Əli Əmirlidən ustad dərsləri
"Ulduz"
jurnalı ilə "525-ci qəzet"in birgə layihəsi VIII dərs
Əli ƏMİRLİ
Dramaturq - rejissor tandemi və ya dramaturq öz
rejissorunu tapmalıdırmı?
Dramaturqsuz teatr olmadığı kimi, rejissorsuz teatr da
mövcud deyil.
Bu iki peşə sahibi bir-birinə
qırılmaz tellərlə bağlı olsalar da, hər biri
özünü teatrda birinci hesab edir. Amma kim
nə deyir-desin, kim nə hesab edir-etsin, rejissor lap dahi olsun, fərqi
yoxdur, teatrda ilkin olan sözdür, dramaturgiyadır. Dramaturq olmayanı yazır-yaradır, rejissor isə
dramaturqun yaratdığının üzərində işləyir,
nə oyun çıxarırsa-çıxarsın, həmin
dramaturji materialdan, pyesdən çıxış edəcək,
hətta onu dəfə-dəfə təhrif edib tanınmaz
hala salsa da. Bununla belə, dramaturq da
rejissordan asılıdır, bəlkə də, daha çox.
Müasir teatrda rejissorsuz keçinmək
mümkün deyil. Niyə?
Tutaq ki, siz pyesi yazdınız, bəyəndiniz, haqlı
olaraq gözəl bir əsər yaratdığınıza
inandınız. Çox gözəl, amma pyes tamaşa
deyil, sözdür, kağıza yazılmış səslənməyən
sözlər. Onun tamaşa olması
üçün ən azı rejissor, aktyor və səhnə
lazımdır. Söhbətlərimizin
birində dediyim kimi, elə ki əsər teatra verildi,
dramaturqla pyes arasına çoxlu adamlar girir. Bu da təbiidir, teatr sintetik sənət olmaqla
yanaşı, həm də kollektiv sənətdir. Dramaturq rejissorsuz keçinə bilməz, hətta
deyərdim ki, dramaturq öz rejissorunu tapmalıdır.
Yaradıcılığımdan danışanda,
müsahibələr verəndə mən məmnuniyyətlə
rejissor dostum Bəhram Osmanovun adını çəkirəm. Bu, əlbəttə,
səbəbsiz deyil, 1992-ci ildən başlayaraq Bəhram
Osmanovla yaradıcılıq ünsiyyətindəyik. Elə
tək Azdramada mənim beş əsərimə
quruluş verib. Ölkəmizin müxtəlif
teatrlarında əsərlərimi səhnələşdirib,
Rusiya Federasiyasına daxil olan üç teatrda rus, osetin və
kalmık dillərində əsərlərimi tamaşaya qoyub.
Onun hazırladığı "Köhnə ev",
"Mesenat" və "Varlı qadın" uzun illər
Azdramanın ən çox baxılan tamaşalarından olub. Bizim birgə işimiz bir-birimizi yaxşı başa
düşməyimizin, teatra baxışlarımızın
uyğunluğunun nəticəsidir. Mən
həmişə demişəm, yenə də deyirəm, əsərlərimin
Azdramaya yol almasında əsas təşəbbüs həmişə
Bəhram Osmanovdan gəlib. Hər əsərimin
tamaşaya qoyulması üçün o, mübarizə
aparır, az qala vuruşur, bütün
imkanlarından istifadə edirdi. Bizim
dramaturq-rejissor tandemimiz bu gün də davam edir.
Səkkiz əsərimin səhnə taleyi unudulmaz
Hüseynağa Atakişiyevin adı ilə
bağlıdır. Ümumiyyətlə, ölkənin ən
istedadlı, ən tanınmış rejissorları əsərlərimə
müraciət ediblər. Görkəmli rejissorumuz Azər
Paşa Nemətov az zaman içində
"Şah Qacar" kimi möhtəşəm bir tamaşa
hazırladı. Baş rol üçün Azər
Paşa Nemətov Fuad Poladovu seçdi. Kimin
nə deməyindən asılı olmayaraq, hesab edirəm ki,
Qacar mərhum aktyorun səhnədə ən parlaq aktyor
işi oldu. Özü isə müsahibələrinin
birində pyes haqqında demişdi ki, müasir Azərbaycan
dramaturgiyasında ilk dəfədir belə mükəmməl əsərlə
rastlaşıram.
