Sirr qadın qəlbinə
yükdür
TƏRANƏ
MƏMMƏDİN "SİRR" ROMANI HAQQINDA QEYDLƏR
Adilə NƏZƏR
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
Populyar
roman ümumi mənada geniş oxucu kütləsini cəlb edən,
oxucuda maraq, həyəcan, mərhəmət kimi emosiyalar
oyatmaq məqsədi daşıyan, sürətlə finala
doğru yönələn, sıradan hadisələr və sadə
insanlar üzərində qurulan ədəbi-bədii əsərdir
ki, dəqiq xətlərlə açılır və
gözlənilməz təsadüflərlə ortaya
çıxır. Ədəbiyyatda geniş kütlə tərəfindən
bəyənilən belə əsərlərin ən çox
oxunan janrı isə sevgi romanlarıdır.
Əsas
mövzusu sevgi olan "Sirr" Təranə Məmmədin
ilk romanıdır. Əsərin baş qəhrəmanları
gənc həkim Ayna və mühəndis-texnoloq Elçindir.
Qeyd edim
ki, Təranə Məmmədin hekayələrindəki
"romantik sevgi" romanına da hopub və baş qəhrəmanların
taleyinin dramatik gedişatında incə naxışlarla təqdim
olunur. Əsər ilk baxışdan yaranan sevgi ilə
başlayır, sonra aradakı hüzünlü, bəzən
də dalğalı-fırtınalı məsafədə
davam edir və bədbəxt-xoşbəxt sonluqla bitir.
"Sirr"
romanında sevgi ideal həyat arzusu ilə yaşayan İradə
xanımın nəzərində ali həyat müstəvisində
mənəvi münasibət kimi diqqəti çəkir. O, əsərdə
ikinci əsas qadın qəhrəmandır. Sevgi ilə
qurulacaq nizamlı evliliyə qarşı çıxan, həyatın
xoşbəxtliyini var-dövlətdə, yüksək vəzifədə,
təmtəraqlı yaşayışda görən İradə
xanım qızına bu həyatı yaşadacaq ər
axtarışındadır. Həyat isə ona ağıla gəlməyən
sürprizlər hazırlayır.
Obrazların
və hadisələrin müəyyən cizgilərlə
bir-birindən ayrıldığı əsərdə mənfi
ilə müsbət tərəflər bir qəlibdə
işlənərək, həyata baxışı natamam olan,
xəbisliyi, dünyagirliyi və digər mənfi xarakterləri
ilə İradə xanım obrazında təqdim edilir. Belə
ki, İradə xanım Ayna üçün qızını
bəxtəvər görmək istəyən, bununla belə
onun taleyinə müdaxilə edən, xoşbəxtliyinə
mane olan ana, klinikasının işçiləri
üçün sərt müdir, Elçin üçün
qızı üzərindən oyunlar quraraq şöhrətinə
şöhrət, dövlətinə dövlət qatmaq istəyən
fürsətcil insan, özü üçünsə
özünü istədiyi kimi təsdiq etməyə imkan
tapmamış narahat bir qadındır. O, qızının ən
üst səviyyədə olmasını istəyir. Ondan
ötrü Ayna övladdan çox, reallaşdırmağa
çalışdığı arzularına verilən ikinci
şansdır. İradə xanım güclüdür, zabitəlidir,
hər şeyə qarışandır, qərar verəndir.
Onun kimi olmadığı üçün qızını zəif
görür, "zəifliyinə" görə onu
danlayır, onun qərarlarına hörmət etmir, niyyətinə,
istəyinə əhəmiyyət vermir. Tanrı kimi onun
taleyini həll edir.
Bütün
müsbət tərəfləri ilə Humay ana əsərdə
İradə xanıma qarşı qoyulan obrazdır. Bu iki fərqli
xarakterli qadın obrazların timsalında sanki xeyir və
şərin savaşı gedir. Övladlarını ehtiyac
içində böyüdən Humay dünya
görmüş qadındır. İki oğluna - Elçinlə
Elvinə həm analıq, həm atalıq edir.
Onların
hər dərdlərinə çarə olmağa
çalışır.
Hər
hansı bir əsərin yazıldığı zaman cəmiyyəti
məşğul edən siyasi, sosial və mədəni məsələlərin,
xüsusən də gündəlik həyata təsir edən
hadisələrin ədəbi əsərlərdə öz əksini
tapmaması mümkün deyil. Buna müharibələr də
daxildir.
Tarixi
hadisələr bəzən romanın mərkəzində
baş verir, bəzən də şəraitə uyğun
olaraq, başqa bir missiya daşıyır, - illər sonra hadisələr
fikir və zaman miqyasından süzülür, ədəbi əsərlərdə
öz yerini tapır - "Sirr" romanında olduğu kimi. Əsərdə
Elvinin hərbi xidmətə çağırış
vaxtı "Aprel döyüşləri"nə təsadüf
edir. Böyük ruh yüksəkliyi ilə xidmətə
yollanan Elvin döyüşlərdə şəhid olur. Humay
ana oğlundan sonra çox sarsılır və
dünyasını dəyişir. Ölümündən əvvəl
Elçin onu xəstəxanaya yatırmaq istəsə də,
anası qəbul etmir, şəhid oğluna tez qovuşmaq
üçün ölümə hazır olduğunu bildirir.
