İblislərin işdə konfliktləri
və ali məqsəd
Dünyanın ictimai, sosial, işgüzar və mədəni
düzəni dəyişdikcə, ictimai şüurda mədəni
və əxlaqi dəyərlər daha önə
çıxıb. Nəticədə vətəndaş cəmiyyətləri
təşəkkül tapıb, insanın özünü -
insanlığı dərk etməsiylə yaşamaq
uğurunda mübarizə üsulları daha sivil mərhələyə
- barbarlıqdan
mədəni sferaya keçib. Hətta
"yaşamaq" anlayışı fizioloji var olmadan daha
çox, mənəvi var olmaq anlamına dəyişib.
Cəmiyyətin sosial və işgüzar mühiti
bir-biri ilə qarşılıqlı əlaqədədir. İşgüzar
aləmdə baş verən hadisələr, dəyişikliklər,
qayda və çərçivələr sosial həyata sirayət
edir, qarşılıqlı münasibətlərə, vətəndaş
mövqeyinə ciddi təsir göstərir.
Son zamanlar ölkəmizdə kadr sahəsində gedən
ciddi islahatlar, müasir dünya baxışlı gənclərin
müxtəlif rəhbər vəzifələrə təyin
olunmaları, ölkə başçımızın tez-tez
çıxışlarında ictimai nəzarətin təşviqinə
yönəlik fikirləri bizi çox sevindirir, sabaha
inamımızı gücləndirir və məsuliyyətimizi
artırır.
Odur ki,
insanların daha çox yaşamaq uğrunda mübarizə
apardıqları işgüzar aləmdən, orada baş verənlərdən,
rəhbər işçi münasibətlərindən, rəhbərin
şəxsi və işgüzar keyfiyyətlərindən,
işçilər arası əlaqələrdən,
sağlam iş mühitini pozan qərəzli konfliktlərdən
və onları yaradanlardan bəhs etmək, bu gün
üçün çox aktualdır və ictimai nəzarətin
bir formasıdır.
Konflikt
yaradan iblislər
İş aləmində şəxsiyyətlərarası
konfliktlər daim var. Burada işçilərin şəxsiyyət
və temperament tipləri, inanc və əxlaq dəyərləri,
bilik və bacarıqları müxtəlif dərəcədə
rol oynayır.
Lakin konfliktlərin baş vermə tezliyi rəhbərin
liderlik keyfiyyəti, yaratdığı işgüzar
mühit, işçilərlə əlaqələrindən
birbaşa asılıdır. Əgər rəhbər
sağlam və vahid iş mühiti qura bilibsə, o zaman
bütün işçilər həmin eyni məqsədə
xidmət edəcək. Müşahidələrimdən deyə
bilərəm ki, vahid məqsədə ürəkdən xidmət
edən komandada şəxsiyyətlərarası konfliktlər
çox az baş verir və hər
hansı fikir çəkişmələri əsasən əxlaqlı
rəqabətdən doğur. Belə çəkişmələr
müzakirə anlamlıdır və nəticədə yenə
də şirkətin, müəssisənin məqsədinə
xidmət edir.
Bacarıqsız, ləyaqətsiz, təkəbbürlü,
insanlar arasında nifaq salan kadrların komandaya daxil olması
işdə qeyri sağlam mühit yaradır. Müdrik kəlamda
deyildiyi kimi "Çayın suyu dənizə tökülənə
qədər şirin, ailə mərdimazar insan işə
qarışana kimi möhkəm olar". Özünü
sübut etmə, qisasçılıq hissləri qərəzli
konfliktlərə gətirib çıxarır. Belə
iş mühiti isə zəngin mənəviyyatlı insanlar
üçün heç də arzu edilən deyil. Qərəzli konflikt yaratmaq isə mənfur
insanların həyat tərzidir. Harada
olsalar, müxtəlif konfliktlərin səbəbkarına
çevriləcəklər. Böyük şairimiz
Hüseyn Cavid belə insanları İblis adlandırır:
İblis nədir?
