Vaqifdən vaqifliyə gedən yol
Azərbaycan
ədəbiyyatına realizm, xəlqilik, humanizm, gözəllik,
ədalət, bəşəri sevgi idealları, milli-mənəvi
dəyərlər, xalqımızın zəngin və
çoxəsrlik folklorundan süzülən bulaq suyu kimi
dupduru, təmiz şeir dili gətirən Molla Pənah Vaqif
XVIII əsr poeziyasının yeni mərhələsini yaradan
novator şair, ağıllı dövlət xadimi kimi ictimai-
siyasi və ədəbi-mədəni fikir tariximizdə
müstəsna rol oynayıb. Akademik İsa Həbibbəylinin
2021-ci ildə "Sənətkarın elmi pasportu"
seriyasından (23-cü kitab) çap etdirdiyi "Molla Pənah
olan Vaqif" kitabı şairin Azərbaycan xalqının
ictimai-siyasi və ədəbi-mədəni həyatındakı
rolunun geniş panoramını verən dəyərli və
sanballı bir tədqiqat əsəri kimi diqqəti cəlb
edir. Kitabın məsul redaktoru filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru, dosent Aygün
Bağırlıdır.
Bu monoqrafiyanı akademik İsa Həbibbəylinin
yaradıcılığında tamamilə yeni bir səhifə
kimi dəyərləndirmək olar. Monoqrafiyanın
girişində "Hər oxuyan Molla Pənah olmaz"
müdrik xalq deyimini epiqraf seçən müəllif,
bütövlükdə tədqiqat boyunca bu fikrin məna siqlətinin
özünü doğrultduğunu təsdiqləməyə
müvəffəq olub. Alim tədqiqatda Molla Pənah
Vaqifin həyat və yaradıcılığı, şəxsiyyəti,
diplomatik fəaliyyəti haqqında müfəssəl məlumat
verərək, XVIII əsrdə Azərbaycanın xanlıqlar
dövrünü əks etdirən mürəkkəb bir mərhələsinin
dolğun mənzərəsini yaradır, Qarabağ
xanlığının taleyi, qonşu dövlətlərin əbədi
və əzəli torpaqlarımıza qarşı
işğalçılıq siyasəti, bu mürəkkəb
və çətin situasiyada diplomat Vaqifin rolu, hadisələrə
ayıq münasibəti konkret faktlara istinad edilərək
aşkarlanır. Üç yüz illik bir mərhələ
keçən Qarabağ xanlığının tarixi taleyi 10
Noyabr Zəfər gününədək ardıcıl və
sistemli şəkildə izlənilir. Çox
böyük keşməkeşlərdən adlayaraq son
yüzillikdə dəfələrlə erməni təcavüzünə
məruz qalan Qarabağımızın çətin
sınaqlardan keçməsi, vaxtilə Ümummilli lider Heydər
Əliyevin şəxsi təşəbbüsü və
qayğıkeşliyi sayəsində Molla Pənah Vaqifin,
Xurşidbanu Natəvanın, Üzeyir bəy Hacıbəylinin
Şuşada ucaldılmış heykəllərinin
düşmən gülləsinin qurbanına çevrilməsi,
nəhayət, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti, cənab
İlham Əliyevin müdrik siyasəti, uzaqgörənliyi,
müzəffər və yenilməz ordumuzun qəhrəmanlığı
və misilsiz şücaəti ilə yenidən doğma, əsrarəngiz
yurdumuza qayıdışın təmin olunması yüksək
vətənpərvərliklə və müfəssəl
şəkildə tədqiqatda işıqlandırılıb.
