Qabiliyyəti,
istedadı və talantı harada itiririk?
Qabiliyyəti olmayan uşaq yoxdur. Bu fikir bu
gün psixologiyada aksioma kimi səslənir. Lakin qabiliyyəti üzə çıxmayan (və
ya vaxtında üzə çıxmayan) uşaqlar var. Görəsən,
harada səhv edirik ki, bütün uşaqların qabiliyyətini
vaxtında aşkar edə bilmirik?
Uşaqlar
valideynin, qohum-əqrabanın (oxu: onu əhatə edən
insanların) və müəllimlərin gözü
qarşısında böyüyürlər. Onlar
bu insanların gözü qarşısında müxtəlif situasiyalarda
müxtəlif nəticələr göstərirlər.
Məsələn, böyüklərin suallarına müxtəlif
cavablar verirlər, onların verdiyi tapşırığı
müxtəlif yollarla icra edirlər, həmyaşıdları
ilə ünsüyyətdə müxtəlif mövqelərə
(lider, aytsayder və s.) və s. malik olurlar. Bu fərqlər
uşaqların qabiliyyətindən, istedadından,
talantından xəbər verir. Gözümüzün
qarşısında uşaqların fəaliyyətindəki bu
fərqləri görürük, amma qiymətləndirmirik.
Qabiliyyətləri
düz qiymətləndirməyəndə...
Qabiliyyətləri, ilk növbədə, bilik və səriştələrlə
əlaqələndirirlər. Bu təbiidir,
uşaqların qabiliyyətlərinin inkişaf etdirilməsi
üçün onları bilik və səriştələrlə
silahlandırmaq lazımdır. Məktəbdə
şagirdlərə bilik və səriştələrin
sistemli öyrədilməsi həm də bu məqsədə
xidmət edir.
Bütün şagirdlər onlara təqdim edilən bilik
və səriştələrə yiyələnə bilərlər. Lakin psixoloqlar
bilik və səriştələrin əldə edilmə
dinamikasına və səviyyəsinə - bu prosesin tez, asan və
möhkəm icra edilməsinə xüsusi önəm verirlər.
Konkret fəaliyyət sahəsinə qabiliyyəti
olan şagird həmin fəaliyyət sahəsinə aid bilik və
səriştələri daha dinamik (tez və asan) və daha dərin
səviyyədə (möhkəm) mənimsəyir. İki şagird onlara verilən bilik və səriştələri
eyni sürətlə və eyni dərinlikdə mənimsəyə
bilmir. Hətta eyni bir fəaliyyət sahəsinə
qabiliyyəti olan iki şagird də onlara verilən bilik və
səriştələri eyni sürətlə və eyni səviyyədə
mənimsəyə bilmir. Bu qabiliyyətlərin
keyfiyyət göstəricisi ilə bağlı məsələdir.
Məktəbdə verilən bilik və səriştələri
mənimsəmə dinamikası və səviyyəsi
şagirdlərin qiymətlərində öz əksini
tapır. Qiymət qabiliyyətlərin kəmiyyət göstəricisidir.
Lakin müəllimlərin verdiyi qiymətlərdə
yuxarıda qeyd olunan korrelyasiya çox vaxt pozulur, təcrübədə
şagirdlər çox vaxt bütün fənlərdən ya
yüksək, ya orta, ya da aşağı qiymətlər
alırlar. Belə qiymətləndirmə
şagirdin qabiliyyətini müəyyən etməyə imkan
vermir. Müxtəlif fənlər üzrə
şagirdlərin bilik və səriştələri obyektiv
qiymətləndirilsə, təlim nəticələrində fərqlər
üzə çıxmalıdır. Məsələn,
məktəbdə texniki və humanitar fənnlərdən və
ya təbiət, dil, əmək, rəsm, musiqi fənlərindən
verilən bilik və səriştələri şagirdlər
eyni səviyyədə mənimsəyə bilməzlər.
