Naxçıvan Muxtar
Respublikasında ekoloji təhsil və
maarifləndirmə
"Hər bir insan ağac əkməlidir, becərməlidir,
böyütməlidir. Əgər
kimsə sağlam ağacı kəsirsə,
o, nəinki xalqına,
millətinə, ölkəsinə
xəyanət edir, o, öz ailəsinə, özü-özünə xəyanət
edir..."
Ümummilli lider Heydər Əliyev
Ətraf
mühitlə insanlar arasındakı münasibətləri
nizama salmaq üçün ekoloji tərbiyə, ekoloji təhsil, ekoloji təfəkkür problemlərinin
həlli indi - XXI əsrdə cəmiyyətin
qarşısında həmişəkindən
daha kəskin durur və bu,
keçən əsrin
60-cı illərinə qədər
"ekologiya" termini yalnız
bioloqlara məlum idi. Hazırda "sosial ekologiya", "insan ekologiyası",
"ekoloji təhsil",
"ekoloji fiziolojiya",
"kənd təsərrüfatı
ekologiyası", "şəhərlərin
ekologiyası", "mühəndis
ekologiyası", "ekoloji
müharibə" və
s. terminlər meydana çıxmışdır.
Ekoloji təhsilin
quruluşu 80-ci illərdə
bu sahə üzrə görkəmli
alim və ictimai xadimlər - H.Ə.Əliyev, Ş.Q.Qlazacov
tərəfindən ifadə
edilmiş metodoloji prinsiplərə əsaslanır. Ekoloji təhsil
dedikdə, ümumi ekoloji mədəniyyətin,
ekoloji məsuliyyətin
formalaşmasına yönəlmiş
fasiləsiz təhsil,
tərbiyə, inkişaf
prosesi və hər bir sakinin
ekoloji məsuliyyəti
başa düşülür.
Ona görə də ekoloji təhsil, təkcə təhsil sisteminə daxil olmamalı, onun əsas hissəsinə çevrilməlidir. 1990-cı
illərin əvvəllərində
təbiətə məsuliyyətli
münasibətin formalaşması
və ekoloji təfəkkürün təşəkkülü
ön plana çəkildi. Hazırda ekoloji
təhsilin məqsədi
ekoloji mədəniyyətin
(dünyagöruşü, əxlaq
və hüquq normaları, insanların ünsiyyət formaları
və üsulları,
biliyi, vərdişləri
daxil olmaqla) ətraf mühitə və öz sağlamlığına qarşı
məsuliyyətli münasibətin
yaradılmasından ibarətdir.
Ekoloji təhsil
- bütün təhsil
sisteminin həm keyfiyyətini artıran, yalnız təbiətə
deyil, həm də cəmiyyətə,
insana (ekohumanizm) başqa münasibəti formalaşdıran təbii
hissəsidir.
Ekoloji mövzuların müntəzəm
genişlənməsi, o cümlədən,
ali təhsil
sistemində onların
sosial bazasının möhkəmləndirilməsi daim
diqqət mərkəzindədir.
Ekoloji təhsilin nəzəri və praktiki sahəsində aparılan
elmi tədqiqatların
həcmi xeyli artıb. Ekoloji təhsilin ali
məktəblərdə kifayət
qədər inkişaf
etməməsi "Müəllim-ekologiya
üzrə mütəxəssis"
ixtisası üzrə
kadr hazırlığı
hələ başlanğıc
mərhələsindədir. Ekoloji təhsil ilə bağlı problemlərin
həlli, onun elmi əsasları bütöv strukturunun formalaşmasına kömək
edir. Mütəxəssislərin
rəyinə görə,
belə struktur bir sıra elementlərdən
ibarət olmalıdır:
pedaqoji ali
məktəb tələbəsinin
ekoloji təhsili, onun ümumi mədəniyyətinin təbii
elementi kimi; ekoloji mədəniyyətin
inkişaf etməsinin
şərti kimi ali məktəbdə humanist
mühitin formalaşması;
təhsilin peşəkar
hazırlığı səviyyəsində
dərs demək üçün müəllim-ekoloqların
hazırlanması.
Ekoloji təhlükədən
xilas olmaq üçün dünyada
son 50 ildə müxtəlif
konfranslar, konqres-simpoziumlar
keçirilir. Bu gün
cəmiyyətimiz təbiəti,
təbii sərvətləri
qorumaq, onlardan qənaətlə və səmərəli istifadə
etmək üçün
ilk növbədə ekoloji
təfəkkürə yiyələnməlidir.
Ekoloji tərbiyə və maariflənmə uzun müddətli, ardıcıl,
planlı, məqsədyönlü
aparılan təhsil-tədris
təbliğatından asılıdır.