- Cümlə
xəyanatlara bais...
Ya hər kəsə xain olan insan nədir?
- İblis.
Kütbeyinlərin
naqislik prizmasında birləşməsi
Yüksək
əqidə sahibi olan savadlı və bacarıqlı insanlar
belə iş mühitindən uzaqlaşır, sonda konfliktə
meyilli fitnəkar insanlardan ibarət komanda formalaşır. Belə komanda cəmiyyət üçün
ziyanlıdır. Həmin komandaya
düşən təcrübəsiz gənc kadrın da
işgüzar baxışları, idarəetmə
anlayışı o mühitdə formalaşır və ya
formalaşdırılır. Zövqü və düşüncəsi
belə bir şəraitdə formalaşan və
özünü "təcrübəli" hesab edən
"ağsaqqal"lardan "Düz düzdə qalar" kimi
təhrif olunmuş, əxlaqa zidd tövsiyələr
eşidirik. Əslində onlar heç fərqinə də
vara bilmirlər ki, əxlaqlı, əqidəli insanlara yönəlik
atalar sözünün doğru deyilişi belədir:
"Düz düz də qalar". Yəni düz adam həmişə düzgün davranacaq, onu
pisə dəyişmək mümkün olmayacaq. Burada "də" şəkilçisi gücləndirici
ədatdır. Düz olmağı bacarmayanlar bu ədatı
"düz" sözünə birləşdirərək
özlərinin qeyri-əxlaqi davranışlarına don
geyindirmək, mənəviyyatı
təmiz insanları sağlam əqidəsindən döndərib,
özlərinə tay etmək məqsədi güdürlər.
Naqis düşüncə sahiblərinin
toplaşdığı komanda, cəmiyyət
üçün özünə uyğun kadr yetişdirir. Quyruğu kəsilmiş
tülkünün hekayəsində deyildiyi kimi: - Quyruğu kəsilmiş
bir tülkü bu halı ilə fərqlənmək istəmədiyi
üçün qarşısına çıxan quyruqlu
tülküyə özünün kəsik quyruğunu tərifləyib
zövq aldığını, bunun yeni dəb və layiqlilərin
seçimi olduğunu
deyib, onun da quyruğunun kəsilməsinə nail
olur. Sonra quyruğu kəsik iki tülkü birləşib
başqalarını da özlərinə oxşatmaq "siyasəti"
yürüdürlər ki, azlıqda qalmasınlar. Bir müddət keçir quyruğu kəsiklər,
quyruqlulardan çoxluq təşkil edir, idarəetmə və
təsir onların əlinə keçir. Bir
zamanlar səhv hesab edilən sonradan həqiqət meyarı
kimi parıldayır.
Dövrün
müasir "Quluları"
Daha bir
ibrətamiz hekayəyə müraciət edək: Valideyn müdrik şəxsin
yanına gəlib, övladının gün ərzində həddindən
çox qoz yeməsindən şikayətlənir və deyir
ki, övladına gündə 4-5 qoz yeməyi tövsiyə
etsin. Müdrik şəxs uşağı sabah
onun yanına gətirməyi tapşırır. Valideyn uşağın çöldə gözlədiyini,
yaşadıqları kəndin uzaqda olduğunu
üçün indi görüşməyi xahiş etsə də,
müdrik şəxs razılıq vermir. Valideyn
uşağı götürüb kəndlərinə
qayıdır və ertəsi gün yenidən geri
dönür. Müdrik şəxs
uşaqla görüşüb, gündə ən çoxu 5
qoz yeməyin doğru olduğunu ona inandırır. Valideyn müdrikdən bu tövsiyəni nədən
dünən söyləmədiyini soruşur. Müdrik
şəxs cavabında bir gün qabaq 20 qoz yediyini və
özü 20 qoz yediyi halda başqasına 5 qoz yemək
tövsiyəsi ünvanlamağı əxlaqa zidd hesab etdiyini
deyir.
