Rənglərin və izmlərin
qovşağında
İsa Həbibbəyli
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti, Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutunun
direktoru, akademik, Milli Məclisin deputatı
Özünəməxsus zəngin ənənələrə
malik olan Azərbaycan təsviri sənətində
çoxüslublu inkişaf həmişə müşahidə
olunmuşdur.
Bu, əslində Azərbaycan təsviri sənətinin
rəngarəngliyini, fırça ustalarının
yaradıcılığındakı bənzərsizliyi müəyyən
edən əsil sənət prinsipidir. Bəhruz Kəngərli
sənətindəki realist üslub, Mikayıl Abdullayevin rəsmlərindəki
monumentallıq, Səttar Bəhlulzadənin romantikası və
lirizmi, Tahir Salahovun sərt realizmi, Cavad Mircavadovun şərtilik
və simvolizmi, Ələkbər Rzaquliyevin naturalizmi... Azərbaycan təsviri sənətinin zəngin
politrasını təqdim edir. Çoxüslublu
ənənələrə malik olan Azərbaycan təsviri sənətində
özünü tapmaq, yeni yol açmaq əsl istedadın ən
mühüm göstəricisidir. Fikrimcə,
Azərbaycan Rəssamlar İttifaqının sədri, görkəmli
xalq rəssamı Fərhad Xəlilov fərqli bir üslub kəşf
etməklə çoxüslublu təsviri sənətdə
imzasını təsdiq etmiş sənətkardır.
"Fərhad Xəlilovun fərqli
üslubu nədən ibarətdir" sualının
cavabını ilk növbədə onun mövzularında və
rənglərində axtarmaq lazımdır. Mövzu
baxımından Fərhad Xəlilovun seçdiyi yol xeyli dərəcədə
çətin məqamlarla bağlıdır. Rəssamın müraciət etdiyi Abşeron
mövzusu Azərbaycan təsviri sənətində ən
çox istinad edilən mövzulardan biri olub, müstəqil
bir rəngkarlıq məktəbini meydana
çıxarmışdır. Azərbaycan
təsviri sənətində özünəməxsus yeri və
siması olan Abşeron rəssamlıq məktəbi mövzu,
janr və rəngkarlıq baxımından geniş əhatə
dairəsinə malik olub, yurdumuzun fərqli koloritə malik olan
bu diyarının timsalında geniş mənada ölkəmizin
gözəlliyini xalqımıza təqdim etməyə xidmət
göstərir. Abşeronun qədimliyi, buradakı
odlar yurdu motivi, Abşeron bağları mövzusu, Xəzər
və neftçi obrazları, hətta Abşeron sakinlərinin
məişət və geyim xüsusiyyətləri Azərbaycan
rəssamlarının fırçasında fərqli
üslublarda canlandırılmışdır. Fərhad Xəlilov bu çox işlənmiş
mövzuya özünün fərqli möhürünü
vurmuşdur. Fikrimizcə, seçilmiş
həyat materiallarından tutmuş rənglərdən
yaradıcı istifadəyədək çoxcəhətli bənzərsizlikləri
ifadə edən bu fərqlilik Fərhad Xəlilovun Abşeron
torpağının gerçək romantikasını təsviri
sənətə geniş şəkildə gətirməsi ilə
əlaqədardır. Abşeron
mövzusunda çəkilmiş rəsm əsərlərindəki
sərt realizm və naturalizmə Fərhad Xəlilov
özünün realist-romantik üslubunu əlavə
etmişdir. Bizə görə xalq rəssamı
Fərhad Xəlilov Abşeron diyarının obrazını
yaratmaqda lirika və romantika ilə realizmin harmoniyasını
kəşf etməyi bacarmışdır. Fərhad Xəlilovun rəsmləri Tahir Salahovun sərt
realizmi ilə Səttar Bəhlulzadənin lirik-romantik
üslubu arasında olub, romantik çalarlar vasitəsilə həyatın
gerçəkliklərini orijinal şəkildə tərənnüm
edən bənzərsiz sənətdir. Tahir Salahov sənətində
ağ və qara rənglər təzadı
ifadə etdiyi halda, Fərhad Xəlilovun rəsmlərində
bu rənglərin əsl funksiyası harmoniyanı təqdim
etməklə müəyyən olunur. Səttar
Bəhlulzadə romantikasında isti, nikbin rənglərdən
istifadəyə üstünlük verilmişdirsə, Fərhad
Xəlilovun rəsm əsərlərində ciddilik ön
mövqedə olduğu üçün fikrin ifadəsi
baxımından nisbətən tünd rənglərə daha
çox müraciət olunmuşdur. Qara və
tünd yaşıl rənglərin sintezi və harmoniyası
Fərhad Xəlilovun rəsmlərinin əsas mahiyyətini təşkil
edir. Qara rəngin müxtəlif
çalarlarından yaradıcı istifadə onun rəsmlərində
realizmi və avanqardizmi, yaşıl rəng isə
romantikanı təcəssüm etdirir.
