Klassik ədəbi irslə maraqlı səsləşmə
BİLAL
ŞİRVANİNİN "LEYLİ VƏ MƏCNUN"
ƏSƏRİ ÜZƏRİNDƏ
DÜŞÜNCƏLƏR
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Əsərdə yeni personajın - Qeybdən gələn
səsin mövcudluğu həm əsərin bədii təsir
gücünü artırır, həm də digər
personajları öz oxundan çıxarmağa qoymur. Yer öz oxu ətrafında
fırlanan kimi, bütün surətlər də Qeybdən gələn
səsin ətrafında fırlanır. Bu
səsin hər hansı məqamda müdaxiləsi ilə
pozulmuş pərsənglər bərpa olunur. Eyni zamanda
qeybdən gələn səs bu personajlar arasında bir əlaqə,
bir rabitə yaradır və hamını dinləyəndən
sonra özü son nöqtəni qoyur:
Qayıdıb
"Haqqın kəlməsi", imarətdi mülkünə
o,
"Zəngulə"si şöləsində Haqqa
çatıb, mücərrəddi.
Çevrəsində
öz dünyası, aləmlərin məkana tuş,
Oxu mərkəzində oxdur, yazı isə qiraətdi.
Bu bəşərdən
fərqli olan "Tək"dir, öz aləmində can,
İnsan aləm şöləsidi, "Nur" isə
bil, o Sifətdi.
Bu qanundan
kənar çıxmaq, asi düşməkdir
bil onu,
Əhli-müsəlmançün Quran o vacibat, şəriətdi.
***
Muğam Tanrı göndərişidir, vəhydir. Vəhylər
cəminin - cəmlər cəminin fəryadıdır.
Bu vəhyi eşidən, duyan, dərk edən yolunu azmaz,
Allahına - yaradanına asi olmaz. Çünki Muğam onu dinləyəni, dinləyib
də dərk edəni, dərk edib də düşünəni
özünə qaytarır. Öz oxundan
çıxmağa qoymur.
Vəhy
kimi qəbul edildiyindəndir ki, müqəddəsləşdirilir
və hətta müəllif bu fikri leytmotiv kimi bir beytlə
kitabın üz qabığına çıxarır:
Sən ey
Muğamdan bixəbər, gəl əl dəymə kitabə,
Çün eşq işi ahu-fəğandır, ahı
çatmış fəryadə.
Müəyyən
məqamlarda Muğam oxunuşu "Quran" oxunuşu kimi ali məqama yüksəlir:
Söylə
onun öz xətrinə gəl hərənin öz qəzəlin,
Ruhu şad olsun qoy onun "Nur" imanı öz xətrinə.
Gəlmiş
haqqın öz müjdəsi, oxu onu avazında,
O Rəbbin öz payı təki, bir "Quranı"
öz xətrinə.
Yuyunmaq insani cismən pak edir. Qüsl vermək mənən.
Muğam isə insanı həm cismən, həm
də mənən pak edir. Yolunuz
düyün düşəndə özünüzü
Muğama təslim edin. O sizi sağ-salim getmək istədiyiniz
yerə aparıb çıxaracaq.
Muğamın
təsvirin dərk edib bilək,
Baxaq nə
yaratmış o Allah görək!
Qəzəl
Muğam içrə zikr olunsa gər,
Onda qəzəl içrə "Ruh" yata gərək.
Əgər
ki, yatmasa qəzəlin ruhu,
Deməli, oyaqdır o hüsnü-mələk.
Olsun ki,
yatmasın, gəzsin aləmi,
Xəbərin çatdırsın o "Ayə"lər
tək.
Onun
öz aləmi var aləm içrə,
O biri aləmə
aləmdir dirək.
Şiddəti
atəşdi sönməyən eşqi,
Aləmi bürümüş o ərşi-fələk.
Muğamdır
cahili kamil eyliyən,
"İnsanlıq" adını nuş edən
çörək.
Qəzəldir
Muğamın ilahi eşqi,
Ləlü-cəvahiri gəl birgə düzək.
Onun əzan
səsi səbrdi, səbr,
Cəvahir mülkündə oturmuş o "Tək".
Lal tək
hecalayıb düşmə sən yola,
"Əruz"
tək addım at, ya Haqq deyib çək!
Budur Muğamın möcüzəsi. Möcüzə
yaratmaq qüdrəti isə yalnız və yalnız Allah-təalaya
məxsusdur.
***
Dərd ilahi bir qismət, ilahi bir nemətdi. Hər adam
dərd çəkə bilməz.
