Klassik ədəbi irslə maraqlı səsləşmə
BİLAL
ŞİRVANİNİN
"LEYLİ VƏ MƏCNUN" ƏSƏRİ ÜZƏRİNDƏ
DÜŞÜNCƏLƏR
Yaxın illərin söhbətidir. Bilal adlı ortayaşlı
bir şəxslə tanış oldum. Müdrik baxışları, nurlu sifəti vardı.
Öz kitabını mənə təqdim etdi.
Gözlərim kitabın adına
sataşdı: "Leyli və Məcnun". 460
səhifəlik, sanballı bir kitab idi. Öncə
elə fikirləşdim ki, Nizami Gəncəvinin, yaxud da
Füzulinin "Leyli və Məcnun" əsəri
haqqında tədqiqat işidir. Vərəqləyəndən
sonra gördüm, yox, bu elə "Leyli və Məcnun"un özüdür ki, var. Həm də
qarşımdakı bu şəxsin - Bilal Şirvaninin qələmindən
çıxıb.
Kitabı vərəqlədikcə fikirlər məni
çox-çox uzaqlara, uzaq olduğu qədər də qəribə
aləmlərə aparıb çıxardı.
***
Təbii ki, Məcnun nə Nizami Gəncəvinin, nə
də digər ədiblərin özlərindən uydurduğu
surət deyil.
Aparılan tədqiqatlar və gəlinən qənaətlər
də budur ki, Məcnun təxminən VII əsrdə yaşamış
tarixi şəxsiyyət olmaqla bərabər, gözəl gələmə,
fitri-istedada malik romantik bir məhəbbət şairi olub.
Həm yazdığı şeirlərə, həm
də "aşiqi-sadiq" olduğuna görə xalq
arasında əfsanələşmiş və haqqında
dastanlar qoşulmuşdu. Təbii ki, bu
dastanların kökündə aşiq Məcnunun Leyliyə
olan İlahi Sevgisi, şair Məcnunun bu İlahi Eşqə həsr
etdiyi şeirləri dayanırdı.
Şifahi şəkildə yayılan bu dastanlar getdikcə
yazılı ədəbiyyatda öz təcəssümünü
tapırdı.
İbn Qüteybənin "Kitab əş-şeir vəş-şüəra",
Əl-Müvəqqədin "Əl-Kami", Davud əl
Zahirinin "Kitab əz-Zəhra", Əl-Vəşşanın
"Kitab əl-Müvəşşə", Əbül
Əzhər Məhəmməd İbn-Zeyd ən-Nəhəvinin
"Əxbari-üqəlayil-Məcanin", Məsudinin
"Mruc əz-Zəhəb", Əbülfərəc
İsfahaninin "Kitab əl-Ağani", İbn Nədimin
"Fihrist", Əl-Mərzbani Şeyx Əbu Übeydullah Məhəmməd
İbn İmranın "Məcəm əl-Süərq",
Əbülbəkr əl-Valibinin "Divani Məcnun",
İbn əs-Sərracın "Aşiqlərin məhvi"
("Məsare əl-üşşaq") və
başqaları bu qəbildən idi.
Nizami Gəncəvinin hökmdar Axsitandan məktub
alması və bu işə razılıq verməsi, o demək
idi ki, o, "Leyli və Məcnun" haqqında istər
şifahi dildə yayılanların, istərsə də
yazılı mənbələrdə olanların
hamısından xəbərdar idi. Ancaq Nizami Gəncəvi
özünəməxsus bir "Leyli və Məcnun"
yaratmaq istəyirdi. İstəyirdi ki, bu həm
şahın adına layiq olsun, həm də
dəyərinə görə ona qədər
yazılmışların hamısından üstün olsun. Və bu əsərin dörd ay ərzində
tamamlanması Nizaminin o dövrdə artıq kamil bir sənətkar
olduğunu sübut edirdi.
