Əbədi müəllim ömrü
USTAD
ALİM VƏ UNUDULMAZ PEDAQOQ BƏXTİYAR
MƏMMƏDZADƏNİN ONSUZ QEYD OLUNAN 75 İLLİK
YUBİLEYİNƏ
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq elminin son
yarım əsrlik dövrünü görkəmli alim, əvəzsiz
şəxsiyyət Bəxtiyar Məmmədzadənin elmi
yaradıcılığını, pedaqoji fəaliyyətini
düşünmədən təsəvvür etmək
çox çətindir. Uzun illər Bakı Dövlət
Universitetinin Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi
kafedrasının müəllimi olmuş Bəxtiyar Məmmədzadə
(1947-2010) 1979-cu ildə "Nəcəf bəy Vəzirovun
komediyalarında sənətkarlıq" mövzusunda namizədlik
dissertasiyası müdafiə edib. 1980-ci ildən
baş müəllim, 1984-cü ildən ömrünün
sonuna kimi dosent vəzifəsində çalışıb,
1994-cü ildən vəfatına qədər Bakı Asiya
Universitetinin şərqşünaslıq və filologiya
fakültəsinin dekanı olub. Ustad alim bu
müddət ərzində XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi, mətnşünaslıq və əruzun nəzəri əsasları
fənlərini yüksək səviyyədə tədris edib.
Bu sahədəki xidmətlərinə görə
Təhsil Nazirliyi və BDU tərəfindən Fəxri fərmanlarla
təltif olunub. Akademik Nizami Cəfərov mərhum həmkarı
haqqında "Alim... Müəllim... və İnsan..."
adlı yazısında Bəxtiyar müəllimi böyük
ziyalı kimi təqdim edərək yazır: "...Onun bir
xidməti də yaxşı tələbələr
yetişdirməsi, xüsusi kurslarda, seminarlarda istedadlı
uşaqları fərqləndirib onlara ayrıca məsləhət
verməsi, qayğı göstərməsi idi. Elə
bir vəzifə mövqeyi olmasa da, universitetin mövqeli
insanları onun rəyi ilə hesablaşırdılar. Odur ki, Bəxtiyar müəllimin etimadını
qazanmış tələbənin qarşısında müəyyən
perspektivlər açılırdı. Çünki hər
kəs bilirdi ki, Bəxtiyar Məmmədzadə obyektiv
adamdır, istedadsız tələbəni, lap övladı da
olsa, tərifləyən deyil".
Həyatım boyu dərs aldığım yüzlərlə
müəllim içərisində Bəxtiyar Məmmədzadə
özünün həm elmi-pedaqoji səviyyəsi, həm də
şəxsi keyfiyyətlərinə görə, parlaq
obrazı ilə daima seçilib. Professor İfrat Əliyeva
"Dünyadan bir gözəl insan getdi" adlı xatirəsində
Bəxtiyar Məmmədzadə ömründən, onun elmi fəaliyyətindən
söz açır, onun bir insan kimi hələ
sağlığında ölməzlik zirvəsinə yüksəldiyini,
böyük hörmət-izzət sahibi olması, səmimiyyəti,
daxili mədəniyyəti, ziyalılığı, intellektual
səviyyəsi ilə fərqləndiyini vurğulayır.
İ.Əliyeva B.Məmmədzadənin mehriban, xeyirxah, təvazökar,
nəfsitox, millətini, soy-kökünü, dilini sevən bir
şəxsiyyət olduğunu, klassik ədəbiyyatı dərindən
bildiyini, savadını, təcrübəsini təmənnasız
olaraq başqalarıyla bölüşdüyünü, bir
pedaqoq kimi tələbələrin sevimlisinə
çevrildiyini hərarətlə qeyd edir: "Onun tərtib
etdiyi fənn proqramları Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
öyrənilməsi sahəsində çox qiymətli vəsait
olmaqla Bəxtiyar müəllimin çox zəngin və təcrübəli
bir pedaqoq kimi peşəkarlığını aşkara
çıxarır".
Ustad alimimiz elmi-pedaqoji mühit və tələbələr
üçün sadəcə Bəxtiyar Müəllim idi. İlk kitabımı ona verəndə
belə bir avtoqraf yazmışdım: "Bəxtiyar tələbələrin
bəxtinə düşən Bəxtiyar müəllimə".
Hər dəfə Bəxtiyar müəllimə kitab verəndə
nəsə yeni bir söz yazmaq istəyirdim, amma hər dəfə
qələmimə eyni sözlər gəlirdi: "Ən
sevimli müəllimim Bəxtiyar Məmmədzadəyə".
Bəzən söz düşəndə müəllimlərim
içərisində qibtə ilə, hətta
paxıllıqla gileylənənlər də olurdu buna görə.
