Dul qadının tənhalığı
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Qız təlaşla
dedi:
- Bu fikirdən
yayının. Direktor dönə-dönə dedi ki, Ruhiyyə
xanımla biz çox əlverişli olan bir müqavilə
bağlamışıq və güman edirəm ki, fars yazıçılarının əsərləri
indiyədək bizdə populyar olmadığından, onlar
oxucu kütləsinə təqdim edildikdən sonra biz gur tələbatla
üzləşəcəyik. Çünki indiyə
qədər Azərbaycan oxucusunda yanlış bir təsəvvür
mövcuddur ki, İranda poeziya nə qədər inkişaf etsə
də, nəsr geridə qalır. Bu fikri,
Azərbaycanda geniş yayılmış türk
yazıçısı Yaqub Qədri Qaraosmanoğlunun "Zorən
jurnalist" memuar kitabı da xeyli möhkəmləndirmişdir.
Kitab 1950-ci illərdə yazılmışdır və fars poeziyasının da ədalətsiz qaydada
"gül, bülbül" mövzusundan uzağa getmədiyi
barədəki bir düşüncəni də ifadə
etmişdi.
Ruhiyyə
redaktor qızın dedikləri ilə razılaşaraq, fars ədəbiyyatının inkişafda
olduğunu qeyd etdi. Əslində, son onilliklərdə
İran nəsri çox irəliləmiş, ümumbəşəri
dəyərlərə münasibət məsələlərinin
araşdırılması cəhdlərinin təsvirinə
geniş yer ayırmağa başlanmışdır. Fars dilindən bizdə tərcümələr
çox azdır, ən böyük nümunə Firdovsinin
"Şahnamə"si sayılmalıdır. Ölkəmizdə
Şəhriyara böyük pərəstiş olmasına
baxmayaraq, onun "Heydər baba" poemasından başqa, daha
qiymətli poeziya inciləri bizim oxuculara lazımınca
tanış deyildir, çünki onun məşhur lirik
şeirlərinin çoxu fars dilində
yazılmışdır.
Ruhiyyə
ona dedi:
- Mən
sizin direktorunuzun fikri ilə tam razıyam. Fars
poeziyası tarixən çox güclü olmuşdur və
türk poeziyasından daha qədimdir. Çünki
mənşəcə türk olan dahi şairlər də
farsca yazırdılar. Nizami bütün əsərlərini
fars dilində yazdığına görə,
iranlılar onu çox hallarda fars şairi adlandırırlar.
Bu, səhv fikirdir. Nizami fars
dilində yazan ən qüdrətli şairlər
sırasına daxildir, o, bir türk əsilli kimi Gəncədə
doğulmuş, yaşamış, orada da
ölmüşdür. Yaxşı haldır ki,
qədirbilən xalqımız onun 800 illik yubileyi qeyd olunarkən
qəbrinin üstündə məqbərəsini
ucaltmış və ora azərbaycanlıların ziyarət məkanına
çevrilmişdir. Fars dilində dünya
ədəbiyyatını zənginləşdirən incilər
çoxdur. Cəlaləddin Rumi Baktriyadan olsa da, sonralar
Halikarnasda (indiki Türkiyədəki Konyada) məskunlaşsa
da, "Məsnəvi`i mənəvi" əsərini, digər
müdrik şeirlərini fars dilində
yazmış, bu vaxt islamın şiə məzhəbinə
sufizm adlı canlılığı ilə seçilən bir
cərəyan gətirilmişdi. Sufilər musiqini də islam ibadətlərinə əlavə
etmiş, bununla onun cazibə qüvvəsini xeyli
artırmışlar, ona görə də Hindistanda sufi ibadətləri
icra ediləndə məscidə digər dinlərin nümayəndələri
- hinduslar da, buddistlər də öz böyük
maraqlarına müvafiq olaraq onlara baxmaq üçün oraya
gəlirlər. Musiqi dini ibadəti
cansıxıcı yeknəsəqlikndən azad edib, ona bir
şuxluq, coşqunluq gətirir. Mövlanə
dövründə yaranan Səma rəqsi indi də
İstanbula gələn avropalı turistlərin böyük
marağına səbəb olur, xüsusi geyimdə olan və
başına fəs geyinmiş rəqqaslar fırlanaraq, bir qədər
sonra ekstaza, transa düşür və rəqsi avtomatik
qaydadakı icrasını davam etdirirlər, yalnız rəqsə
rəhbərlik edən müəllim əl çalması ilə
onları ayıldır və bu, həm də rəqsi
yekunlaşdırmaq işarəsinə çevrilir.