Beləliklə, qara rənglə yaşıl rəngin
sintezi və harmoniyası Fərhad Xəlilovun fərqli, bənzərsiz
sənətinin mahiyyətini təşkil edir. Fərhad Xəlilovda
qara rəng möhtəşəmlik, reallıq, ciddilik, məsuliyyət,
birləşdiricilik, bütövlük və sair kimi mənaları
əks etdirir. Fərhad Xəlilov
yaşıl rəngdən ümid və inamı, gözəllik
və genişliyi, nikbinlik, düşüncə və xəyalı
əks etdirmək baxımından istedadla istifadə etməyi
bacarmışdır. Onun rəsmlərində ağ rəng bəzən qaranı bir qədər
də açmağa, əksər hallarda isə yaşıl rəngə
fon yaratmağa xidmət edir. Qara və yaşıl rənglə
müqayisədə ağ rəngdən
nisbətən az istifadə etsə də bu rəng onun sənətindəki
yaşıl dünyanın bəyaz çaları
funksiyasını məharətlə yerinə yetirir. Nəticə
etibarilə ağ rəng Fərhad Xəlilovun
rəsmlərində həm qara rəngin bədbinlik
düşüncəsi aşılamaqdan xilas edilməsinə,
həm də yaşıl rəngin monotonluqdan uzaqlaşdırılmasına
xidmət edir. Beləliklə, biz Fərhad Xəlilovun
simasında Azərbaycan təsviri sənətində
özünəməxsus romantik çalarları olan realist bir
rəssamı görürük. Xalq rəssamı
Fərhad Xəlilovun realizmi əsasən modernizmdə və
avanqardizmdə özünü ifadə edir. Onun XX əsrin altmış-yetmişinci illərində
çəkdiyi rəsmlərdə realist bədii yanaşma
modernizm şəklində təzahür etmişdir. "Goradildə", "Buzovnada", "Mərdəkanda
yağış", "Qoca tut ağacı", "Buzovna
qayalıqları", "Buzovnada küçə" və
sair kimi rəsm əsərlərində o, Abşeron
mühitini olduğu kimi deyil, gördüyü fərqli
bucaqdan çəkib tamaşaçıya
çatdırır. Bu mənada Fərhad
Xəlilov Azərbaycan təsviri sənətinə öz
Abşeronunu gətirmişdir. Tamaşaçı
bu əsərlərə baxarkən tez-tez
rastlaşdığı, lakin tam fərqində
olmadığı bir Abşeronu görə bilir. Fərhad Xəlilovun təqdimatında Abşeron
isti, qızmar və küləkli landştafı, əncirvari
peyzajı, yaşıla çalan mavi dənizi, ağ-qara kirəmidli
evləri ilə bənzərsiz şəkildə rəsm
edilmişdir. Fikrimizcə, Abşeron silsiləsində az nəzərə çarpan "Qonşu"
rəsmi Fərhad Xəlilovun bədii kəşfidir. İsti
Abşeron mühitində damın qarşısında çəkilmiş
uca yaşıl ağac ev sahibinin
qonşusu kimi təqdim olunur. Mövzunun təsviri
sənət baxımından həlli nöqteyi-nəzərindən
də "Qonşu" rəsmi mükəmməl
alınmışdır. Evlərdən birinin
pəncərəsindən görünən qırmızı
rəng Abşeronun isti yayını, qonşu obrazında
canlandırılan yaşıl uca ağac isə çətin
şəraitdə təbiətlə ünsiyyəti,
yaşamaq imkanı və ümidini mənalandırır.
