Rəşad Məcidin fikir aləminə səyahət
Sosial şəbəkələrdə yoxam, "in
concreto" olaraq virtual aləmə heç iynənin
ücü boyda da pəncərəm yoxdur. Ona görə
ki, bu aləmdə sosial tənzimlənmə prosesinə daxil
olmayan, üzləri bağlı, adları yalan - heç bir
insan tipinə uyğun gəlməyən və bilavasitə
onun antipoduna çevrilən canlılar çoxdur.
"525-ci qəzet"in saytında dərc olunmuş
yazımı oxuyarkən Rəşad Məcidin status-esseləri
diqqətimi çəkdi. Gündəlik də
demək olardı buna, xatirə dəftəri də, amma
mündəricatı xatirə toplusu yox, virtual xaotikliyi kənardan
izləyən müdrik bir insanın insanlıq haqqında
qeydləri təşkil edirdi. Fürsəti
fövtə verməyib müəllifin fikir dünyasına səyahət
etdim ki, bəzi incəlikləri oxucularla
bölüşüm.
Bütün
yollar tıxacdır...
Hansı yollar, gerçək, məcazi, mənəvi,
elmi, fəlsəfi? Gerçək yolların tıxac
olması təbii hadisədir, çarəsi genişləndirmək,
ikinci mərtəbə, yeraltı hərəkət
trayektoriyası qurmaqla maddiyyatdan keçir. Bir az da həvəs... əgər ürək
varsa.
Məcazilik ədəbiyyat yoludur, bütün ədəbi
proeseslərdə dilin zənginləşdirilməsi rolunu
oynayır, amma mənəvi yol iki və daha çox insan,
insan və cəmiyyət, cəmiyyət və ayrı cəmiyyət
arasında bir-birini tamamlayan hisslər çoxluğuna deyilir. Elmi yol, həm
təbiəti bilmənin, həm də ona paralel olaraq
dövrü tərəqqinin hər cəhətdən tənzimlənmə
prinsipidir.
Bəs fəlsəfi yol? Bu, ixtisasından, kimliyindən
asılı olmayaraq varlığı, dünyanı öyrənmək
istəyən hər kəsin yoludur: ən çətin və
ən asan. Yolun əvvəli çətin, uzunu
cazibə, sonu kəşfdir. Yol boyu insan sanki dağ
uçurumundakı çiçəyə doğru can
atır, elə ki, yetişir, çiçəyi dərmək
ağlına gəlmir çünki ya... ya da geri dönməyi
gəlmir.
Bütün sadaladığım yolların,
Bakının küçələri kimi, tıxaclı
vaxtları olur; lakin mövzuda
çətinliyə səbəb təbiilik deyil,
tıxacın süni yaradılmasıdır.
Müəllif bütün yolların tıxac olduğunu
söyləməklə, ya "in conkreto" olaraq gerçək,
ya da "in abstracto" olaraq mücərrəd yollardan bəhs
edir. Kaş ki, mövzu mücərrəd yollar
olmayaydı.
Təəssüf ki, həyatın yolları kimin
üçünsə həmişə açıq, kimin
üçünsə həmişə tıxacdır.
Nə qədər
heykəlşünas varmış!
Heykəlşünaslıq heykəltəraşlıq
haqqında elmdir. Qədim vaxtlarda heykəllər pozası,
tam olmayan geyimi ilə təsvir olunurdu. Sonradan
başa düşdülər ki, həvəsə
hesablanmış incəsənət növü estetik
zövqü məhv edir. Başladılar
heykəllərə paltar geyindirməyə, hətta
onların geyiminə əməllərinə uyğun əşyalar
da əlavə etdilər və etməkdədirlər.
Heykəltəraşlığın növləri də
çoxdur; venesian arsenalının aslanlarından tutmuş
barelyef və Misir kapitellərinə qədər. Heykəllərin
elə qismi var ki, qələm onların işini daha
yaxşı görür, elələri də var ki, incəsənətin
başqa heç bir növü onu ərsəyə gətirə
bilməz.
Heykəl sözü saysız-hesabsız
qavrayışları özündə birləşdirən
ümumi anlayışdır.
Düşünürəm ki, status Hacı Zeynalabdin
Tağıyevin heykəli ətrafında gedən qalmaqal
zamanı ortaya çıxıb. Müəllif bu
statusu, zənnimcə, heykəldən dəm vurub heykəltəraşlıqdan
baş çıxarmayanlara ünvanlayıb.
Təkərlərinin
səsindən bilinir ki, qatar uzağa gedəcək.