Nizamidən sonra da bu mövzuya girişənlər oldu və
demək olar ki, 150-ə yaxın "Leyli və Məcnun"
yazıldı.
Ancaq onların heç biri şöhrət və
yaşam haqqı qazana bilmədi. Bu haqqa sahib olmaq
dörd əsr sonra ustad Məhəmməd Füzulinin
"Leyli və Məcnun"una nəsib oldu...
***
...Bilal
Şirvaninin - Qul Bilalın çox-çox əsrlər sonra
yenidən bu mövzuya müraciət etməsi maraqlı ədəbi
hadisə idi. Maraqlı bir də orası idi ki,
görəsən Bilal bu əsərində nəsə deyə
biləcəkdimi ki, indiyə qədər kimsə tərəfindən
deyilməmiş olsun? Yaxud da, qələmi
ilə oxucuda o marağı oyada biləcəkdimi ki, hər
şeyə rəğmən oturub bu 460 səhifəlik
dastanı oxusun. Digər tərəfdən
də zaman o zaman idi ki, nə "Leyli-Məcnun" sevgisi
mövcud idi, nə də bu sevgini yaşaya biləcək
aşiq-məşuqlar. Digər bir tərəfdən
də bu dastanın adi eşq dastanı olmayıb, İlahi bir
eşqin təcəssümü olduğunu dərk edənlər
demək olar ki, yox dərəcəsində idi.
***
Məndən öncə Bilalın bu poeması (əsəri,
dastanı) haqqında kimlərin söz deyib-deməməsi ilə
maraqlandım.
Kitabın giriş hissəsində bu şəxslər
haqqında məlumat verildiyindən o qədər də
çətinlik çəkmədim. Bunlar akademik
F.Qasımzadə, professor R.Azadə, professor T.Hacıyev,
professor R.H.İmrani, professor Ə.Qurbanov və filologiya elmləri
namizədi T.Quliyev idi.
Görkəmli alimlərimizin Bilalın bu
poemasını axıra qədər
oxuyub-oxumadıqlarını dəqiq deyə bilmərəm. Ancaq bir onu deyə
bilərəm ki, bir səhifə həcmində olan yazıda
poemanın daxilinə nüfuz etmək qeyri-mümkün
olduğundan, müəlliflər ümumi söz deməklə
kifayətlənir, əsəri yeni bir təşəbbüs
kimi qiymətləndirir və çap olunmasını
tövsiyə edirlər. Beləliklə də,
bu rəylər Bilal Şirvaninin min zəhmət bahasına
araya-ərsəyə gətirdiyi "Leyli və Məcnun"
poemasının necəliyinə heç bir aydınlıq gətirmir.
Və müəllif də bilmir ki, bu poemanı düz eləyib
yazıb, yoxsa çəkdiyi zəhmətə səd heyif!
Mənim anladığıma görə müəllifin
bizdən umacağı, bizdən qoparmaq istədiyi bu
sualın cavabıdır.
***
Bir
eşq dastanı kimi həm Nizami, həm Füzuli, həm də
əlimizə çatmayan digər "Leyli və Məcnun"ların
müəllifləri poemanın ilk fəslini tanrıya xitabla
başlayır, yaradan və yaradılış
arasındakı münasibətlərə aydınlıq gətirmək
istəyində bulunurlar.
Bilal Şirvani poemasında bu ənənəni
özünəməxsus şəkildə pozub, beləliklə
də, poemaya yeni ruh gətirərək, fərdiliyini ortaya
qoymağa çalışıb və müəyyən mənada
buna nail olub.
