Elmdə islahatlar həyati zərurətdir
Azərbaycanın
böyük mütəfəkkiri və maarifçisi,
bütün Qafqazın müsəlman ziyalılarının mənəvi
atası sayılan Həsən bəy Zərdabi xalqın tərəqqisi
üçün elm və təhsilin əhəmiyyətini
vurğulayaraq öz həmvətənlərinə səslənirdi:
“Ay qardaşlar, elm öyrənin, yoxsa zindəganlıq cəngində
özünüz, millətiniz, məzhəbiniz bərbad
olacaqdır”.
Bu sözlər XIX əsrin ikinci yarısında söyləndiyi
vaxt nə qədər önəmli idisə, bu gün
onların aktuallığı birə on artıb. Müasir həyatda
insanı əhatə edən hər şey elm və
texnologiyanın məhsuludur – istifadə etdiyimiz məişət
əşyalarından yaşadığımız informasiya məkanına
qədər. Yaxın gələcəkdə
isə həyatımızın bütün sahələrini
tamamilə elmtutumlu texnologiyalar və süni intellekt müəyyənləşdirəcək.
Məgər yaşlı nəslin nümayəndələri
gənclik illərində fantastik filmlərdə
gördüyü bir çox şeylərin bu gün
gerçək həyatda artıq özünə yer
tutuduğunun şahidi olmurlarmı? Bunlar
hamısı getdikcə sürətlənən elmi-texnoloji
inkişafın nəticələridir. Və
bu inkişafdan geri qalan, ona ayaq uydura bilməyən toplumlar, Həsən
bəyin ifadəsilə, həyat uğrunda gedən mübarizədə
“bərbad” olmağa məhkumdur. Bizim bu
qlobal yarışda uduzmağa haqqımız yoxdur. Çünki söhbət bu xalqın və dövlətin
gələcək taleyindən gedir.
Elmin
inkişafı ümumi şəkildə iki əsas amildən
asılıdır:
1) Cəmiyyətin
elmin əhəmiyyətini dərk etməsindən və bu sahəni
prioritet istiqamətə çevirməsindən,
2) Elmi
prosesin düzgün və müasir tələblərə
cavab verəcək səviyyədə təşkil edilməsindən.
Bu iki amil
bir-birilə üzvi şəkildə bağlıdır və
biri olmadan digəri mövcud ola bilməz.
Həsən
bəy Zərdabinin söylədiyi sözlər Azərbaycanın
aydın insanlarının hələ 150 il
öncə müasir elm və təhsilə verdiyi yüksək
dəyərin ifadəsidir. Elmə hörmət
bu xalqın tarixi şüurunda dərin kök salıb.
Təsadüfi deyil ki, Azərbaycanda
A.Bakıxanov və M.F.Axundovla başlayan maarifçilik hərəkatı
ictimai həyatımızın modernləşməsinə,
xalqımızın milli-mədəni inkişafına xidmət
edib. Eyni zamanda bir çox digər müsəlman
xalqları üçün örnək olub, onların həyatına
da işıq saçıb. Beləliklə,
Azərbaycan xalqı hər zaman elm və maarifin həyati əhəmiyyətini
dərk edib və bu ənənə bu gün də
yaşamaqdadır.
Ötən əsrin ortalarından etibarən bizim
maarifçilik ənənələrini o cümlədən
Elmlər Akademiyası davam etdirib. Çünki məhz
bu qurum fundamental elmlərlə məşğul olan
çoxminlik ziyalı ordusunu özündə cəmləşdirib,
alimlərin tədqiqat fəaliyyətini istiqamətləndirib
və əlaqələndirib, elmi məktəblərin
yaranması və yeni gənc kadrların yetişməsini təmin
edib. Beləliklə, Elmlər
Akademiyası uzun müddət sadəcə intellektual həyatı
tənzimləyən bir dövlət qurumu kimi fəaliyyət
göstərməyib. O, həm də XIX əsrdə Azərbaycanda
ayrı-ayrı milli ziyalıların səyi və fədakarlığı
ilə başlayan modernləşmə prosesini XX əsrdə
yeni şəraitdə davam etdirən intellektual və
öncül bir mərkəz rolunu oynayıb.
Etiraf etmək lazımdır ki, onillərlə Azərbaycan
alimlərinin fundamental elmlər sahəsində ən
mühüm nailiyyətlərinin əksəriyyəti
Akademiyanın müxtəlif institutları, laboratoriyaları və
kitabxanalarında aparılan tədqiqatlar sayəsində əldə
olunmuşdur.
Bu uğurların əsas səbəblərindən
biri Sovet məkanı çərçivəsində olsa da,
geniş elmi əməkdaşlığın mövcudluğu
idi. Azərbaycan elmi Sovet elmi məkanına
inteqrasiya olmaqla hər zaman o mühitlə yeni ideya və təcrübə
mübadiləsi aparmaq imkanına malik idi.