Mehriban Ələkbərzadənin quruluşunda
"Nuri-didə Ceyhun" tamaşasını isə Azərbaycan
teatrının son illərin ən gözəl rejissor işlərindən
biri kimi qiymətləndirirəm.
Gələcəkdə dramaturq olmaq istəyənlərə
bir həqiqəti də deyim. Dramaturq rejissorun əsər
üzərində yaradıcılıq işinə
qarışmasa, yaxşıdır. Əgər
rejissor səni seçirsə, sən də bu seçimə
etibar edirsənsə, bir kənara çəkilib işin nəticəsini
gözləməlisən. Nəticə
ürəyincə olmursa, hesabını götür, yəni
gələcəkdə o rejissorla işləməkdən
çəkin.
Təcrübəsindən,
nüfuzundan, istedadının və populyarlığının
dərəcəsindən asılı olaraq rejissorlar,
onların iş üslubu və dramaturqa münasibəti fərqlidir.
Əgər bir dramaturq kimi məşqlərdə
iştirakıma Bəhram Osmanov heç vaxt etiraz etmirdisə,
mərhum Hüseynağa Atakişiyev müəllifin məşqdə
iştirakının qəti əleyhinə idi. İlk vaxtlar onun bu xasiyyətini bilmirdim, həvəsli
vaxtlarımdı, çalışırdım məşqlərdə
iştirak edim, prosesdən ləzzət alım. Vaxtı bilib teatra gəlirdim, məşq ya baş
tutmurdu, ya təxirə salınırdı. Sonralar bir-birimizi yaxşı tanıyandan, müəyyən
dostluq münasibətləri yaranandan sonra özü məni məşqlərə
dəvət edirdi, bu dəfə mən imtina edirdim. Onsuz da onun rejissor işinə müdaxilə edə
bilməzdim. Səhnə artıq onun -
rejissorun ərazisi idi, mən bu əraziyə daxil olmaq istəmirdim.
Bəhram
Osmanovun rejissor ərazisi və onun sərhədləri
dramaturq üçün daha şəffaf, bir az
da liberaldır. O, mənim məşqlərdə
iştirakıma heç bir halda mane olmur, hətta müəyyən
qeydlərimə diqqətlə yanaşır, ağlına
batanları qəbul edirdi. Onu da deyim ki, xeyli
yaş fərqinin olmasına baxmayaraq, uzun illərin birgə əməkdaşlığı
dostluğa çevrilib. Bu dostluq və əməkdaşlıq
yaradıcılığıma güclü təsir göstərib.
Bir çox pyeslərimin ideyası, təklifi, yazıya təhriki
məhz Bəhramla iş birliyinin nəticəsidir. Bir çox xarici ölkə teatrlarında əsərlərimin
tamaşaya qoyulmasının təşəbbüskarı da,
dediyim kimi, Bəhram Osmanovdur.
Azər Paşa Nemətov diktator rejissor olsa da, mənim məşqlərdə
iştirakıma nəinki mane olur, hətta bir-iki məşqi
buraxmağa məcbur olurdumsa, narazılığını
bildirirdi. Amma bu o demək deyildi ki, mən onun rejissor işinə
qarışa bilərdim. Sadəcə, mən
prosesi müşahidə edirdim.
"Şah Qacar"ın bütün məşqlərində
olmuşam. İlk dəfə idi ki, mən hansısa pyesimin
bütün məşq proseslərinin
iştirakçısı olurdum. Bu proses mənə
çox şey verdi. Mən
yazdığım sözlərin kağız üzərindən
necə aralanıb səslənməsinin, onlara uyğun olaraq
obrazların tədricən yaranmasının, canlı insanlara
çevrilməsinin, mizanların qurulmasının, rejissorun
işıq və musiqi ilə necə böyük ləzzətlə,
filiqran (ustalıqla, incəliklə) işləməsinin, nəhayət,
Fuad Poladovun gün-gün, saat-saat Qacara çevrilməsinin
şahidi olurdum.