Sağlam
iş mühiti qurmaq üçün ilk növbədə rəhbər
özü sağlam əqidəyə və saf niyyətə
malik olmalıdır. Dəyişilməz bir fəlsəfəm
var: hər bir insanın cəmiyyət qarşısında
sosial məsuliyyət daşıyır. İnsanın
vəzifəsi, cəmiyyətdə yeri, rolu və nüfuzu
artıqca bu məsuliyyət də artır. Ən böyük məsuliyyət ilk növbədə
layiqli vətəndaş olmaq istəyidir. Xüsusən
müəssisə rəhbərinin cəmiyyət
qarşısında öz məsuliyyətini dərk edib,
layiqli vətəndaş olmaq istəməsi onun sağlam əqidəyə
malik olduğunu göstərir. Uğur
sağlam əqidəli insanların sükan arxasına
keçməsindən başlayır.
Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin "Studentlər"
əsərində Qulu obrazı var. Qulu Kiyevdə tibb
fakültəsində oxuyur və arzusu həkim olmaqdır. Lakin Qulunun həkim
olmaqda əsas niyyəti tibb elminə töhfə vermək, xəstələrin
dərdinə şəfa bulmaq deyil, həmin dövrdə həkim
çatışmazlığından yararlanaraq, çox pul
qazanmaqdır. Qulu həkimlik sənətini
sırf tüccar zehniyyəti ilə seçir. Şəxsi gəlirləri üçün hətta
milli maraqlara xidmət edən təşkilatı
dağıtmağa çalışır, üzvlər
arasında nifaq salır. Bu gün də
müasir Qulularla tez-tez üzləşirik. Qulu zehniyyətində
olan rəhbərlər nə sağlam iş mühiti qura bilər,
nə də cəmiyyətə fayda verən layiqli vətəndaş
ola bilər.
İşdə
konfliktlərin idarə edilməsində rəhbərin rolu
Rəhbər
(Sədr, rəis, direktor, menecer və s.) sağlam iş
mühiti qurmaq və vahid komanda yaratmaq üçün
doğru kadrları, düzgün vəzifələrə təyin
etməli, ədalətli olmalı və kadrlarla düzgün
kommunikasiya qurmalıdır.
Kadrların düzgün seçilməsi və bacarıqlarına uyğun vəzifəyə gətirilməsi prosesində ciddi problemlər var. Özəl iş yerlərində bu kimi hallar çox az baş verir və adətən naşılıqdan meydana çıxır. Çünki sahibkar qurub yaratdığı şirkətin inkişafını özünün həyatı qədər əhəmiyyətli bilir, mülkiyyətini göz-bəbəyi kimi qoruyur. Ona görə kadr seçimində daha yüksək əxlaqi dəyərlərə, savada, təcrübəyə malik işçilərə üstünlük verir. Kadrların yerləşdirilməsində, önə çəkilməsində yalnız şirkətin hədəfinə xidmət etməyə layiqli olanları seçməyə çalışır. Amma bir sıra dövlət müəssisələrində tam fərqli mənzərə ilə üzləşirik. Bəzən yüksək ixtisaslı peşəkar kadrlara kütbeyin, insani keyfiyyətləri olmayan, konfliktə meyilli, işə tüccar zehniyyəti ilə yanaşan, hətta şər və böhtan atmağa adət etmiş rəhbərlər təyin edilir. Bunların içərisində hətta keçmiş məhkumlar, ciddi nöqsanlara yol verdiyi üçün işdən qovulmuş polis rəisləri, fitnəkar qadınların vasitəsilə sələmçiliklə məşğul olmuş, işlədiyi dövrdə ancaq intriqalar yaratmış, bayağı düşüncəli, getdiyi restoranlar və yediyi yeməklər barəsində uzun-uzadı müzakirələr açan, öyünən insanlar var. Onlar üçün dövlət, Vətən, xalq, layiqli vətəndaş anlayışı yoxdur. Onlar işdə vəzifə funksiyalarını da öz eqoları, şəxsi maraqları üzərindən yerinə yetirirlər, ədalət balansını pozmaqla yanaşı, qəddarlıq aşılayan konfliktlər yaradırlar. Əgər rəhbərin dünyagörüşü, mütaliəsi, liderlik bacarıqları zəifdirsə, kadrlarla düzgün münasibət qura bilməyəcək.