Texniki sahəyə qabiliyyəti olan şagird
texniki fənlərə, humanitar sahəyə qabiliyyəti
olan şagird humanitar fənlərə, musiqi sahəsinə
qabiliyyəti olan şagird musiqi fənninə aid olan bilik və
səriştələri daha asan, daha tez, daha möhkəm mənimsəyir.
Başqa sözlə desək, sinifdə humanitar
sahəyə qabiliyyəti olan şagird texniki sahəyə qabiliyyəti
olan və ya musiqi sahəsinə qabiliyyəti olan şagirdlə
həm tarix və ədəbiyyat, həm riyaziyyat və fizika,
həm də musiqi fənlərindən eyni nəticə
göstərə bilməz. Birinci qrupa
daxil etdiyimiz şagird humanitar fənlərdən, ikinci qrupa
daxil etdiyimiz şagird texniki fənlərdən,
üçüncü qrupa daxil etdiyimiz şagird musiqi fənnindən
daha yüksək təlim göstəriciləri əldə
etməlidir. Qiymətlər bunu demirsə,
bu müəllimlərin səhvidir.
Əlbəttə, ola
bilər ki, hansısa şagird əməksevərliyinə,
motivlərinə, iradi keyfiyyətinə və s. görə
bütün fənlərdən yüksək nəticə əldə
edə bilsin və ya hansısa şagird tənbəlliyinə
və s. görə bütün fənlərdən
aşağı qiymətlər alsın. Lakin bu
şagirdlərin qiymətlərində eyniləşməyə
yol verilməsinə haqq qazandırmır.
Fərz edək ki, A
pis oxuyan şagirdlər sırasındadır. Onun
qiymətlərinin hamısı eynidir, aşağıdır.
Görəsən, onun heç bir fənni
öyrənməyə qabiliyyəti yoxdur. Əlbəttə var. Fikir verin, məktəbdə
humanitar, texniki, təbiət, dil, idman, əmək, musiqi fənnləri
tədris edilir. Biz hansı cürətlə
deyə bilərik ki, A-nın heç bir fənnə qabiliyyəti
yoxdur. İndi gəlin reallığa diqqət edək: A idman dərsində hamıdan yaxşı nəticə
göstərir. Amma onun aldığı qiymət,
digər, məsələn texniki sahəyə qabiliyyətləri
yüksək, lakin idman göstəriciləri aşağı
olan başqa bir şagirdlə eynidir, yəni əqli qabiliyyətləri
yüksək olan şagirdin idman göstəricilərinin
aşağı olmasına göz yumulur, ona yüksək qiymət
yazılır. (İdman göstəriciləri
yüksək olan şagirdə digər fənlərdən
müvafiq qiymət yazmaqla məktəb bu dizbalansı ədalət
müstəvisində həll etməyə
çalışır). Belə eyniləşdirmə
idman qabiliyyətinə malik olan şagirdin qabiliyyətinin
“itirilməsinə” səbəb olur. Axı
jurnaldakı qiymətlərdən görünmür ki, o idman
təmrinlərini hamıdan yüksək səviyyədə
yerinə yetirir. Təbii ki, A-nın
qabiliyyəti bu qiymətlərdə itib-batır. Halbuki, hər bir şagirdin müxtəlif fənlərdən
əldə etdiyi uğurlar qiymətlərdə öz real əksini
tapanda şagirdin qabiliyyətinin inkişafı məsələsi
aktuallaşır. Yüksək idman göstəriciləri
ilə fərqlənən şagirdlərlə dərsdən
sonra onların qabiliyyətlərini daha da inkişaf etdirilməsi
üçün əlavə idman məşğələlər
keçirmək zərurətə çevrilir və s.
Axı həmin şagirdlər gələcək olimpiya,
Avropa, dünya çempionu olub, Azərbaycanın
bayrağını yüksəklərə qaldıra bilər.