Monoqrafiyada
Molla Pənah Vaqifin poetik dünyasına ekskurs edilir, o, Azərbaycan
ədəbiyyatında novator bir sənətkar kimi dəyərləndirilir:
"Molla Pənah Vaqifin yaradıcılığı Azərbaycan
ədəbiyyatında Məhəmməd Füzuli ilə Mirzə
Fətəli Axundzadə arasında fərqli bir sənət
zirvəsidir". Müəllif göstərir
ki, Vaqifin zəngin və çoxçalarlı poeziyası
xalqın həyat və məişətindən, aşıq
şeiri tərzindən süzülüb gələn, folklora
söykənən milli və bəşəri bir sənətkarlıq
nümunəsidir.
Akademik
İsa Həbibbəyli bir çox tədqiqatlarında
olduğu kimi, bu monoqrafiyada da sələf-xələf prinsipinə
sadiq qalıb, özündən əvvəl Molla Pənah Vaqif
irsinə müraciət edən görkəmli alimlərin, tədqiqatçıların
şair haqqında fikirlərinə istinad edir, onların irəli
sürdüyü mülahizələrə yaradıcı
münasibət bəsləyir və özünün şəxsi
qənaətlərini faktlar əsasında
açıqlayır. Qeyd edir ki, Molla Pənah Vaqif çoxəsrlik
Azərbaycan şeirində ilk dəfə olaraq "qəzəli-aşiqanə"
dən fərqli bədii formada və realist keyfiyyətlərə
əsaslanan yeni tipli gerçək məhəbbət şeirləri
yaratdı.
Tədqiqatçı Azərbaycan ədəbiyyatında
qəzəldən qoşmaya keçidin, əruz vəzninin
heca ilə əvəzlənməsinin məhz Vaqif
yaradıcılığı ilə
reallaşdığını və onun
yaradıcılığında kulminasiya nöqtəsinə
çatdığını, bununla da ədəbiyyatımızın
sonrakı mərhələsinə güclü təsir
göstərdiyini diqqət mərkəzində saxlayır. Azərbaycan ədəbiyyatında
dövrləşmə konsepsiyasını müəyyənləşdirən
alim "Molla Pənah Vaqif erkən yeni dövr Azərbaycan ədəbiyyatı
mərhələsinin yaradıcısı, erkən realizm ədəbi
cərəyanının banisidir" ideyası ilə
özünün çoxəsrlik milli ədəbiyyatımızın
sərhədlərinin dəqiq müəyyənləşməsindəki
novator baxışlarını reallıqla əks etdirir.
Şairin yaradıcılığında
özünəməxsus yer tutan "Bax" qəzəli və
"Görmədim" müxəmməsində tənqidi
realizmin işartılarını görən alim bu örnəkləri
XIX əsrin sonu və XX əsrin əvvəllərində
formalaşan tənqidi realizm cərəyanının ilkin mənbələrindən
hesab edir. Görkəmli ədəbiyyatşünasların
Vaqiflə bağlı araşdırmalarını diqqətlə
nəzərdən keçirən alim məntiqi şəkildə
"Vaqif realizmini Azərbaycan ədəbiyyatında realizm ədəbi
cərəyanının mükəmməl bədii müqəddiməsi"
adlandırır, Vaqifi isə "erkən realizm ədəbi
cərəyanının banisi" məqamında qərarlaşdırır.