Təkər araba təkərindən başlamış
ta "təkərə", təkərin altına
düşməyə qədər geniş mövzunu əhatə
edir. Gerçək mənası dairə, yaxud çevrənin
öz oxu ətrafında fırlanıb məsafə qət
etməsidir.
Müəllif
qatar təkərinin səsilə
insanın yaxın-uzaq zamana hesablanmış səfəri
arasındakı uyğunluğa işarə etsə də,
kinayəsindən bəllidir ki, nəinki yaxın-uzaq, hələ
səyahətin baş tutacağı da sual
altındadır.
Status
"bir balaca boyu var, dam dolusu toyu var" atalar
sözünün ayrı versiyasıdır; lakin "dam dolusu
toy"un boya uyğun gəlməməsi təkərlərin
səsindən məlum olur.
Təkərin
mistik simvolları da var: zaman təkəri - çərxi-fələk,
səmanın cəng arabası - günəş, ulduz və
planetlər...
Sizin səsinizi votsapda 2x-lə dinlədim.
Təhlilə
keçməzdən əvvəl onu söyləyim ki, mən
bu statusu oxuyanda gözüm yaşarana qədər
gülmüşəm və özüm-özümə
demişəm: - Yumor belə olar.
Fizikadan öyrəndiyimiz kimi tezliyi 16 Hs-lə 20000 Hs
intervalında eşitmə qabiliyyəti yaradan mexaniki
dalğalara səs deyilir. Uca səs təsdiq, ya
da inkar formasıdır. Heyvan da hiss və
ehtiyacını bədən hərəkəti və səslə
bildirir.
Dünyanın da səsi var. Verulamski Bekon dünyanın
səsi ilə danışan fəlsəfəni həqiqi hesab
edirdi.
İstənilən musiqili səsin şərti qrafiki
işarələri mövcuddur. Bu işarələri əruz
vəzninin təfilələri ilə də müqayisə etmək
olar.
Keçək əsl mətləbə, yəni 2x məsələsinə. Müəllifin dinlədiyi
səs yüksək tembrli soprano-kountetenor ola
bilməz, bas-bariton da deyilmiş, yoxsa akkompanement lazım gələrdi,
daha 2x-lə dinləmək yox. Bəs hansı səbəbdən
səs şərti 2x işarəsi qazanıb? Nəhayət, hərəkət sürətini
artırmaq məqsədilə intervalı kiçildilmiş
2x-in sözçüsü kimdir?
Müəllifi
belə bir status yazmağa vadar edən səbəb mənəvi
ehtiyac hissi də ola bilər; bezdiriciliyə,
zəhlətökənliyə qarşı dəfedici
refleksiya da. Sözün tez bitməsi də arzu
olunar, məzmunun tez öyrənilməsi də. Üçüncü şəxs olaraq biz ancaq
mümkün versiyalara müraciət edə bilərik, əsl
həqiqət isə müəllifə və 2x-ə məruz
qalmış sözçüyə məlumdur. Əlbəttə, sözçünün eyham elmindən
anlayışı varsa.
Statusun üstünlüyü ondadır ki, zahirən
heç kimə ünvanlanmasa da, hər anlaqlı oxucuya əməllərini
idarə etmək mesajı ötürür.
Küyə gedib axına qoşuldunsa, kiminsə dəyirmanına
su tökəcəksən.
Yəni
özgə dəyirmanına... Axın nədir?
Axın o qədər universal termindir ki, adidən tutmuş
mürəkkəb fiziki hadisələrə qədər tətbiq
sahəsi var; su, hava, elektrik cərəyanı, hiss, bulud, insan
kütləsi, işıq seli, informasiya, zaman, əbədiyyət,
emanasiya, söz və s.və i. İnsan kütləsi o zaman
axına çevrilir ki, Milli Əqidəni təmsil edir, əks
halda, kütləvilik nümayiş etdirir. Axan hər nə
varsa, müəyyən materiya daxilində baş verir, hətta
düşüncə axınının da materiyası var:
beyin.
Məhz materiyası bəlli olmayan axına hay-küy
deyilir. Hay-küyə səbəb olan istənilən hadisənin
materiya mərkəzi məlum olmadığına görə,
çaşqınlıq yaratmaq məqsədi
daşıyır.
Bu status
da eyham kimi səslənir, amma bir az
dolayısı. Ona görə ki, küyə gedənləri
birbaşa tənbeh etmək olmaz, çünki axının məcrası
dəyişə bilər. "Küyə
gedib axına qoşulma" öz fikri olmayanların
trayektoriyasıdır ki, belələrinə dostluq,
yoldaşlıq kimi terminlər yaddır.