Amma onları qınamıram, axı, Bəxtiyar
müəllimin içindəki aləmi görmək
üçün adi göz kifayət deyildi. Professor Cəlil
Nağıyev "Özəl insan, böyük ziyalı - Bəxtiyar
Məmmədzadə" adlı məqaləsində Bakı
Dövlət Universitetində beş il bir qrupda oxuduğu, eyni
fakültədə işlədiyi
və Bakı Asiya Universitetində çiyin-çiyinə
çalışdığı dostu haqqında "...Bəxtiyar
Məmmədzadə
bütün şüurlu həyatını təmənnasız-filansız
müəllimliyə həsr etdi" yazır və Azərbaycan
xalqının say-seçmə insanlarından hesab etdiyi həmkarını
sevimli müəllimi Əli Fəhmi ilə müqayisə
edir, "Bu böyük insanları birləşdirən
çox-çox gizli, gözlə görünməyən
bağlar var" deyə vurğulayır, hər ikisinin əsl
insan, əsl alim və müəllim olduğunu diqqətə
çatdırır.
Bəxtiyar Məmmədzadə elə müəllim idi
ki, heç dərs oxumayan tələbələr belə onun
mühazirəsinə qulaq asırdılar. Mühazirəni
elə deyirdi ki, ona diqqət kəsilməmək mümkün
deyildi. Auditoriyanı elə idarə edirdi
ki, artıq bəzi müəllimlər kimi "səs
salmayın, sakit olun, qulaq asın" kimi müraciətlərə
ehtiyac olmurdu. Yaxşı oxuyan tələbələr
Bəxtiyar müəllimin dərsindən doymurdular, dərsdən
kənarda, universitetin dəhlizində də onunla elmi söhbətlər
etmək, lazımi suallarına cavab almaq üçün onun,
özünəməxsus tərzdə, siqaret çəkib
qurtarmasını səbirsizliklə gözləyirdilər.
Bəxtiyar müəllim hansı tələbəninsə
ona yaxınlaşmaq istədiyini duyan kimi siqareti
yarımçıq çəkib zibil qutusuna atar, tələbənin
ona yaxınlaşması üçün şərait
yaradardı. Filologiya elmləri doktoru Sənan İbrahimov
"Bəxtiyar müəllimi xatırlayarkən..."
adlı yazısına belə başlayır: " - Necəsiniz,
Bəxtiyar müəllim? - Kəmşirin. - Yəni
yaxşı? - Elə də demək olar..." Bu,
Bəxtiyar Məmmədzadənin çoxlarının xatirində
qalan məşhur cavablarıdır. Xatirə müəlifi
yaddaşında bu cür yumorlu danışığı,
mehribanlığı, elmin incəliklərinə bələd
olması ilə seçilən əsl pedaqoq kimi qalan müəllimini,
əziz həmkarını belə xatırlayaraq yazır:
"Bəxtiyar müəllim bizim üçün bir
nümunə idi. Onu bir pedaqoq kimi xatırlayanda
dərs prosesində söylədiyi məzmunlu mühazirələr,
pedaqoq davranışı, tələbələrə olan
mehriban, səmimi münasibəti yada düşür. O,
tələbəni incitməyi xoşlamazdı, tələbəni
kəsmək də onun adəti deyildi. Ancaq
lazım olan bilikləri elə tərzdə tələbəyə
verirdi ki, dərsi bilməyən tələbə onun
qarşısında vicdan əzabı çəkirdi. İndi biz anlayırıq ki, Bəxtiyar müəllim
qeyri-adi pedaqoq idi. O, tələbə vicdanını
oyadan və vicdanının hökmü ilə onu oxumağa
vadar edən bacarıqlı bir pedaqoq idi. Onun dərslərini
indi biz əvəz edirik, ancaq dərsləri deyərkən
danışan biz oluruq, sözlər isə Bəxtiyar müəllimin
olur. Hətta nitqimizdə belə sözlər işlədirik:
"Bu mövzunu rəhmətlik Bəxtiyar müəllim belə
təqdim edirdi". Çalışırıq
ki, onun üslubunu, nitqini, dediklərini dəyişməyək.
Bəxtiyar müəllim öz sözləri,
üslubu ilə, nümunəvi davranışı ilə
xatirələrimizdən silinmir".
Biz də bəzən yazı yazanda, ya kiminsə bir elmi
sualına cavab verəndə tələbə vaxtı öyrəndiklərimizdən
istifadə edirik və çox vaxt da Bəxtiyar müəllimin
mühazirələrini xatırlayırıq, hərdən
onun fikirlərini səsləndiririk. Çox maraqlı
insan, hər cəhətdən təkrarsız şəxsiyyət
idi. Təkcə insan kimi deyil, alim kimi,
müəllim kimi başqalarından fərqlənirdi. Ağayana, lakin təvazökar davranardı.
