Professor Səlahəddin Xəlilovun
yaradıcılığına həsr olunmuş beynəlxalq
simpozium keçirilib
Fevralın
18-də İstanbulda Azərbaycan filosofu, professor
Səlahəddin Xəlilovun fəlsəfi
yaradıcılığına həsr olunmuş beynəlxalq
simpozium keçirilib. Türkiyənin nüfuzlu
fəlsəfə jurnalı - "Öznə" dərgisinin
təşəbbüsü ilə keçirilən onlayn
simpoziumda Türk düşüncə aləminin
tanınmış simaları həmçinin, görkəmli
elm adamları və gənc alimlər də
çıxış ediblər.
Məruzəçilər
professor Səlahəddin Xəlilovun milli düşüncə
ənənələri əsasında irəli
sürdüyü yeni fəlsəfi ideyalardan, onun Şərq
və Qərb fəlsəfi fikir üslublarını bir araya
gətirmək, bu sintezdən yeni, daha təməlli bir fəlsəfi
sistem yaratmaq istiqamətindəki fəaliyyətindən bəhs
ediblər.
Prof. Dr.
Erdinc Yazıcı (Türkiyə):
-
Müasir düşüncə sistemində dini, fəlsəfi,
siyasi və sosioloji bilgilərin əlaqələndirilməsində
Türk filosoflarının da xidməti böyükdür.
Tanınmış Türk fikir adamı Prof. Dr. Süleyman
Hayrı Bolayın yeddicildlik "Türk düşüncə
tarixi" kitabında fəsillərin biri də professor Səlahəddin
Xəlilova həsr olunub. Mən TRT Avaz-da
"Türk düşüncəsi" proqramının aparıcısı
qismində həmin kitab haqqında bir veriliş
hazırladım və müəllif Süleyman Hayrı Bolayla
bərabər, Səlahəddin hocanı da dəvət etdim.
O verilişdə də Türk düşüncə ənənələri
üzərində müasir fəlsəfi terminoloji ilə
yazılmış yeni bir fəlsəfi sistemə ehtiyac
olduğu qeyd edildi. Bu sahədə görülməli
olan ilk işlərdən biri də Doğu və Batı fəlsəfələrinin
müqayisəli-komporotiv analizi, Türk düşüncə
tərzinin və milli dəyərlər sisteminin, milli folklorun
fəlsəfi baxış açısından yenidən dəyərləndirilməsidir.
Prof. Dr.
Aleksandr Çumakov (Rusiya):
- Son illərdə
mən qloballaşmanın sosioloji, iqtisadi, mədəni-mənəvi
aspektlərini və bu tərəflər arasında
qarşılıqlı əlaqəni araşdırıram. Bütün bu aspektlərin öyrənilməsi
prosesində fəlsəfi fikrin yeri və rolu var. Redaktoru
olduğum "Qlobalistika" jurnalında da fəlsəfi
yanaşmaya xüsusi önəm veririk. Hələ
aspirantlıq illərindən, 40 ildən çoxdur ki,
tanıdığım professor Səlahəddin Xəlilov da
Qloballaşma şəraitində fəlsəfənin yeni vəzifələrinə
dair araşdırma aparır. Mən onu qloballaşma
və sivilizasiyanın qarşılıqlı müqayisə
və analiizi sahəsində görkəmli mütəxəssis
kimi tanıyıram. Hələ 20 il
öncə - əvvəl Moskvada, sonralar isə Amerikada
çıxan "Qlobalistika" ensiklopediyasında Şərq
və Qərb mövzularının müəllifi azərbaycanlı
filosof Səlahəddin Xəlilov idi. Mən Rusiyanın məşhur
filosofları - akademik V.S.Styopinin, akademik V.Lektorskinin, akademik
A.Hüseynovun Azərbaycan filosofu Xəlilovun əsərləri
haqqında necə yüksək fikirdə olduqlarının
şahidi olmuşam.
Prof. Dr.
Yıldız Urmanbetova (Qırğızıstan):
- Mənim
mövzum "Səlahəddin Xəlilovun məhəbbət fəlsəfəsi
və müasir dünya" adlanır. Prof. Dr. S.Xəlilovun təlimində
"məhəbbət" fenomeni üç əsas aspektdə
nəzərdən keçirilir: qnoseoloji, aksioloji və praktik
aspektlər. "Məhəbbət və intellekt"
kitabının müəllifi göstərir ki, insanın bu
iki ali dəyəri ilk yaxınlaşmada
qarşılaşdırılsa da, real həyatda onların sadəcə
biri ilə yaşamaq mümkün deyil: reallıq bu qütblərin
müəyyən nisbəti qatışığını,
sintezini, bir-birini tamamlamasını tələb edir.
