"Vətən": yüksək poetik ruh və dərin fəlsəfi
mahiyyət
Şair Ramiz Qusarçaylının
"Vətən" poemasını,
məncə, onun yaradıcılığının zirvəsi hesab etmək olar. Poemanın mürəkkəbliyi,
problemlərin dərinliyi
və əhatəliliyi
müəllifin tarixi biliyinin fəlsəfi mahiyyətini də açır. Müəllif Azərbaycan tarixini, zamanın və məkanın fəlsəfi-tarixi
fikir gerçəkliyi
kontekstində, tarixi xronoloji ardıcıllıq
prinsipi əsasında
qələmə alıb.
Qeyd etdiyimiz kimi, müəllif poemada tarixilik prinsipini pozmayıb, əksinə, ona ciddi şəkildə
riayət edib və nəticədə ədəbiyyat və tarix sanki bir-birinə
qovuşaraq dərin, tutarlı fəlsəfi mahiyyət qazanıb.
Poemadan da görünür ki, şair əsəri
qələmə alana qədər uzun müddət müxtəlif ideya və bədii axtarışlarda olub. Hazırkı dövrdə
zəfər qələbəsi
ab-havasında vətənpərvərlik
hissinin olduqca güclü olduğu bir zamanda Şair
zamanın tələbinə Vətən
poeması ilə cavab verib.
Poemada nəhəng
tarixi şəxsiyyətlər
və tarixi hadisələr bir-birini əvəz etsə də, poemanın mərkəzində duran əsas ideoloji məsələ Vətənə
sevgi, vətənpərvərlikdir. Yəni bu
məsələ bütövlükdə
poemanın mahiyyətini
əks edir və poemanın vahid fəlsəfi nüvəsi rolunu icra edir. Təsadüfi deyil ki, elə poemanın əvvəlində şair
"Davam Azərbaycan
davasıdır". Daha sonra
"İlahi zülümmüş
vətəni sevmək,
İlahi ölümmüş
vətəni sevmək"
deyir. Poemada ayrı-ayrı tarixi
hadisələrin bədii
təsviri deyil, ilk növbədə vətənpərvərlik
məsələsinin qoyuluşu,
onun təsvirinin ümumi xarakteri məhz poemanın bədii strukturunun ana xəttini təşkil edir.
Qeyd etmək
istərdim ki, poemadan məkan və zaman amili
qırmızı xətt
kimi keçir. Şair qədim
və müasir Azərbaycan ərazisində
baş verən tarixi hadisələrin ardıcıllığını və davamlılığını
dərk edərək qələmə alır, zamanın istiqamətini müəyyənləşdirməyə cəhd göstərir. Burda məkan Azərbaycan, zaman isə bizim eradan əvvəl
üçüncü minillikdən
müasir dövrümüzə,
vətənimiz üçün
keşməkeşli olan
hadisələrə, Vətən
müharibəsi də
daxil olmaqla Zəfər günümüzədək
olan böyük bir dövrü, başqa sözlə bütövlükdə Azərbaycan
tarixini əhatə edir.
Azərbaycan xalqının milli-mənəvi
dəyərlərindən, müxtəlif dini inanclardan, Babəkdən, Cavanşirdən, fars, ərəb, rus istilasından, Dünya müharibəsindən, SSRİ-nin dağılmasından və nəhayət erməni məkrindən, ölkəmizə qarşı
ikili standartlardan bəhs edən şair, türkün milli identikliyi məsələsini qabardır,
tarixdə türkün
ilk adı, ilk dövləti
(Aratta), dövlətçiliyi
kimi məsələləri
özünəməxsus bədii
üslubda oxucusuna izah edir, öyrədir,
milli kimliyimizi tanıdır. Onun min zülmlə, ata-babalarımızın canı,
qanı hesabına qazanıldığını göstərir.
Poemada Azərbaycan məsələsi,
milli birlik məsələsi şair
tərəfindən ürək
yanğısı ilə
qələmə alınıb.
Poemada yüksək
poetik və fəlsəfi fikir istənilən tarixi hadisənin ən vacib detalları, bəzi tarixi səhnələrin təsviri
və nəhayət, fabulası ilə tamamlanır. Poemada bütün hadisələr
o qədər ətraflı
şəkildə, bəzən
kiçik təfərrüatlarına
qədər verilir ki, bəzən şairin bunu necə diləyatan qafiyəyə oturda bilməsi insanı təəccübləndirir.
Şair öz varlığının
mahiyyətinə və
bədii təfəkkürünün
imkanlarına uyğun
olaraq, real tarixi hadisələri konkretliyi,
dürüstlüyü itirmədən
üzvi şəkildə
özünün poeziya
dünyasına daxil edib. Hiss olunur ki, şair Azərbaycan tarixinin dərin bilicisi olduğundan, sanki poemanı
birnəfəsə yazıb.