Məgər müəllim dərsi bunun
üçün tədris etmir? Əmək
dərsində əmək qəhrəmanı, rəsm dərsində
gələcəyin Tahir Salahovu, musiqi dərsində gələcəyin
Rəşid Behbudovu yetişə bilər. Bu məqam bütün müəllimlərin diqqətini
cəlb etməlidir. Müasir dövrdə
şagirdlərin qabiliyyətinin inkişafı
üçün müəllimlərin əlində çoxlu
imkanlar var. Ölkə rəhbəri, möhtərəm
prezidentimiz İlham Əliyevin və I vitse-prezident, Heydər
Əliyev fondunun prezidenti Mehriban xanım Əliyevanın
xüsusi təşəbbüsü ilə yüksək
infrastruktura malik məktəblər tikilib istifadəyə
verilir. Müqayisə üçün qeyd
etmək istərdim ki, bu məktəblərdə tədris
üçün yaradılan infrastruktur Avropanın bir
çox ölkələrinin orta məktəblərindəki
infrastrukturdan qat-qat yaxşıdır. Ölkəmizdə
təhsil sahəsində aparılan islahatlar nəticəsində
tətbiq edilən yeni metodologiyalar da müəllimlərə
bu işləri görmək üçün kifayət qədər
geniş imkanlar açır. Müəllimlər
bu gün çox şey edə bilərlər, amma etmirlər.
Qabiliyyətlərin üzə çıxması nəyə
lazımdır?
Bəlkə də heç vaxt bu sual haqqında fikirləşməmişik. Onda, qabiliyyəti
üzə çıxan və üzə çıxmayan
insan arasında fərqi müəyyən etməyə
çalışaq? Məsələ burasındadır ki, müəyyən
bir ixtisas üzrə qabiliyyəti üzə
çıxmış və həmin peşəyə istiqamətlənmiş
insan yaradıcı fəaliyyəti ilə fərqlənir,
qabiliyyəti üzə çıxmayan insanın fəaliyyəti
təqlidçilik üzərində qurulur. Məsələn,
qabiliyyətli dülgər heç kimin düzəldə bilmədiyi
qapı, pəncərə və s. düzəltmək
haqqında fikirləşir və bu ideyasını
reallaşdırır, qabiliyyəti olmayan dülgər
hamının düzəldə bildiyi qapı, pəncərə
və s. düzəldir.
Təbii
ki, ortaya sual çıxa bilər: qabiliyyəti olmayan dülgər
qapı, pəncərə və s. necə düzəldə
bilir? Təlim prosesində (ola bilər
texniki-peşə məktəbində, ola da bilər ki, hər
hansı bir ustanın yanında şagird kimi öyrənmə
prosesində) o dülgərlik üçün lazım olan
bilik və səriştələri əxz edibsə, bunlardan
istifadə edərək dülgər kimi fəaliyyət
göstərə bilər. Lakin o öz fəaliyyətini
qabiliyyətli dülgər kimi qura bilmir, qabiliyyətli
dülgər öz təxəyyülü ilə fərqlənir,
təxəyyülündə canlandırdığı qapını,
pəncərəni və s. düzəltməyin
yollarını axtarır. “Axtaran tapar” deyirlər
və insan axtaranda təfəkkürün imkanları ona bu
yolu tapmağa imkan verir və o yeni nəyisə ortaya qoya
bilir, yəni yaradıcı fəaliyyəti ilə fərqlənir,
daha asanlıqla, daha sürətlə, daha keyfiyyətli məhsul
istehsal edir.
Haşiyə:
Bu günlərdə millət vəkili, akademik Rəfael
Hüseynov televiziya verilişində Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat Muzeyinin
qapılarına diqqəti cəlb edib, onu düzəldən
usta Əbdülhüseyn Babayev haqqında fəxrlə
danışırdı. Əbdülhüseyn
Babayevin düzəltdiyi qapılar əslində böyük sənət
əsəridir. Rəfael Hüseynov həmin
qapıların düzəldilməsində mismardan istifadə
edilmədiyini bildirdi və Əbdülhüseyn Babayevin
ömrünün sonuna qədər vaxtaşırı həmin
qapılara xidmət etdiyini bildirdi. Bir də belə bir məqama
da diqqəti cəlb etdi ki, onun vəfatından sonra bu
qapıya xidmət edən başqa bir usta ona ilk mismarı vurub. Bu əslində həmin
qapının dizaynının korlanması deməkdir.