Qərbdə dövlətçilik şüuru, milli təəssübkeşlik
və vətən hissi də intellekt süzgəcindən
keçərək formalaşıb. İntellekt isə hər
şeyi öz yerinə qoyduğundan, hissləri tənzimetdiyindən
Qərbdə insanın əməli də, hissi də ictimai
normalar çərçivəsində inkişaf edib.Məhəbbət
daha çox intellektual təsirə məruz qalıb və
sosiallaşıb.
Dos. Dr.
Mustafa Günay (Türkiyə):
- Mən
professor Səlahəddin Xəlilovun Türk dünyasında fəlsəfi
araşdırmaları əlaqələndirmək sahəsində
fəaliyyətini çox yüksək dəyərləndirirəm.
Əslində, mənim rəhbərlik etdiyim "Öznə"
dərgisi də çoxdandır ki, təkcə Türkiyədə
deyil, bütün dünyada fəlsəfənin əsas
tendensiyalarını izləmək və ortaq fəlsəfi dəyərləri
daha da inkişaf etdirmək istiqamətində iş aparır.
Biz dünya fəlsəfə klassiklərinin
irsini öyrənmək, təhlil etməklə yanaşı,
müasir problemlərə də klassiklərin nöqteyi-nəzəri
ilə müqayisəli şəkildə cavab axtarmağa
çalışırıq. Əlamətdar
haldır ki, bizim jurnal dünyanın məşhur
filosofları - Platon, Aristotel, Hegel, Haydeger kimi simalarla
yanaşı, bir xüsusi nömrə də Azərbaycan
filosofu Səlahəddin Xəlilovun
yaradıcılığına həsr etmişdir.
Dos. Dr.
Fahri Atasoy (Türkiyə):
-
Çağdaş azərbaycanlı Türk filosofu Səlahəddin
Xəlilov insanlığın gəlişmə mərhələlərini
fəlsəfi zəmində təhlil edir. Dünyada
insanlığa qatqı saxlayan, bilik və mədəniyyət
sərgiləyən dönəmlər və toplumlar var. Bilgi
və mədəniyyətin yetişməsində ilk mərkəz,
Xəlilova görə, Şərq olmuşdur. Sonra zaman-zaman sivilizasiyanın sükanı əldən
ələ keçmiş, gah Şərq, gah da Qərb
aparıcı mövqe tutmuşdur. P.Sorokində
isə supermədəniyyət termini istifadə olunur və
hansı dövrdə hansı mədəniyyətin önə
çıxması məsələsi vurğulanır.
S.Xəlilovun mədəniyyət təlimi bir tərəfdən,
Toynbi, digər tərəfdən də Sorokin təlimləri
ilə ortaq məqamlara malik olsa da, mahiyyətcə hər
ikisindən fərqlidir və ən başlıcası, mədəniyyətin
dövrləşməsində Türk mədəniyyətinin
xüsusi, sintetik mahiyyəti önə çəkilir.
Prof. Dr. Ləvənd
Bayraqdar (Türkiyə):
- Səlahəddin
müəllimlə keçirilən toplantılarda kəndisinin
daima onun çox ciddi sualları olmuşdur. Bunların
başında "Bu gün bizim bir türk dünyası fəlsəfəmiz
varmı" sualı durur. S.Xəlilova
görə, bizim fəlsəfəmiz sanki orta çağda
qalırmışdır. Bugünkü
toplantı eyni zamanda bunu da göstərir ki, bizim hazırda
bir fəlsəfəmizin olması şərtdir.
Çünki fikir birliyi olmadan fəaliyyət birliyi də ola bilməz. Və nə xoş
ki, önümüzdə Səlahəddin müəllim kimi
bütün bu sualları özünə hədəf
seçmiş, bütün milli dəyərlərimizi
toparlamış, bir mədəniyyət konsepti ətrafında
bütünləşdirmiş mütəfəkkirlərimiz
var.
Prof. Dr.
