Samuray mənəvi ruhu yaşayır
(Əvvəli
ötən çərşənbə sayımızda)
Avropalı kimi ilk dəfə Çində olmuş Marko
Polonun XIII əsr tibetliləri barədə yazdıqları
daha böyük təəccüb doğurur. Məşhur
venetsiyalı səyyah Tibetdə qızların "qonaqlarla
fahişəlik etmək" qaydasını təsvir edir.
O deyirdi ki, orada bakirə qızla evlənmirlər, hesab edirlər
ki, ərə gedənə qədər başqalarına
yataqda arvad xidməti göstərməyibsə, belə
qızın heç bir dəyəri yoxdur. Yolçu
iri və ya kiçik kəndə gəlib çatanda, qoca
arvad ona yaxınlaşıb öz qızları ilə
yatmağı təklif edir, qızlarını da onlarla
yaxınlıq etməyə həvəsləndirir. Qonaq etiraz edə bilmir, həmin qızlarla öz həzzi
naminə əylənir. Yaxınlıqdan
sonra o, qıza üzük, yaxud əhəmiyyətsiz bir
şey bağışlamalıdır ki, qız bunu öz təcrübəsinin
işarəsi kimi ərə getdiyi oğlana göstərsin.
Hər bir qız belə 20-30 nişanəyə malik olur, ərə
getmək üçün ən azı 20 kişi
ilə əlaqədə olmaq məqbul sayılır. Nişanələr isə öz növbəsində
xüsusi "cehiz" rolunu oynayır. Lakin
qızın bu yaxınlıqdan sonra əcnəbi ilə
ölkədən getməsinə icazə verilmir.
Bu qaydanın digər paradoksal cəhəti ondan ibarətdir
ki, bu qızlarla ailə quran ərləri onları çox əzizləyirlər. Çünki
keçmiş təcrübə unudulur və gəlin
başqa kişi ilə əlaqədə
olmur. Görünür, çox sayda kişilərlə
intim əlaqədə olmaq və bunun nişanələrinə
sahib olmaq ərə getmək talonu rolunu oynayırmış.
Qədim spartalılarda da qadınların başqa
kişilərlə əlaqədə olmaqda sərbəstlikləri
mövcud idi, bunu onlara irad tutanda, öz müstəqilliklərinə
igid oğlanlar doğmaları ilə haqq
qazandırırdılar. Müasir masailərdə isə ərləri
arvadlarının başqa kişilərlə
yaxınlığına loyal yanaşırlar, bu şərtlə
ki, həmin adam onun həmyaşıdı
olsun. Özündən yaşlılarla
arvadlarının yaxınlıq etməsini isə məqbul
saymırdılar.
Bu misallar
göstərir ki, əxlaq heç də bütün ölkələrdə
süd kimi ağ rəngdə olmayıb, heç də
büllur saflığına malik deyildir, hər bir xalq ona
özü bildiyi kimi yanaşmaqla, tam nisbi xarakter verir, əslində
bəzən ucuz
valyutaya da çevirir.
Tam başqa növ ənənələr də
mövcuddur. Finlandiyada ərlər öz arvadlarını
qolları üstündə gəzdirirlər. Hindistanda isə tam başqa mənzərə
mövcuddur, qadınlar çomaqla ərlərini
döyürlər və bu vaxt kişilər özlərini
müdafiə etməlidirlər.
Bəzi məişət qaydaları da
anlaşılmazlığı ilə seçilir. Misirdə yemək vaxtı
duz verilməsini xahiş etmək ev sahibi
üçün adətən təhqir hesab olunur. Yaponiyada salamlaşmağa və təşəkkür
etməyə əyilib, təzim etmək də daxildir. Argentinada, Türkiyədə salamlaşanda üzdən
öpmək adəti vardır. Fransanın
Tuluza şəhərində isə hər iki yanaqdan
öpülməlidir. Masailər
salamlaşanda buruqlarını üzə sürtürlər.