Mismarı vuranə da “usta” adlandırırıq, amma bu “usta”
Əbdülhüseyn Babayevin düzəltdiyi qapını
düzəldə bilmir. Onları müqayisə
edəndə qabiliyyət anlayışı
gözümüzün önündə yüksəlir.
Qabiliyyət haqqında həqiqəti hamımız
bilirik və məişətimizdə buna diqqət yetirməyə
çalışırıq. Məsələn, ev
təmir etdirəndə yaxşı usta, paltar tikdirəndə
yaxşı dərzi və s. axtarırıq. “Yaxşı”
ifadəsi güzəran psixologiyasında deyilən vəziyyətlərdə
“qabiliyyətli” məzmununda işlənir. Özümüz qabiliyyətli sənətkar
axtarırıq, amma qabiliyyətin üzə
çıxmasına və inkişafına biganə
yanaşırıq. Qabiliyyətin üzə
çıxması insanların həyatını daha məzmunlu
edir.
Qabiliyyət
kreativlik istiqamətində özünü göstərəndə...
Qabiliyyət özünü kreativlik müstəvisində
göstərəndə istedad üzə çıxır. Bu
anlayış altında əqli fəaliyyət xarakterizə
edilir.
Haşiyə:
Psixoloji ədəbiyyatda peşə fəaliyyəti qabiliyyət
səviyyəsində səciyyələndirilir. Biz bu fikri bir mənalı olaraq, qəbul edirik.
Bənna memarın
tapşırıqlarını icra edir. Bu
prosesdə bənnanın qabiliyyəti memarın
tapşırıqlarını daha yaxşı icra etməyə
imkan verir. Burada kreativlik yoxdur,
icraçılıq var. Memarın fəaliyyəti isə
kreativdir, o yeni quruluşda evin çertyojunu hazırlayıb.
Bu quruluşda bu ev digərlərində
müəyyən xüsusiyyətləri - daha rahat, daha
gözəl, daha praktik və s. olması ilə fərqlənir.
Lakin məsələn, elə bənna var ki, o
elə memar işini də özü həyata keçirir.
Bir həqiqətlə razılaşaq ki, bu bənnanın
çertyoju memarın çertyoju qədər peşəkar
olmacaq. Bunun səbəbi onun memar peşəsi
üçün zəruri olan bilik və səriştələrə
yiyələnməməsidir, o bütün bunları praktik fəaliyyətində
özü, müstəqil olaraq öyrənib. Bunu istedad adlandırmaq olar ya yox? Axı o öz fəaliyyətində kreativlik
nümayiş etdirir. Bu o şəxsdir ki,
onun istedadı vaxtında üzə
çıxarılmayıb, inkişaf etdirilməyib, bunun nəticəsi
olaraq, o indi memar kimi deyil, bənna kimi fəaliyyət göstərir.
Bəlkə də memar kimi, o nələr
yaradacaqdı, amma insanların etinadsızlığı, diqqətsizliyi....daha
bir istedadın itirilməsinə səbəb olub. Təəssüf ki, həyatda belə hallara
çox təsadüf edilir.
