Mir Möhsün Nəvvabı xatırlarkən
Mirzə Xosrov Axundov Şuşanın tanınmış
müəllimlərindən olub. O, 50 il
Şuşada müəllimlik edib. Həmkarları
ilə birlikdə Şuşada savadsızlığın
aradan qaldırılmasında fəal iştirak edən Mirzə
Xosrov Axundov həm də Şuşanın tarixi ilə
bağlı maraqlı tədqiqatlar aparıb, məşhur
şəxslərlə bağlı xatirələrini qələmə
alıb.
Mirzə Xosrov Axundovun Mir Möhsün Nəvvab
haqqında xatirələrini oxuculara təqdim edirik.
***
Mirzə
Xosrov AXUNDOV
Mir Möhsün Nəvvab 1833-cü ildə Şuşada
anadan olmuşdu. Yeddi yaşından təhsil almağa başlamış,
ərəb, fars və rus dillərini
mükəmməl öyrənmişdi. Şair
Axund Molla Abbas Cavanşir Nəvvabın müəllimi idi.
Gənc yaşlarında Nəvvabın şeir
yazmağa həvəsi vardı. O, şairlik
istedadına malik olmaqla bərabər, alim, ədib, mahir rəssam,
musiqişünas, xəttat idi, bəzi ixtiraları da
vardı. Mir Möhsün çap və yazı
üçün mürəkkəb və ətir
hazırlamaq, çap daşı düzəltmək və
cildsazlıqla da məşğul olmuşdu.
Nəvvab Şuşada məscidin həyətində
xüsusi bir mənzil düzəltmişdi. Onun bu mənzili
"Məclisi-fəramuşan"ın qışlağı
idi. Havalar istiləşən zaman məclis
səfalı Cıdır düzündə,
sıldırım qayalar arasında "Ağzı
yastı" kaha deyilən yerdə təşkil edilərdi.
Məclis üzvləri təbiətdən
zövq alaraq sanki təsvirəgəlməz Çaxmaq meşəsində
yaşıl tarla və çəmənlərdən, digər
tərəfdən Daşaltı çayının
şırıltısından, bülbüllərin nəğməsindən,
dağ çiçəklərinin və kəklikotunun ətrindən
məst olardılar. Məclis üzvlərindən Xan
Qarabaği, Abış bəy, Mirzə Əli Aşiq, Məşədi
Əyyub Baki, Abdulla bəy Asi və başqaları
toplaşaraq yazdıqları şeirləri müzakirə edərdilər.
Nəvvab mətbuatın əhali arasında
yayılmasında böyük rol oynamışdı. Şuşada
onun təşəbbüsü ilə məscid həyətində
birmərtəbəli binada qiraətxana təşkil
olunmuşdu. Qiraətxanaya Bakıdan
"Əkinçi", Tiflisdən "Ziya", "Kəşkül",
"Kavkaz", Hindistandan "Həblülətin",
İstanbuldan, Tehrandan qəzetlər gətirilərdi. Peterburqdan Şuşaya xəritələr gəlib
çıxırdı. Qiraətxanaya o
dövrün maarifçi və tərəqqipərvər
şəxsləri gəlirdilər. Haşım bəy Vəzirov,
Fərhad Ağazadə, Mirzə Cəlil, Yusif Əliyev, Məhəmməd
Həsən bəy, Kərim bəy Mehmandarov qəzet və
jurnal oxuyardılar. Çar jandarmları tərəfindən
dəfələrlə Nəvvabın qiraətxanasında və
yaşadığı mənzildə axtarış
aparılmışdı.
Mir Möhsün Nəvvab Baxçasarayda çıxan
"Tərcüman", Tiflisdə nəşr edilən
"Ziya", "Kavkaz" qəzetlərinin müxbiri olmuşdu. Nəvvabın
Şuşada daş basma mətbəəsi var idi. Mətbəədə bir çox kitablar, qitələr
və xırda şeirlər çap etdirmişdi. Bu mətbəə Gövhəriyyə məscidinin
cənub hissəsindəki mənzillərin birində yerləşirdi.