Ekoloji kamillik hamı üçün vacibdir.
Müasir elmi-texniki tərəqqi dövründə cəmiyyətin
inkişafı bir çox mürəkkəb
məsələlərin həllini
tələb edir. İnsanların fəallığını artırmaqla,
onları iqtisadi təfəkkür ruhunda, təbii ehtiyatlara məhəbbət ruhunda tərbiyələndirmək bioloq
və ekoloqların birinci dərəcəli vəzifələrindəndir. Təbii ehtiyatlar bizim milli sərvətimizdir, onu qoruyub gələcək
nəsillərə çatdırmaq
üçün əlimizdən
gələni əsirgəməməliyik.
İnsanla ətraf mühit
arasındakı münasibətləri
nizama salmaq üçün ekoloji tərbiyə, ekoloji təhsil və ekoloji təfəkkür probleminin həlli indi həmişəkindən
daha da kəskin
qarşıda durur.
Gənclərdə insani hissləri
aşılamaq, onlarda
ekoloji tərbiyə və dünyagörüşü
formalaşdırmaq isə
ən mühüm problemlərdən biridir.
Məktəblilərdə ekoloji mədəniyyətin
formalaşdırılmasında əsas məqsəd gənc nəsildə ekoloji düşüncə
tərzi tərbiyə
etmək, ekoloji mədəniyyətin ən
yüksək mədəniyyət
olduğunu onlara çatdırmaq, təbiəti
qorumağın, öyrənməyin,
zənginləşdirməyin vacib məsələ olduğunu başa salmaqdır. Təbiət yaratdığı canlılara özünə
qarşı məhəbbət
hissi də bəxş edir. Məktəblilər bilməlidirlər ki, planetimizin təbii sərvətləri
gələcək nəsillərə
yararlı halda ötürülməlidir. Çünki təbiət hamı
üçündür, bütün
canlıların yaşadığı
məkandır.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev Azərbaycanda ekoloji problemlərə xüsusi diqqət yetirmiş və ekoloji vəziyyətin yaxşılaşdırılması, təbii sərvətlərdən
səmərəli istifadə
edilməsi və ətraf mühitin mühafizəsi üçün
bir çox qərarlar və sərəncamlar vermişdir. Bunlar torpaq,
su, meşə, yeraltı və yerüstü sərvətlərin
istifadəsi haqqında
qanunlardır. Bütün bu
qanunların qəbulu
dövlətin ətraf
mühitin yaxşılaşmasına,
insanların sağlamlığına,
onların sağlam şəraitdə yaşamasına
xidmət edir.
Azərbaycan Respublikasının Milli
Məclisi Əhalinin Ekoloji Təhsili və Maarifləndirilməsi
haqqında 10 dekabr
2002-ci il tarixdə qanun qəbul edilmiş və 29 yanvar 2003-cü il tarixindən Heydər Əliyev tərəfindən tətbiqi
üçün imzalanmışdır.
Qanun 5 fəsil 14 maddədən ibarət olmaqla, əhalinin ekoloji təhsili və maarifləndirilməsi ilə
bağlı dövlət
siyasətinin hüquqi,
iqtisadi və təşkilatı əsaslarını
müəyyən edir.
Əsası Ulu öndər tərəfindən qoyulan
ekoloji maariflənmə
işi bu gün Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
cənab İlham Əliyev tərəfindən
uğurla davam etdirilir. Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 2006-cı il
28 sentyabr tarixli "Azərbaycan Respublikasında
ekoloji vəziyyətin
yaxşılaşmasına dair 2006-2010-cu illər üçün Kompleks Tədbirlər Planı"
sərəncamına əsasən,
ətraf mühitin öyrənilməsi mühüm
əhəmiyyət kəsb
edir. "Azərbaycanda
təbiətin qorunması
bizim gələcəyimizlə
bağlı məsələdir.
Azərbaycanın çox gözəl
təbiəti, iqlimi vardır. Biz hamımız
bu təbiəti qorumalıyıq" - deyən
cənab İlham Əliyevin təşəbbüsü
ilə 2010-cu il ölkəmizdə
"Ekologiya İli"
elan edilmişdi.
Məlumdur ki, 1990-cı illərin əvvəllərində Naxçıvan
Muxtar Respublikasının
Ermənistan tərəfindən
blokadaya alınması
nəticəsində təbii
qazın kəsilməsi,
elektrik enerjisi nəqli dayandırılması
yanacaq çatışmazlığına
səbəb oldu. Bunun da nəticəsində ağacların kütləvi
qırılması baş
verdi və
Muxtar Respublikanın ekologiyasına ciddi ziyan dəydi. Respublikamıza dəyən
bu ziyanı aradan qaldırılması
üçün Ümummilli
lider Heydər Əliyev hələ Naxçıvan Muxtar Respublikasının Ali Məclisinin
sədri işləyərkən
1993-cü il aprel ayının 2-də qəbul etdiyi qərarla hər il "Yaşıllaşdırma
aylığının" keçirilməsi məsələsini
irəli sürdü.