Digər tərəfdən, o illərdə Azərbaycan
elminin nailiyyətləri Akademiya çərçivəsində
elmi prosesin optimal təşkili ilə bağlı idi. Elmi prioritetlərin
düzgün müəyyənləşdirilməsi, elmi
kollektivlərə görkəmli alimlərin rəhbərlik
etməsi, gərəkli informasiya və materialların təmini,
elmi ezamiyyətlərin mümkünlüyü və s. kimi
amillər elm adamlarının yüksək nəticə
alması üçün ciddi stimul yaradırdı. Uğurlu elmi nəticələr də, öz
növbəsində, elmin və alimin cəmiyyətdə
yüksək nüfuz və status qazanmasına rəvac verirdi.
Hətta o illərdə tarix kimi ideoloji təsirlərə
məruz qalan elm sahəsində Azərbaycan alimlərinin
qazandığı müvəffəqiyyətlərə diqqət
yetirsək, bu amillərin rolunu aydın görə bilərik. Məsələn,
Sovet dövründə şərqşünaslıq, mənbəşünaslıq
və orta əsrlər tarixşünaslığının
banisi akad. Əbdülkərim Əlizadə,
qədim tarix mütəxəssisi akad. İqrar
Əliyev, Şirvan tarixinin görkəmli tədqiqatçısı
prof. Sara xanım Aşurbəyli, alban tarixinin
tanınmış mütəxəssisi prof. Fəridə
xanım Məmmədova Leninqrad şərqşünaslıq
elmi mühitinin, məşhur ərəbşünas
tarixçi akad. Ziya Bünyadov, görkəmli səfəvişünas
alimlər prof. Oqtay Əfəndiyev və prof. Mikayıl Heydərov
Moskva şərqşünaslıq elmi mühitinin yetirmələri
idi. Həyatlarını akademik elmə həsr
edən alimlərin siyahısını xeyli uzatmaq olar. Ancaq düşünürəm ki, sadəcə
adları çəkilən görkəmli şəxslərin
milli tarix elmimizin yaranması və inkişafında
oynadıqları önəmli rolu nəzərə almaq
yuxarıda qeyd olunan amillərin vacibliyini anlamaq
üçün kifayət edər.
Təbii ki, o dövrün elmi nailiyyətlərini
mütləqləşdirmək doğru olmazdı.
Çatışmazlıqlar və naqisliklər də az deyildi. Ancaq Akademiyanın
strukturu və fəaliyyət prinsipləri, ümumilikdə,
elmi prosesin nisbətən optimal inkişafına imkan
yaradırdı. Xüsusilə ötən
əsrin 70-80-ci illərində Azərbaycanlı gənclərin
kütləvi şəkildə Rusiya və digər
respublikaların aparıcı elmi mərkəzlərinə
aspirant və doktorant statusu ilə göndərilməsi,
onların ciddi elmi məktəb keçməsi və sonradan vətənə
hazır mütəxəssis kimi qayıtması Azərbaycan
elminin qarşısında geniş üfüqlər
açırdı.
Lakin SSRİ-nin süqutu yalnız vahid siyasi məkanın
deyil, həm də elmi məkanın dağılması ilə
nəticələndi. Milli müstəqilliyini yeni
qazanmış və dövlət quruculuğu dövrünə
qədəm qoymuş Azərbaycanda elm sahəsi, xüsusilə
Akademiya bir sıra ciddi problemlərlə üzləşdi.
Onillərlə yaranan elmi əlaqələrin
qırılması və müharibə şəraitində
yaşayan ölkədə elmi müəssisələrin
maliyyələşdirilməsində ortaya çıxan
çətinliklər bu sahədə sürətlə dəyişikliklərin
aparılmasını tələb edirdi. İlk
növbədə elmi tədqiqatların yenidən strateji
planlaşdırılması, onların ölkənin
ehtiyaclarını ödəmək məqsədilə müəyyən
dərəcədə tətbiqi istiqamətə yönləndirilməsi
zərurəti yarandı.
Bu dövrdə Azərbaycanda fundamental elmlərin
qarşısında duran ən ümdə məsələ
onun beynəlxalq elmi məkana yenidən inteqrasiyası, bu məkanda
özünə yer tapması üçün sürətlə
strateji yol xəritəsinin hazırlanması idi. Elm mahiyyətcə
beynəlmiləl bir məfhumdur. Onun
inkişafı üçün sərbəst intellektual
mübadilə kanalları zəruri şərtdir. Kiçik və qapalı məkanda elmi mühit
durğun gölməçədəki su kimi gec-tez qoxuyub
çürüməyə məhkumdur.
