşayiət
edən rəsmilərə sarı döndü və konkret
olaraq, heç kimə müraciət etmədən uca səslə
dedi:
- Bəs
deyirdiniz Tofiq Kazımov bir rejissor kimi tükənib?! Mən isə gözəl rejissor işini
gördüm.
Birinci Katibin bu sözləri sürəkli
alqışlar qopartdı. Amma o, əlini qaldırdı və
sözünə davam etdi:
-
Çox lazımlı, aktual olmaqla yanaşı, əsl bədii
əsərdir. Hamınızı təbrik edirəm.
Və özünəməxsus dəmir məntiqlə
tamaşanı analiz etdi. Onun dediyi qeydlər tamaşanın
bütün komponentlərinə aid idi. Onları
cəmləşdirəndə aydın oldu ki, tamaşanın
"çiy" olması Birinci Katibin diqqətindən
yayınmayıb. Amma o, analizini bu məqamın
üzərində qurmadı. Tamaşanın
ideya strukturunun mükəmməl realizəsindən daha
çox danışdı. Hiss olunurdu ki, bu səviyyəli
tamaşaları müzakirə etmək ona zövq verir.
Yadımda qalan əsas qeydi bu oldu: "Siyasi-ictimai əhəmiyyət
kəsb edən tamaşalar quru, didaktik, plakatvari
olmamalıdır. Cəmiyyətimizə bu
gün lazım olan ideyalar canlı insanların dürüst
psixoloji münasibətlərinin vasitəsilə
ötürülməlidir". Məndən
ötrü bu, əsl teatrşünas incələməsi idi.
...Gecə
yarıya çatmışdı. Amma heç kim
dağılışmırdı. Teatra lap yaxın yerdə
yaşadığımdan, mən də qaldım. Bir küncə çəkilib, baş verənləri
müşahidə elədim. Hamı, ilk növbədə
isə Filankəsov, Filankəsov və Filankəsov Tofiq müəllimi
təbrik edirdilər, o isə gərgin stress keçirmiş adam kimi tez-tez nəfəsini dərir,
gözünü azcana qıyıb, hamıya uşaq
marağı ilə baxırdı. Görünürdü
ki, o, qələbə ovqatında deyildi. Duyulurdu ki,Tofiq müəllim ədalətin, "həq
sözü"nün bərqərar olmasının xoş
anlarını beləcə kirimişcə
yaşayırdı. Hiss olunurdu ki, içində nə isə
ağır bir məsələni çəkçevir edir. Qərara
aldım ki, sabah bugünkü hadisə haqqında Tofiq müəllimlə
müfəssəl söhbət edim.."
Etmədim. İndi dəqiq xatırlamıram hansı səbəbdən,
amma düşünürəm ki, qismət deyilmiş...
Bu tarixi
olaydan sonra Tofiq müəllim az
yaşadı (avtomobil qəzasında faciəli şəkildə
həlak oldu). Halbuki Heydər Əliyevlə olan
bu tarixi görüşdən, Tofiq müəllimin onilliklərə
bəs edən enerji aldığı şəksiz idi.
lll
T.Kazımovun bir sənətkar kimi fərdi-psixoloji
Zamanının parametrləri və keyfiyyəti onun mənşəyi,
tərbiyəsi, təhsili və fərdi, məhrəm tərcihlərilə
müəyyənləşdirilir. Belə ki, zatən
xalis aydınlar, ziyalılar zümrəsinə mənsub olan
T.Kazımovun fərdi-psixoloji Zamanına Azərbaycan
ziyalılığının bütün səciyyələri
ilə yanaşı, ümumbəşəri dəyərlərin
də təsiri çox böyük olub. Haşiyə
çıxaraq, burada vurğulamalıyıq ki, məhz bu
keyfiyyət sosialist realizmi təliminin və təcrübəsinin
sərt çərçivələrinə
sığmırdı və rejissoru hər zaman rejimlə
konfliktlərə düçar edirdi. Burada məşhur
"Prokrust yatağı" T.Kazımovun vəziyyətinə
bariz illüstrasiya ola bilər. Yunan mifologiyasından bildiyimiz kimi, Prokrust adlı
zalım hökmdar elə bir yataq düzəltdirmişdi ki,
üzərinə zorla uzatdığı insanların ya
ayaqları, ya da başları yerləşmirdi. Qəddar
Prokrust məsələni özünəməxsus "sadəlik"lə
həll edirmiş: yatağa yerləşməyən bədən
üzvünü kəsdirib, həmin adamı ya şikəst
edirdi, ya da ki, öldürürdü. Sosialist realizminin
"Prokrust yatağı"nda yaradıcılıqla məşğul
olmağa məhkum edilmiş T.Kazımov fərdi-psixoloji
Zamanının təbəddülatlarını olduğu kimi
səhnədə gerçəkləşdirməkdən
ötrü min bir "fənd"ə əl atmağa və
ya Ezop dili ilə danışmağa məcbur olurdu. Bəzən bu məcburi "fənd"lər səhnədən
demək istədiklərini həddindən artıq mürəkkəbləşdirirdi.