Rejissorun öz işini necə sevməsinin,
yaratdığından vəcdə gəlməsinin, səhnədə
özünün yaratdığı sehrli bir səhnəni
görüb kövrəlməsinin də şahidi olurdum. Əlbəttə,
mən bəzən istəsəm də, bu prosesə
müdaxilə edə bilməzdim, çünki əsərin
tamaşaya qoyulmasında rejissor konsepsiyası dominant rol
oynayırdı.
Bir məqamı
da deyim: heç bir rejissor mənə əsəri yenidən
işləmək, nələri isə dəyişmək təklifində
olmayıb. Azər Paşanın yanaşması
isə fərqlidir. "Şah
Qacar"ın məşqlərindən qabaq dramaturji material,
yəni mənim təqdim etdiyim pyes üzərində
rejissorun istəyi ilə xeyli yaradıcılıq işi
aparmalı oldum. Tamaşaya qoyulan pyes əvvəlki
variantdan kəskin surətdə seçilir. Rejissorun istəyi ilə əsərə 3-4 səhnə
və ona uyğun olaraq 5-6 personaj əlavə etdim. Nəticədə, əsərin ilkin aksenti xeyli dəyişmiş
oldu. Mikayıl Müşfiqin faciəli
taleyindən bəhs edən "Ah, bu uzun sevda yolu"
adlı pyesim də həmin proseslərdən keçdi.
Hər iki tamaşanın çox uğurlu səhnə
həyatı oldu. "Şah Qacar"
artıq 80 dəfə oynanıb, özü də hər dəfə
anşlaqla. İkinci tamaşa isə
çox qısa zamanda artıq 30 dəfə, yenə də
ancaq anşlaqla oynanıb.
Daha bir rejissorun da adını çəkməliyəm. Tale bizi səhnədə
bir dəfə görüşdürüb. O da Azərbaycan
Dövlət Akademik Musiqili Teatrının səhnəsində.
İdeyası teatrın direktoru Əliqismət Lalayevə məxsus,
artıq bir az əvvəl adını
çəkdiyim "Nuri-didə Ceyhun" adlı pyesimin
Mehriban xanım Ələkbərzadəyə
tapşırılmasını razılıq hissi ilə
qarşıladım. Pyesin ideyasının mənə
verilməsi prosesində Mehriban xanım da iştirak edirdi.
Direktorla rejissorun gələcək pyeslə bağlı
istəkləri və Ceyhun Hacıbəylinin çox spesifik məzmunlu
yuxuvari xatirələri, üstəgəl, Üzeyir bəyin məktubları. Pyes beləcə
bu üç mənbədən və yazıçı təxəyyülündən
yarandı. Tamaşa isə, sözün həqiqi
mənasında, əsl rejissor tamaşası oldu. Tamaşanın mürəkkəb strukturu, yumşaq,
bəzən kəskin zaman keçidləri, aktyorlardan yüksək
plastika tələb edən mürəkkəb mizanlar, metaforik
səhnələr, səhnədə dəzgahların fantastik
oyunu heyrətamiz idi. Mehriban xanım da
diktator rejissordur, onun işinə qarışmaq ancaq zərər
gətirə bilər. Bir halda ki buna ehtiyac
da yox idi. Əgər tamaşada zəif bir
məqam vardısa, o da teatrın aktyor truppasındakı
çatışmazlıqlarla bağlı idi.