Yuxarıda biz müxtəlif
fənlər üzrə şagirdlərin bilik və səriştələr
əldə etməsində yaranan fərqlərdən
danışdıq. Sinifdə kimsə
riyaziyyatdan (və ya digər fənlərdən) daha
böyük uğur qazanır. Belə vəziyyətlə
bütün siniflərdə qarşılaşmaq olur. Müəllim bunu görməyə bilməz və
müşahidəsinin səhv olub-olmadığını
müəyyən etmək üçün o şagirdi
müxtəlif rakurslardan yoxlamalıdır. Yoxlamaları uğurlu alınanda həmin şagirdlə
işləməyin özəl yollarını axtarıb
tapmalıdır. Bu şagird xüsusi statuslu
şagirddir, onun qeyri-adi qabiliyyəti var: o hər şeydə
başqalarının görə bilmədiklərini
görür, hadisəni müstəqil qiymətləndirməyə
bacarır, qarşılaşdığı problemə diqqətini
mərkəzləşdirə bilir və onu qeyri-adi yolla həll
edir, hadisələrə yaradıcı münasibət bəsləyir.
Bu şagirdlərlə işləməyin
xüsusi yolları var. Müəllim bu yolları tapıb, tətbiq
edəndə sinifdə gələcəyin böyük
riyaziyyatçısı (və ya fiziki, bioloqu, geoloqu və
s.) yetişməyə başlayır.
İstedad məktəbdə üzə
çıxarılmalıdır. Özü də bunun
üçün obrazlı desək, “gündüz vaxtı əlimizdə
çıraqla gəzməliyik”, istedadı tapıb, “əlindən
tutub” inkişaf etməsi üçün mühit
yaratmalıyıq. İstedadlı
şagirdlər millətin gələcəyidir. Ölkənin inkişaf sürəti onların
yaradıcı fəaliyyətinin nəticəsidir. Təsadüfi
deyil ki, inkişaf etmiş ölkələrdə elmi tədqiqat
institutları istedadlı alimlərin, universitetləri
istedadlı müəllimlərin, xəstəxanaları
istedadlı həkimlərin və s. adı ilə
bağlıdır. Bəs bizdə, bizdə necə?
Əgər biz qabiliyyəti üzə
çıxarıb onu istedada çevirmiriksə, istedadlı
mütəxəssis haqqında necə danışa bilərik?
Məktəbi valideynin köməyi
ilə bitirən, ali məktəbə
repetitorun köməyi ilə qəbul olan insanın hansı
istedadından və ya inkişafından danışa bilərik.
Biz danışa bilmirik, amma faktlar
danışır. Məsələn,
görün faktlar nə deyir. İndi
ölkəmizdə istər dövlət qulluğuna, istərsə
də digər müəssisələrə işə qəbul
zamanı xarici ölkələrdə təhsil almış məzunlara
üstünlük verilir. Bu amil əslində həyacan
təbilidir, biz qabiliyyəti üzə çıxara bilmirik
(və ya çıxarmaq istəmirik və ya biganəlik
edirik və ya şagirdə qısqanclıqla
yanaşırıq...), amma xarici ölkə ali
məktəbində bizim qabiliyyətini üzə
çıxara bilmədiyimiz şagirdin həm qabiliyyəti
üzə çıxarılır, həm də qabiliyyətinin
istedada çevrilməsi üçün zəruri şərait
yaradılır. Bunun nəticəsidir ki, yerli
universitetlərin məzunları xarici universitetlərin məzunları
qarşısında rəqabətə davam gətirə
bilmirlər. Acınacaqlı faktdır,
deyilmi? Bu fakt, ilk növbədə müəllimlərin
öz fəaliyyətlərinə yenidən baxmasını tələb
edir.
İbn
Sinanın müdrüklük sirrlərindən biri
Deyilənə görə, bir gün İbn Sina Həmədan
şəhərində dəmirçi dostunun yanında oturub
söhbət edirdi. Təsadüfən bu vaxt bir uşaq dəmirçixanaya
daxil olur və dəmirçiyə ona od
verməsini xahiş edir. Dəmirçi
oğlana deyir ki, “bir qab gətir, odu onun içinə qoyaq”.
Oğlan tez ovcunun içinə torpaq
yığır və dəmirçiyə odu bu
torpağın üstünə qoymağı xahiş edir.