Ümummilli liderin müəyyənləşdirdiyi bu xətt Muxtar Respublikada bu gün də uğurla davam edir. Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisinin sədri Vasif Talıbovun "Yaşıllaşdırma, təmizlik abadlıq" aylığının keçirilməsi haqqında 01 mart 2001-ci il sərəncamına əsasən, hər ilin yaz və payız mövsümündə iməciliklər keçirilir. Hər həftənin şənbə günü keçirilən iməciliklər Muxtar Respublikanın ətraf mühitinin mühafizəsində, yaşıllıqların qorunmasında böyük önəm daşıyır. Keçirilən bu tədbirlərin məqsədi insanların ətraf mühitin mühafizəsinə münasibətini dəyişmək, ictimaiyyətin diqqətini ekoloji problemlərin həllinə yönəltmək, əhalinin bu sahədə şüur və təfəkkürünü inkişaf etdirməklə təbiəti qorumağın mümkünlüyünü diqqətə çatdırmaqdır. Qeyd edək ki, 1990-cı illərdə Muxtar Respublikada yaşıl örtük sahəsi ümumi ərazinin 0,5 faizini təşkil edirdi. Lakin ötən dövrdə həyata keçirilən yaşıllaşdırma tədbirlərinin nəticəsidir ki, bu gün yaşıllıqlar Muxtar Respublika ərazisinin 20 faizindən çox hissəsini təşkil edir. Bununla yanaşı, Muxtar Respublika ərazisinin 27 faizi xüsusi mühafizə olunur, nadir ağac və bitki növləri qorunur, mütəmadi yaşıllaşdırma tədbirləri həyata keçirilir.
Naxçıvan Muxtar Respublikasında ekoloji problemlərin həllinə, ətraf mühitin mühafizəsinə və əhalinin sağlamlığı məsələlərinə daim böyük diqqət yetirilir. Ali təhsil müəssisələrində təhsil alan tələbələrin ətraf mühit sahəsində bilik və bacarıqlarının artırılması, gənc nəslin ekoloji maarifləndirilməsi və ictimaiyyətin ətraf mühitin birgə mühafizəsinə cəlb olunması məqsədilə tələbə və müəllim kollektivi ilə görüşlər keçirilib. Bu görüşlərdə dövlətin ekologiya sahəsində həyata keçirdiyi uğurlu siyasət və bu istiqamətdə gənc nəslin fəal rolundan danışılaraq, gənclərin ətraf mühit sahəsində bilik və bacarıqlarının artırılmasının zəruriliyi diqqətə çatdırılıb.
Ətraf mühit və təbii sərvətlərin qorunmasında ekoloji maarifləndirmənin mühüm rolu vardır. Ona görə də Naxçıvan Muxtar Respublikada insanların ətraf mühit və ekoloji təhlükəsizlik sahəsində bilik və bacarıqlarının artırılması, gənc nəslin ekoloji mədəniyyət səviyyəsinin təkmilləşdirilməsi və ətraf mühitin birgə mühafizəsinə cəlb olunması daim diqqət mərkəzində saxlanılır, bu məqsədlə də ardıcıl tədbirlər görülür.
Təbiətimizə, sərvətlərimzə biganə münasibəti aradan qaldırmaq üçün əhalinin ekoloji cəhətdən maarifləndirilməsi, tərbiyəsi üçün ilk növbədə kamil, savadlı mütəxəssislər tərəfindən, asan başa düşülən tərzdə dərs vəsaitləri, izahatlı populyar kitablar, foto-bukletlər çap olunmalı, ekoloji təhsil-tərbiyə məqsədyönlü aparılmalıdır.
İnsanları ekoloji cəhətdən tərbiyələndirmək üçün Muxtar Respublikada kütləvi informasiya vasitələrinin rolu olduqca böyükdür. Bu məqsədlə, xüsusən radio və televiziya vastəsilə ekoloji problemlərə, ekologiya elminə, onun hissə və şöbələrinə aid, ixtisaslı mütəxəssislər tərəfindən verilişlər təşkil olunur. Belə verilişlər cəmiyyətin ekoloji maariflənməsinə müsbət təsir göstərir.
Zülfiyyə
SALAYEVA,
AMEA
Naxçıvan Bölməsi Bioresurslar İnstitutunun əməkdaşı,
Biologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2022.- 9 fevral.- S.22.