Filosofla səyahət
Kölnə yenicə köçmüşdüm. İnsan yeni
bir şəhərə
köçəndə, bəlkə
də, şəhəri
gözündə çox
böyüdür və
əsassız qorxuya düşür. Bu qorxu yabançılıq
qorxusudur. Psixoloqlar bunu
"neofobiya" (yenilik
qorxusu) adlandırırlar.
İçimdə qorxu ilə
yanaşı, bir yorğunluq, laqeydlik də vardı. Uzun müddət idi ki, əlimə qələm götürməyə
də tənbəllik
edirdim. Məhz həmin günlərdə
Səlahəddin Xəlilovdan
xəbər gəldi.
İstanbuldan Berlinə gedəcəkdi
- mənimlə Berlini
gəzmək istədiyini
yazırdı. Dərhal beynimdə
sual işarəsi yarandı. Suallar bəzən bağlı
qapıların açarıdır.
Qorxu, yorğunluq, laqeydlik və həyatdan qopma hissləri, bəlkə də, səfərlə dəyişə
bilərdi.
Filosoflar insana heç də həmişə ümid vermirlər. Əslində, Şopenhauer, Nitsşe kimi filosoflar insanları iddia etdikləri fikirlərlə
minlərlə bədbin
problemin ortasında qoyub gedirdilər. Amma Səlahəddin hoca belə deyildi. O, Şərqin filosofu idi və Şihabəddin
Sühreverdiyə görə,
"Şərq, nur, işıq və ümid" mənasındadır.
Dərhal "qaranlıq bədənimi"
xalat kimi çıxarıb nurlu ruhla səfərə hazırlaşdım. Əvvəl yolu tanıyacaqdım, sonra da yolçunu. Necə ki Xəlil Cibran
deyirdi:
Yolçuya baxıb yolunu tanıma,
Yola bax, yolçuyu tanı!
Yola çıxsaydım,
yolu da, yolçunu da tanıyardım. Paltarımı diqqətlə seçdim.
Xocaya göstərəcəyim yeni
yazılan məqalələrimi
fayllara yerləşdirdim.
İki ildir, dünyanın müxtəlif yerlərində
şəkil çəkdirdiyim
fotoaparatımı da çantama qoyub dəmiryol vağzalına
getdim. Berlinlə Köln arasındakı məsafə 570 kilometrdir.
Üç saata qatarla bu qədər məsafəni qət edə bilərdim. Biletimi alıb yol tədarükünə
çıxdım - qəzet
və su almaq üçün vağzaldakı mağazaya
getdim. Çantamı bir dəqiqəliyə
yerə qoyub qəzet və suyun pulunu satıcıya
uzatdım. Kassirlə söhbətim
30 saniyə çəkmədi.
Amma həmin otuz saniyədə yerdə qoyduğum çanta yox oldu. İlk dəfə idi ki, mənim başıma belə bir şey gəlirdi.
Kassadakı kişidən,
qapıdakı qadından
soruşub tələsik
o yan-bu yana
nəzər saldım.
Gördüm deyən olmadı.
Bu, inanılmaz idi. Çantam, az qala,
işıq sürəti
ilə yoxa çıxdı. Polis bölməsinə getmək,
ətrafda kamera axtarmaq kimi cəhdlər
heç biri nəticə verməmişdi.
Çantanın içindəki başqa
şeylər önəmli
deyildi, ən çox fotoaparatdakı şəkillərə üzülürdüm.
Səyahət Sühreverdinin işığı
ilə deyil, Şopenhauerin qaranlığı
ilə başlamışdı.
Filosofun
qarşısına ağ köynəyimlə,
cins şalvarım və əzilmiş qara pencəyimlə çıxacaqdım, başqa
çarə yox idi.
Qatara mindim. Kresloda oturub
2016-cı ildə yazıçı
Uli Ruthfuss ilə alman dilində nəşr etdirdiyimiz "Əbu Turxan dünyası" kitabını oxumağa başladım. Əbu
Turxan da Sühreverdi kimi Şərqdən boy atıb
ayrılıq və dərdin dərmanı kimi aləmin və elmin vəhdətini
müdafiə edirdi:
"İnsan içindəki
dünya ilə yaşadığı dünyanı
birləşdirsə, xoşbəxt
ola bilər".
Xoşbəxt olmaq hər insanın arzusu deyilmi? Amma hamı bütövə
yox, yarı arzuların arxasınca - hissəyə baxıb ya yoxa çıxır,
ya da bədbəxt
olurdu.
Bayıra baxdım. Payız indi artıq
özünü göstərirdi.
Qısa müddət parıldayan günəş buludların
arasında yox olurdu. Sürətlə başlayan yağış
qatarın şüşələrini
döyürdü.
Berlinə enəndə çantamın
oğurlanması və
yabançılıq kimi
pessimist hisslərimi yadımdan
çıxarmışdım. Bütün böyük
şəhərləri sevdiyim
kimi, bu şəhəri də sevirdim. Doktorluq dissertasiyamı hazırlayarkən
burada ilyarım qalmışdım. Muzeyləri, bərə
ilə gəzdiyim kanalları, türklərlə
dolu küçələri,
tarix qoxuyan guşələri haqqında
xoş xatirələrim
vardı. Küçə musiqiçisinin ifa etdiyi mahnıda "Landver kanalında meyit üzür" sözlərini eşidəndə
hətta Roza Lüksemburq, Karl Libkenxt kimi siyasətçilərin
bu şəhərdə
vəhşicəsinə qətlə
yetirildiyini də anlayardım.