Yaponiyada geniş müşahidə edilən yüzlərlə
ənənə mövcuddur, onlar mərasimlərlə,
rituallarla, bayramlarla əldaqədardır, ümumilikdə isə
biznesdə və həyatda da öz əksini tapır. Onların
çoxu burada həyatı daha maraqlı edən amil kimi qiymətləndirilir.
Kiçik kilsələrdəki mağazalarda bəzədilmiş
bambuk budaqları satılır. Bu
satış adətən yanvar ayında gedir. Osakada bu tədbir
özünə bir milyondan artıq adam cəlb
edir. Sumo güləşçiləri, adətən,
tataminin üstünə qoyulmuş zabuton
yastıqlarının üzərində otururlar. Yamayaken deyilən bayramda yaz girməmişdən əvvəl
dağın ətəyindəki bitkilər
yandırılır və bu yanğın atəşfəşanlıqla
müşayiət olunur. Moti kökəsi
adlanan şirniyyat həvəngdəstədə iri ağac
çəkiclə döyülmüş müxtəlif
növ düyülərin unundan hazırlanır. Suşi kökələri isə rahatlıq tapmaq əhvalatları
ilə əlaqədardır.
Sumo düzü deyilən tədbir, rinqə girən
güləşçilərin havaya duz atmasından ibarətdir. Duzu yuxarı
tullamaqda məqsəd Sinto kilsələrini təmizləməkdir.
Axı duz heyvan ətini və dərisini,
balığı iylənməkdən, xarab olmaqdan qoruyur.
Yaponların
sevdikləri istirahət növlərindən biri onsendə (hərfi
mənada "isti bulaqlar" deməkdir) - geyzer bulaqları gölündə
çimməkdir. Bu vaxt onsen sularının təmiz
qalması üçün gölməçəyə girməmişdən
əvvəl adamlar yaxşıca yuyunmalıdırlar. Onsen yaz vaxtı üçün ictimai çimmək
növü hesab olunur. Özü də hər
iki cinsdən olanların lüt çimmək qaydası da
saxlanılır. Plyaj paltarında gölə
girməyə icazə verilmir.
Yaponlarda
köhnədən qış vaxtı otaqlar
qızdırılmadığından yatmamışdan əvvəl
mənzildəki furoda (iri taxta çəlləkdə,
yaponlar özləri onu həm də "o-furo"
adlandırırlar) olan çox isti su prosedurasını qəbul
etmək qaydası var idi, bundan əvvəl hər kəs
duş (syava) qəbul edib, diqqətlə
yuyunmalı idi ki, furodakı isti su çirklənməyə
məruz qalmasın. Çünki ailənin bütün üzvləri həmin
furoya girirdi.
Əyilmək, təzim etmək Yaponiyada mühüm ənənədir
və bundan müxtəlif şəraitlərdə - idmanda,
toy şənliklərində istifadə olunur. Dostlar salamlaşanda yüngülcə əyilir,
nadir hallarda baş verən üzr istəmək
üçün isə daha çox əyilmək lazım gəlir.
Xarici ölkələrdə otellərdə
qarşına çıxan yaponların, xüsusən yapon
qadınlarının səni tanımadığı halda
salamlamaq qaydasında belini bükməklə əyilməsi
adama təəccüblü görünür.
Məhəbbət qıfılları sevişən
cütlüklərin romantik hisslərinin təzahürünə
xidmət edir.
Qıfılın üzərində
cütlüklər mesaj da yazır. Açarın
tapılmaması üçün cütlük onu dənizə
atır. Yaponiyada çox sayda məhəbbət
qıfıllarını asmaq üçün yer vardır.
Cütlük adətən üzr istəməmişdən
məhəbbət qıfıllarını tərk etmirlər.