Ağacın gövdəsində və
damların konturlarında verilmiş qara rəng ideya-məzmun
cəhətdən də, rənglərin harmoniyası
baxımından da birləşdirici faktor rolunu uğurla həyata
keçirir. Bizə görə Fərhad Xəlilovun
"Qarlı külək" rəsmi də bənzərsiz
bir Abşeron triptixidir. Qaramtıl və
yaşımtıl rəngli qarlı kolların dilindən
canlanmaqda olan qırmızı rəng yazla-qışın rəqabətini
əks etdirən nadir rəsm əsəridir. Bu cəhətdən "Çiçəkli
nar" rəsmi də Abşeron peyzajına fərqli
baxışdan yaranmış mənalı bir tablodur. Rəsm əsəri "Çiçəkli
nar" adlandırılsa da mövzu gövdəni ifadə edən
qara rənglə yaşlı yarpaqların harmoniyası vasitəsi
ilə ifadə olunmuşdur. Rəssam demək
istəyir ki, kök, gövdə möhkəm olduğu
üçün nar ağacı boy atıb
böyümüş və çiçəkləmişdir.
Bu, əslində rəsm əsəri vasitəsilə
ifadə edilmiş düşündürücü bir fəlsəfi
fikirdir. Fərhad Xəlilovun əsərlərinin
əksəriyyətində mütləq konkret bir ictimai məna
ifadə olunmuşdur.
Fərhad Xəlilov böyük məharətlə rəsmlərində
Abşeron-Xəzər mövzusunda özünəməxsus
real yeri olan mavi rəngin funksiyasını yaşıl rəng
vasitəsi ilə həll etmişdir. Onun haqqında yazmış
tanınmış rus sənətşünaslarından biri
Qriqori Anisimov da Fərhad Xəlilovun rəsmlərində rənglərin
"naturanın kopyası olmadığını"
müşahidə etmişdir. Bu cəhətdən
yaşıl rəngdən fərqli rəng kimi istifadə etmək
rəssamın rəngkarlıqdakı novatorluğunun
isbatıdır. Daha bir sərt avqust istisində
Abşeron damlarındakı pəncərənin yaşıl rəngdə
təsvir edilməsi ("Avqust") əncir
ağacının çiçəklərinin ağ əvəzinə
yaşıl rəngdə təqdim edilməsi
("Çiçəklənən əncir"), dənizin
qara qayalıqlar arasında yaşımtıl görkəminin
nəzərə çatdırılması" ("Dənizdə
rəng" "Goradildə dəniz") sıx ormanlar
arasından yerə düşən işığı
yaşıl rəngə görməsi ("Meşədə
işıq"), hətta dağı yaşıl boya ilə
rəngləməsi ("Yaşıl dağ") Fərhad Xəlilovun
mənalandırmalarında yaşıl zəngin nə qədər
geniş imkanlara malik olduğunu nümayiş etdirir. Eynilə o, qara rəngdən də müxtəlif məna
çalarlarını ifadə etmək üçün fərqli
şəkildə istifadə etmək vəzifəsini müvəffəqiyyətlə
yerinə yetirmişdir. Ayrıca qeyd etmək
lazımdır ki, qara rənglə "oynamaq" Fərhad Xəlilovun
yaradıcılığında daha çox avanqardizmin bədii
