"Adın şərəflidir sənin..."
GÜLYANIN
GÜLÜŞLƏRİ... VƏ QƏLƏBƏSİ
"İstintaq"
filminin son səhnələrinin birində maraqlı bir epizod
var: Seyfi gecədən xeyli keçmiş çox yorğun,
heysiz halda evə gəlir, birbaşa mətbəxə
keçir, masanın arxasında əyləşir və bilmir
nə eləsin - arvadının onun üçün
masanın üstünə qoyduğu yeməyi yesin, ya
çay içsin, yoxsa gedib yatsın...
Elə bu
məqamda onun arvadı Gülya da (Şəfiqə Məmmədova)
yuxudan ayılıb mətbəxdə peyda olur, gəlib ərinin
yanında oturur və bir neçə gözlənilən
replikadan sonra yorğunluqdan oturduğu yerdəcə gözləri
yumulan ərinə deyir:
- Bir bax,
gör nəyə oxşayırsan?
Seyfi qəfildən
başını kəskin şəkildə qaldırıb
üzündə qəribə ifadə ilə soruşur:
- Nəyə?
Gülya cavab əvəzinə Seyfinin üzündəki
ifadəyə gülməyə başlayır və Seyfi də
başını çantası arxasında gizlədə-gizlədə
hər dəfə əcaib bir qiyafədə zühur etməklə
komik tryuklar göstərir, Gülyanı daha ürəkdən
gülməyə təhrik edir.
Gülya
gülə-gülə deyingən ev xanımından əvvəlcə
sevən qadına,.. sonra
sevən gənc qıza,.. son nəhayətdə
isə, deyərdim ki, şıltaq bir qızcığaza
çevrilir.
Soruşa bilərsiniz ki, bu epizodda onun haqqında bu qədər
müfəssəl danışmağa rəvac verən nə
var axı?
Bu
sualın dəqiq cavabını yalnız buna qədərki
Gülyanı göz önünə gətirdikdən, əri
Seyfi ilə münasibətlərini yada saldıqdan sonra cavab vermək
olar.
İş
burasındadır ki, Gülya bütün süjet boyu əri
ilə əks qütbdə dayanan, onun yaşam,
düşüncə paradiqmalarını bəyənməyən
və ilk baxışdan praqmatik istəklərin diktəsi ilə
yaşaya-yaşaya ərindən də məhz bunu tələb
edən qadındır və bu epizod olmasaydı, o,
yadımızda elə bu cür də qalacaqdı. Hərçənd Gülyanın deyingənliyini,
ideal müstəntiq olan ərindən
narazılığını birmənalı şəkildə
qiymətləndirmək də olmur. O da "hamı necə,
mən də elə" prinsipi ilə mövcud imkanlardan
istifadə etməyə, yeni mənzil, mebel almağa can
atır, ailəsinin rahatlığı üçün
çalışır və bu mənada ailə
qayğıları ilə bağlı arvadının ona
ünvanladığı suallara yalnız "Bilmirəm"
cavabını verən ərindən daha real və təbii təsir
bağışlayır.
Gülya ərini öz vəzifə səlahiyyətlərindən
heç olmasa ailəsinin ən zəruri ehtiyaclarını
ödəmək naminə yararlanmağa çağırır
və buna görə də ictimai borcunu ailə mənafeyindən
üstün tutan əri ilə daim gizli və açıq
şəkildə konfliktdədir. Bu, bəlkə də
digər millətlərin, xalqların ailələri
üçün də tipik bir konflikdir. Amma filmdə bu
konflikt məhz Azərbaycan mentalitetinə, əxlaq və ailə
modelinə uyğun həll olunur - bezmiş Gülya bir gün
ərinə "Bağışla, mən artıq sənin
kimi əfəl ərlə yaşaya bilmərəm, mənə
daha praqmatik ər lazımdır" - deyib pərdələri
bağlamır, əri "əfəl" də olsa, son anda,
son məqamda məhz onun şərəf və ləyaqətini
gözləyən, ona tabe olan qadın olaraq qalır. Həmin
o son epizodlardakı səmimi uşaq gülüşləri də
məhz bu anda dil açıb danışır, məhz bu
anın təntənəsini əks etdirir, Azərbaycan
qadınının dünyanın bir çox millətlərinin
qadınlarında olmayan ən vacib xüsusiyyətlərindən
birini - "qadın bir dəfə və həmişəlik
sevər" həqiqətinə
əsaslanan ailə, ər sədaqətini nümayiş
etdirir - nə olsun ki mənzil dardır, yaşamaq çətindir!