Dünya xalq ədəbiyyatının incilərindən
sayılan "Kəlilə və Dimnə" əsərini uğurlu karyera qurmaq istəyənlərin və ya rəhbər vəzifədə çalışanların oxuması onlara fayda verə bilər. Bu əsərdə Kəlilə və Dimnə adlı iki çaqqalın düşüncələri, arzuları və əməllərindən bəhs olunur. İstənilən halda Kəlilə və Dimnə hər ikisi çaqqaldır. Kəlilə öz yerini bilən, doğru və dürüstdür. O düşünür: "Hər kəsin öz yeri və öz mövqeyi var. Biz o təbəqədən deyilik ki, hər yüksəkliyə özümüzü layiq bilək. Layiq olmadığımız yerləri istəyək və ya tutaq. Salamat dolanırıqsa, bu, bizim üçün kifayət olmalıdır..." Lakin Dimnə çaqqal olmasına baxmayaraq, şahın ətrafında olmaq, layiq olmadığı halda yüksək səviyyədə nüfuza sahiblənmək, söz sahibi olmaq istəyir. O düşünür: "Biz yüksək vəzifə almağa layiqik və aşağı mövqedə qalmağa razı olmamalıyıq..." Çox təəssüflər ki, bu gün bəzi dövlət müəssisələrində, peşəkar kadrları şərləyən, dövlətin, xalqın marağını öz marağından aşağı sayan, layiq olmadığı müxtəlif vəzifələri qamarlayan, geniş konfliktlərə səbəb olan Dimnələr var.
Yüksək liderlik bacarıqları və sosial məsuliyyəti olan rəhbərlər öz komandalarını belə insanlardan arındırmalıdır. Hansısa belə kadrları işə götürməyə məcbur qalsalar belə, həmin kadrların hamısını "lazımsız" şöbə və ya idarəyə cəmləyib onları idarəetməyə buraxmamalı, işgüzar missiyadan və proseslərdən tam uzaq saxlamalıdır. Kəlilə və Dimnə əsərindən çıxan məna odur ki, rəhbər bacarıqsız və ləyaqətsiz adamları qabiliyyətli və istedadlı adamlardan üstün tutmamalıdr. Dəvəni uzunqulağın quyruğuna bağlamaq inkişafa böyük ziyandır.
Bütöv komanda qurmaq istəyən müəssisə rəhbəri ədalətli olmağı bacarmalı, işçi heyətlə düzgün kommunikasiya əlaqələri yaratmalıdır. Dahi şair N.Gəncəvinin "Sirlər xəzinəsi"ndə deyilir ki, adillik eşqində olanın yüksək ədaləti olmalı. Belədə könüllər ona məhəbbət bəslər. Müdir hər bir işçiyə iş, maaş bölgüsündə, cəzalandırmada, vəzifəyə təyinatda vahid sağlam prinsiplər üzərindən yanaşmalı, qiyməti işçinin şəxsi və işgüzar keyfiyyətlərinə görə verməlidir. Xüsusən də söylədiklərinə əməl etməyi bacarmaq rəhbər şəxsin əsas meyarı olmalıdır. "Qarı ilə Sultan Səncərin hekayəti"ndə qarı sultana deyir: "Nə qədər gec deyil ağlını başına yığ, verdiyin sözə sadiq ol, əlindən iş gəlirsə, bir ədalət qəsri tik. Ədalətin gecəni çıraq kimi işıqlatsın, həmişə bəxtiyar etsin".