Nəvvab Gülablı kəndindən xüsusi
daş gətirdib, onun vasitəsilə çap işini
aparardı. Əvvəllər çap
üçün istifadə etdiyi daş çox kiçik
idi. Bu daş vasitəsilə zərli-nəqşli
şəkillər də çıxarardı. Həmin daşda çap olunan kitabların üzəri
müxtəlif gül və bülbül rəsmləri ilə
bəzədilmişdi.
Nəvvab çap üçün hazırlanmış
daşın üzərinə bəzir yağı və
nişasta sürtüb sonra kağızları onun
üstünə qoyaraq basardı. O, uzun zaman bu qayda ilə çap
daşından istifadə etmişdi. Nəvvabın
çap daşı Şuşanın tarix muzeyində
saxlanılırdı.
Çar jandarmları "Pravda" qəzetini
oxuyanları daim təqib edirdilər. Bir dəfə
Şuşada qiraətxanada oturmuşduq. Birdən
jandarmların gəlmək xəbəri eşidildi. Həmin saat "Pravda" qəzeti aparılaraq bir
həftə odun anbarında gizlədildi. Jandarmlar
gəlib qiraətxananı dərindən axtarış etdilərsə
də, bir şey tapa bilmədilər. O vaxt yay fəsli
idi. Məşədi Əzizbəyov və Mir Həsən
Vəzirov orada idilər. Jandarmlar getdikdən sonra Məşədi
Əzizbəyov dedi ki, "qoy nə qədər
axtarırlarsa, axtarsınlar, əlbət bir vaxt onları da
axtararlar".
1906-cı ilin bahar fəsli idi. Mir Möhsüm Nəvvab
məni mənzilinə
çağırtdırmışdı. Mən
içəri daxil olmaq üçün qapını
döyüb icazə istədim.
İçəridən
Nəvvabın səsi gəldi:
- Buyurun.
Mən içəri daxil oldum. Otaqda bir çox
şairlər əyləşmişdi. Nəvvab məni əyləşən
şəxslərlə tanış etdi:
- Bu, bizim
məclisin fəal üzvü Mirzə Əli Aşiqin
oğlu və şair Sağərinin nəvəsidir.
Oturanlar məni səmimi qarşıladılar. Mən həyəcanla
Nəvvabın məni nə üçün
çağırmasının səbəbini öyrənmək
istəyirdim. O, həyəcanımı duyaraq mənə
bir pedaqoq kimi yanaşdı. Mənim ailə həyatıma və
sənətımə aid suallar verdi:
-
Qardaşoğlu, sənin babaların və atan şair
olmuşdu. İrsən sənin də şeir təbin
olmalıdır. Mən istəyirəm ki,
mərhum atanın yerində sən də bir gənc şair
kimi məclisimizə üzv olaraq bizimlə bərabər
çalışasan.
Mən
ona belə cavab verdim:
- Qəzəl
və şeir yazmaq mənim çoxdankı arzumdur, elmə və
müəllimliyə aid bəzi şeirlər yazmışam. Sizi razı salacaq aşiqanə şeirlərim
yoxdur.
Nəvvab
təbəssümlə əlavə etdi:
-
Oğlum, səhv etmə, xalqımızın mədəniyyəti
və tərəqqisi sahəsində yazılan şeirlər
qiymətli və dəyərlidir. Yazdığın
şeirləri köçürüb mənə gətirərsən.
Səhəri gün bir neçə şeir yazıb Nəvvabın
yanına apardım. Yenə də əvvəlki kimi
mehribancasına qəbul etdi. O, şeirlərimi məclisdə
oxuyub bəyəndi və yaradıcılığı davam etdirməyi
tapşırdı.
1913-cü ilin qış fəslində bir dəstə
müəllimlə bərabər, Nəvvabın evinə cəm
olmuşduq. Uzun qış gecələrində həftədə
üç dəfə yoldaşların birinin evinə cəm
olur, qrammofon oxudub, müxtəlif söhbətlər edərək
ovqatımızı şən keçirərdik. Biz bu dəfə Nəvvabın evinə getdiyimiz
üçün qrammofonu oraya aparmağa cürət etmədik.