Əsərə
yeni personajların - söz ustadları Xaqani, Əl-Fərabi,
Bəhmənyar, Əl-Biruni, Hafiz Şirazi, Seyid Yəhya, Sədi
Şirazi, İbn Sina, Nəsimi, Ömər Xəyyam,
Füzuli, Firdovsi, Nizami Gəncəvi, Seyid Əzim və Fələkinin,
muğam xiridarları - Mühəmməd İbn Əbubəkr
Şirvaninin, Ürmərinin, Kəvakibinin, Dərviş
Əlinin, Əbdülqadir Marağayinin, avazi-hallar -
Homeyranın, Ququşun, Şəcəriyanın və Qeybdən
gələn səsin əlavə edilməsi və bunların
fonunda, onların özlərinin dili ilə bir çox həyati
amillərə münasibət bildirilməsi öncədən
Bilalın tapdanmış yolla getməyəcəyindən xəbər
verirdi. Əsərin bir üstün cəhəti
bundadır. Məsələ burasındadır ki, bu
personajları öz dillərində danışdıra bilmək
üçün o şəxslərin həyat və yaradıcılığı
ilə yaxından tanış olmaq gərəkir
və bu da təbii ki, elə-belə iş deyil. Deməli, bu əsərin, eyni zamanda, uzun sürən
bir araşdırmanın nəticəsi olaraq ortaya
çıxdığı söylənilməlidir.
Personajların dilindən deyilənlərin, demək olar
ki, hamısı dolayısı ilə Tanrıya xitabdır. Bu da Bilal Şirvaninin bir
ustalığıdır ki, bu işin bir az
fərqli, bəlkə də, daha gözəl formada
icrasına nail olub.
Xaqani:
Hər
işin əvvəldən Bismillahı var,
Yaranmış
dünyanın bir Allahı var!
Bismillah əzəli və əbədi yoldur. Cəmi
mövcudatın pərvəriş tapdığı və
istinad etdiyi yerdir. Bismillah sözü bir
nöqtə üzərində qərar tutur. Bu nöqtə küli-aləmin yaradılış
nöqtəsidir. Bu nöqtə Tanrıya
işarədir. Tanrının tək və
bütün aləmlərin yaradıcısı olduğuna
işarədir. Bismillah 6 hərfdən, bir
dənə də təkrar hərfdən (6+1) ibarətdir.
Bu o anlama gəlir ki, Allah külli-aləmi 6
günün (altı dövrün) ərzində yaradıb və
7-ci günü özünə istirahət günü
götürüb. Təbii ki, Tanrı
biehtiyac olduğundan, ona istirahət də ehtiyac deyil. Bu
insanlar üçündür ki, 6 gün işləyəndən
sonra 1 gün istirahət etsinlər ki, növbəti 6+1-ə
sağlam ruhla başlaya bilsinlər.
Seyid
Əzim:
Quran
içindəki müqəddəs ayə,
Canı
La İlahə İlləllahı var!
Quran
içindəki müqəddəs ayənin, yəni La
İlahə İlləllahın təsdiqi "İxlas"
surəsindəki "Qul hüvəllahu əhəd"dir. Bu
Allahın vahid, tək olduğunun təkzibolunmaz təsdiqidir.
Füzuli:
Rəbbin
tanımasa naqis bir bəndə,
Allah qarşısında çox günahı var.
Naqislik əzaların hansınınsa yerində
olmamasında deyil. Naqislik Allahın birliyini, külli-aləmi
onun yaratdığını qəbul və dərk etməməkdədir.
Allahı tanımamaq kafirlik, kafirlik ən
böyük günah, ən böyük günah cəhənnəm
müjdəsidir.
Bəhmənyar:
Çıraqdır
yanır o, şöləsində eşq,
Bu məna ətrinin öz izahı var.
Tanrı cəmi yaratdıqlarının yoluna
işıq salan nurdur. Bu nurun işığında hərəkət
edənlər heç vaxt büdrəmirlər. Bu işıq, bu nur insanları yolunu azmağa,
zülmətlərə yuvarlanmağa qoymur.
Nəsimi:
Bu ərşi-aləmin
ənginliyində,
"Yek" "Cəm"i yaratmış, gör
"Dügah"ı var.