Ruhiyyə
onu da əlavə etdi ki, təkcə fars ədəbi
nümunələri deyil, yeni mövzulara, ideya və əxlaq
məsələlərinə həsr olunan müasir filmlər
də olduqca maraqlıdır və digər xalqlar da onlara
böyük maraq göstərirlər. İranlılar
üçün xarici ölkələrdə təhsil
almağa getmək XX əsrin əvvəllərindən dəbə
düşmüşdü, Rza Pəhləvi şah öz
ikinci sinifdə oxuyan oğlunu sinif yoldaşı Hüseyn Fərdustla
bir yerdə orta təhsil almaq üçün İsveçrəyə
göndərmişdi və onlar qatarla Məhəmmədin
anasının doğulduğu Bakıdan, Rusiyadan və
Ukraynadan keçməklə Avropaya
çatmışdılar. Kiçik yaşlı gələcək
şah Məhəmməd Rza Pəhləviyə Ukraynada
aclıqdan vağzallarda qatar dayananda onun
üstünə hücum çəkən və çörək
istəməklə yalvaran adamların dilənçi vəziyyəti
olduqca ağır təsir göstərmişdi. O,
İsveçrədəki yaşadığı mənzilə,
satmaq ucun qonşu kənddən süd gətirən
qadının xoşuna gəldiyindən, bu qadın
oğlanın hansı ölkədən olduğunu
soruşduqda, yeniyetmə Məhəmməd "İran"
sözünü söylədikdə, qadın demişdi ki,
belə də bir ölkə var, mən onun adını ilk dəfədir
ki, eşidirəm. Kiçik oğlan o vaxt and
içmişdi ki, o, əlindən gələn hər şeyi
edəcəkdir ki, İranı bütün dünyaya
tanıtsın. Bu ad iranlıların ari
irqinə mənsub olduğunu göstərmək
üçün "Ariana" sözündən əmələ
gəlməklə, ölkənin "Persiya" adı 1935-ci
ildə dəyişdirilərək İran
adlandırılmışdı. Lakin Persiya adlı bu
dövlətin bizim eradan əvvəl 559-cu ildə
bünövrəsini qoyan Böyük Sirus (Böyük II Kir)
tarixdə heç də İranın deyil, məhz
Persiyanın məşhur çarı kimi tanınır və
o, yəhudiləri Babil əsirliyindən azad etməklə,
onlara öz vətənlərinə qayıdıb, Solomon məbədini
bərpa etmələrinə və öz dini ibadətlərini
icra etmələrinə icazə vermişdi. İranlılar
yəhudi peyğəmbəri Yusifi çox sevdikləri kimi, yəhudilər
də Böyük Kirin onların əcdadlarının taleyində
oynadığı xilaskar rolunu unutmurlar.
Ruhiyyə
redaktor qıza dedi ki, mənim sizə heç də İran və
iranlılar barədə mühazirə oxumaq fikrim yoxdur, fars dili ilə həvəskar qaydasında deyil,
peşəkarcasına öyrənməyə can
atmışdım, müəllimim bir sıra tarixi əsərləri
oxumağı məsləhət görmüşdü və ərim
Hüseyn də buna maraq göstərdiyindən
oxuduqlarımı Şəhrəzada kimi hər axşam ona
danışırdım. Ona görə də
İranda baş verən tarixi hadisələrə və
onların iştirakçılarına az-çox bələdəm.
Məhəmməd
Rza Pəhləvi, 1941-ci ildə Britaniya və Sovet
qoşunları İrana daxil olduqda, atası Rza Pəhləvi
taxt-tacdan əl çəkdiyindən, Cənubi Afrika
Respublikasına, Yohannesburqa sürgün olunduğundan,
sülaləni davam etdirmək üçün şah oldu və
ölkəsini avropalaşdırmaq yolu ilə idarə etməyə
başladı, üç il sonra qürbətdə olan
atası vəfat etdi. Savadsız kazak
generalı olsa da, o, Tehranın abadlaşdırılmasına
diqqət göstərməsi ilə məşhurlaşmışdı.
Oğul şah isə əvvəllər Britaniyanın, sonra isə
ABŞ-ın güclü təsirinə, hegemonluğuna
uyğun olaraq hərəkət edirdi, 1951-ci ildə Baş
nazir vəzifəsinə keçəndən bir ay sonra Məhəmməd
Müsəddiq ölkədə neft istehsalını milliləşdirdi,
bu siyasəti xalq bəyənirdi. Müsəddiq
şahın ölkədən getməsini təklif etdi. Şah Bağdadda və Romada yaşadı.