ifadəsində öz əksini tapmışdır. "Qayalar arasında" adlı rəsm əsərində
çəkilmiş qurumuş qara ağac sahili tufandan qoruyan
dayaq mənasını bildirir. "Buzovnada
isti hava" əsərində isti havanı qırmızı
əvəzinə qara rəngdə ifadə etməsi, "Dənizə
gedən yol" rəsmlərində yaşıl ağacı
qara rəngə boyaması şərti olaraq mühitin gərginliyini,
dramatizmini göstərməyə xidmət edir. "Dənizə
gedən yol" rəsmində ağ evlərin
fonunda qara darvaza və qara rəngə boyanmış ağac
detalları günün çətinliyi ilə ümidinin vəhdətdə
olduğunu göstərir. "Dənizə gedən yol" rəsmində
qara darvazalı ağ evin arxasındakı
mavi rəng səma kimi təsəvvür edilərsə
romantizmin, dəniz olaraq düşünülərsə
realizmin bədii ifadəsidir. Bütün bunlar
bir daha Fərhad Xəlilovun sənətində rənglərin
seçilmiş mövzu ilə əlaqədar konkret fikirləri
ifadə etdiyini göstərir. Onun rəsmlərində
rənglərin dili vardır. Yaxud belə
demək olar ki, Fərhad Xəlilov rəngləri yalnız kətana
boyanır, həm də danışdırır. Bütün bunlar isə Fərhad Xəlilovun sənətinin
naturalizmdən uzaq olub, abstrakt şəkildə və ya real
olaraq romantik çalarlarla həyatı bənzərsiz
görkəmdə mənalandırdığını
nümayiş etdirir. Bu mənada şair-rəssam
kimi görünən Fərhad Xəlilov filosof-rəssam kimi
çıxış edir.
Rənglərdən "fərqli rəngdə" istifadə
etmək baxımından Fərhad Xəlilovun "Buludlar və
dəniz" rəsmi möcüzəli sənət əsəri
adlandırıla bilər. Azərbaycan təsviri
sənətində ilk dəfə olaraq yaşıl dəniz
obrazını Fərhad Xəlilov yaratmışdır. Əsərin adındakı "buludlar"
sözü assosiativ şəkildə yaz çağı,
bahar fəsli mənasını ifadə etdiyi
üçün tabloda dənizin ağləpəli
yaşıl dalğalı görkəminin təsviri
inandırıcı görünür. Səmadakı
mürəkkəb rəngli buludlar isə əslində
yazın başlanğıcında torpaqdan çıxan bənövşəni
xatırladır. Beləliklə, dənizdə
yaşıl çəmən və səmada bənövşə
rəngində nadir rəsm əsəri meydana gəlmişdir.
Buludların arasındakı qara duman
zolağı isə açıq rənglərin təkrarlanmamasına
xidmət edən, təbiətdəki harmoniyanı əks
etdirən, səma ilə dənizi əlaqələndirən
düşünülmüş bədii vasitədir. Tərəddüd etmədən demək olar ki,
"Buludlar və dəniz" rəsmi müstəqillik
dövrü Azərbaycan peyzaj rəssamlığının
şah əsərlərindən biridir.