Dərd də hər adama qismət
olmasını istəməz. Onu çəkə
bilənə qismət olanda dərdin çiçəyi
çırtlayır. Çünki "Dərdi
dərd edəndə dərdə çevrilir". Dərd - çəkiləndə dərd olur.
Dərd əzəmətli bir ağac timsalındadır. Onun qəm, kədər,
nisgil, xiffət, hicran, ayrılıq, həsrət,
ağı, edi, ah, fəğan, zülm, zillət və s. və
s. adında onlarca, bəlkə də yüzlərcə
qol-budağı var. Və bütün bunların
hamısı bir yerdə olanda olur əzəmətli bir dərd.
Ancaq ümumən götürüləndə
sadaladıqlarımızın hər biri də
ayrı-ayrılıqda böyük təsir gücünə
malikdir və hətta müəyyən məqamlarda iradəsi
zəif olanlar üçün çəkiləsi
mümkün olmayan bir hala çevrilir. Ən
çox da insanın məhvi bu məqamlarda baş verir.
Çünki bu mərhələlərdən
keçib gələrək dərdin dərin girdabına
düşənlər nəinki ölmür, bəlkə də
əbədi ölümsüzlük qazanırlar. Lap elə
Leyli - Məcnun kimi!
Muğam
da eynən öylə!
Muğam da dərddir. Dərdlər
toplusudur. Bu topluda "Şahnaz",
"Ərağ", "Mənsurə", "Rahab",
"Humayun", "Rast", "Hicaz", "Zəminxarə",
"Dəşti", "Dəramət", "Sarənc",
"Dügah", "Mahur", "Şüştər",
"Heyratı", "Segah", "Zabul",
"Çahargah" və onlarca başqaları yer alıb. Bunlar bir yerə cəm olaraq fəryad qoparır və
bu fəryaddan "MUĞAM" əmələ gəlir.
***
Eşq dərdi,
ey müalic, qabili - dərman deyil!
Cövhərindən
eyləmək cismi cüda asan deyil!
(M.Füzuli)
Qandı
canın zikrindəki, "Şur"da ixtiyar Sahibi,
Ruhun səcdəsində "Dügah" de, içrə
o bənzər nədi?
(B.Şirvani)
Eşq müqəddəs kitab - "Qurani-Kərim"in
surəsi timsalındadır. Leyli və Məcnun bu müqəddəs
kitabın surəsinin ayələridir:
Bəlayi-eşqdən
didari haldır,
Od ilə
alovun atəş naləsi.
"Surə"sin
göndərmiş Haqq-Pərvərdigar,
Leyli və Məcnundur Eşqin ayəsi.
Bu, elə bir kitabdır ki, oxuduqca oxunar. Doydum deyilməz.
Çünki Məcnun "Haqqın" ayəsində
Leylini görmüşdü. Leyli də Məcnunu
bu qayda ilə. Butaları Tanrı tərəfindən
verildiyindən idi ki, bu eşq İlahi Eşq, İlahi Sevgi mərtəbəsinə
yüksələ bilmişdi:
Ol iki xərabi-badeyi-zövq,
Bir camdan içdilər meyi-sövq.
Girdabi-bəlaya
oldular qərq,
Qalmadı aralarında bir fərq.
Övzai-müxalit
oldu yeksan,
Guya iki təndə
idi bir can.
(M.Füzuli)
Qaranlıq
dünyanın işıqlı cünü,
"Nur" səpdi zülmətə, alışdı
"Dügah".
Hüzurunda
eşqin mələklər ilə,
Əyan etmiş Haqq özü O, agah.
O qədrin
gecəsi yanmış o çıraq,
"Nur"un bu tamından eylə Bismillah.
(B.Şirvani)
"Qurani-Kərim" Qədr gecəsində nazil olub. Leyli və Məcnunun
butası da Qədr gecəsində verilib. Bu
eşqin müqəddəsliyini, məncə, burada axtarmaq gərəkir.
İlahi
eşq qisməti-ruzidi: Dərindir eşqin dünyası ruzilərin
ruzisində.
Qisməti-ruzilər
özü gəlib eşqin naharından,
Ruzi qismətidir bu hal, o təbindən bil, sevgilim.
Sevgi doğuluşdu. Sevmək həyata
yenidən gəlməkdi. Tanrı kişiyə
də, qadına da ruh verib. Ancaq bir-birilərini sevdikləri
andan kişi öz ruhundan qadına ikinci dəfə
ruh verir. Beləliklə, də aşiq və məşuqun
ikinci doğum anı, ikinci həyatı başlayır.