Niqina Şermuhamedova (Özbəkistan):
-
Yetmiş yaş elə bir yaşdır ki, insan müdrikləşir
və klassik fəlsəfi təlimlərlə birgə həyatın
fəlsəfəsini də mənimsəmiş olur. Biz Səlahəddin Xəlilovun
yaradıcılığında məhz müdrikliklə nəzəri
fəlsəfənin sintezini görürük, o, Şərq
hikmətini, Türkün dünyaya baxışını,
milli düşüncə ənənələrini elmi-fəlsəfi
sistem halına salır. Amma gəncliyində S. Xəlilov
daha çox elmin metodologiyası, elmşünaslıq məsələləri
ilə məşğul olmuş, daha sonra "elm və mənəviyyat",
"sivilizasiya və mədəniyyət" sahəsində
çox dəyərli tədqiqatlar aparmış və ancaq
yaşının yetişkin vaxtlarında özünün də,
fəlsəfənin də özünüdərk problemləri
ilə məşğul olmuşdur.
Prof. Dr.
Şahlar Əsgərov (Azərbaycan):
-
Çox şadam ki, mən bu məclisdə iştirak edirəm.
Səlahəddin hocamızın şərəfinə
simpozium-konfrans təşkil edilmişdir. Səlahəddin
müəllimlə biz qırx ildir ki, bir yerdə yol gedirik.
Mənim üçün Səlahəddin müəllim
dəyərli bir alimdir, imanlı bir alimdir, alim həyatı
yaşayan bir alimdir. Alim həyatı
yaşayan alim, yəni onun mənəviyyatı, mədəniyyəti
alimliyi ilə üst-üstə düşür.
Səlahəddin
müəllimin baza təhsili fizikdir, amma sonra o, daha vacib olan fəlsəfi
düşüncəyə üstünlük verdi,
ömrünü fəlsəfəyə həsr etdi və eyni
zamanda fəlsəfə çırağını Azərbaycanda
yandırıb insanlara fəlsəfənin dəyərini
başa saldı. Səlahəddin müəllim
gözəl təhsil qurucusudur, gözəl bir universitet
yaratmışdı. Bu yaxınlarda mənim
dostlarımdan biri dedi ki, o, Azərbaycanda Harvardı qururdu…
Prof. Dr. Məsud
Əfəndiyev (Almaniya):
- Bu
simpoziumun beynəlxalq miqyasda olduğunu nəzərə
alaraq, mən ingiliscə danışacam. Mənə
elə gəlir ki, burda bir məqsəd də Səlahəddin
müəllimin fəlsəfi görüşlərini
dünyaya çatdırmaq olmalıdır.
Mənim çıxışım Əbu Turxan
haqqındadır. Onun hikmət dünyası ilə mən ilk dəfə
Almaniyada çıxmış kitabdan, alman dilində tanış olmuşam. Amma bu
gün bu simpoziumun beynəlxalq miqyasını və xarici
qonaqların iştirakını nəzərə alaraq, ingilis
dilində danışmaq istəyirəm. Həm də
Əbu Turxan haqqında: o, çox gəncdir, cəmi 23
yaşı var, amma artıq dünyada məşhurdur; həm
də ağsaçlı, müdrik bir qoca kimi. Hikmət
həmişə qocadır, çünki bir xalqın min illər
ərzində toplanmış fikir xəzinəsindən
qidalanır. Həm də gəncdir,
çünki gənc nəslin həyat yoluna işıq
salır.
Rəşad
Məcid (Azərbaycan):
- Hər
şeydən öncə, təşkilatçılara,
"Öznə" dərgisinə təşəkkür
edirəm ki, bizim hörmətli alimimizin yubileyi münasibətilə
belə bir beynəlxalq konfrans təşkil edib. Burada Səlahəddin müəllimin fəlsəfi və
elmi baxışları barədə danışıldı.
Mən əsasən onun ədəbi-bədii
publisistikası, mətbuat, poeziya, ədəbiyyatla münasibətləri
barədə bir neçə kəlmə demək istəyirəm.
Əvvəla, onu deyim ki, Səlahəddin müəllim
media üçün həmişə maraqlı bir insan olub,
öz fərqli düşüncəsi, dərin fikirləri
sadə ifadə etməsi ilə seçilib. Buna görə də Səlahəddin müəllim
mədəniyyət, ədəbiyyat, fəlsəfəyə
maraq göstərən medianın həmişə diqqət mərkəzində
olub. Eyni zamanda, o da medianın fəaliyyətinə
həssas yanaşıb. Bizim qəzetdə
iyirmi ilə yaxındır ki, Səlahəddin müəllimin
yazıları çap olunur və bu yazıların bir qismi mətbuatda,
televiziyada mədəni-mənəvi dəyərlərin təhlilinə
həsr olunub. Müəllimi Xudu Məmmədov
haqqında, Cavad Heyət haqqında yazıları onun həm
də mədəni səviyyəsinin, mənəvi minnətdarlıq
duyğusunun göstəricisidir. Səlahəddin
müəllimin "525-ci qəzet"də poeziya ilə
bağlı tez-tez məqalələri çap olunur.