Xalq rəssamı
Fərhad Xəlilovun "Görüş" silsiləsindən
olan rəsm əsərləri "Buludlar və dəniz"
tablosundakı rənglərin nadir qammasını rənglərlə
ifadə edilmiş fikirlər və düşüncələrlə
daha da zənginləşdirir və
tamamlayır. "Buludlar və dəniz" rəsmindəki
nadir təbii gözəlliyin romantikasını
"Görüş" silsiləsindəki rəsmlərdə
ifadə edilmiş fikirlər və mətləblər daha da
qüvvətləndirir. Bu baxımdan
"Görüş" rəsmlər serialı Fərhad Xəlilovun
fəlsəfi rəsmləri hesab oluna bilər. O,
böyük rəssam-filosof kimi dənizlə sahilin, səma
ilə torpağın, yolların, hətta fərqli rənglərin
yaxınlığını, doğmalığını və
harmoniyasını mənalandırmaqla rənglərin dili ilə
həyatda və cəmiyyətdə birliyin, həmrəyliyin
gücünü, zəruriliyini və əhəmiyyətini
ifadə edir. Bu mənada Fərhad Xəlilovun
"Görüş" silsiləsi rəssam-filosofun ictimai
görüşlərinin və baxışlarının ifadəsi
olan cəlbedici rəsmlərdən ibarətdir. Bu, rəssam Fərhad Xəlilovun təbiət və
cəmiyyət haqqındakı görüşlərinin,
fikirlərinin rənglər vasitəsilə dilləndirilən
möhtəşəm təzahürüdür. Rəssamın 2022-ci ildə çəkilmiş
"Görüş" silsiləsindən olan rəsm əsərindəki
dənizlə səmanın ahəngdar harmoniyası ölkəmizin
və xalqımızın qüdrətinin birlikdə
olduğuna inanan Fərhad Xəlilovun cəmiyyət
haqqındakı estetik idealının əyani romantik təcəssümüdür.
"Gözlənilməz baxış" rəsmlər
silsiləsi ilə Fərhad Xəlilov sistemli bir
dayanıqlı rəsmlər üstündə köklənmiş
sənətinə gözlənilməz rənglər gətirmişdir. "Gözlənilməz
baxış" rəsmləri ilə Fərhad Xəlilov
sanki öz sənətinin çevrəsini bir qədər
genişləndirməyə çalışmışdır.
Ona görə də "Gözlənilməz
baxış" rəsm əsərləri silsiləsi Fərhad
Xəlilovun sənətində açılmış yeni
üfüqdür. "Gözlənilməz
baxış" rəsmlərindəki onun sənəti
üçün gözlənilməz olan fərqli rənglər
Fərhad Xəlilovun daim yeni rənglər
axtarışında olduğunu, onun həyata standart olmayan rənglərin
işığında da daha başqa bucaqlardan da baxa bilmək
qabiliyyətini nəzərə çatdırır. Bu o deməkdir ki, Fərhad Xəlilovun sənəti
həyatın axarı və dəyişən dünya ilə
birlikdə daim yeniləşir və inkişaf edir.
Fərhad Xəlilovun yaradıcılığında
portret rəsmləri azdır, lakin yaddaqalandır. Hələ 31
yaşında olarkən, 1977-ci ildə çəkdiyi
"Avtoporteret" əsəri Fərhad Xəlilovun sevdiyi
qara və yaşıl rəngləri öz portretinin
simasında uğurla sınaqdan
çıxardığını göstərir. Niyyət xalanın portretləri də tünd rənglərlə
işlənmiş ciddi realist əsərdir. Həyat yoldaşının portretində də Fərhad
Xəlilov sırf realist rəssam kimi çıxış
edir. Xalq yazıçısı
Elçinin portretində onun bədii əsərlərindən
süzülüb gələn "gümüşü,
narıncı" rəngləri əlavə etsə də, obrazı
yenə də realizm mövqeyindən
canlandırmışdır. Deməli, Fərhad
Xəlilov insanlara münasibətdə realizmə sədaqətlidir.
Təbiətin "portretini" çəkəndə
isə o, realist-romantikdir. Fərhad Xəlilov
insanı realizmin, canlandırdığı təbiəti isə
müxtəlif izmlərin qovşağında tərənnüm
etmişdir.