Lakin əslində, poemanın üzün illərin böyük
zəhməti nəticəsində
ortaya çıxdığını
bilirik. Bu, onun
özünün "Hər
gün öyrənirəm
Azərbaycanı. Hər gün
oxuyuram hey varaq-varaq"
ifadəsindən də
aydın görünür.
Tarix boyu baş vermiş
hadisələrin mahiyyətini
poeziya dili ilə açmağa nail olan şair, sanki tarixin gedişində,
o hadisələrin gələcəkdə
baş verəcək hadisələrə bir zəmin hazırladığını
gələcək nəsillərə
eşitdirir. Müasir dövrün keçmişlə
gələcəyi birləşdirən
bir bağ, bir pillə, bir əlaqə olduğunu göstərir.
Poemada
XIX əsrdə və
XX əsrin əvvəllərində
məruz qaldığımız
işğalçı rus-bolşevik
siyasətinə,
erməni məkrinə,
erməni işğalına
və vandalizminə, dünyanın bu məsələyə ikili
standartlar əsasında
yanaşmasına, 20 yanvar
faciəsinə, Ümummilli
lider Heydər Əliyevin hakimiyyətə qayıdışına,
Vətənin çətin,
ağrılı zamanlarında
yürütdüyü düzgün
siyasətə xüsusi
yer ayrılıb.
Vətənin, xalqın və ana torpağın keçən əsrin sonlarında geosiyasi maraqların və daxili çəkişmələrin
girovuna çevrildiyini
"Qəbir qəbirdən
uzun, Ömür ömürdən qısa. Üstdə
siyasət buzu, Altda millətdən bazar" sətirləri ilə deyən şair Xocalı soyqırımında milli-mənəvi
dəyərlərimizdən biri olan qeyrət,
namus, şərəf
simvolu sayılan papağın bir ahıl kişinin başından düşsə
də, əslində,
yerə düşənin
Vətənin papağı
olduğunu ürək
ağrısı ilə
deyirvə bu papağın Ali Baş Komandan İlham Əliyevin rəhbərliyi
və şanlı ordumuzun şücaəti ilə yerinə qaytarıldığını, Azərbaycan bayrağının
işğaldan azad olunmuş torpaqlarımıza
sancıldığını təsvir və vəsf edir. Vətən təəssübü
çəkən, Vətənin
dərdini dərdi, sevincini sevinci bilən bir vətəndaş kimi, bir yanar ürəkli
şair kimi qürurla deyir: "Axır ki, mənim
də zəfərim gəldi, Mənim də Qələbə əsərim gəldi!"
Birmənalı şəkildə deyərdim
ki, poema tarixi-fəlsəfi aspektdə
yazılmış bədii
əsərdir. "Vətən"i
oxuduqca buna bir daha əmin
olursan ki, poema sadəcə tarixi poema deyil,
özündə dərin
sətiraltı fəlsəfi
mahiyyət daşıyan
əsərdir. Tarixin ruhu,
hadisələrin mahiyyəti
sözün əsl mənasında poemaya hakim
kəsilib, poemanının
məzmununu yüksəklərə
qaldırır, onun miqyasını müəyyənləşdirir,
geniş, həyəcanlandırıcı
üfüqlər açır.
Müəllifin poemada qələmə
aldığı məsələlərin
dərinliyi o qədər
aşkardır ki, oxucunun qəlbinə nüfuz edir və geniş müzakirələrə meydan
verir.
Ramiz Qusarçaylının
"Vətən" poeması
Azərbaycan tarixinin elə bir taleyüklü
mərhələsində yazıldı
ki, artıq vətən tarixi xalqımızın mənəvi
həyatının bir
parçasına, xalqımızın
tarixi təfəkkürünün
formalaşmasında müstəsna
çəkisi olan bir amilə çevrilib. Bu nöqteyi-nəzərdən
Vətən poeması
məhz tarixi proseslərin, ümumi tarixi ideyaların mahiyyətinin fəlsəfi
aspektdən dərk olunmasında ədəbiyyatın,
poeziyanın rolunun danılmazlığını sübuta
yetirir və müəllifinə haqlı
olaraq xalqımızın
dərin hüsn-rəğbətini
qazandırır.
Ziba
AĞAYEVA
AMEA
Fəlsəfə və Sosiologiya
İnstitutunun baş elmi işçisi,
fəlsəfə elmləri
doktoru
525-ci
qəzet.- 2022.- 26 fevral.- S.20.