Onun poeziya ilə fəlsəfənin yaxınlığı,
poeziyada fəlsəfi məqamlarla bağlı fərqli
baxışını ortaya qoyan, Hüseyn Cavidin, Səməd
Vurğunun, habelə müasir şairlərin
yaradıcılığı ilə bağlı fikirləri həmişə
maraqla qarşılanıb.
Dr.
Füzuli Məcidli (Qazaxıstan, UTA):
- Mən
professor Səlahəddin Xəlilovun elmi fikirləri, fəlsəfi
ideyaları haqqında danışmayacağam: bu barədə
hocalarımız kifayət qədər ətraflı
danışdılar.
Səlahəddin müəllim hər zaman ortaq Türk fəlsəfi fikrinin formalaşmasına çalışıb. Mən Türk dünyasının inteqrasiyasına xidmət göstərən UTA-da çalışıram, amma təəssüf ki, biz hələ də bu inteqrasiyanın təməli olan fəlsəfi düşüncənin formalaşması ilə bağlı genişmiqyaslı iş apara bilmirik. İnteqrasiyanın təməlində düşüncə dayanır. Akçuralının məşhur "Dildə, fikirdə, işdə birlik" fikri əslində fəlsəfədə birlik alanıdır. Bu baxımdan, UTA rəhbərliyi adından Səlahəddin müəllimə təşəkkür edirəm. Elmi Şurasının bu gün aldığımız qərarı ilə hörmətli hocamız Səlahəddin Xəlilov Türk dünyasında egitim və bilim alanında fəaliyyətindən, milli fəlsəfi fikrin, oluşdurulmasındakı xidmətlərindən dolayı Uluslararası Türk Akademiyasının altın madalyası ilə təltif edilmişdir.
Dr. Sənail Özkan (Türkiyə):
- Əgər qısaca və iki cümləylə söyləmək lazım gəlirsə, deməliyəm ki. Səlahəddin bəy Türk fəlsəfəsini yüksək bir səviyyəyə daşımaq üçün canla-başla çalışan əsl bir Türk fikri adamıdır. O, milli fəlsəfi fikrimizi bir hörümçək kimi, öz içərisində hazırladığı iplə hörür. Amma bu işə hamımızın qatılmağımız lazımdır.
Əgər məndən soruşsanız ki, Səlahəddin bəyin gördüyü işi bir cümlə ilə necə anlada bilərəm, deyərəm ki, o, Doğu ilə Batı arasında bir fikir körpüsü salır. Səlahəddin Xəlilov insan oğlunun ulaşa biləcəyi ən yüksək səviyyədə bir şəxsiyyətdir. Səlahəddin bəyin qranit bir xarakter sahibi, bir şəxsiyyət olduğunu özəlliklə vurğulamaq istəyirəm.
Prof. Dr.
Tahirə Allahyarova (Azərbaycan):
- Mən Səlahəddin Xəlilovu Azərbaycan
üçün, Türk dünyası və bütün
İslam coğrafiyasının fəlsəfəsi
üçün bir fenomen, hadisə hesab edirəm. Biz
çox şadıq ki, Azərbaycanda Şərq ensiklopedik zəka
sahiblərinə xas bir şəkildə fəlsəfənin
bütün sahələrini ələ alan, təhlil edən,
davamçılar yetişdirən, bir hikmət dünyası
- Əbu Turxan Akademiyası yaradan bir şəxsiyyətimiz
var. Biz buna çox şadıq, yenə deyirəm,
bu gün bir daha əmin olduq ki, professor Səlahəddin Xəlilov
kimi Azərbaycan fəlsəfi dilini və
terminologiyasını inkişaf etdirən, Şərq və Qərb
fəlsəfi fikirlərinin müqayisəsi kontekstində bizə
öz fəlsəfəmiz olduğunu anladan bir şəxsiyyət var.
525-ci qəzet.- 2022.- 26 fevral.- S.18;19.