Gülya
təmtaraqlı, parıltılı həyata, zahiri bər-bəzəyə
yox, öz içindən gələn səmimi hisslərə,
gülüşlərə təslim olur və deməli, ilk
növbədə özünə qalib gələrək
meydanı qalib Azərbaycan qadını kimi tərk edir!
"ƏSMƏR"
DƏRSİ...
Azərbaycanlıların psixologiyasında kök
salıb müəyyən mənada onların
azadlığını məhdudlaşdıran
düşüncə modellərindən biri də "Başqaları
buna nə deyər, ətrafdakılar mənim barəmdə nə
fikirləşər", "Hamı necə, mən də elə"
diskursudur. Bizim bir çox filmlərdə zaman-zaman bu
düşüncə şablonunun əsirinə çevrilib
ondan əziyyət çəkən müxtəlif xarakterli
obrazlarla qarşılaşırıq. Bu
gün onlardan biri - Anarın ssenarisi əsasında Arif
Babayevin çəkdiyi "Gün keçdi" filmindəki
Əsmər (Leyla Şıxlinskaya) barədə
danışacam.
Filmin əvvəlində
müxtəlif dünyagörüşə, zövqə malik
adamlar İçərişəhərin gələcək
taleyi ilə bağlı fikir bölüşürlər və
həmin polemika zamanı Oqtayın (Həsən Məmmədov)
İçərişəhəri Bakının yaddaşı
və iç dünyası kimi qoruyub saxlamağın vacibliyi
barədə söylədiyi fikirləri onun həmkarlarından
biri aşağıdaki arqumentlə təkzib etməyə
çalışır: "Keçmişə qapanıb,
onunla yaşamaq olmaz,
gələcəyi fikirləşmək
lazımdır".
Bütün
film boyu açıq qalan bu məsələ az sonra artıq
şəhərin yox,
nsanın keçmişi, bu günü və gələcəyi
problemi ilə paralelləşdirilir: Oqtayın yeniyetməlik
dostu, vaxtilə onu sevən, hal-hazırda isə Moskvada diplomat
əri ilə "şad-xürrəm" ömür sürən
Əsmər guya Oqtayın ad gününü təbrik etmək
üçün bir günlüyə Bakıya gəlir və
onun bu gəlişi ilə İçərişəhərin
adındakı leksik-frazeoloji məna insan, onun taleyi, gizli
duyğuları, hissləri, xatirələri, mübhəm
düşüncələri ilə bağlı yeni
çalarlar qazanır. İçərişəhər
Bakının iç dünyası olduğu kimi, hər bir
insanın da yalnız özünə bəlli olan öz mübhəm
dünyası var; İçərişəhər
zamanın yaddaşı olduğu kimi, insanın içində
artıq yaddaşa çevrilmiş
zaman və məkan mövcuddur. İnsanın
hər bir əməli, yaşadığı günlər və
bununla bağlı xatirələri konkret zaman və məkana
bağlıdır. Elə Əsmərin əri Camaldan
gizlin Bakıya gəlməkdə əsas məqsədi də
- ömrünün ən şirin, ən xoş günlərinə
- uşaqlıq, yeniyetməlik çağlarına
qayıtmaq, doğulub boya-başa çatdığı,
sakinləri az qala bir ailənin üzvü kimi yaşayan
İçərişəhəri görməkdir. Başqa sözlə, o, keçmişdə
qalanları, ötüb keçənləri yenidən
yaşamaq, yaddaşındakı zaman və məkana Oqtayla
birlikdə səyahət etmək istəyir. Lakin bu, keçmişini ona unutdurmaq, doğma məkandan,
insanlardan uzaqlaşdırmaq üçün əri Camalın
onun istəkləri yolunda yaratdığı maneələrin,
əngəllərin üstündən sadəcə olaraq
boylanmaq cəhdindən başqa bir şey deyil. Əsmərin
axtardığı məkanı tapmaq, həsrətində
olduğu zamana qovuşmaq cəhdi təkcə ona görə
baş tutmur ki, ötənləri geri qaytarmaq mümkün
deyil, həm də ona görə ki, Camalın
yaratdığı komfort "həbsxana" Əsmərin
indisini və gələcəyini də əlindən
almışdır - "kamikadze"lik təkcə geriyə
aparan yolların bağlanması deyil, həm də gələcəksizlikdir.