O məsələni sürətlə həll etmişdi,
düzgün qərar qəbul etmişdi, torpaq odun istisini
keçirmir, torpağın üstünə qoyulan od uşağın əlini yandırmaz. Fikir verin, bəlkə də təhsil almayan bu
uşaq öz empirik təcrübəsi ilə bu fiziki hadisənin
mahiyyətini başa düşmüşdü.
Dəmirçilik
çətin sənətdir, hər adam dəmirçi
ola bilməz. Dəmirçilik adamdan xüsusi
qabiliyyət tələb edir. Orta əsrlərdə dəmirçilərin
düzəltdiyi qılınclar (oxu: silahlar) vasitəsi ilə
neçə-neçə sərkərdə böyük
imperiyalar qurub. Qılınc (silah)
döyüş zamanı döyüşçünün
qüdrətini artıran amil olub. Amma
xüsusi qabiliyyəti ilə fərqlənən dəmirçi
uşağın bu istedadını görə bilmədi.
Halbuki bu balaca uşağın müşahidə,
dərketmə, əqli nəticə çıxarma qabiliyyəti
var idi. Belə uşaqları
“gündüz vaxtı çıraqla axtaran” İbn Sina bu
fürsəti əldən vermədi, müdrik müəllim
kimi onun bu ağıllı hərəkətini yüksək
qiymətləndirdi və yanına şagird kimi
götürdü. Bu uşaq Azərbaycanın
böyük filosofu olmuş Bəhmənyar idi. İbn Sina təsadüfi bir hadisə nəticəsində
onu “kəşf” edə bildi.
Dəmirçi uşağın istedadını görmədi. Bəlkə də
onun gözü qarşısında çoxlu belə hadisələr
baş vermişdi. Dəmirçi
uşağın fərasətini görüb yalnız
sevinmişdi, amma İbn Sina uşağın istedadını
qymətləndirdi, onun üzə çıxması
üçün şərait yaratdı.
Şagirdlərin bütün fəaliyyəti müəllimlərin
gözü qarşısında baş verir. Uşaqlar
müəllimin gözü qarşısında çoxlu “fərasətli”
hərəkətlər edirlər. Görəsən
müəllim onların bu fərasətini qabiliyyət,
istedad, talant meyarları ilə qiymətləndirə bilir?
Qiymətləndirə bilməyəndə dəmirçiyə
oxşayır, qiymətləndirə biləndə İbn
Sinaya oxşayır. Müəllim
şagirdi qiymətləndirə biləndə şagirdlə
onun arasında son dövrlərdə mətbuatda tez-tez səsləndirilən
münaqişəli halları baş vermir.
Qüvvət
elmdədir, başqa cür heç kəs heç kəsə
üstünlük eləyə bilməz
Akademik Rəfael Hüseynov televiziya verilişinin birində
Azərbaycanın böyük alimi Xudu Məmmədov
haqqında danışarkən maraqlı faktlar qeyd etdi. Diqqətimi çəkdiyi
üçün öyrəndim ki, o ali məktəbi
bitirdikdən sonra əmək fəaliyyətinə Azərbaycan
Elmlər Akademiyasının Kimya İnstitutunda
başlayır. Bir müddət sonra təhsilini
Moskvada SSRİ Elmlər Akademiyasının Kristalloqrafiya
İnstitutunun aspiranturasında davam etdirir. Elmi nailiyyətlərini görən fizika,
kristalloqrafiya və biokimya sahəsində böyük elmi
yeniliklərin müəllifi olan ingilis fiziki Con Bernal onu əməkdaşlıq
üçün öz laboratoriyasına dəvət edir.
Xudu Məmmədov böyük alimin bir neçə dəfə
qonağı olmuş, hətta 1966-cı ildə isə təqribən
bir il onun laboratoriyasında
çalışmışdır. İstər Moskvada
Kristalloqrafiya İnstitutunun, istərsə də ingilis fiziki
Con Bernalın laboratoriyasında olan elmi mühit Xudu Məmmədovun
qabiliyyətinin istedada çevrilməsinə, böyük
alim kimi yetişməsinə təkan verdi.