Dünyada, ərşi-aləmin ənginliyində
görünən və görünməyən nə varsa,
onu "Yek" (Tək) yaratmış.
"Yek" (Tək) ərşi-aləmdə nə
yaradıbsa, onu "Cəm" (Cüt) yaradıb.
Təklik Allah-taalaya məxsus xüsusiyyətdir. Yerdə qalan
nə varsa yaranmışdır və cüt xassəlidir (istər
canlı olsun, istər cansız).
"Yek"lə "Cəm"in - Yaradanla
yaradılmışın vəhdətindən
"Dügah" yaranır. "Dügah"
mövcudluq, artım, inkişaf, var olmaq rəmzidir.
Sədi
Şirazi:
Doxsan
doqquz aləm, öz "dünya"sıyla,
Bu min bir gecədə tam dəstgahı var.
Fələki:
Hər
bir o "Dəstgahın" aləm zəvvarı,
Qibləsindən gəlir öz dərgahı var.
Muğam aləmlər içrə aləmdir. Bu aləmin
öz "dünya"sı var. Bu aləmlər bu
"dünya"da birləşərək tam bir "Dəstgah"
yaradır. Bu "Dəstgah" qibləsinə
yön tutmuş, dərgahına yol almış zəvvar timsalındadır.
Bu yol əbədiyyət yoludur. Bu yol ölməzlik yoludur.
Nizami Gəncəvi:
Ruzini dərk
etmiş o aqil bəndə,
Kamil dünyasının qibləgahı var.
"İyyakə nəbüdü və iyyakə nəstəin"
- təkcə sənə ibadət edirik və təkcə səndən
yardım diləyirik. Yaradılış - tanrı ruzisidir.
Allah-taala tərəfindən
yaradıldığını bilən, bütün bəxşeyişlərin
də ona mənsub olduğunu bilər. Belə olan halətdə
kamil insanın bir qibləgahı olar - Allah-taala!
Bəhmənyar:
"Gecə"
- "Gündüzü"də, Qədrini
görmüş,
Yurdun -
yuvasında "Şəms"i "Mah"ı var.
"Qurani-Kərim"in ilk ayələri Qədr gecəsində
nazil olmuşdur. Bu fəzilətli gecə bəlkə də
bütün mövcudatların yaradılış gecəsidir.
Beləliklə, "gecə" və
"gündüz" yaranıb, "Şəms" və
"Mah" bərqərar olub.
Bunlar nizamlı şəkildə bir-birini əvəz edən və bir-birini tamamlayan məsələlərdir.
Əl-Biruni:
Yaranan
anından "Gün", "Gecə"sindən,
Həyata
can atır, "Nur" sabahı var.
Beləliklə də "Gün" öz yerini
"Gecə"yə, "Gecə" öz yerini
"Günə" verir və kainat öz "Nur"una
qovuşur.
Seyid Yəhya:
Cümədir
insanın müqəddəs günü,
Əhli-müsəlmanın o "Pəncgah"ı
var.
Cümə - beşliyin adıdır. Müqəddəs
gündür. Ali-əbanın rəmzi
işarəsidir. Mütləq sevənlərin,
mütləq sevgilərin bir araya gəldiyi, bir yumruqda birləşdiyi
məqamdır.
"Pəncgah"
- "Yek"in "Cəm"lə birliyi olan
"Dügah"ın, "Segah"ın və
"Çahargah"ın birgə fəryad
qopardığı məqamdır.
Bu nöqteyi-nəzərdən - Cümə, "Pəncgah",
"Xəmsə", Ali-əba bir-biri ilə zəncirvari əlaqədə
olsun gərək.
Bu rəmzlərdə müqəddəslik, bu müqəddəslikdə
özünüdərk, bu özünüdərkdə isə
Allahı tanıma var.
(Ardı olacaq)
Rafiq Oday
Şair-publisist, Əməkdar
jurnalist
525-ci qəzet.- 2022.- 1 fevral.- S.12.