Əsmərin keçmişə səyahət istəyinin
bir motivi də vaxtilə Oqtaya bəslədiyi sevginin istisinə
qızınmaq, sevmədiyi, lakin qonşuluqda yaşayan
ağbirçək qadınların məsləhəti ilə
ərə getdiyi diplomat ərindən görmədiyi sevginin
yerini heç olmasa bununla doldurmaqdır. Və Əsmər heç
özü də bilmədən ömür yolunu, gələcək
həyatını ürəyinin hökmü ilə
özü yox, ətrafındakı adamların rəyi əsasında,
kənardan təklif olunan variantlardan biri kimi "seçən"
neçə-neçə azərbaycanlı xanımın
ümumiləşdirilmiş obrazına çevrilir. Məlum olur ki, zahirən
yarlı-yaraşıqlı bu xanım əslində, fərəhsiz
bir ömür yaşayır. Hətta ona ürək-dirək
vermək istəyən Oqtayın "Sən də xoşbəxt
olacaqsan, Əsmər" təsəllisini "Kim sənə
dedi ki, mən xoşbəxt deyiləm? Mən
çox xoşnəxtəm" - deyə top-tüfənglə
qarşılayanda belə onun səsindəki titrəyiş,
gözlərindəki kədər ayrı şey deyir.
İnsan başqalarının yox, öz ürəyinin
dediyi kimi yaşamalı, öz seçimini edəndə məhz
bu şansa güvənməlidir. Daxili, mənəvi
azadlığın ilk şərti elə budur. Əks təqdirdə
insan xoşbəxt adam roluna girib nə qədər
canfəşanlıq etsə də, özünü xoşbəxt
insanlara bənzətsə də, ÖZÜ olmur.
Dünyanın ən böyük dərdlərindən biri - sevmədiyin adamla yaşamaq dərdidir. Belə bir dərd isə ya azadlığı zorla əlindən alınan, yəni mənəvi əsarətə məruz qalan, ya da öz azadlığını nəyə isə qurban verən insanlara nəsib olur. Əsmər də məhz sonuncuların uğursuz taleyini simvolizə edən bir obrazdır. O, yaraşıqlıdır, geyiminin dəbindən, saç düzümündən tutmuş jestlərinə qədər xoşbəxt, aristokrat xanıma bənzəyir (daha doğrusu, bu rolu oynayır), amma gözlərinin dibinə çökmüş kədəri, fərəhsiz, sevgisiz həyatın acısını heç cür gizləyə, maskalaya bilmir. O, təskinlik üçün heç olmasa keçmişə səyahət etmək, xatirələrin istisi ilə özünü ovutmaq istəyir, lakin uçulub sökülmüş evləri, attıq mövcud olmayan küçələri kimi, keçmiş də yoxdur, illüziyadır. Buna görə də keçmişlə bugünün toqquşmasından yaranan paradoks onu çaşdırır və filmin müəllifləri Əsmərin aqibətini obrazlı şəkildə əks etdirmək üçün "durna çırağı" metaforasından uğurla istifadə edirlər. Qədim zamanlarda durnaların öz yollarını azmamaları üçün yandırılan bu çıraq ömrün dolaylarında məhz öz səhvi ucbatından azıb qalmış Əsmərin ciddi-cəhdlə maskalamağa çalışdığı aqibətinə ironiyalı bir baxış sərgiləyir.
Əsmər öz taleyi ilə barışdığına görə sevgisiz bir həyat yaşamağa məhkumdur və o, öz uğursuz taleyinə də məhz azərbaycanlı qadınların davranış etiketinə xas münasibət nümunəsi göstərir, Moskvadan xeyli uzaqda - Bakıda sevmədiyi ərinin şərəf və ləyaqətini gözləyir, arxadan yaxınlaşıb onu öpmək istəyən Oqtaya etiraz edir.
Hətta sevmədiyin ərin şərəf və ləyaqətini gözləmək, uca tutmaq dünənə qədər Azərbaycan xanımlarının dəyanətinin göstəricisi idi. Məişətini fərqli ailə-məhəbbət paradiqmaları üzərində quran bir çox xalqların bir vaxtlar əksər hallarda həsəd etdikləri bu düşüncə və davranış modeli çox təəssüflər olsun ki, tədricən yaşlı, "köhnə" adamların Qərb əxlaq modellərinə meyl edən gənclərə danışdıqları nağıllara çevrilir.
Amma sağ olsun Əsmər ki, bütün mənəvi sıxıntılara baxmayaraq, özünü mənəvi cəhətdən ölmüş adama bənzətsə də, bu nağıla arxa çevirmədi...
(Ardı var)
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2022.- 25 fevral.- S.12.