Akademik
İ.Həbibbəyli Vaqif poeziyasının ecazkar sehrinə
düşərək səmərəli axtarışlar
aparmış, "Qarabağnamələr"i diqqətlə
sərf-nəzər etmiş, Mirzə Camal Qarabaği, Mirzə
Yusif Qarabaği, Mir Mehdi Xəzani, Mirzə Fətəli
Axundzadə,Yusif Vəzir Çəmənzəminli, Məmməd
Səid Ordubadi və başqa görkəmli alimlərin,
yazıçı və mütəfəkkirlərin əsərlərinə
istinadlar etməklə arxiv materialları və qiymətli sənədlər
əsasında elmiliyə dayanan realist, lirik və romantik səpkili
monumental bir monoqrafiya ərsəyə gətirib, ədəbiyyat
tariximizin açılmamış qatlarını
çoxsaylı oxucularımıza tanıtdırmağa və
sevdirməyə nail olub. Monoqrafiyada diqqəti cəlb
edən məqamlardan biri də müəllifin ədəbiyyatımızın
Vaqif mərhələsində xalq-aşıq şeirinin
klassik lirika ənənələrini üstələyərək
arxada qoyması faktını dərin elmi mülahizələr
əsasında təhlilə cəlb etməsidir. Tədqiqatçı
şairin yaradıcılığında xüsusi önəm
daşıyan "Bayram oldu" şeirindən "Görmədim"
müxəmməsinədək keçən
yaradıcılıq yolu Molla Pənah Vaqifin və onun banisi
olduğu erkən realizm ədəbi cərəyanının
təkamül və inkişaf mərhələsini əks
etdirir" tezisi ilə həm şairin keçdiyi
böyük inkişaf yolunu, həm də Azərbaycan ədəbiyyatının
bu tarixi prosesdəki təkamülünü obyektiv qiymətləndirə
bilmişdir. Molla Pənah Vaqifin "Bayram oldu" şeiri
Füzulinin məşhur "Şikayətnamə"sindəki
dövrdən, zəmanədən, mövcud şəraitdən,
hakim dairələrin özbaşınalığından və
ictimai formasiyadan giley-güzarının sərt şəkildə
olmasa da, yumşaq bir tərzdə izharıdır. Şair
XVIII əsr Azərbaycanındakı mövcud situasiyanı,
xalqın həyat və məişətinin, güzəranının
acı reallıqlarını bu lakonik nəzm
parçasında həqiqətin özü kimi əks etdirir:
Bayram
oldu, heç bilmirəm neyləyim,
Bizim evdə dolu çuval da yoxdur.
Dügiylə
yağ hamı çoxdan tükənmiş,
Ət heç ələ düşməz, motal da yoxdur.
Vaqif
yaradıcılığının ilkin mərhələsindən
şairin poeziyasında taledən və zəmanədən
şikayət motivlərinin mövcudluğunu nəzərə
çarpdıran akademik İsa Həbibbəyli
özünün obyektiv yanaşmasında bu ictimai məzmun və
siqlətə malik əsərin şairin
yaradıcılığında və ümumən Azərbaycan
ədəbiyyatındakı yerini dəqiq müyyənləşdirir:
"Bayram oldu" şeiri Molla Pənah Vaqifin şikayətnaməsidir.
Burada ayrılıqda götürülmüş bir adamın,
yaxud konkret bir ailənin deyil, bütövlükdə ölkədə
mütləq əksəriyyət təşkil edən
kasıb təbəqənin real həyat tərzi öz əksini
tapdığı üçün "Bayram oldu"
şeirini XVIII əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
da şikayətnaməsi adlandırmaq olar".
Akademik İsa Həbibbəyli Molla Pənah Vaqifin Azərbaycan
və eləcə də Şərq ədəbiyyatı
konteksində qərarlaşdığı uca məqamın
yerini doğru, dürüst müəyyənləşdirir və
göstərir ki, şairin "Vidadi ilə müşairə"
şeirini "Azərbaycan ədəbiyyatında erkən
realizmin sənət prinsiplərinin bəyannaməsi, manifesti"
adlandırmaq olar. Müəllif iki fərqli
dünyagörüşə malik olan şairin həyata və
cəmiyyətə, real və irreal aləmə
baxışındakı paradoksallığı göstərməklə
erkən realizmin formalaşması dövründə ədəbiyyatda
yaranan və stabilləşən nikbinlik ruhunun ön plana keçməsi
zərurətinə aydınlıq gətirir və onun nəzəri-estetik
prinsiplərinin səciyyəvi xüsusiyyətlərini
bütün təfərrüatı ilə açmağa
müvəffəq olur. Vaqif
yaradıcılığı üçün xarakterik olan
nikbin notlar, real dünyanın gözəl və
işıqlı tərəflərini görmək, xoş
ovqata köklənmək tendensiyası Vidadidə arxa plana
keçir, sanki real aləmə fikir, qəm yükü
çəkmək üçün gələn şairin
dini-fəlsəfi görüşlərinə ortodoksal poeziya
üçün səciyyəvi olan bir bədbinlik hissi, tərki-dünyalıq
hakim kəsilir:
Ağlamaq
möminin əlamətidir,
Nəbinin dininin xoş adətidir.