Bir-birinin ardınca yaşanan dramatik olaylar Elçini ruhdan
salır. Özünü həyatın burulğanında itirən
Elçinin tək tutunacaq yeri olan sevgilisi Aynadır ki,
İradə xanım qızını ondan
uzaqlaşdırıb, daha varlı və yüksək
ixtisaslı həkim Malikə ərə verir.
Yaşadıqları iki il müddətində onların
övladları olmur və Malikin ata olma şansının
olmayacağı xəbəri, onsuz da təməli möhkəm
olmayan bu evliliyin sonunu gətirir.
Bütün
romanlarda romantik sevgi münasibəti yaşanan hadisələrə
görə formalaşır. "Sirr"in
fırtınasında boğulan Ayna da həm canını, həm
sevgisini, həm də sevdiyi adamı qorumağa
çalışır. Amma baş verənlər həyatın
axarını dəyişir.
Sevginin, sədaqətin
əvəzində gördüyü haqsızlıqları
daxili əzabları ilə qarşılayan, sona qədər
etibarını və fədakarlığını qoruyan
baş qəhrəman Elçin həyatdan mükafatını
alır. O, sevdiyi qıza gizlicə qovuşur və bu Ayna ilə
onun ən böyük sirri olur. Tam evliliyə hazırkən həyat
onlara yeni sürpriz yaşadır.
Ayna hamilə
olduğunu biləndə, təşvişə
düşür. Anası bilsə nələr
olacağını düşünmək belə istəmir.
Günlər keçdikcə yaşadığı qorxu,
narahatçılıq, hamiləlik sevincini yaşamağa
imkan verməyən nikahın olmaması problemi Aynanın səhhətində
olan problemlərin üzə çıxmasına səbəb
olur. Bir neçə ay davam edən xoşbəxtlik yenə
yarıda kəsilir. Aynanın xəstəliyi onlara sevgilərinin
meyvəsini dadmağa mane olur və onun hamiləliyi
sonlanır. Həyatının davamını gətirə
bilmədiyi körpəsinin itkisi onların da birgə həyatlarının
sonunu gətirir.
Xalq
arasında belə bir deyim var ki, qadınlar sirr saxlaya bilmir.
Sirr qadın qəlbinə yükdür. Bəlkə də
Aynanı xəstə edən bu yükün
ağırlığı idi.
F.Nitşe
yazırdı ki, "Yaratmaq fikrinə düşmüsənsə,
özündən də ali bir şey yaratmalısan. Amma bunun
üçün əvvəlcə gərək özün
aliləşəsən, kamilləşəsən, cismən də,
ruhən də təkmilləşəsən".
İradə
xanım obrazı isə nəinki kamil deyil, hətta
günahkardı. O, öz xudbinliyi ucbatından
qızının həyatını qaraldır. (Əslində
müasir anaların çoxu bir az İradə
xanımdır.) Qızını məsləhət
gördüyü adamla evliliyə məcbur edir, amma buna sevinməyə
imkan tapmamış həyatının ən böyük məğlubiyyətinə
uğrayır. Bir-birinin ardınca yaşanan bədliklər -
həm qızının ərindən ayrılması, həm
də onun ciddi xəstəliyə tutulması xəbəri bu
sərt qadını dərindən sarsıdır və
sındırır. Belə ki, Aynanın xəstəliyinin erkən
vaxtlarında ona motivasiya olsun deyə, Elçin İradə
xanıma Aynanı İstanbula gəzməyə aparmasına
icazə verməyi təklif edir. İradə xanım bu təkliflə
dərhal razılaşır, hətta sevinir, - təki
Aynanın az da olsa eyni açılsın. Əsərdə bu
səhnə Elçinin fikrilə təqdim olunur: "Eh,
İradə xanım, gərək elə bizi dərd birləşdirəydi,
gərək səni dərd sındıraydı? Axı
bütün bunlar olmaya bilərdi, - deyə Elçin fikrə
daldı".
Təkəbbürlü
qəhrəman artıq səhv etdiyini anlayır, yeganə
övladının bədbəxtliyinə səbəb
olduğuna görə özünü qınayır,
qızının xəstəliyinə çarə aramaq
üçün gecə-gündüz
çırpınır. Əsərin bu bölümləri
İradə xanımın həqiqəti tapmaq cəhdidir,
özünüdərk yoludur. Bu yol onun gözlərini əbədi
yumarkən, qızına etdiyi "Ayna, müalicənə
davam et, özündən muğayat ol" vəsiyyəti ilə
başa çatır.
