Şagird-müəllim münasibətləri
ilə bağlı yeni qaydalar
"Bu münasibətlərin
düzgün tənzimlənməsi təlim və tərbiyə
məsələlərinin həllində əsas rol oynayır"
Azərbaycanda şagird-müəllim münasibətləri
ilə bağlı yeni qaydalar hazırlanır. Növbəti
tədris ili
başlananadək yeni
nümunəvi qaydaların
təqdimatı olacaq.
Məktəbdə sağlam və təhlükəsiz öyrənmə
mühitinin təşkil
edilməsi və ümumiyyətlə, bu mühitin yaxşılaşdırılması
istiqamətində intensiv
işlər ötən
ilin yayından etibarən başlayıb. Sağlam şagird-müəllim,
şagird-məktəb, şagird-şagird,
valideyn-müəllim, valideyn-məktəb
münasibətlərini tənzimləyən
hüquqi normativ sənədlərin və
nümunəvi qaydaların
yenidən işlənilməsi,
təkmilləşdirilməsi prosesinə start verilib.
Təhsil
Nazirliyinin Ümumi təhsilin təşkili və idarəolunması sektorunun müdiri Fuad Qarayev deyir
ki, sağlam şagird-müəllim, şagird-məktəb,
şagird-şagird, valideyn-müəllim,
valideyn-məktəb münasibətlərini
tənzimləyən hüquqi
normativ sənədlərin
və nümunəvi qaydaların yenidən işlənilməsi üçün
bölgələr üzrə
İşçi qruplar
yaradılıb. Müxtəlif
bölgələr üzrə
İşçi qruplarının
seçilməsində məqsəd
hər bir bölgənin şagird-valideyn
mentalitetinin fərqli olmasıdır: "Hazırda
işlər gedir. Artıq bir dəfə böyük toplantı keçirilib. Bu ayın sonunda növbəti iclas olacaq. Məqsəd ortaq rəyləri
almaq, düzgün qərar verərək səliqəli sənədlərin,
nizam-intizam qaydalarının
hazırlanmasıdır".
Sektor müdirinin sözlərinə
görə, hədəf
həmin qaydaların kağız üzərində
qalmaması, tətbiqedilən
olmasıdır: "Valideynin
məktəbdən gözləntisi,
məsuliyyəti, səlahiyyəti,
hansı halda məktəbin işinə
müdaxilə edə
biləcəyi və sair məsələlərin
tənzimlənməsini istəyirik.
Bəzən valideynlər haqlı
olaraq məktəblərdən
nəsə tələb
edir. Bu zaman
da məktəb rəhbərliyi hesab edir ki, bu
valideynin işi deyil. Bəzən də bunun əksi baş verir. Biz də
bu proseslərin nizamlanmasını qaydalar
çərçivəsində həyata keçirilməsini
istəyirik. İşçi qruplara göstəriş vermişik ki, hazırlanan maddələr
əlçatan və
tətbiqedilən olsun.
Bu qaydalar həm
şagird, həm valideyn, həm də məktəb rəhbərliyi üçün
maraqlı olsun. Bir sözlə bütün yeni qaydalar məktəb,
valideyn, müəllimyönümlü
yox, şagirdlərin maraqlarına xidmət edən olmalıdır".
Təhsil
Nazirliyi yanında İctimai Şuranın üzvü, Azərbaycan Gənc Alim, Doktorant və Magistrlər Cəmiyyətinin
sədri, fəlsəfə
doktoru İlqar Orucov bildirib ki, şagird-müəllim,
müəllim-valideyn, valideyn-məktəb,
məktəb-şagird münasibətlərini
tənzimləyən qaydaların
olması vacibdir:
"Ümumiyyətlə, belə
bir qaydalar olmalı idi. Təbii ki, münasibətlərdə
normalar olmalıdır,
həmin normalar olmasa, çətin situasiyalarda haqlı və haqsız tərəfi aydınlaşdırmaq
mümkün olmayacaq.
Bu baxımdan düşünürəm ki,
müvafiq normalar olmalıdır. Valideyn məsuliyyətinin
nə olduğu bilinməlidir. Valideyn-məktəb münasibətlərini tənzimləyəcək
normaların nə olduğu məlum olmalıdır. Mən hər
zaman müəllimi müdafiə edirəm və fikirləşirəm
ki, onu qorumaq,
nüfuzunun aşağı
düşməsinə imkan
verməmək lazımdır.
Əlbəttə, şagirdə qarşı
şiddət yolverilməzdir.