Əgər
bilsən, həqqin kəramətidir,
Ta gedincə,
nuri- bəşər ağlarsan!
Vaqifin
dostu Vidadiyə cavabında onun mövcud aləmə,
gerçək yaşantılara ayıq gözlə baxan
mütəfəkkir münasibəti parlaq şəkildə
özünü göstərir, insanın hər bir dərd-qəm
üzərindəki qələbəsi və təntənəsi
ideyası təlqin edilir:
Toy-bayramdır
bu dünyanın əzabı,
Əqli
olan ona gətirər tabı,
Sənin
tək oğlana deyil hesabı,
Hər
şeydən eyləyib qubar ağlarsan!
Vaqifin
Vidadiyə verdiyi cavabda onun dərin fəlsəfi
baxışları, insanın böyük gücə və
qüdrətə malik olması ideyası "olum"la
"ölüm" arasındakı antoqonist münasibətlərin
mahiyyətini sərgiləyən idraki bir proses təsiri
bağışlayır. Akademik şeirin bütün bu bəşəri
mahiyyətini yüksək dəyərləndirir, iki qüdrətli
şairin dialoqu əsasında qurulan "Vidadi ilə
müşairə"ni "Azərbaycan ədəbiyyatının
Məhəmməd Füzulidən sonrakı və Mirzə Fətəli
Axundzadədən əvvəlki erkən yeni
dövrünün şeirlə ifadə olunmuş mənzum
nizamnaməsi", "Azərbaycan ədəbiyyatında
Molla Vəli Vidadinin sənətə baxışı ilə
Molla Pənah Vaqifin həyat və ədəbiyyat fəlsəfəsinin
özünüifadəsi", "erkən yeni dövr Azərbaycan
ədəbiyyatının və erkən realizm ədəbi cərəyanının
manifesti və nəzəriyyəsi" kimi xarakterizə edir. Bütün bunlar şeir haqqında söylənilən
ən yüksək fikirlərin məntiqi yekunu və Azərbaycan
Vaqifşünaslığının məcmusudur.
Vaqif
yaradıcılığının hər bir mərhələsini
və bu zaman daxilində şairin
yaradıcılığında baş verən təbəddülatları,
enmə və qalxma dönəmlərini, onun həyatında və
geniş ictimai-siyasi fəaliyyətində baş verən
mühüm tarixi hadisələrin ədəbi prosesə təsirini
dərin təfəkkür işığında analiz edən
müəllif, Vaqifin timsalında bütöv bir epoxanın əhəmiyyətli
və yaddaqalan salnaməsini yaradıb. Akademik şairin
lirikasından elə nümunələri tədqiqata cəlb
etmişdir ki, bu örnəklər əsasında nəinki
Vaqif yaradıcılığının səciyyəvi
xüsusiyyətlərini əxz etmək, eləcə də
dövrün böyük ədəbiyyatı, onu
formalaşdıran mühit və söz sənətkarlarının
bu mərhələdəki rolu haqqında geniş təsəvvür
əldə etmək mümkündür. Akademik İsa Həbibbəyli
Vaqif poeziyasının əsl mahiyyətini, onun estetik prinsiplərini,
insanın daxili gözəlliyi ilə xarici gözəlliyi
arasındakı harmoniyanın, vəhdətin tam uyarlıq
yaratmasının önəmliliyi məsələlərinin zəruriliyini
diqqət mərkəzində saxlayaraq yazır: "Molla Pənah
Vaqifin yalnız gözəlləri vəsf edən sənətkar
kimi təqdim olunması onun
yaradıcılığının mahiyyətini tam əhatə
etmir. Molla Pənah Vaqif xalq həyatının
bütün reallıqlarını və incəliklərini
milli mahiyyəti və zəngin etnoqrafik çalarları ilə
birlikdə dərindən dərk edən və şeirlərində
geniş şəkildə əks etdirən qüdrətli sənətkardır.