Axşam Nəvvabın evinə getdik. Nəvvab
bir azdan sonra biz oturduğumuz otağa gəldi və dedi ki,
sizin bizə gəlməyiniz məni son dərəcədə
fərəhləndirdi və xoşhal etdi: "Eşitdim
qrammofon da gətirəcəksiniz. Musiqi dinləmək
mənə çox xoşdur. Musiqidən
alınan həzz başqa bir şeydən alınmaz. Mən belə eşitdim ki, mənim evimdə musiqi
çalınması dindarların dilincə desək,
"haramdır". Bu yersiz, mənasız
fikri ortaya atan avam mollalardır. Musiqini
öyrənmək və dinləmək ən vacib məsələdir.
Hətta musiqi vasitəsilə xəstələr
də müalicə olunur".
Nəvvab xahiş etdi ki, bir nəfər gedib qrammofonu gətirsin.
Vallar oxunduqca hamımız Nəvvaba baxırdıq. Onun siması
fikirli idi. Təqribən bir saat yarım
musiqiyə qulaq asdıq. Nəvvab bizə razılıq
edəndən sonra dedi:
- Musiqidən
həzz almayan insan deyil.
...Nəvvab
85 il ömür sürmüşdü. O,
24 yaşında olarkən təngnəfəslik xəstəliyinə
tutulmuş, öz xəstəliyi ilə ciddi mübarizə
aparmışdı.
Nəvvab Gövhər ağa məscidinin
aşağı hissəsindəki mənzillərin birində
cildsazlıq dəzgahı düzəldərək şagirdlərin
dərsliklə təchiz olunması üçün kitablara
cild çəkilməsi işini həll etmişdi. Cildsazlıq
işilə 3 nəfər məşğul olurdu - oğlu Mir
İbrahim, Cabbar Abış oğlu və Bilal Baxşəli
oğlu. Bunlar gündə 50-100 cild
hazırlayırdılar.
Nəvvab fotoqrafiya və litoqrafiya ilə də məşğul
olmuşdu. O,
"Məclisi-fəramuşan"da iştirak edən
şairlərin şəkillərini çəkmişdi. Bundan əlavə, basma işlərində də
çox məharəti var idi.
Nəvvab yazı üçün
aşağıdakı qaydada mürəkkəb düzəldərdi;
qara nefti yandırıb üstünə dəmir qalpaq qoyaraq,
dudasını (qurumunu) toplayardı. Sonra düyünü
sacda rəngi qaralana kimi qovurardı. Düyü
qovrulduqdan sonra bir az suya salıb
sıxmağa başlayırdı. Çox
böyük sıxılma nəticəsində
düyünün kraxmal maddəsi suya keçdikdən sonra
qurumu ora töküb qarışdırardı və xəmir
edib bərkidərdi. Onu günün
qabağında qurudaraq parlaq, zil qara, gözəl mürəkkəb
alardı.
Mir Möhsün Nəvvab astronomiya elmi ilə çox həvəslə,
müntəzəm olaraq məşğul olmuşdu. Gecələr
göy cisimlərini seyr edərək, ulduzların
doğması və hərəkəti nəticəsində əmələ
gələn dəyişiklikləri və təbii hadisələri
müşahidə etmişdi. O, ulduzların sirri ilə
məşğul olaraq təbiətdə nə kimi hadisələrin
əmələ gəlməsini, zəlzələ, külək,
yağış, dolu və digər təbiət hadisələri
haqqında düzgün məlumat verərdi. Nəvvab
səma cisimlərinin hərəkətinə aid məlumat
toplamaq üçün çox təəccüblü bir alət
düzəltmişdi. Dairəvi dəmir
içərisində günəşin, ayın və
başqa planetlərin rəsmi dəmirdən ustalıqla
düzəldilmişdi. Bu alət vasitəsilə
təbii hadisələr öyrənilir və xalqa məlumat
verilirdi.