Milliləşmə siyasi cəhətdən mühüm
addım olsa da, iqtisadi cəhətdən ölkəyə
böyük ziyan vurdu, neft hasilatı, bu sahədə işləyən
ingilis mütəxəssisləri ölkəni tərk etdikdən
sonra demək olar ki, dayandı və Britaniyanın embarqo elan
etməsi ilə daxil olan maliyyə resursları kəskin surətdə
aşağı düşdü. Ordu dövlət
çevrilişi etdi və Müsəddiq vəzifədən
kənarlaşdırıldıqdan sonra, onun milliləşdirmə
ideyası da alt-üst oldu və neft sənayesi yenə xarici
şirkətlərin tabeliyinə qaytarıldı.
İranda
tarixən şiə məzhəbi timsalındakı islam dini əhali arasında böyük
nüfuza malik idi və məscidlər ölkədə ictimai
mərkəzlər rolunu oynayırdı. Rus
sovet yazıçısı Aleksey Surkov 1946-cı ildə
İranda olması barədəki xatirələrində
yüksək müşahidə qabiliyyətinə malik
olduğunu göstərmiş və İranda bazarların və
məscidlərin ictimai fəallıq məkanları
olduğunu qeyd etməklə, irəlini görmək şəklində
yazmışdı ki, ölkədə əhalinin idarəetmə
qaydasına qarşı hərəkatı və ya monarxiyaya
qarşı inqilab dalğası baş versə, bu, yalnız
həmin mərkəzlərdə yaranıb, ölkəyə
yayıla bilər.
Məhəmməd Rza Pəhləvinin məscidin,
mollaların insanlara təsir göstərmək
imkanlarını məhdudlaşdırmaq cəhdləri taktiki
uduş gətirsə də, strateji məğlubiyyətə
aparırdı. Ayatolla imam Xomeyninin şəxsində onun
güclü rəqibi yarandı və din xadimi şahın səhvlərindən
ustalıqla istifadə edirdi. Tehrandakı
mitinqçilərə atəş açılması və
onlarla adamın öldürülməsi şah rejiminə
qarşı mübarizəni daha da
qızışdırdı. Abadanın "Reks"
kinoteatrında baş verən yanğında 500 adam həlak olmuşdu. Bundan sonra
şah hərbi vəziyyət elan etdi. Lakin inqilabi proses
qızışırdı. Şahın lap əvvəllərdə,
özünü 1945-ci ildə müstəqil dövlət elan
etmiş Azərbaycan Demokratik Respublikasını və
Kürdlərin müstəqillik hərəkatını qan
tökməklə boğması, Təbrizə və Mehabada
ordu yeridib, qırğın törətməsi də yaddan
çıxmamışdı. Şah
1979-cu ilin yanvarında İrandan qaçdı.
1941-ci ilin sentyabrında Sovet Ordusu İranın
şimalını, Böyük Britaniya isə ölkənin cənubunu
işğal etmişdi. İran Azərbaycanı Sovet ordusunun nəzarət
etdiyi ərazi idi və Azərbaycan Kommunist Partiyası Mərkəzi
Komitəsinin birinci katibi Mir Cəfər Bağırov oraya təbliğat
dəstələrini, öz silahdaşlarını, şairləri
göndərirdi. Ona görə də Seyid
Cəfər Pişəvərinin rəhbərlik etdiyi
Demokratik Azərbaycan Partiyasının şüarlarından
biri "Yaşasın vahid Azərbaycanın atası Mir Cəfər
Bağırov!" idi. 12 dekabr 1945-ci ildə
Pişəvəri yeni yaranan Azərbaycan Demokratik
Respublikasına başçılıq etdi. O, köhnə
kommunist idi. 8 yanvar 1946-cı ildə isə
Kürdüstanda Mehabad Respublikası elan edildi.
Lakin onların ömrü çox qısa oldu. 1946-cı ilin
mayında ABŞ və Böyük Britaniyanın təzyiqi
altında İ.V.Stalin İrandan Sovet qoşunlarını
çıxarmağa məcbur oldu. İran ordusu
1946-cı il dekabrın ortalarında
artıq Təbrizi tutmuşdu. Kütləvi qan
tökülməsi ilə müstəqillik qüvvələri,
əsasən, məhv edildi. Mehabadda da Təbrizdəkindən
bir qədər yumşaq olan tədbirlər həyata
keçirildi. Təbrizlilər qırğına
baxmayaraq, az sonra ora gələn
şahı gül-çiçəklə
qarşıladı, Mehabadda isə hətta şahın yeni təyin
etdiyi qubernator onu qarşılamadı. Pişəvəri
və respublikanın rəhbərliyi SSRİ-yə
qaçdı. 1946-cı ildə süqut edən Azərbaycan
Demokratik Respublikası cəmi bir il
yaşadı.