Molla Pənah Vaqifin gözəllik fəlsəfəsi
geniş anlayış olub, həyatın, insanın və
milli-mənəvi dəyərlərin bütün
reallıqlarını əhatə edir. Eyni
zamanda, Vaqifin gözəllik düşüncəsi həyatilik
və təbiilik prinsiplərinə əsaslanan, gözəlliyi
realist şəkildə təsvir və tərənnüm edən
həyat eşqi fəlsəfəsidir". Azərbaycan ədəbiyyatında
realizmin əsasının Vaqifin yeni tipli poeziyası ilə
başlaması fikrini irəli sürən akademik sonralar bu
yolun Mirzə Fətəli Axundzadənin "Təmsilat"ından,
Cəlil Məmmədquluzadənin "Danabaş kəndinin əhvalatları"ndan,
Mirzə Ələkbər Sabirin "Hophopnamə"sindən,
Səməd Vurğunun lirikasından keçərək
uğurla davam etdirilməsi konsepsiyasını çox
doğru vurğulayır və böyük ideallara doğru irəlilədiyini
obyektiv səciyyələndirir: "İlk dəfə olaraq
Azərbaycan milli-mənəvi varlığını, "ellər
yaraşığı, ölkə gözəli"ni, Kür
qırağı obasını, "Qış günü
qışlağı Qıraqbasanı" ədəbiyyatın
əsas mövzusuna çevirmiş Molla Pənah Vaqifin
yaradıcılığı ədəbiyyatda azərbaycançılıq
təfəkkürünün ən mühüm
qaynaqlarından, mənbələrindən biridir. Deməli, Azərbaycan ədəbiyyatında azərbaycançılıq
ideyası Molla Pənah Vaqifin yaradıcılığı ilə
başlanır. Molla Pənah Vaqif milli ədəbiyyatın
tarixində ilk dəfə olaraq azərbaycançılığın
möhkəm poetik təməllərini
yaratmışdır". Akademik ədəbiyyatımızda
azərbaycançılıq ideologiyasının ilk
rüşeymlərinin, qığılcımlarının
Vaqif yaradıcılığında təzahür etməsi
kimi taleyüklü bir məsələni fakta çevirir.
XVIII yüzilliyin xalqımızın tarixində,
ictimai-siyasi həyatında mühüm rol oynamasının
olduqca önəmli bir mərhələ olduğunu xüsusi nəzərə
çarpdırır. Böyük dövlətçilik
ənənələrinə, zəngin mədəniyyətə
malik olan Azərbaycan xalqının, onun ayrılmaz bir
parçası olan Qarabağ xanlığının milli məfkurəyə
əsaslanaraq digər xanlıqlarla birlikdə
çağdaş Azərbaycanımızın
özülünün təminatçısına çevrilməsi
ideyası tədqiqatın məzmun və mündəricəsini,
tarixi əhəmiyyətini daha da artırır. Bütün bu incə məqamlar Vaqif şəxsiyyətinin
üzərinə işıq salır və onun Azərbaycan
xalqının tarixi taleyindəki rolunu obyektiv qiymətləndirməyə
imkan verir.