Suya atılan
kiçik kağız qayıqlardakı iri fənərlər
də, adətən, həyat başa vurulduqdan sonra
könüllərin səyahətini təmsil edir. Bundan Obon bayramında istifadə olunur. Adamlar inanır ki, ilin elə vaxtı vardır ki,
sevişən könüllər həmin vaxt bir daha yenidən
dünyaya qayıdacaqdır. Dondo yaka
adlanan uğur tonqalı isə yanvar ayında
yandırılır və həmin ocağa uğur əşyaları
hesab edilənlər atılır.
Ləyaqəti gözləmək məsələsində
də yaponlar yaxşı mənada çoxlarından fərqlənir. Yaponiyada kafe və
restoranlarda hesab ödəniləndə ofisianta çaypulu
(ingilislər buna "tip" deyirlər) vermək təhqir
hesab olunur. ABŞ-da isə ofisiantın
çaypulu XX əsrin sonunda hesabın 10 faizi məbləğində
idi. İndi isə bu rəqəm
iki-üç dəfə yuxarı qalxmışdır.
Amerikalılar bunu, özlərinin təmin
olunmuş həyata çatmamışdan əvvəl bu yola
getdiklərini, kasıb həyatlarını təmin etdikləri
səbəbi ilə izah etməklə, belə qaydanı təqdir
edirlər.
Göründüyü kimi, Yaponiyada bizim
üçün qəribə olan və bəzən hətta
həsəd aparılacaq ənənələr mövcuddur. Yaponlar qədim tarixə
malik xalqdır, ilkin dövrlərdə də yalnız
çinlilər istisna olmaqla onlara digər xalqların elə
bir təsiri
olmamışdır. Bu xalqın əcdadları o qədər
də asan həyat şəraiti olmayan bir ərazidə
yaşamış, ehtiyac təzyiqi də onları əməksevərlikdən,
zəhmət çəkməyə vurğunluqdan
uzaqlaşdıra bilməmiş, əksinə, onlarda təəccüb
doğuran keyfiyyətlər, çalışqanlıq, iti
ağıl, iradə və zəhmət hesabına çətinlikləri
dəf etmək uğrunda mübarizə aparmağa sövq
etmişdir. Böyük filosof Monteskyenin
yazdığı kimi, iqlim, coğrafi mühit bu xalqın da
müsbət keyfiyyətlərinin formalaşmasında öz təsiredici
rolunu oynamışdır. Qədim
yunanların əqli keyfiyyətərinə, təbiətlə
mübarizədə yenilməzliklərinə səbəb olan
dağılıq ərazi və dənizdən əsən meh
xeyli təsir göstərdiyi kimi, oxşar təbii mühitdə
formalaşan yaponlarda da bunu seyr etməmək
qeyri-mümkündür. Ağır təbii
kataklizmlər bu xalqı əsrlər boyu izləmiş, lakin
öz ağır yaşayış şəraitini onlar nəinki
tərk etmək istəməmiş, əksinə, bu torpağa
əlavə vurğunluq, xalqa yüksək vətənpərvərlik
əlamətləri qazandırmışdır.
Hər bir gənc yapon, ölkəsinin gözəl yerlərinə
səyahət edib, özündə onlara heyranlıq tərbiyə
edir. Yapon ən ağır sınaqlara da mərdliklə,
təşviş hissi keçirmədən, vəziyyətindən
gileylənmədən yanaşır, ən ağır anda da
təmkinini pozmur, hay-küy, haray qaldırmır. Birinin dükanı yananda bunu eşidənlərin
hamısı ona maddi yardım göstərməyə tələsmiş,
dükan sahibi yaxınlıqda elan yazıb, minnətdarlığını
bildirməklə yanaşı, edilən kömək
hesabına ziyanın bütünlüklə ödənildiyini
bildirdikdən sonra yalnız bu qaydadakı müraciətlər
kəsilmiıdi. On il əvvəl son
sunami vaxtı birisi çox iri məbləğdə pulunu
itirmişdi, onu tapan adam bütün məbləği polis
idarəsinə təhvil vermiş və beləliklə, pul
öz sahibinə qaytarılmışdı. Bu qəbildən
olan çoxlu misallar gətirmək olar.