Filosofla təvazökar bir oteldə görüşdük. Onun əhval-ruhiyyəsi
yaxşı idi.
Qısa təbəssümlərlə ətrafına
müsbət enerji yayırdı. O, mənə
yeni çapdan çıxmış "Fəlsəfənin
optikasından eşqin
rəngləri" kitabını
hədiyyə etdi.
Gün ərzində
Humbold Universitetində
prof. Eva Maria Auch ilə görüşəcəkdik. 1809-cu ildə
Prussiya Krallığının
liberal siyasətçisi Vilhelm
fon Humboldun
səyi ilə əsası qoyulan bu universitetdə Azərbaycan bölməsi
də var idi. Kafedra müdiri, prof.
Eva Maria Auch Bakı Dövlət Universitetində
ərəb və islamşünaslıq ixtisası
üzrə təhsil almışdı. O, rus
dilini də əla bilirdi. Prof. Eva Maria Auch ilə
söhbətimiz rus, alman və türk
dillərinin qarışığı
idi.
Bu, Səlahəddin hocanı
qane etmədi. Bir qədər
təsəlli üçün
onu "Əli və Nino" romanının
müəllifi Qurban Səidin (Əsəd bəyin) Berlində yaşadığı evinə
apardım. O, Berlin bələdiyyəsinin
evin divarına yazdığı Əsəd
bəyə aid "Vətənsiz
həyat heç bir şey deyil"
ifadəsini oxuduqdan sonra susdu. Bu zaman ağlıma Əbu Turxanın bir sözü düşdü: "Kökü
güclü olanın
üzü solmaz!"
Qurban Səid
vətənini tərk
etməli oldu və köksüz ağac kimi çox tez qurudu. Kədərli hisslərlə Fasanen
küçəsindən Kurfürstundam
tərəfə getdik.
Hocaya dedim ki, bu küçə
bir vaxtlar rus və türk
qaçqınlarının yeri olub. Əslində burada bir vaxtlar
azərbaycanlıların, Hilal
Münşi kimi mühüm şəxsiyyətlərinin
yaşadığını deyəndə hoca ətrafa daha diqqətlə baxmağa başladı. Bəlkə də,
baxışları ilə
keçmişin izlərindən
gələcəyə mesajlar
gətirirdi.
Axşam İran restoranında sarıköklü yağlı
plov yedik. Restorandakıların demək olar ki, hamısı ət və plov yeyirdi. Alman filosofu Fuerbaxın "İnsan nə yeyirsə, odur" sözlərini hocaya dedim. O da ətrafa nəzər saldı və camaatın necə iştahla yemək yediyinə baxdı. Sonra "Toxun acdan xəbəri
olmaz" dedi və bir müddət
susdu. Və sonra davam etdi:
"Vay o günün
halına, acın acdan xəbəri olmasın!"
Ertəsi gün Kölnə getmək üçün
vağzaldan bilet aldıq. Biz bilet alarkən birdən vağzal hay-küylü adamlarla doldu. Maraqla ətrafa baxırdıq.
Camaatın niyə oraya
toplaşdığını şüarlardan öyrəndim.
Nasistlər başqa şəhərlərdən
Berlinə göndərilən
qaçqınları gözləyir
və onlara etiraz edirdilər. Hoca çox kədərləndi.
O, polisin himayəsi altında küncə sıxışdırılmış qaçqınlara baxaraq bir müddət səssiz dayandı. Çoxlu qadın, uşaq, qoca boynubükük, qorxmuş halda ətrafa baxırdı.
Bu zaman hocanın dilindən bu sözlər çıxdı:
"İki cür insan və xalq
var - öz taleyini yazanlar və başqalarının
yazdıqlarında iştirak
edənlər".
Bir saat gecikmə ilə qatara mindik. Sürət
qatarı bizi iki saat
yarıma Kölnə
aparacaqdı. Hoca qatarın
sürətini, müasirliyini,
təmizliyini bəyəndi.
Onunla üzbəüz
oturanda: "Yol yoldaşlığı hazır
yola birlikdə çıxmaqdır. Dostluqsa
birlikdə yeni bir yol açmaqdır",
- dedi.
Bu söz məni
düşündürdü. Bizim aramızda olan gözəl dostluq yeni bir yol
açmışdı. Bu sözdən cəsarət
aldım. Yolboyu ona
sual arxasınca sual verəcəkdim - Şərq, Qərb, fəlsəfə, ədəbiyyat,
inanc, həyata baxış kimi sözlər söhbətimizi
bəzəyəcəkdi.
Deyirdi ki, nə Şərq
var idi, nə də Qərb - hər şey vahid idi və bir-birini
tamamlayırdı, əslində
əcnəbi kimi gördüklərimiz də
bizim bir parçamızdı: "Qorxulu
olan dilini bilmədiyimiz yox, anlaşa bilmədiyimiz adamlardır".
Bəli, Qərb zəhmətkeş
cəmiyyət kimi irəli getdi. Çünki:
"Şərqin idealı
kamil insan, Qərbin idealı isə kamil cəmiyyət idi".
Qatar sürət aldıqca
söhbətimiz daha da dərinləşirdi. Söhbətdə
Kant, Haydiqqer, Nitsşedən
çox Nizami Gəncəvi, İbn Ərəbi, Sühreverdi,
İqbal, Cibran, Cavidin adları eşidilirdi.
Filosof Səlahəddin Xəlilov
ümid dolu sözləri,
dinc ifadələri, canlı
baxışları ilə bu səyahəti
fəlsəfə səyahətinə çevirmişdi.
Orxan Aras
525-ci qəzet.- 2022.- 23 fevral.- S.16.