Akademik İsa
Həbibbəyli əsərin sərlövhəsindən
çıxış edərək Molla Pənahdan Vaqifədək
böyük, təlatümlü, eyni zamanda, zəngin və
keşməkeşli bir həyat yolu keçən qüdrətli
Azərbaycan şairinin ucalma və təkamül prosesini,
klassik Şərq ədəbiyyatı ilə modern Avropa ədəbiyyatının
mütərəqqi ənənələrinin sintezini yaradan
novator bir şair kimi çoxəsrlik ədəbiyyatımızdakı
özünəməxsus yerini müəyyənləşdirərək
Vaqif şəxsiyyətinin və onun ədəbi irsinin
mükəmməl təsnifatını verir: "O, bir
neçə sahədə: müəllimlik, mirzəlik,
müxtəlif elm sahələrinə yiyələnmək,
şairlik və dövlət xadimi olmaq sahələrində
Molla Pənah olmağı bacarmışdır... Molla Pənah
olan Vaqif Molla Pənah olduqdan sonra Vaqif olmağın
üstünlüyü və ucalığının ifadəsidir...
Molla Pənah olan Vaqif-dünənin, bu günün və gələcəyin
Molla Pənah Vaqifidir... Molla Pənah olan Vaqif
ölməz sənəti və idealları ilə mənsub
olduğu xalqın tarixində və ədəbiyyatında
böyük xidmətlər göstərdiyi kimi, ölkəsinin
müasir inkişafına və daha xoşbəxt gələcəyə
gedən yollarına əsərləri ilə gur işıq salan
qüdrətli sənətkardır".
Molla Pənah Vaqif lirikasının leytmotivini təşkil
edən qoşmalarda real Azərbaycan qızlarının
bütün gözəllikləri yüksək şairanəliklə
vəsf olunur.
Tədqiqatda bu önəmli məsələyə
xüsusi diqqət yetirən müəllif sanki oxucunu xəyalən
o əsrarəngiz aləmə, Vaqif dövrünə
aparır. Şairin qoşmalarından seçdiyi şah
beytlərin, təşbeh, epitet, metafora və digər bədii
təsvir və ifadə vasitələrinin geniş epik
lövhələrini sərgiləyir: "Molla Pənah Vaqifin
çox vaxt ümumiləşmiş şəkildə "gəlin",
yaxud "şamama" adlandırdığı gözəllərdə
Azərbaycan qızlarının bütün özünəməxsusluqları,
gözəlliyi və dərin mənəviyyatı tam yeni bədii
vasitələrlə canlandırılmışdır: maral
baxışlı, saçları "iki dəstə tər
bənövşə tək", "yasəmən
qoxulu", "nazik əllərində innabi həna",
"sözləri qənd, ağızları piyala",
"yanağı lalədən ziyadə göyçək"
"həyası üzündə, əqli
başında!". Vaqif bu qənaətdə
idi ki, "Lalə zənəxdanlı, qönçə
dodaqlı" gözəllərdə "adamlıq ədası"
olmazsa, onlar "könül aşinası" deyildilərsə,
onda şeir rübabı "hayıf ki, yoxdur" nidası
ilə narahat həyəcanları ifadə etməlidir.
Budur, Molla Pənah Vaqif mərtəbəsinə
çatdıran, yaxud Vaqifi Molla Pənah edən yeni ədəbiyyat!