İstedadlı adamlar xüsusi mühitdə
inkişaf edir. İngilis alimi istedadı
görüb, ona diqqət və qayğı ilə
yanaşmışdı.
Haşiyə:
Hər bir ölkə öz vətəndaşının
istedadı, talantı ilə öyünür. İstedadlıların,
talantlıların üzə çıxdığı,
yüksək tutulduğu ölkələrə hamı
hörmət və ehtiramla yanaşır. Bir misala diqqət
edək: Yaponiya XX əsrin ortalarında hərbi qüdrəti
ilə fərqlənən ölkə idi. Bu
qüdrəti azaltmaq üçün yol tapıldı, iki
atom bombasının sınağı yaponların
yarısının xəstələnməsinə və təbii
ki, hərbi qüdrətinin zəifləməsinə səbəb
oldu. Bu gün Yaponiya elmi qüdrəti ilə
fərqlənən ölkədir. Bu
gün heç bir ölkə ona hücum etmək haqqında
fikirləşmir, əksinə onların istedadının bəhrəsindən
istifadə etməyə çalışırlar.
Ali məktəblər də hələ ki, orta məktəbin
istedada göstərdiyi münasibəti estafet kimi davam etdirirlər. Hələlik
universitetlərə qəbul zamanı şagirdlərin qabiliyyətləri
prioritet deyil. Haradasa buna bəlkə də
haqq qazandırmaq olar. XI il ərzində
məktəbdə təhsil alarkən qabiliyyəti üzə
çıxarılmayan məzunun ali məktəbə qəbul
zamanı qabiliyyətinin müəyyən edilməsi çətinləşir.
Amma tək-tək tələbələr ya
qabaqcıl müəllimlərin, ya valideynin səyi nəticəsində
mühitə düşür, öz yaradıcı fəaliyyətləri
ilə yeniliklər edir, hamını heyrətləndirən
uğurlara imza atırlar. Diqqətli olsaq,
bu uğurların sayını artırmaq mümkündür.
Xalqımız istedadlı xalqdır. Bu aksiomadır. Kim bu aksiomaya inanmırsa, onu
sübutunu istəyirsə, çevrilib geri baxsın...
Qabiliyyət talanta necə çevrilir?
İstedadın yüksək səviyyəsi talant kimi mənalandırılır. Talant incəsənət
və ya ədəbiyyat kimi xüsusi sahələrə
ayırd edilir.
Təxminən
40 il bundan əvvəl məktəblərdən
birində eksperiment aparırdım. Məktəb
rəhbərliyi şagirdləri İncəsənət muzeyinə
aparmışdı. Mən də onlarla
birlikdə getmişdim. Bələdçi
tabloların və heykəllərin qarşısında rəssam
və heykəltaraşlar haqqında məlumat verir, onların
əsərləri haqqında danışırdı. Belə hallarda hamının qrup halında bir
eksponatın qarşısından digərinin
qarşısına keçmək tələb olunur. Bütün uşaqlar belə hərəkət
edirdi. Amma bir şagirdin şəkillərdən
birinin önündə durub, ona heyrətlə
baxdığını müşahidə etdim. Mən
onu başa düşdüm, o şəkli “oxuyurdu” (hər bir
şəklin forması ilə yanaşı məzmunu olur,
şəklə hər adam baxa bilir, amma
onun məzmununu hər adam oxuya bilmir), onu bu aləmdən
ayırmaq olmazdı, onu çağırmasınlar deyə,
yanında durub mən də şəklə baxdım. Bir xeyli sonra, mənə şəkildə
gördüklərini danışmağa başlayanda heyrətləndim.
O qiymətləri aşağı olan şagirdlərdən
idi. Tədbirdən sonra mən həm rəsm
müəlliminə, həm də valideynlərinə onun bu
istedadı haqqında məlumat verdim. Onu rəsm
dərnəyinə cəlb etmək, onunla xüsusi məşğul
olmaq lazım idi.