Həqiqəti
axtarmaq yolu sərt ana obrazında o qədər
inandırıcı görünməsə də, müəllif
əsərin davamında obrazın bütün hərəkətləri,
susqunluqları ilə əzab çəkən və əməlindən
peşman olan insanın duyğularını oxucuya ötürə
bilir. Oxucu Ayna ilə Elçinin sirrindən agah olsa da İradə
xanımın şüuraltındakı sirri aça bilmir. Bəlkə
elə müəllif də ağılla duyğunun
qeyri-mütənasibliyindən yaranan bu sirri çözmək
üçün bütün yazıçıların
yaratdığı oxşar obrazı yenidən
yaratmağı düşünüb. Hər halda bəşərin
bağrına qara yara kimi yapışan nəfs adlı bu sirri
açmaq istəyi insanın qara qutusunun açarını
axtarmaq istəyidir. Bu, müəllifin uğurudur.
Qəhrəmanın
ölümü də onun bir növ öz günahları ilə
üzləşməkdən qaçışıdır.
Oxucu, anasının ölümünü heyrətlə
qarşılayan Ayna ilə eyni
çaşqınlığı yaşayır, sonda isə bir
yüngüllük hiss edir.
Romanda
canlı obrazlardan başqa daha bir qəhrəman da var. Bu,
Elçinin İçərişəhərdəki babadanqalma
evidir. Əsərdə bu ev Elçinin (sonradan Aynanın da)
olduğu hər yerdədir. Bu ev sevginin cisim halıdır.
İki sevən gəncin duyğularının və
ağlının vizuallaşdırılan daxili dünyası
- ürəyi və beynidir. Üzdə köhnə, qədimiliyini
qoruyan, xatirələrdə canlı, sevgi dolu, təzə-tər
arzuların gerçəkləşdiyi məkandır.
Əsərdəki
bu "obraz" səssizdir, stabildir, dəyişməzdir.
Ara-sıra satılma mövzusu ortaya atılsa da, gerçəkləşmir.
Əslində ev obrazı Ayna ilə çox oxşardır.
Ayna da ev kimi yenilənir, (ev təmir olunur) bəzənib-düzənir,
amma yenə də çağırış etmir. Sanki nə
ev, nə də Ayna zamanın axınına tabeçilikdən
xilas olmaq istəmir. Burada müəllifin hədəfi oxucunun
emosiyalarını yox, düşüncəsini oyatmaqdır.
Ayna obrazı özünü cəmiyyətin, ata-ana
basqılarının qarşısında itirən bir
çox Azərbaycan qızının ümumiləşdirilmiş
obrazıdır. Əsərdə müəllif oxucuya həyatın
reallığını göstərir,
"acıdır-şirindir", "pisdir-yaxşıdır"
demir, onu oyatsa da, öz qərarı ilə baş-başa
buraxır.
Aynanın
qərarı "yox olmaq" olur, lakin bu fiziki ölüm
deyil, Elçinin evlənib ailə qurması üçün
fədakarlıq etmək niyyətidir. Bakı qəbristanlıqlarından
birində adına saxta bir məzar hazırlatdıran Ayna
Rusiyadakı ögey xalasının yanına gedir və orada
öz həkimlik fəaliyyəti ilə, eyni zamanda, müalicəsi
ilə məşğul olur. Uzun illərdən sonra Ayna yenidən
ortalığa çıxır. Ayna geri dönəndə
artıq Elçinin oğlu tələbə idi və həyat
yoldaşı dünyasını dəyişmişdi. Şəxsi
həyatında baş verənlər
Elçinə ilk sevgisini unutdurmamışdı, hətta
arvadının sağlığında da Elçin sevdiyi
qadının məzarına hər ay çiçək
aparır, onun şəkli ilə danışırdı.
Sonda
Aynanın geri dönüşü ilə Elçinin yeni ailəsi
formalaşır.
Əsər
ilk baxışdan bir sevgi romanı olsa da, ənənəvi
dram janrında yazılıb. Əsərdə açıq
şəkildə olmasa da xeyirxahlıqla bədxahlığın
əlaqələndirilməsi, həyat yolunu müəyyənləşdirən
təsadüflər (əslində zərurətlər) insan
taleyinin öz əlində olmaması həqiqətini bir daha
təsdiqləyir.
İztirab çəkən gənc
qadın, məkrli ana, xoşbəxtliyini tapdığı
anda itirən talesiz kişi və s. getdikcə daha boz və
ümidsiz görünən zamanın acı
reallığının təsviri olmaqla, həm də
obrazların daxili dünyasının ziddiyyətli
metaforasıdır.
Oxucunun hissləri ilə oynayan bu melodram,
sevginin bütün dövrlərdə əsas olduğu
mesajı ilə yanaşı, insana anlaşıqlı və
nəsihətamiz əxlaq dərsləri də verir.
525-ci qəzet .- 2022.- 5 iyul.- S.13.