Molla Pənah Vaqifin ədəbiyyata təqdim
etdiyi bədii obrazın zahiri gözəlliyi kimi mənəvi
keyfiyyətləri də Azərbaycan gerçəkliyinin təzahürüdür". Akademik İsa Həbibbəyli
Molla Pənah Vaqifin xalqın nəfəsi, ruhu duyulan şeirlərini
"həyatın bənzərsiz tamaşası"
adlandırır. Alimin şairin zəngin
söz xəzinəsindən seçib tədqiqat orbitinə
daxil etdiyi şeirlərdə gözəl və gözəllik
haqqında düşüncələri mozaik səciyyə
daşımır, ülviyyətə, mənəvi kamilliyə,
ucalığa, xeyirxahlığa, alicənablığa səsləyən
bəşəri hiss və duyğuların tərcümanına
çevrilir. Tədqiqatçının
Vaqifin gözəllərə ünvanladığı söz
çələngindən seçdiyi rəngarəng misralarda
belə qənaətə gəlinir ki, "Şairin
Yanağı laleyi-baharı kimi, Ləbləri yaqutun kənarı
kimi, Bir dənə nasüftə mirvari kimi, Zülfü ya bənəfşə,
ya səmən kimi" ilhamla vəsf etdiyi Azərbaycan gözəli
həm də ağıllı-kamallı, "işarə
anlayıb, hal bilən" olmaları ilə klassik romantik
lirikadakı "sevgili-canan" lardan fərqlidir". Müəllif göstərir ki, şairin "Azərbaycan
gözəllərinə aid etdiyi "yaşılbaş
sona" obrazı ədəbiyyatda qadın gözəlliyinin
obrazlı təcəssümündə Molla Pənah Vaqifin
möhürüdür". Eyni zamanda, tədqiqatçı
Vaqif qoşmalarında konkret olaraq öz adları ilə vəsf
olunan Azərbaycan gözəllərini klassik ədəbiyyatımızın
simvollarına çevrilən Leylilərdən,
Züleyxalardan fərqləndirir, şairin yaratdığı
silsilə qadın obrazlarını xalqımıza məxsus həyat
və məişət tərzini bütün
çalarları ilə özündə təcəssüm
etdirən real, təbii surətlər kimi təqdim edir. Müəllif
bu təqdimatının mabədində Molla Pənah Vaqifin
böyük sənətkarlıqla, yüksək şeiriyyətlə,
ilhamla vəsf etdiyi zərif, incə, ağıllı, cazibədar
Azərbaycan, Qarabağ gözəllərini klassik
poeziyamızda stabilləşən Şərq qızlarına
deyil, daha çox xalqımızın əvəzsiz söz
abidəsi olan "Kitabi-Dədə Qorqud"
dastanlarının qadın qəhrəmanlarına bənzədir:
"Milli qadın obrazları yaratmaq baxımından Molla Pənah
Vaqifin tərənnüm etdiyi gözəlləri klassik
poeziyadakı qadın surətləri ilə yox, "Kitabi-Dədə
Qorqud" eposundakı Burla xatunlarla, Banuçiçəklərlə
müqayisə etmək olar. Vaqifin şeirlərində
yaşadığı dövrün Burla xatunlarının
obrazı yaradılmışdır. Molla Pənah Vaqifin
"ellər yaraşığı, ölkə gözəli"
olan Pərisi sanki Qazan xanın və İç Oğuzun
dayağı olan Burla xatunu, "bir üzü gül, rəngi
lalə, zülfü tər", "gözəllikdə
tamam xəlqi mat etmiş" Bənəfşəsi isə
Bamsı Beyrəyin Banu Çiçəyidir.
Bütövlükdə Molla Pənah Vaqifin "ağ əlləri
əlvan hənalı" olmaqla bərabər, "el-oba
içində həm adlı-sanlı" gözəlləri
Dədə Qorqud eposundakı zahiri gözəlliyi mənəvi
dəyərlərini tamamlayan qadın qəhrəmanlarının
yeni tarixi şəraitdəki davamı təəssüratı
yaradır".
Molla Pənah Vaqif poeziyasının ecazkarlığının, xalq tərəfindən sevilməsinin bir mühüm səbəbi də onun digər yüksək məziyyətləri ilə yanaşı, əsrlərdən süzülüb gələn sadə, anlaşıqlı və cazibədar dilə sahib olmasıdır. Şair xalqdan götürdüyünü poetik bir dillə bəzəyərək, süsləyərək daha emosional, füsunkar şəkildə yenidən xalqa qaytarmışdı. Ülviləşən, paklaşan Vaqif dili zaman keçdikcə ədəbi dilimizin əsl təminatçısına çevrilib, tarixləşib və Azərbaycan dilinin zənginləşməsində müstəsna rol oynayıb. Şairin yaradıcılığında xüsusi önəm daşıyan bu məsələ tədqiqatda da öz ifadəsini tapıb. Akademik İsa Həbibbəyli şairin Azərbaycan ədəbi dilinin formalaşmasındakı rolunu və qərarlaşdığı məqamı göstərərək yazır: "Vaqif - xalq danışıq dili əsasında formalaşan milli ədəbi dilin yaradıcısıdır. İzzəddin Həsənoğlu XIII əsrdə ana dilində yazdığı qəzəllərlə ümumi şəkildə Azərbaycan ədəbi dilinin əsasını qoymuşdursa, Molla Pənah Vaqif XVIII əsrdə onu xəlqi-milli koloritlə, canlı xalq danışıq dili ilə qaynadıb-qarışdırmışdır".