Nəsrəddin Tusiyə də müraciət edək. Dahi mütəfəkkir, rəhbərin apardığı idarəetmə siyasətini iki növə ayırır: Fəzilətli və Naqis. Tusinin düşüncəsinə görə, elə idarəetmə siyasəti tətbiq etməlisən ki, işçilərin bilik və bacarıqları, işgüzar mədəniyyəti artsın, onlar cəmiyyətə və dövlətə fayda versinlər. Bax buna fəzilətli idarəetmə deyilir. Naqis idarəetmə barədə heç danışmağa dəyməz.
Müdirlə işçilər arasında əlaqə nə qədər sadə və əl çatan olarsa, rəhbər o qədər məlumatlı, işçilər o qədər güvənli olar. Bəzi müəssisə rəhbərləri "subardinasiya" deyib özlərini işçi heyətdən elə təcrid edirlər ki, komandada baş verən hadisələr ya rəhbərə çatmır, ya da təhrif edilmiş şəkildə çatır. Belədə işçilərlə rəhbər arasında qarşılıqlı sevgi və güvən bağları sarsılır, uçurum genişlənir. Lider işçilərlə arasında yaranmış uçurumu aradan qaldırmağı bacarmalı, əlaqələri daha da genişləndirməli, işçi təkliflərini təşviq etməli, ona üz tutan işçilərə qayğıkeş yanaşmalıdır.
İctimai nəzarətin güclənməsinə borclu olanlar
Fikrimcə, ölkəmizin işgüzar və sosial həyatında baş verənləri müzakirəyə çıxarmaq, çatışmazlıqları araşdırmaq, acı reallıqlara tənqidi yanaşmaq, təsdiqini tapmış davranış modellərini cəmiyyət üzvlərinə çatdırmaq rəhbər - işçi, məmur-vətəndaş münasibətlərinin və vətəndaş mövqeyinin daha nümunəvi şəkildə formalaşmasına gətirib çıxarar. Acı reallıqları müzakirəyə çıxarmaq, daha üstün və mütərəqqi modellər tətbiq etmək merkantil maraqlara söykənənlərə əlverişli deyil. Onlar qorxurlar ki, sağlam müzakirə zamanı həqiqətlər günəş kimi parlayar və idarəçilikdə yanlışlıqlar daha aşkar görünər. Səməd Vurğun "Vaqif" poemasında belələrini "Günəşdən gizlənən yarasalar" adlandırır.
Cəmiyyətin aydınlığa çıxarılmasına cavabdeh olan zümrələrdən biri də jurnalistikadır. Vətəndaş cəmiyyətinin sağlam dəyərlər üzərində qurulması, ictimai nəzarətin gücləndirilməsi, ölkə başçısının mütərəqqi ideyalarının, titanik fəaliyyətinin təbliği və təşviqi jurnalistlərin əsas prinsipinə çevrilməlidir. Əlbəttə, jurnalist məhz xəbərin istehsalı, hazırlanması, yayılması işi ilə məşğul olan təbəqənin təmsilçisidir. Ancaq keyfiyyətli informasiyanı əldə etmək, yaymaq vətəndaş cəmiyyətinin demokratik, şəffaf, milli və dövlətçilik maraqları üzərində təşəkkül tapmasına bir başa təkandır. Cəlil Məmmədquluzadə yazır: "Qələmin müqəddəs vəzifəsi xalqın xoşbəxtliyi yolunda xidmət etməkdir... Bu ola gərək hər bir qələm sahibinin amalı!"
Bir kəlamda deyilir: "Meh güllükdən
və çiçəklikdən xoş ətir, kəsafət
və nəcasət olan yerdən üfunət gətirər".
Biz ölkəmizi güllü-gülüstana çevirmək
uğurunda çalışmalıyıq. Bu mübarək
missiyanın uğurlu alınmsı üçün öncə
özümüzdən başlamalı, nümunəvi vətəndaş
modelinə layiq həyat tərzi seçməliyik. Dahilərin
biri deyir: "Özünü düzəlt, dünya da düzəlsin".
Şamil
ŞAHBAZOV
525-ci qəzet.- 2022.- 2 fevral.- S.14;15.