Filologiya elmləri doktoru Tofiq Müzəffəroğlu "Bəxtin
sənə yar oldumu" adlı xatirəsində tələbənin
müəllimi haqda xatirə yazmasının çətinliyini
qeyd edir, B.Məmmədzadənin böyüklə
böyük, kiçiklə kiçik, vəzifəsinə fərq
qoymadan bütün işçilərlə eyni səmimiyyətlə
söhbət edən, hamıya qayğı ilə yanaşan,
həmişə düz danışan bir insan olduğunu
vurğulayaraq yazır: "Bəxtiyar müəllim yaranışdan
müəllim idi; dərs deməkdən, tələbələrə
elmin sirlərini açmaqdan xüsusi həzz alardı. Mühazirəni elə şövqlə, elə
qaynarlıqla deyərdi ki, ona qulaq asan mühazirədə
olduğunu unudar, özünü bu aləmin içərisində
və bu aləmin bir parçası hesab edərdi. Bəxtiyar müəllim güclü tədqiqatçı
olduğundan, danışığı da güclü məntiqə
malik idi; o heç vaxt dəqiq bilmədiyi,
inanmadığı faktı, elmi fikri yeritməyə
çalışmazdı. Tələbəni
müsahibə yoldaşı hesab edər, mühazirəni
özü üçün yox, onlar üçün söylərdi.
Onun mühazirəsində, yaxud məşğələ dərsində
yorulmaq, bezmək mümkün deyildi, əksinə dərsin nə
zaman başa çatdığını heç kim bilməzdi. Zəngin biliyi,
geniş erudisiyası, dərin məntiqi, gözəl natiqlik
məharəti ilə auditoriyanı asanlıqla idarə edə
bilirdi".
İkinci təhsil aldığım üçün müəllimlərim mənimlə tələbədən çox, bir dost kimi davranırdılar. Bu mənada Bəxtiyar müəllim mənim üçün ideal dost idi. Universitetdə çox sevdiyimiz müəllimlərdən olan, öz ədəbi, səmimiyyəti, tələbələrə münasibəti, bir sözlə gözəl müəllimlik xüsusiyyətləri ilə yaddaşımızda iz buraxan filologiya elmləri doktoru Hüseyn Əsgərov "Əsl müəllim, böyük mərifət sahibi" adl yazısında alimin, müəllimin ən böyük xidmətinin yazdığı əsərlər və yetişdirdiyi tələbələr olduğunu, Bəxtiyar müəllimin yetirmələrinin bu gün Azərbaycanda və xaricdə uğurla fəaliyyət göstərdiklərini, ölkəni ləyaqətlə təmsil etdiklərini xüsusi vurğulayır, müəllimini belə səciyyələndirir: "Müəllim adına kölgə sala biləcək hər şeydən uzaq, sözün həqiqi mənasında dərs deməyin, müəllimliyin örnəyi idi Bəxtiyar müəllim. Bəxtiyar müəllim əlaçı tələbələri ilə bir müəllim-tələbə kimi yox, bir həmkar kimi davranar, onların problemlərini həll etməyə çalışar, ən çətin anlarda belə dözüm, səbr, təmkin nümayiş etdirərdi. Tədris etdiyi fənnə vurğunluq, fikrini səlis bir dillə ifadə etmək bacarığı hamımızı valeh edərdi".
Bəxtiyar müəllim, həqiqi mənada, unudulmaz müəllimdir. O öyrətməyi sevirdi. Tələbəni oxumağa sövq etməyi var idi. Hər dərsdə yeni bir bilgi eşitmək ümidilə Bəxtiyar müəllimin dərslərini gözləyirdik. Dərsin nə vaxt başa çatdığını bilmirdik. Həmişə "zəng nə tez oldu" deyə təəssüflənirdik. Tanınmış alim Məti Osmanoğlu "Yeri görünür" adlı məqaləsində Bəxtiyar Məmmədzadə ilə bağlı xatirələrini oxucularla bölüşürkən, onu çətin, lakin hamını heyrətə salan möhkəm xarakterə malik, sadə, lakin daxilində fırtınalar gəzdirən bir insan, hərtərəfli biliyə malik ciddi ədəbiyyatşünas alim və həm də tələbələrin sevimlisi olan bir pedaqoq kimi xarakterizə edərək yazır: "Mən bu təfərrüatları xatırlayarkən diqqətə çatdırmağa çalışıram ki, hələ universitet müəlliliyinə təzə başlamış, ilk elmi tədqiqatlarını aparan Bəxtiyar Məmmədzadə tələbələr arasında yeni ab-hava yaratmağa müvəffəq olan şəxsiyyətlərdən idi. O, tələbənin düşüncəsində suallar oyatmağa üstünlük verir, tələbənin oxuduqlarını qiymətləndirə bilməsi üçün onda düşüncə formalaşdırmağa nail olurdu".
Allah Bəxtiyar müəllimə qəni-qəni
rəhmət eləsin, ruhu şad olsun!
Sona Xəyal
525-ci qəzet.- 2022.- 1 fevral.- S.13.