Nəvvab öz zəhməti ilə yaşamağı
sevərdi. O,
nəqşlər, şəkillər çəkməklə,
ətir və mürəkkəb düzəltməklə, xəttatlıqla
məşğul olurdu. Bundan əlavə,
Gövhər ağa məscidinin hesabdarı kimi əməkhaqqı
alırdı. Bu adam öz
dövrünün maarifçi, vətənpərvər,
şair, ədib, nəqqaş, rəssam və uzaqgörən
bir şəxsiyyəti idi. Həmişə Şuşa
əhlinə elmi, maarifi, sənət öyrənməyi təbliğ
edərdi.
Nəvvab təbiəti, gözəl mənzərəni,
gülü, bülbülü və ümumən təbiəti
çox sevirdi. Nəqşlərinin və rəsmlərinin
çoxusunda gül, bülbül təsviri var idi. Mənzilindəki nəqşlərdə də bunu
aşkar görmək olardı. Bunlardan başqa,
Cıdır düzündə babası Mir Fəccehin adı
ilə adlandırılmış "Mir Fəcceh
bağı" hamının nəzər-diqqətini cəlb
edirdi. Həmin bağ sanki cənnət idi.
Nəvvab elm və sənətin müxtəlif sahələrinə
dair 20-dən artıq əsərin müəllifidir. Onun on iki min beytdən ibarət
"Kəşf-il-həqiqeyi-məsnəvi" adında
üçcildlik əsəri, "Ziya ül-ənvar",
"Bəhr-ül-həzən", "Vüzuhul-Ərqam",
"Nəsihətnamə", "Nücum",
"1905-1906-cı illərdə erməni müsəlman
davası" və s. kitabları var.
Nəvvab Azərbaycan musiqi tarixini, nəzəriyyəsini
şərh edən "Vüzuhül-ərqam" risaləsini
1884-cü ildə yazmış və 1913-cü ildə
Bakıda Orucov qardaşları mətbəəsində nəşr
etdirmişdi.
Nəvvabın muğam dəstgahının
quruluşu, şöbələri barədə fikirləri
çox maraqlıdır. Üzeyir Hacıbəyov
"Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları" əsərində
Azərbaycanın məşhur musiqişünasları Səfiəddin
Urməvi və Əbdülqədir Marağayidən sonra M.M.Nəvvabın
adını çəkmiş, onun "Vüzuhül-ərqam"
risaləsində Şərq xalqlarının qədim
musiqisindən bəhs olunduğunu qeyd etmişdi.
Mir
Möhsün Nəvvab millətini düşünərək
yazırdı: "Cəmi millətlər qəribə olan
elmlər və sənətlər ixtira etməklə tərəqqeyi-tam
tapıb. Amma bizim millətimiz o elmlər ki,
onların əlindədir, bitamam tərk etməklə mədəniyyət
aləmindən uzaqlaşıb və millətlərdən
geri qalıblar".
1912-ci
ilin may ayında Mir Möhsün Nəvvab bir dəstə hal əhli
ilə bərabər, Mir Fəcceh bağında əyləşib
təbiətdən zövq alaraq istirahətlə məşğul
idi. Burada şairlərdən Məşədi
Əyyub, Bakı Xan Qarabaği, Abış bəy, Məhəmməd
Hüseyn bəy, Molla Vəli və başqaları var idi.
Nahar qurtardıqdan sonra hil ilə dəmlənmiş
çay hazırlandı. Nəvvab Məhəmməd Həsən
bəyə və Molla Vəliyə müraciət edərək
dedi:
- Əzizlərim, cismani qidanı aldıq, indi də
ruhani qidanı almalıyıq. Belə bir şairanə
və gözəl yığıncağın qiyməti
yoxdur.
Molla Vəli bir "Hicaz", sonra da Məhəmməd
Həsən bəy də bir "Rast" oxudu. Musiqi
gedişində bülbüllər sanki məst olaraq özlərini
çaşırmışdılar.
Nəvvab
bülbüllərə baxaraq dedi:
- Şairlər bunları tərif etməkdə
haqlıdırlar, görün musiqinin bunlara nə qədər
təsiri var.
Musiqi səslənərkən çəpərin daş
hörgü ətrafı adamlarla dolmuşdu. Onlar da bu musiqidən
zövq alırdılar...
Yazını Mehparə AXUNDOVA çapa
hazırlayıb.
525-ci qəzet.- 2022.- 12 fevral.- S.19.