Kiarustaminin məzarı
Bu şəhər Ləvasandır,
Eşq əhlinə lisandır,
Baxıb-baxıb susandır,
Deməyə sözümü var?
Şəhərlər, qəsəbələr
bir-birinə bənzəmir;
hərəsinin öz
gözəlliyi, öz
havası, öz yeri, təbiəti - özəlliyi var. Bütün
şəhərlərin ürəksıxan
xüsusiyyətlərilə yanaşı axar-baxarı
ürəkaçan mənzərələri
də az
deyil. Axar-baxarlı şəhərlərin, qəsəbələrin
timsalında qocaman dağ atalı, Cayrud çay analı Ləvasan da var. Onun varlı
görünüsünü vəsf etməyə söz aciz qalır,
qələm yazmağa
çətinlik çəkir:
həm təbiəti zəngindir, həm memarlıq üslubu.
2019-cu ilin 11 fevral günü, saat 11-12 radələridir... İlk dəfədir
ki, buralara ayağım dəyir.
Qar maşının içəri tərəfdən
yüngülcə tərləyən
şüşəsini o biri
üzündən ağ çiçəklərə
bürüyür. Çiçəklər sevinc damcısına çevrilib şüşələrdən
göz yaşı kimi süzülür.
Paytaxtdan baş alan geniş
yol qəsəbənin
içərilərinə doğru
burulur. Çay xərçənginin ayaqlarına bənzəyən
küçələr yuxulu
bələdçi kimi
mat-mat üzümüzə baxır; bilmirsən, hansını seçəsən,
hansından keçəsən?!
Peyzajları dəqiqdən də
dəqiq olan qəsəbənin qeyri-dəqiq
simmetriyası adamı
çaşdırır.
Ləvasanı başqa qəsəbələr,
şəhərlərlə müqayisə etmək olmaz. Məsələn, Nyu-York zövqü
yaşamaq üçün
şəhəri yuxarıdan
seyr etmək lazım gəlirsə, Ləvasana tamaşa etməkdən ötrü
uzağa çəkilməyə
ehtiyac yoxdu. Nyu-Yorkun zəngin layihəsi çoxmərtəbəli
binaların arasında itirsə,
Ləvasanın arxitekturası
bənzərsiz landşaftı
ilə yanaşı canlanır.
Yuxusuz şəhər
deyil Ləvasan; şirin yuxu gətirən qarlı gecələri var, hay-küylə heç arası yoxdur, qulaqbatıran səssizliyi
var, səngin təbiətlilə tənbələ
də oxşamır, işgüzar səhərləri
var.
Güzgüyə də bənzəmir, sehirli teleskop kimi gözəlliyini hər tərəfə bəxş edir.
Həm giriş,
həm çıxış
qapısı, həm də iri darvazası
qıfıllı olan
Tükməzrəyi qəbiristanlığı
Ləvasanda yerləşir. Dünya şöhrətli
sənətkar Abbas Kiarustaminin məzarını
ziyarət etməkdən
ötrü buradayam.
Açarın kimdə olmasını
soruşmaq üçün
ətrafda kimsə gözə dəymir.
Əlacsız qalıb küçənin
o biri tərəfinə
adlayıram ki, bəlkə sakinlərdən
"qapıların tilsimini"
açan olar. Düzgün əməl olmadığını düşünsəm
də, əcnəbi olmağıma arxayınlaşıb,
qarşılaşdığım ilk qapının zəngini çalıram: səsimə
səs verən yoxdur; ikinci düyməni sıxıram:
cavab gəlmir, nəhayət üçüncü
qapı... və sonra digər qapıdan boylanan ortayaşlı kişi
nə istədiyimi soruşur. Məzarlığın açarını, yaxud qarovulçusunu axtardığımı söyləyirəm.
Çaharrahdakı məscidi
nişan verir.
Qəbiristanlıq, qəsəbə içində
qəsəbə misalı, dağın
yamacında yuyurdu. Özü boyda ağ mərmərin
altında yuxuya gedib Kiarustami. Ruhu ilə həmsöhbət
olub, adsız, soy adsız məzarının
üstünü oxuyuram:
xəttat dəqiqliyilə
cızılmış bir
tək imza... İmzasının hər yanına
çiçək dəstələri
düzüb getməyə
hazırlaşıram.
Qışın oğlan çağıdır,
qar yağır. Həmişəyaşıl
sidri, şamı,
ardıcı... nəzərə
almasaq, küçələr
boyu sıralanan ağacların əksəriyyəti
yarpaqsızdır, çəmənlər
isə yamyaşıl.
Maşın irəlilədikcə yanından ötdüyüm
binalar ratuşa, atribut təsiri bağışlayır mənə,
havanın soyuqluğunu
unuduram.
İqtidar qanunlu deyil, ailə qayğılı Ləvasan və mənim gözüm arxada qalır. - Arxada daha nələr qalır? - Ətrafı
yaxşı seyr etmək üçün qarlı kirpiklərini tez-tez qırpan pəncərələr, soyuğa
dözməzlər deyə
ana laylasına uyuyan bənövşələr,
dünyadan kənar gəzişmələr, ziyarətə
gəlişmələr, yaşayırkən
ölüşmələr, həsəddən (öldür!)üşmələr, sonuncu
haqqından keçib
axirətə dönüşmələr,
yaxud nələr ?!
Gözəllik zövqün ehtiyacıdır;
eynən su zanbağının suya olan tələbatı qədər həyat üçün vacib amildir. Bəlkə də
Cayrud çayı üzərində salınan
Lətiyan su hövzəsinə görədir
ki, Ləvasanda təbii landşaft ilə antropogen landşaftın estetik vəhdəti özünün
pik həddinə qovuşur:
Onun payına düşməyən
heç nə yoxdur dünyada,
Dost qəlbini oxuyandır,
sevgi yoludur, ya da
Özü kimi eyni görkəm,
eyni iqlim, eyni adda
Sənət oxşarı olmayan
Ləvasandır bu şəhər...
Göyərçin KƏRİMİ
Şair-publisist, AYB-nin üzvü
525-ci qəzet.- 2022.- 2 fevral.- S.23.