Bəzən görürük ki, bir müəllim
şagirdi tənbeh edir, ömründə bir kitab oxumamış
ata və ya ana məktəbə
hücum çəkib
həmin müəllimi
kollektivdə, şagirdlərin
arasında təhqir edir, lakin heç
bir məsuliyyət də daşımır.
Təəssüf ki, belə hallarla tez-tez rastlaşırıq. Axı, bir
ziyalı, bir müəllim təhqir olunur. Bunun məsuliyyəti yoxdurmu? Əlbəttə, yeni qaydalarda
bu kimi məsələlər
öz əksini tapmalıdır. Şagird tutaq
ki, məktəbdə
hansısa qaydalardan kənara çıxa bilməz. Bu qaydaların nədən ibarət olduğunu məktəb, valideyn aşılamalıdır. Əgər şagird məktəbdə
özünü nümunəvi
apara bilmirsə, davranışları ilə
digər şagirdlərin
tərbiyəsinə təsir
göstərirsə, əlbəttə
ki, şagirdin bu cür rəftarının
cəzası mütləq
olmalıdır. Həmin şagirdləri
çətin tərbiyə
olunan uşaqlar üçün məktəblərə
yerləşdirmək lazımdır.
Eyni zamanda, burada aidiyyəti qurumların üzərinə
xeyli məsuliyyət
düşür".
İlqar
Orucov qeyd edib ki, ümumiyyətlə,
müəllim-şagird-valideyn-direktor münasibətinin dünyada
necə olması ilə bağlı məsələdə fərqli
situasiyalar var: "Sovet dövründə də müəllim hətta şagirdə qarşı ən ağır şiddəti göstərirdi, hətta mənim bu yaxında
rastıma çıxdı.
Çox
məşhur insanlardan
biri deyir ki, mənim müəllimim atamın qayışı olub.
Bu baxımdan dünyada, Avropa ölkələrində vəziyyət
fərqlidir. O ölkələrdə
mən bizim valideynləri təhqir etmək, aşağılamaq
istəmirəm. O fikirdən
də uzağam. Yenə də qeyd etmək
istəyirəm, təəssüf
ki, bütün ailələr eyni deyil. Bəzən olur ki,
normal ailədən gedən
uşaq görürsən
ki, məktəbdə
o çətin ailədən
gəlmiş uşağın
təsirinə düşür.
Yəni,
ailələrin özündə
ciddi problem var. Həqiqətən
də bu belədir. Ona görə də
məktəbdə baş
verən neqativ halların kökündə
təkcə məktəbi
günahlandırmaq doğru
olmaz. Bir çox hallarda
bu məsələnin
kökü ailədən
də gəlir. Məktəblinin həyatının sadəcə 6 saatı məktəbdə keçir,
digər 18 saatı evdə olur. Bu məsələdə ailələr məsuliyyət
nümayiş etdirməlidirlər.
Valideynlər öz övladları
ilə məşğul
olmalıdırlar, onlara
tərbiyə verməlidirlər.
Tərbiyə ancaq məktəblə
kifayətlənmir".
Təhsil
eksperti Nadir İsrafilovun
sözlərinə əsasən,
indiki dövrdə müəllim-şagird münasibətləri
əvvəllərdəki səviyyədə
olmasa da, bunu qabardıb, təhsilimizin ciddi problemlərindən biri kimi qələmə vermək düzgün mövqe olmaz: "Bu, zamana, mühitə bağlı bir məsələ olub, hər şeydən əvvəl müəllimin
peşəkarlığı, şəriştəliliyi, müəllimin
cəmiyyətdə yeri
və rolu, məktəb-müəllim-valideyn münasibətləri, müəllimin
şagirdlərlə, onların
valideynləri ilə yaratdığı ünsiyyət
bacarığı, bir
az da konkret
desək, müəllimin
kollektivdə və əhatəsində olan hörməti və nüfuzundan asılıdır.
Əbəs yerə deyil ki, Təhsil
Qanunu təhsilin əsas məqsədlərini
müəyyən edərkən,
öz məsuliyyətini
dərk edən, xalqının milli ənənələrinə və
demokratiya prinsiplərinə,
insan hüquqları və azadlıqlarına hörmət edən, vətənpərvərlik və
azərbaycançılıq ideyalarına sadiq olan, müstəqil və yaradıcı düşünən vətəndaş
və şəxsiyyət
yetişdirilməsini önə
çəkib. Eyni zamanda
təhsil milli-mənəvi
və ümumbəşəri
dəyərləri qoruyan
və inkişaf etdirən, geniş dünyagörüşünə malik, təşəbbüsləri
və yenilikləri qiymətləndirməyi bacaran,
nəzəri və praktiki biliklərə yiyələnən, müasir
təfəkkürlü və
rəqabətqabiliyyətli mütəxəssis-kadrlar hazırlamalıdır.