"Nuri-didə Ceyhun" Musiqili teatr üçün
tam yeni bir tamaşa, yeni bir istiqamət idi. Heyif ki,
yüksək bədii dəyəri olan tamaşanın səhnə
taleyi o qədər də ürəkaçan olmadı. Ortaya heç gözləmədiyim halda insan amili
girdi. Səlahiyyətli yazıçı həmkarlarımdan
biri tamaşanı görmədən onun səhnədən
uzaqlaşdırılmasına nail oldu. Mən
uğurlarımı da, uğursuzluqlarımı da sakit
qarşılayıram. Mənim çoxlu əsərlərim
oynanıb, biri oynanmasa, dünya dağılmayacaq. Təki
dost hesab elədiyim həmkarım dərindən, sinə
dolusu nəfəs alsın. Teatrdan da dedilər
ki, tamaşa texniki səbəblərdən oynanmır, amma
yaşasın "yutub", istəyən orda tamaşaya baxa
bilər. Mədəniyyət TV də bu
tamaşadan diqqətini yayındırmadı. Onu ekran vasitəsilə daha geniş
tamaşaçı auditoriyasına təqdim etdi. Əlbəttə,
nə yutub, nə də teleekran canlı ifanı əvəz
eləyə bilər, amma... lənət
yoxa!
Bunu deməkdə
məqsədim nədir: hamıdan məhəbbət gözləməyin.
Minlərlə sevənləriniz içərisində
sevməyənləriniz də olacaq, xüsusilə həmkarlarınız
arasında. Qayıdaq mövzumuza.
Əlbəttə, yüzdən çox premyerası olmuş dramaturqun bütün rejissorları ilə ünsiyyətdə olması çətin məsələdir, həm vaxt sarıdan, həm fiziki cəhətdən, özü də ola mənim kimi tənbəl dramaturq. Mən heç bölgə teatrlarımızdakı tamaşalarımın çoxunu görməmişəm, qaldı xarici olkələrdəki tamaşalarım. Əslində, bu da təbiidir. Məgər Axundov, Məmmədquluzadə, Cavid, Cabbarlı, Sabit Rəhman, İlyas Əfəndiyev indi əsərlərinin necə hazırlandığını görürlər?
Bir dəfə Tacikistanda "Varlı qadın"ın tamaşasında olmuşam. Onda məndən müsahibə alan müxbir xanım soruşdu ki, sizin əsəriniz uzaq Tacikistanda tamaşaya qoyulur, siz məşqlərdə olmamısız, rejissorun kimliyindən xəbəriniz yox, bu sizi narahat etmir? Mən də bir az yumorla dedim, Şekspir də teatr işlərinə çoxdandır qarışmır. Cavabım yazının manşetinə çıxarılmışdı. Yeri gəlmişkən, mən bu əhvalatı bir neçə dəfə müsahibələrimdə demişəm, heç kəsin eyninə olmayıb, amma mənim dramaturgiyamı çox sevən və daim diqqətdə saxlayan bir xanımın möhkəm xətrinə dəyib.
Niyə bütün bunları sizə
danışıram? Səbəb çox sadədir: gələcəkdə
çox rejissorlarla işləməli olacaqsız,
çalışın onların işinə müdaxilə
etməyin. Çünki pyesin müəllifi dramaturqdursa,
tamaşanın müəllifi rejissor, bəstəkar, rəssam
və aktyorlardır. Həlledici məqam isə, əlbəttə,
rejissordur.
Çünki
yaradıcı kollektivi seçən, bir yerə yığan
və tamaşanın hər komponentinə cavabdeh olan məhz
rejissordur. Bu həqiqəti anlamaq, bu reallığı qəbul
etmək lazımdır. Bununla belə, dramaturqun istəmədiyi
rejissorla işləməkdən imtina etmək ixtiyarı həmişə
var. Sənə seçim imkanı verilmirsə, deməli, o
teatrdan üz çevirməlisən. Bununla belə, Azərbaycan
şəraitində əsas teatrların sayı çox məhdud
olduğundan qəti hərəkət etməyə tələsməyin.
Yüz ölçün, bir biçin. Mənim
personajlarımdan birinin sözüdür: "Reallıqla
barışmaya bilərsən, amma hesablaşmağa məcbursan".
525-ci qəzet.- 2022.- 2 iyul.- S.16.