Lakin etiraf etmək gərəkdir ki, qeyd olunan tədbirlərin
zəruriliyi elmə rəhbərlik edən və onu kurasiya edən
şəxslər tərəfindən tam ciddiyyətilə dərk
olunmadı. Köklü strateji islahatlar daha çox şüarçılıqla,
göstəriş xarakterli tədbirlərlə əvəz
olundu. Elmi ictimaiyyətin, Akademiyada müxtəlif
səviyyələrdə fəaliyyət göstərən
çoxsaylı sağlam qüvvələrin gözləntiləri
özünü tam şəkildə doğrultmadı.
Akademiyada nəticə etibarı ilə xoşagəlməz
tendensiya üstünlük qazanmağa başladı. Ümumilikdə
Azərbaycan elmi sistemli bir şəkildə dünya elmi məkanına
inteqrasiya oluna bilmədi. Ayrı-ayrı
istedadlı alimlərin beynəlxalq səviyyəyə
çıxması və beynəlxalq layihələrdə
iştirakı bütövlükdə pərakəndə
xarakter daşıyırdı və ümumi mənzərəni
dəyişdirmirdi. Bunun səbəbi elmə
rəhbərlik edən bəzi şəxslərin elmi səviyyəsinin
tutduqları yüksək mövqeyə uyğun gəlməməsi,
özlərinin elmi səviyyəsinin beynəlxalq
standartların altında olması idi. Bu səbəbdən
belə “rəhbər işçilər” elmdə dəmir pərdənin
yaradılmasının tərəfdarı idilər. Çünki həmin dəmir pərdənin
arxasında, qapalı məkanda onlar özlərini rahat hiss
edir, müvafiq elm sahəsinin yerli oliqarxlarına və imtiyaz
sahiblərinə çevrilə bilirdilər. Şübhəsiz, bu vəziyyət elmi
inkişafın qarşısında duran ən böyük əngəllərdən
biridir.
Təbii olaraq bu meyllərin acı nəticələri
Azərbaycan elmində gedərək daha çox üzə
çıxmağa başladı. Akademiyada fundamental elmlərin
bütün sahələrində bu və ya digər dərəcədə
mənfi meyllər gücləndi, bəzi xoş istisnalara
baxmayaraq, Akademiyanı qapalı bir əyalət havası
bürüdü, elmi tədqiqatların tematikası
cılızlaşdı, real elmi məhsulu surroqat və
şişirdilmiş hesabatlar əvəz etməyə
başladı, kadr hazırlığı zəiflədi,
özgələrinin əməyinə şərik
çıxma və plagiat az qala epidemiya səviyyəsinə
yüksəldi.
Məlumdur ki, hər hansı bir sistemdə yaranan belə
yaralar tədricən bütün orqanizmi xərçəng
hüceyrələri kimi bürüməyə
başlayır. Belə naqis mühit hər zaman
öz-özünü qidalandırmağa qadirdir. Akademiyada fədakarcasına elmi tədqiqatlarla məşğul
olan sıravi əməkdaşlar böyük əksəriyyət
təşkil edir. Məhz onların zəhməti
nəticəsində bir sıra mühüm nailiyyətlər
əldə olunur, elmi düşüncə canlı bir prosesə
çevrilir. Lakin elm sadəcə
insanların təşəbbüs və fədakarlığını
istismar etməklə inkişaf edə bilməz.
Müasir dövrdə elmi proses sağlam bir sistem çərçivəsində
aparılmırsa, təşəbbüs və fədakarlıq
tədricən zəifləməyə və sönməyə
məhkumdur.
Və ilk növbədə məhz sıravi elm
adamları bu mənfi tendensiyaların girovuna çevrilirlər. Əsl alim
öz halal əməyinin qarşısında layiqli qiyməti
almadıqda, elm əvəzinə hay-küy və
özünü reklamla məşğul olanların layiq
olmadıqları mövqelərə yüksəldiyini
gördükdə, alim ləyaqəti əvəzinə şəxsi
sədaqətin təşviq edilməsinə şahid olduqda qəlbən
inciyir və bədbinləşir.
Bu meyllər ictimaiyyətin də diqqətindən kənarda
qalmadı. Son günlərdə cəmiyyətdə Akademiya
haqqında yayılan mənfi rəy bir daha elmimizin, əslində,
böhranlı vəziyyətdə olduğunu göstərir.
Təbii ki, bu böhran sadəcə son iki ilin məhsulu
deyil. Bu, illərlə
yığılıb qalan və həllini vaxtında tapmayan
problemlərin düyünlənməsinin nəticəsidir.