2011-ci ildə Tokio
yaxınlığında baş verən sunami böyük
maddi itkiyə və insan həyatının qurban getməsinə
səbəb olmaqla yanaşı, bu vaxt evlərini, ömrü
boyu qazandıqlarını itirənlər də az olmamışdır. Fukusima
atom elektrik stansiyasında üç blokun partlaması və
dəhşətli yanğının əmələ gəlməsi
də baş vermişdi. Yapon energetikləri
və yanğınsöndürənləri
ağlasığmaz fədakarlıq nümunələri
göstərərək, qəzanı aradan
qaldırmış, daha doğrusu, xeyli ağır bədbəxtliklərin
baş verməsinə imkan verməmişdilər. Bununla da tək paytaxtı deyil, ölkə ərazisinin
xeyli hissəsini radiasiya hücumundan və viran qalmaqdan xilas
etmişdilər.
Yaponlar yeganə xalqdır ki, atom bombaları zərbəsinə məruz qalmış, dəhşətli bir dövr yaşamalı olmuşdu. Onlar bombanı atan amerikanlara da nifrətlə yanaşmağı məqbul saymamış, onların yaxın müttəfiqlərinə çevrilmişlər.
Samuray
sinfinin meydana gəlməsi və təkamülü
Yaponiyada VIII əsrdə meydana gələn samuray
zümrəsi min ildən artıq bir müddətdə bu
ölkənin tarixində mühüm rol oynamışdır. Ölkəyə
bələd olmayanlara samuraylar ekzotik element təsirini
bağışlayır. Lakin onlar xeyli
müddət ərzində əslində cəmiyyətdəki
tarazlığın qorunub saxlanması üçün
mühüm əhəmiyyətə malik idi.
Samuray həm də kəsərli silah rolunu
oynayırdı. Ağasına, onlar iri torpaq sahibləri
olan doymyolar idi, sədaqət rəmzi hesab olunurdu, onun yolunda
özünü hər cür təhlükəyə atır,
ən ağır şəraitlərlə üzləşir və
könüllü olaraq ölümü qəbul etməkdən
də çəkinmirdi.
Yalnız
Yaponiyaya xas olan bu zümrənin həyata fərqli münasibəti,
onun yaşayış vəsaiti ilə təmin edən
ağasına sədaqəti, lazım gələndə
könüllü qaydada özünü qurban verməsi bizim
üçün, həqiqətən də anlaşılmayan,
sirli görünən olmaqla, bir sıra cəhətlərinə
görə Avropa cəngavərlərinə də heç
cür bənzəmirlər. Avropa cəngavərləri
at belində igidlik göstərməyə qadir idilər, atdan
düşdükdən sonra adicə yeriməyə də
çətinlik çəkirdilər, çünki zirehli
paltarlarının və üstlərindəki silahların
çəkisi 40 kq. ağırlığnda
olurdu. Samurayları döyüş cəbhələrində
igidlik göstərən Osmanlı imperiyasının
yeniçəriləri, Misir mamlyukları və İran
qızılbaşları ilə müqayisə etmək də
düzgün deyildir. Çünki
samuraylar onlardan fərqli olaraq təkcə hərb səhnəsində
deyil, ölkənin və xalqın həyatında əsrlər
ərzində dominantlıq etmişdilər. Yeniçəriləri fərqləndirən bir cəhət
də uzun müddət ərzində xristian rahibləri və
din xadimləri kimi onların selibata - nigahsızlığa
riayət etmələri idi, Yaponiyada isə belə məhdudiyyət
heç vaxt mövcud olmamışdı.
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2022.- 23 fevral.- S.21.