Fərhad Xəlilovun "Torpağın
naxışları" rəsmləri silsiləsi Azərbaycan
ölkəsinin ecazkar və möhtəşəm sənət
qalereyasıdır. "Torpağın
naxışları" rəsmləri Azərbaycan haqqında
rənglərin nəğməsidir. Fərhad
Xəlilov "Torpağın rəngləri" rəsmlərində
rənglərin dili ilə rəssamlığın
romansını yaratmışdır. Bu, rəsm
silsiləsi Azərbaycanın peyzaj rəssamlığının
təkrarsız nümunələridir. "Torpağın
naxışları" rəsm əsərləri silsiləsi
Azərbaycan təsviri sənətindəki ənənəvi
müqəddəs Vətən torpağı mövzusuna Fərhad
Xəlilovun həkk etdiyi bənzərsiz
naxışlarıdır. "Torpağın
naxışları" Azərbaycan diyarına həsr
olunmuş rəssamlıq himnidir. Azərbaycan
Respublikasının Xalq rəssamı Fərhad Xəlilov
"Torpağın naxışları" silsiləsi ilə
xalqına və ölkəsinə xidmət etməyin müqəddəs
duyğu və böyük borc olduğunu aydın surətdə
diqqətə çatdırır.
Göründüyü kimi, Xalq rəssamı Fərhad Xəlilovun
modernizm ilə başlanan sənəti avanqarda cizgilərlə
müasirləşərək realist-romantik sənət kimi qərarlaşmışdır. Rənglərin
və izmlərin qovşağında dayanan Fərhad Xəlilov
fərqli, zəngin və cəlbedici rəsmləri ilə
müstəqillik dövrü Azərbaycan təsviri sənətinin
görkəmli yaradıcılarından biri olmaq məqamına
çatmışdır. Fərhad Xəlilov
bənzərsiz romantik çalarlara malik olan qüdrətli
realist rəssamdır. "Dəniz və
səma" rəssamlıqda, "Torpağın
naxışları" silsiləsi isə həm sənətdə
və həm də həyatda Fərhad Xəlilovun
möhürüdür.
Fikrimizcə, Fərhad Xəlilovun əsərlərinin
altında və ya arxasında öz adını yazmaması
da təpədən dırnağa qədər orijinal olan rəsmlərinin
yalnız özünəməxsus olduğuna rəssamın qəti
şəkildə inanmasının ifadəsidir. Nəinki sənət
dostları hətta tamaşaçılar da Fərhad Xəlilovun
əsərlərini adı yazılmadan asanlıqla seçib
müəyyən edə bilərlər. Çünki
Fərhad Xəlilovun rəsmləri çoxüslublu Azərbaycan
təsviri sənətində fərdi siması ilə səciyyələnən
özünütəsdiqin real bədii əksidir. Yalnız bir rəsm əsərində 2001-ci ildə
çəkilmiş "Sahildə ev" adlı tablosunun
aşağısında adını yazması isə simvolik
olub, Fərhad Xəlilovun artıq Azərbaycan rəssamlığının
böyük sənət ocağında özünə aid
olan mükəmməl bir sənət evini qurduğunu mənalandırır.
"Sahildə ev" böyük sənətin sahillərinə
gəlib çatmış Fərhad Xəlilovun artıq rəssamlıq
sənətində gəlib çatdığı
dayanacaqdır ki, görkəmli rəssam bunu sanki öz
imzası ilə simvolik şəkildə təsdiq edir. Profesional sənətşünaslıq
elmi və sənətsevərlər bu reallığı qəbul
etməklə bərabər, qüdrətli rəssamdan yeni əsərlər
gözləməkdədir. "Sahildə
ev" rəsmindəki intəhasız mavilik davam etməkdə
olan böyük sənətin qarşısında
açılan yeni üfüqlərdir. Fərhad Xəlilov
sənətindəki limanlar növbəti səfərlərin
start nöqtəsidir.
Azərbaycan Rəssamlar İttifaqının sədri
kimi də Xalq rəssamı Fərhad Xəlilov təsviri sənətimizin
inkişaf etdirilməsinə bacarıqla xidmət edir.
27 iyun 2022-ci il
525-ci qəzet .- 2022.- 2 iyul.-
S.10-11.