Dahi Avstriya bəstəkarı və virtuoz musiqiçi
Volfqanq Amadey Mocartın həyat hekayəsini vərəqləyəndə
maraqlı faktlar üzə çıxır. Atası
skripkaçı-bəstəkar olub. Onun
iki uşağı olub. Böyük
qızına musiqi dərsləri verəndə üç
yaçlı Volfqanqın müsiqiyə həvəs göstərdiyini
müşahidə edib və çox erkən yaşından
Volfqanqa da musiqi dərsləri keçməyə
başlayıb. Beş yaşında
Volfqanq artıq kiçik pyeslər bəstələməyə
başlayır, atası bunları nota köçürür.
Atası onu dahi musiqiçi olacağını
görür (fikir verin, uşağın talantını
görür, bu olduqca vacib şərtdir). Onu musiqi məktəbləri
ilə tanış etmək, həm də
onun konsertlərini təşkil etmək üçün
Avropanın müxtəlif şəhərlərinə səyahət
təşkil edir. Fikir verin, onun obrazlı desək
“bir musiqiçi kimi böyüməsi” üçün onu
musiqi mühitinə daxil edir. Talantın
üzə çıxması üçün bu kifayətdir.
Ona qayğı göstərib, münbit
mühitə saldıqdan sonra o özü öz
inkişafını təmin edir.
İki misal çəkdik. Onların hər ikisi də diqqətəlayiqdir. Birinci misalda talant müşahidə olundu, amma elə təkcə müşahidə olundu, inkişaf etdirilmədi. İkinci misalda isə talant inkişaf etdirildi və talantın yiyəsi dahi, virtuoz musiqiçiyə çevrildi. Talant hər adamda olmur, nadir adamlarda olur.
Son söz əvəzi
Artıq otuz ildir müstəqil yaşayırıq. Bu illər ərzində nələr görmədik: erməni vəhşiliyi, ikili standartlar, yalanlar, iftiralar.... daha nələr, daha nələr. Bu illər ərzində vəd verən çox oldu, amma vədi yerinə yetirən olmadı. Sonda 44 gün ərzində torpaqlarımızı Ali Baş Komandan İLHAM ƏLİYEVİN rəhbərliyi ilə ÖZÜMÜZ azad etdik. Nə yaxşı ki, bu illər ərzində ölkə rəhbərliyinin qayğı, diqqət və tələbi sayəsində istedadlı hərbçilərimiz yetişmişdi. Düzgün rəhbərlik və onların istedadı qələbəni təmin etdi və biz torpaqlarını işğaldan azad edən xalqa çevrildik.
İndi söz müəllimlərindir. Onlar da bu təcrübəni rəhbər tutaraq xalqımızın inkişafı naminə qabiliyyətli, istedadlı və talantlı şagirdləri üzə çıxarıb, onlara inkişaf yolunu göstərməlidirlər. Qabiliyyətin, istedadın və talantın üzə çıxması hər bir insana öz fəaliyyətini daha səmərəli qurmaq imkanı verir. Dünya xalqları arasında sözümüzü demək üçün xalqımızın buna ehtiyacı var. Xalqımızın dünyaya səs salan elmi yeniliklərə, dünyanı lərzəyə gətirən silahlar kəşf etməyə, Nobel mükafatı ala bilən alimə, müalicəsi bəlli olmayan xəstəliyi sağalda bilən həkimə.....ehtiyacı var. Bu bizim sabahımız üçündür, sabah xoş və firavan yaşaya bilməyimiz üçündür. Qarşıdan IV sənaye inqilabı gəlir. Bu yeni eranın başlanğıcıdır, bu erada xalqın sözünü qabiliyyətli, istedadlı və talantlı adamlar deyəcəklər.
Hikmət
Əlizadə,
BDU-nun
professoru
525-ci qəzet.- 2022.- 19 fevral.- S.10.