O ilahi bir
qərardı, mən də gəldim bəhridən,
(B.Şirvani)
Aşiq
oldur kim, qılır canın fəda
cananına,
Meyli-canan
etməsin hər kim ki, qıymaz canına.
Canını
canana verməkdir kəmali aşiqin,
Verməyən
can etiraf etmək gərək nöqsanına
(M.Füzuli)
Leyli-Məcnun
içrə tamın bismillahın süfrəsiyəm,
Gör ki, səbəb Allahdandı bu rizini vermiş o
Haqq.
Burada iki əsas
məqam var:
Birinci məqam
Tanrı gözəlliyi və Tanrı sevgisi, ikinci məqam
gözəlliyin, sevginin ilahiləşdirilməsi...
Tanrı gözəllik və sevgi simvoludur, gözəlliklər
və sevgilər məcmuudur.
Gözəllik ilahi bir nemətdir, sevgi ilahi bir
duyğudur.
Tanrı insanı gözəl yaradıb və sevgi ilə
yaradıb.
Yaratmazdan öncə də "mən elə bir varlıq
yaradacağam ki, cəmi yaratdıqlarımın əşrəfi,
yəni şərəflisi olsun", - deyib. Beləliklə,
Adəm xəlq olunub.
Adəm yarandığı gündən Cənnətdə
naz-nemətlər əhatəsində idi. Hər cür
qayğı və ehtiyacdan uzaq idi. Bununla
belə, Adəm çox kədərli görünür,
özünü tənha və yalqız hiss edir, qəlbinin dərinliyində
nəsə bir boşluğun olduğunu duyurdu.
Allah-təala bilirdi Adəmin
narahatçılığının kökündə nəyin
dayandığını. Onun üçün
min bir gözəlliklə, min bir sevgi ilə Həvvanı
yaratdı.
Adəm və Həvva Cənnətdə çox qala
bilməzdilər. Çünki Tanrı onları yer aləmi
üçün yaratmışdı və gec-tez bir vasitə
ilə onlar yer aləminə göndərilməli idilər.
Onlar burada yaşamalı, sevib-sevilməli, yer
kürəsini bəşər övladlarının məskəninə
çevirməli idilər.
Adəm gözəl şair idi, ilhamını da Həvva
dediyimiz ilahi bir varlığın gözəlliyindən və
sevgisindən alırdı.
İndiyə qədər mövcud olan bütün məhəbbət
dastanlarının kökündə "Adəm və Həvva"
dastanı dayanır. Elə "Leyli və Məcnun"un
da. Bilal Şirvani də bundan xəbərsiz
deyil yəqin.
***
İlahi eşqə qovuşmağın yolu çox vaxt
haqqa qovuşmaqdan keçir. Bu Kanda baş
tutmayanda, Məkanda icrasını tapır. Ancaq istər Kanda, istərsə də Məkanda bu
qovuşuq biz düşündüyümüz qədər də
asan deyil.
Çünki:
Cihaddır
nicatın yolu, bunu bilir İmamət bil,
Haqq yoluna çıxan təbin, önündəki ləşkər
nədi?
Bu, Məcnunun haqq aşiqi İmam Hüseyn zirvəsinə
yüksəldiyi məqamdır. Çünki İmam
Hüseyn haqq yolunda, haqq uğrunda, mizan-tərəzinin
pozulmuş tarazlığını bərpa etmək
uğrunda cihad elan etmişdi. Ömam Hüseyn bilirdi ki,
onun yolunu ləşkərlər kəsəcək, o da
özünü səhralara vurmalı olacaq:
Biçarə
sərgərdan olub dəşti səhra ocağında,
Eşq mülkündə o dəm tutan, avarə dərdü-sər
nədi?
Bu səfərdə məğlubiyyət yoxdu. Çoxlarına məğlubiyyət təsiri bağışlayan bu səfər bəlkə də ən böyük qalibiyyət, ən böyük zəfərdi.
Mənə kim tənə eylər, kim nəsihət əhli-aləmdən,
Xoşam kim, etibari-eşq ilə hər dildə məzkurəm.
(M.Füzuli)
Çünki bu hamıya nəsib olmayan bir tanrı qismətidi:
Qismət olsa bizə "Rahim", çatarıq Haqq aləminə,
Onda deyər bizə ki, can, bu tutduğun səfər nədi?
Gərəkdir
ki, bunun öz vədəsi yetişsin:
Vaxtı
gəlib çatanda ki, qismət olar İlahi tam,
Ruzi-qismətindəki hal, bəxtə
çatmış bəhər nədi?
Rafiq ODAY,
Şair-publisist,
Əməkdar jurnalist
525-ci qəzet.- 2022.- 2 fevral.- S.20.