Bu vəzifələri layiqincə
yerinə yetirmək üçün ilk addımlar
bağçadan başlayır,
məktəbdə davam
etdirlir və ali təhsillə
tamamlanır. Bu məqsədlə məktəblərdə
yaradılan yüksək
mənəvi-psixoloji mühit
və kommunikasiya sistemi təhsil sisteminin özünün sağlam olmasını təmin edəcəkdir".
Təhsil eksperti bildirib ki, sağlam şagird-müəllim, şagird-məktəb, şagird-şagird, valideyn-müəllim, valideyn-məktəb münasibətlərini tənzimləyən hüquqi normativ sənədlərin və nümunəvi qaydaların yenidən işlənilməsi, təkmilləşdirilməsi çox önəmlidir. Müəllim və şagird arasında qarşılıqlı hörmət olmalıdır ki, müəllim şagirdə sevgi, məhəbbətlə və eyni zamanda ciddi yanaşmalıdır. Müəllim şagirdi bir şəxsiyyət kimi görməli, onun mənliyinə, şəxsiyyətinə toxunan söz deməməli, hərəkət etməməlidir. Nə qədər sözə baxmayan, nadinc şagird olsa belə, müəllim özünün pedaqoji metodlarından istifadə edib, xoş, isti münasibət yaratmalıdır: "Müəllim-şagird qarşılıqlı münasibətləri bir-birinə elə yönəlməlidir ki, onların qarşılıqlı anlaşmasını şərtləndirsin. Bu isə öz növbəsində davranışın qarşılıqlı korreksiyasına gətirir. Təlim şəxsiyyətlərarası münasibətlər vasitəsilə başlayır və bitir. Müəllim-şagird qarşılıqlı münasibətlərinin düzgün tənzimlənməsi təlim və tərbiyə məsələlərinin həllində əsas rol oynayır. Yüksək qabiliyyətlərə malik müəllim təbii olaraq planlaşdırdığı pedaqoji prosesi yeni prinsiplərin tələbinə uyğun olaraq demokratik şəraitdə qurmağa çalışır. Belə şərait isə öz növbəsində şagird fəallığına imkan verir. Şagird müəllimin istiqamətverici tövsiyələri, göstərişləri əsasında potensial imkanlarını səfərbər edərək səmərəli fəaliyyət göstərir. Müəllim-şagird münasibətlərinin yüksək olması keyfiyyətli nəticələrin əldə olunması ilə müəyyənləşir. Bu isə bilavasitə real prosesdə meydana çıxır. Müəllim-şagird münasibətlərindəki qarşılıqlı fəaliyyət mahiyyət etibarı ilə müasir xarakterli yeni bir təlim şəraitinin meydana çıxması ilə müşayiət olunur. Bu şəraitdə öyrənən xarakterini dəyişir. Yeni təhsil quruculuğunda bu cür yanaşma fəal öyrənmə adlanır. O, şagirdlərə gələcək peşələrində, fəaliyyətlərində, şəxsi və ictimai həyatlarında məqsədlərinə çatmaqda, kamil insan kimi formalaşmaqda kömək edən zəruri öyrənmədir. Fəal öyrənmə eyni zamanda idraki xarakterli olub, problemin həlli şəraitini, yenilikləri, axtarışları, kəşf xarakterli öyrənməni əhatə edən, çoxsaylı məqsədləri yerinə yetirməyə imkan verən faydalı bir prosesdir".
Nadir İsrafilovun dediyinə görə, valideynlərlə münasibətlərin düzgün qurulması, onlarla mütəmadi əlaqə saxlanılması şagirdlərin məktəbə maraq və məsuliyyətinin artmasına səbəb olur ki, bu da birbaşa təhsilin keyfiyyətinə öz təsirini göstərir. Buna görə də məktəb kollektivi olaraq daim valideynlərin fikirlərini dinləyir və dəyərləndiririk. Təhsilin keyfiyyətini artırmaq üçün yüksək nailiyyətləri olan məktəblərlə qarşılıqlı əməkdaşlığın qurulması, təcrübə mübadiləsi, açıq və nümunəvi dərslərin təşkili, breyn-rinq yarışlarının keçirilməsi qarşıya qoyulan əsas prioritetlər hesab olunur.
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2022.- 24 fevral.- S.12.