Son iki ildə
elmi ictimaiyyətin, xüsusilə Akademiyada
çalışan minlərlə sıravi və
dürüst insanların gözləntisi ondan ibarət idi ki,
bu qurumda ciddi, köklü və sistemli islahatlar proqramı
hazırlanıb həyata keçirilsin. Təəssüflər olsun, bu ümidlər
özünü doğrultmayıb. Bu
gün alimlər dərk edir ki, akademik elm mövcud şəkildə
uğurlu inkişaf edə bilməz. Onun
inkişafı üçün bir sıra ciddi tədbirlərin
həyata keçirilməsi zəruridir.
1) İlk
növbədə, Akademiyada sözdə deyil, əməldə
köklü sistem dəyişiklikləri baş verməlidir.
Bu reformlar, “direktor” və “direktor müavini” vəzifələrinin
“baş direktor” və “icraçı direktor” vəzifələrilə
əvəz olunması kimi süni tədbirlərin “struktur islahatı”
adı altında gözdən pərdə asmaq hədəfini
daşıyan addımlarla məhdudlaşa bilməz.
2) Elmi
mövzu və işlərin planlaşdırılması
praktikası dəyişdirilməlidir. Aktual və
ölkəmizin ehtiyaclarına cavab verən mövzuların
prioritet qazanması, bu mövzular ətrafında layihələr
və onları həyata keçirəcək müvəqqəti
işçi qruplarının formalaşdırılması
sistemi yaradılmalıdır.
3) Elmi tədqiqatların
maliyyələşdirilməsi sistemi təkmilləşdirilməlidir.
Maliyyələşmə dünya
praktikasında özünü doğrultmuş üsullarla
aparılmalı, konkret və səmərəli nəticə
verə biləcək layihələrə yönləndirilməlidir.
4) Elmi nəticələrin
dəyərləndirmə və ekspertiza metodologiyası və
meyarları beynəlxalq standartlara
uyğunlaşdırılmalıdır. Bu sahədə
nepotizm və korrupsiya faktlarını istisna etmək
üçün müstəqil beynəlxalq elmi qurumlar və
ekspertlər cəlb olunmalı, beynəlxalq əməkdaşlıq
genişləndirilməlidir.
5) Kadrlar
sahəsində islahatlar aparılmalı, elmi istiqamətlərə
və layihələrə rəhbərlik yalnız elmi qabiliyyət
və bacarığına görə layiq olan alimlərə
həvalə olunmalıdır. Şəxsi sədaqət
prinsipi ilə səriştəsiz adamların yüksək
mövqelərə gətirilməsi praktikasına son
qoyulmalıdır. O cümlədən, gənc alimlərin
beynəlxalq elmi mərkəzlərə təcrübə
qazanması üçün göndərilməsi
praktikası bərpa olunmalıdır.
Ötəri şəkildə sadalanan bu təkliflər hər hansı bir təxəyyülün məhsulu deyil. Bu gün Akademiya strukturunun ümumilikdə bir anaxronizmə çevrilməsi barədə səslənən bəzi fikirlərlə razılaşmaq mümkün deyil. Məsələn, Fransada Akademiyanın bir analoqu olan Milli Elmi Tədqiqatlar Mərkəzinin (CNRS) 1939-cu ildə yaranmasında SSRİ Elmlər Akademiyasının strukturu və fəaliyyət prinsipləri bir model kimi qəbul olunmuşdur. Bir neçə il əvvəl Fransada elmi ezamiyyətdə olduğum dövrdə bu Mərkəzin fəaliyyətilə yaxından tanış olmaq imkanı əldə etdim. Fransız elminin dünyada yüksək nüfuz qazanmasında yuxarıda sadalanan prinsiplərin Milli Elmi Tədqiqatlar Mərkəzində tətbiq olunmasının mühüm rolu var.
Son iki ilin xoşagəlməz təcrübəsi göstərir ki, Azərbaycan elmində və Akademiyada bu istiqamətdə zəruri və təxirəsalınmaz islahatların vaxtı çoxdan çatıb. Müasir dövrdə elmi proseslərə sanki alimlərin üzünə qapalı bir bunkerdə oturmaqla və inzibati strukturları ifrat dərəcədə bürokratikləşdirməklə rəhbərlik etmək mümkün deyil. Bu ümummilli məsələnin vacibliyini, şübhəsiz, həm ölkə rəhbərliyi, həm cəmiyyətimiz tərəfindən yaxşı dərk edilir. İslahatların aparılması həyati zərurətə çevrilib. Onların gecikdirilməsi Azərbaycan elminin sürətlə irəliləyən dünya elmi-texnoloji inkişaf qatarından kənarda qalmasına səbəb ola bilər. O zaman mərhum Həsən bəy Zərdabinin millətə səslənişini yada salmaq gec olacaq.
Akademik Şahin Mustafayev
525-ci qəzet.- 2022.- 10 fevral.- S.6;7.