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin 2022-ci ili "Şuşa ili" elan etməsi əsası Pənahəli xan tərəfindən qoyulan Qarabağ xanlığının mərkəzi olan Şuşa şəhərinin Azərbaycanın gözəllik məbədi, mədəniyyət beşiyi, yüzlərlə dahi yetirən müqəddəs bir məkan, alınmaz bir qala olduğunu göstərməklə yanaşı, həm də qüdrətli şair və diplomat kimi bu coğrafi ərazidə böyük fəaliyyət göstərmiş Molla Pənah Vaqif şəxsiyyətinə və onun ölməz ədəbi irsinə verilən yüksək dəyərin bariz nümunəsidir.
Akademik İsa Həbibbəylinin "Azərbaycanın mədəniyyət paytaxtı Şuşa şəhərində dağıdılmış məqbərəsinin yenidən əzəmətlə ucaldılması əbədi olaraq Molla Pənah Vaqif olmağın isbatıdır. Şuşa qalasında ucalan Molla Pənah Vaqif məqbərəsi Qalib Ölkənin və Böyük Sənətin alınmazlıq qalasıdır" - kimi dəyərli aforizmləri "Söz"ü Füzuli zirvəsində görməyin akademik meyarıdır.
Vaqif poeziyasının polifonikliyi fonunda bütövlükdə ədəbiyyatımızın XVIII əsr mərhələsinin spesifikasını verən akademik İsa Həbibbəyli "Molla Pənah olan Vaqif" monoqrafiyası ilə təkcə ədəbiyyatşünaslığımızda deyil, həm də nəzəri-estetik və fəlsəfi fikir tariximizdə yeni ədəbi hadisəyə çevrilən monumental və sanballı bir tədqiqat əsəri ilə yeni baxış və düşüncə formalaşdırıb. Akademikin zəngin məxəzlər, mötəbər mənbələr və arxiv materialları əsasında ərsəyə gətirdiyi monoqrafiya həm Molla Pənah Vaqifin böyük yaradıcılıq yolu keçərək Vaqiflik zirvəsinə ucalmasını, həm də ədəbiyyatşünaslıq elminə, ədəbiyyat nəzəriyyəsinə dərindən bələd olan, ictimai-siyasi və ədəbi-nəzəri fikir zənginliyi ilə seçilən alimin Vaqifliyindən xəbər verən monumental bir əsərdir. Azərbaycan oxucularını, ziyalılarımızı və eləcə də geniş oxucu auditoriyasını öz sanballı və dəyərli araşdırmaları ilə sözün əsl mənasında heyrətləndirməyi bacaran, bitib-tükənməyən yaradıcılıq şövqü ilə yazıb-yaradan Ustadımız akademik İsa Həbibbəyliyə Azərbaycan Vaqifşünaslığına verdiyi bu böyük töhfəyə görə minnətdarlığımızı bildirir, gələcək işlərində yeni-yeni yaradıcılıq uğurları və müvəffəqiyyətlər arzulayırıq!
Gülbəniz
BABAYEVA
AMEA
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutu Mətbuat
tarixi və publisistika şöbəsinin aparıcı elmi
işçisi, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2022.- 5 fevral.- S.16-17.