Xoflu adam ürkək olur, özünü tez
büruzə verir.
Belə
bir atalar sözü var: "Xain xoflu olar", amma xoflu
sözü həmişə xain olmaq anlamına gəlməz.
Kürəyindən-ürəyindən vurulanlar, haqqından
qovulanlar, addımbaşı "dost", yaxud həmkar xəyanətindən
sovunanlar "ilan vuran ala çatıdan qorxar" misalı həmişə
səksəkədə olur. İnsanların
anadan xoflu doğulmadığını nəzərə
alsaq, deməliyik ki, xofluluq, ya öz, ya da özgə
günahının təsiri nəticəsində inkişaf
edir. Birincilər təcavüzə
uğradanlar, ikincilər uğrayanlardır.
Xoş təsadüf, müəllif bu statusla ikincilərin
vəziyyətinə işarə edir, yoxsa eyhamında
narahatlıq amili olmazdı.
Şantaj
adiləşir... Təşkilatçı yada
düşmür, qınanmır, hüquqi məsuliyyətdən
kənarda qalır, xaos isə insanları qəddarlaşdırır.
Qəzəb, kin-küdurət meydan sulayır.
Bəli, post insan zəmanəsi gəlir. Vaxtilə
F.Nitşe "Zərdüşt belə deyirdi"
kitabında belələri haqqında demişdir ki, ən
murdar insanın zamanəsi gəlir, bu insan artıq
özünə nifrət edə bilməyəcək.
İnsanın başına bəlalar, ya gəlir, ya da gətirilir. İkisinin də səbəbi eynidir: yanlış təsəvvür, şöhrətpərəstlik, təkəbbürlülük, kin-küdurət, qəzəbə səbəb olacaq paxıllıq, acgözlük və s.
Normal insan iradəsinə zidd əməllərdən qıcıqlanırsa, anormallar başqasının həyatına müdaxilə etmək səbəbilə aqressivləşir. Bu da, Koroğlu demişkən, "tüfəng zəmanəsinin" fəsadıdır. Tüfəng Koroğlunun vaxtında yeni idi, indi yüksək texnologiyalar, süni intellektlər, "rəqəmsal beyin"lər dövrüdür.
Qarşılıqlı mənfəət olmadan insanın sosial şəbəkələrdə avaralanması dövrün ən böyük asılılıq problemidir: vaxtının, ömrünün, həyatının qədrini bilməyən asılı kölələr toplusu. Şantajist birinci dərəcəli kölədir, zamanını başqalarının sosial şəbəkələr üzərindən varlanması naminə xərcləyib, namuslu adama yapışdırdığı çamurun "zəhmət haqqı"na göz dikir. Görəsən, kiməsə kiminsə şəxsi həyatına nüfuz etmək hüququnu kim verib, yaxud, müəllif demişkən, təşkilatçı niyə yada düşmür?!
Asılılıq ağır dərddir. Bunun iki növü var, birincisi odur ki, insan hadisələrin təbii gedişinə mudaxilə etməmək xətrinə asılılıqdan asılı olur, ikincisi, adamlar asılılıq asılqanından özləri asılırlar; alkoqolizm, narkotizm və s. kimi vərdişlərlə. Təbiətin asılılıq projesi çərçivəsindən kənarda baş verən istənilən asılılıq növü insanın məhvinə yönəlir: mənəvi, psixoloji, sosioloji, ideoloji, ji, ji, ji, yenə də ji.
Şantaj, kin-küdurət, xaos, qəddarlıq, məsuliyyətdən yayınmaq, yaxud yayındırılmaq kimi hallar yazmaqla başa gəlməz, amma bu xüsusiyyətlərin daşıyıcılarını addımbaşı tənbehə məruz qoymaq sağlam cəmiyyətin vəzifəsidir. Bu statusu yazmaqla müəllif post-şantaj istifadəçilərini islah etmək naminə cəmiyyəti həmrəyliyə çağırır.
Yağış sarı simə toxunur; onun möcüzəvi səsi hər insana, elə hər heyvana da, fərqli hisslər aşılayır. Hava soyuyanda yağış yağır, yağmaması fəlakət olar, dünya yaşıllıqsız qalar.
Yağış buludun sevincidir; həm də
günü xoş başlamaq müjdəsidir.
Yağışın səsinə yuxudan oyanmaq...
Göyərçin
KƏRİMİ
Şair-publisist,
AYB-nin üzvü
525-ci qəzet.- 2022.- 17 fevral.-S.15.