Stalin sovet ordusunun İrandan çıxarılması
labüdlüyünü Pişəvəriyə izah etmək
üçün ona təsəlliverici məktub göndərmişdi. Məktubda
ABŞ və Böyük Britaniyanın Avropa və Asiya
ölkələrində öz qoşunlarını saxlamasının
qarşısını almaq üçün bu addımı
atmalı olduğunu yazır. Məktub bu cümlə ilə
başlayır: "Mənə belə gəlir ki, siz həm
İranın daxilindəki, həm də beynəlxalq
ölçüdə mövcud vəziyyəti düzgün
qiymətləndirmirsiniz". Sonra əlavə edir: "Mənə
məlum oldu ki, guya biz əvvəlcə sizi göylərə
qaldırdıq, sonra isə uçuruma yuvarladıq və sizi
biabır etdik. Burada sizi hansısa bir biabır
etmək nişanəsi də yoxdur". Məktubda
Leninin müharibələrin nəticələrini inqilabla əlaqələndirmək
lüzumu, 1905-ci il və 1917-ci il Rusiyada
baş verən hadisələrini təhlili göstərilir və
İrandakı vəziyyətin bu nəzəriyyənin
müddəalarına heç də uyğun gəlmədiyi
qeyd edilir. Məktub məzmununa görə əslində,
ADR rəhbərliyinə təsəlli vermək ruhunda deyildi.
Sovet Azərbaycanında İrandan qaçmış
demokratlar özlərini lazımınca təsdiq edə bilmədilər. Pişəvəri az sonra avtomobil qəzasında öldü, onun
silahdaşı olan hökumətin sədri isə həbs
edildi. Bir ovuc ziyalıdan başqa, onlar, əsasən, pərakəndə
ticarət obyektlərində, az əhəmiyyətli
işlərdə işləyirdilər.
Britaniyadan və ABŞ-dan asılılığın hər addımdakı təzahürü əhalinin qıcıqlandırırdı və din xadimləri bundan ustalıqla istifadə edirdilər. İmam Ruhulla Musəvi Xomeyni 1964-cü ildə sürgün edilmişdi, 1979-cu ilə kimi 14 il ərzində Türkiyədə, İraqda və nəhayət, yarım il Fransada yaşamışdı.
O vaxtlar yenicə dəbə düşmüş audiokassetlər Xomeyninin ən heybətli silahına çevrildi, İrana göndərilən ayatollanın moizələrində şaha nifrət yağdırılır və əhali üsyana səslənirdi. Nəhayət, şah ailəsi ilə birlikdə ölkəni tərk etdi və 1979-cu ilin 1 fevralında isə milyonlarla insanın təyyarə meydanında və yol boyu sevinclə qarşıladığı imam Xomeyni Tehrana qayıtdı. Şah rejimi süqut etdi və İranın Ali rəhbəri kimi Xomeyni hökuməti təşkil etdi və həm də yeni dövlət institutlarını yaratdı.
Sonra ABŞ səfirliyinin tutulması, 52 nəfər səfirlik əməkdaşının girov götürülməsi baş verdi və bu hadisə Cimmi Karterin ikinci müddətə ABŞ-da prezident seçilməsinə keçilməz sədd çəkdi. İran da sonrakı illərdə İraqla səkkiz il davam edən və ölkəni taqətdən salan müharibə aparmalı oldu. İraq prezidenti Səddam Hüseyn şimal qonşusunda siyasi qarışıqlıqdan istifadə edib, neftlə zəngin olan və öz ərazisinin yaxınlığındakı Xuzistan vilayətini zəbt etmək məqsədini güdürdü. Müharibədə hər iki tərəfdən çoxlu itkilər oldu. Xomeyni müharibəni dayandırmaq barədəki təkliflə Qumda onun yanına gələn Rəfsəncaniyə demişdi ki, bu qərarı o, "bir fincan zəhəri içmək kimi" qəbul edir.
ABŞ-a yollanan şaha isə orada müalicəsini davam etdirməyə icazə vermədilər, digər dövlətlər də xəstəliyin taqətdən saldığı bu insanı qəbul etmək istəmirdi. Nəhayət, Misir prezidenti Ənvər Sədat Məhəmməd Rza Pəhləviyə sığınacaq verdi və 1980-ci ildə o, xərçəng xəstəliyindən Misirdə də öldü. Matəmdə keçmiş ABŞ prezidenti Riçard Nilson da iştirak etmişdi.
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2022.- 19 fevral.-S.22.