Və sosialist realizminin üzdəniraq təəssübkeşləri
bundan yapışaraq, səbəbin məğzinə varmadan nəticəni
qamçılamağa qalxırdılar.
Bütün
teatrlarda olduğu kimi, Azərbaycan milli teatrında da rejissorla
aktyorun yaradıcı iş birliyi vahid, könüllü və
şüurlu qəbul olunmuş bədii-estetik və mənəvi-psixoloji
zəmində səmərəli nəticələr verir. Məhz bu cür yaradıcı ünsiyyətin nəticəsində
rejissor "öz aktyorlarını" tapır,
yetişdirir, inkişaf etdirir.
Azərbaycan
teatr tarixində "Tofiq Kazımovun aktyorları"
anlayışı mövcuddur ki, onlardan Məlik Dadaşov, Məmmədrza
Şeyxzamanov, Həsənağa Turabov, Şəfiqə Məmmədova,
Sofiya Bəsirzadə, Səfurə İbrahimova, Kamal
Xudaverdiyev, Rafiq Əzimov, Əli Zeynalov, Əliağa Ağayev,
Nəcibə Məlikova, Hökümə Qurbanova, Amaliya Pənahova,
Hamlet Qurbanov, Hamlet Xanızadə, Səməndər Rzayev,
Fuad Poladov, Vəfa Fətullayeva, Yaşar Nuriyev, Şükufə
Yusupova və b. kimi ustad sənətkarlar
milli aktyorluq məktəbinin inkişafına güclü təsir
göstərmişlər.
"T.Kazımovun aktyorları" anlayışına
psixoloji temperament tipi baxımından nəzər salanda,
paradoksal bir məqamla rastlaşırıq. Məsələ
ondadır ki, yuxarıda adları sadalanan aktyorların demək
olar ki, heç birisi xolerik temperament tipinə mənsub deyildilər.
Lakin sənət psixologiyası kontekstində bu
hal heç də paradoksal deyil, hətta müəyyən mənada
dialektikdir. T.Kazımovun dialektikanın "əksliklərin
vəhdəti və mübarizəsi" qanununa uyğun olan
aktyorlarla iş birliyi həm yaradıcı proses, həm də
onun nəticələri baxımından səmərəli
idi. Bunu həm məşqləri bilavasitə izləyən, həm
sonradan hazır tamaşaları dəfələrlə görən
mütəxəssis kimi tam məsuliyyətlə deyirəm!
"Tofiq
Kazımov fenomeni"nin məzmun
qatında mövcud olan "müsbət qəhrəman"
probleminin köklərini araşdırarkən, yenə də
şair Səməd Mənsurun "Həpsi rəngidir"
şeirindən faydalandım. Səməd Mənsur yazır:
Hər kəsin cibilli-kəndi qəlbidir, vicdanıdır.
Var isə insafi şəxsin - dinidir, imanıdır.
Bədniha insanların öz nəfsi - öz
şeytanıdır.
Lövhi-qəlbi arifin ayatıdır. Quranıdır.
Mabəgi övhamidir, şərü təriqət rəngidir.
Göründüyü kimi, şair atasının müsbət qəhrəman İdealı rejissor T.Kazımova irsən ötürüldü. Onun üçün də "vicdan", "insaf", "qəlb" mənəvi kateqoriyaları müsbət qəhrəman anlayışının təməlində duran həlledici meyarlar kimi mövcud idi. T.Kazımovun mənəvi-əxlaqi sistemində din də, iman da, təriqət də bu kateqoriyaların üzərində bərqərar olurdu. T.Kazımova görə də hər kəsin "cibilli-kəndi", yəni təbii, fitri, yaranışdan olan "Mən"i qəlbindən, vicdanından qaynaqlanır. T.Kazımova görə, arifin "lövhi-qəlbi"ndə, yəni qəlbinin lövhəsində əzəldən mənəvi-əxlaqi şərtlər, Quran ayələrinə bərabər olan mənəvi normativlər həkk olunmuşdur ki, bu da müsbət qəhrəmanın xasiyyətini öncədən müəyyənləşdirir. Müsbət qəhrəmanın antipodu olan "bədniha" - alçaq, qaba insanlar öz nəfsinin - öz şeytanının əmri ilə davranır və müsbət qəhrəmana qarşı antoqonist mövqedə durur. T.Kazımovun mənfi qəhrəmanları "şərü təriqət"in adeptləridir, təmsilçiləridir və buna görə də, onların obrazları nisbətən çalarsız təsvir olunurdu. Buna görə də, mənfi qəhrəmanların "həpsi rəngidir"...
Görünür, zamanın rəngləri ilə "əməliyyatlar" aparmağın qaçılmaz nəticəsi paradoksal hisslərin məngənəsində vurnuxmaqdır. Olsun! Təki, gələcək zaman mənim keçmiş zaman haqqında "məlumatlar"ımı özündən ötrü səmərəli bilib, sovet quruluşuna daxilən dissident mövqedə qərarlaşmış Tofiq Kazımov kimi böyük sənətkarın əsl miqyasını görə bilsin.
Məryəm
ƏLİZADƏ
Sənətşünaslıq
doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2022.- 24 dekabr.- S.18-19.