Sözün Əkbər
Qoşalı rəngi
Vaqif YUSİFLİ
Filologiya elmləri doktoru
Tanınmış
şair və publisist, Beynəlxalq "Alaş" Ədəbiyyat
Mükafatı laureatı Əkbər Qoşalının
qarşıdan gələn 50 illik yubileyi ilə əlaqədar
5 cildlik seçilmiş əsərləri nəşrə
hazırlanır. 5 cildliyin I cildində müəllifin
şeirləri və poemaları toplanıb. Ə.Qoşalının "Seçilmiş əsərlər"inə
tanınmış tənqidçi Vaqif Yusiflinin
yazdığı ön sözü təqdim edirik.
Əkbər
Qoşalı... İllərdir ki, mən bu
imzanı izləyirəm, şeirlərini, publisistik məqalələrini
oxuyur, onu bir türkçü və azərbaycançı
kimi bəyənirəm. Amma hələ ki,
onun yaradıcılığı barədə bir söz deməmişəm.
Səbəbini belə izah edə bilərəm
ki, bir tənqidçi üçün istedadı bol bir
şairdən söz açmamaq “görünən kəndə
bələdçi nə gərəkdir” sualına cavab vermək
deməkdir. Ancaq susa da bilmirəm,
çünki onun poeziyası və bu poeziyanın özünəməxsusluğu
mənim fikrimcə, hələ kimsə tərəfindən gərəyincə
şərh olunmayıb. Yaxşı şairlər
bəzən ədəbi tənqidçilərin və digər
yazarların nəzərindən uzaq düşür.
Əkbər Qoşalı mükəmməl şairdir. Mükəmməllik
anlayışı çox mətləbləri əhatə
edir. Mükəmməl şairlik ilk
növbədə, onun dili və üslubunda təzahür
edir. Əkbər Qoşalı şeiri
müasir Azərbaycan poeziyasında ana dilimizin zənginliyini əks
etdirir. İstənilən şeirini onun müəllifinin
kim olduğunu bəlirləmədən deyərsən
ki, bu şeiri Əkbər yazıb. Bax, bu
özünəməxsusluq onun fərdi üslubudur.
Adətən, bir şairin
yaradıcılığından söz açanda ilk növbədə,
bu şeirlərin məzmunundan, o şairin öz şeirlərində
hansı mətləblərdən
danışdığından sözə başlayırlar. Amma mən
siftə-siftə onun sənətkarlıq məziyyətlərini
ön plana çəkmək istəyirəm. Əkbər müasir şairdir və müasir
şair üçün vəzn problemi yoxdur. O, sərbəst
şeir meydanında da hünər göstərir, heca vəznində
də. Onun Tovuz rayonundan olduğunu bilirəm və
burdan Azərbaycan poeziya meydanına gələn şairlərin
qoşma, gəraylı, təcnis, ümumiyyətlə, heca
şeirlərində poetik ustalıqlarının şahidiyəm.
Əkbər Qoşalının "Aldı görək, nə
dedi" silsiləsindən olan qoşma və təcnislərini
oxuyanda hiss elədim ki, onun canında və ruhunda saz havası
ana südü kimi yaşayır:
Nə
susarsan, dəli könül,
ta əyninə
nimdaşammı?
Səninlə
yol gedəmmirəm,
mən
vəfasız yoldaşammı?
...Gerilərdə
qazanmadım,
acıları qucub qaldım.
Alnımı
oxuyammadım,
alnı
belə qırışammı?
Formaca, şəkilcə bu gəraylı klassik
aşıq gəraylılarından seçilmir, amma bu
şeirdə XXI əsrin poetik təfəkkürü ilə
qarşılaşırsan.
Əkbər Qoşalı türkçülüyü tərənnüm
edən şairdir. Bəziləri kimi tribunada "mən
türkəm, türk oğluyam" deyibən
qışqıranlardan deyil. Türkçü olmaq
türkün mədəniyyətini, adət-ənənəsini,
koloritli dünyasını, azman döyüş ruhunu,
basılmaz cəngavərliyini, "Altaylardan qopan
atlarını" və əlbəttə, türkün
dünyaya hökm edən fatehlərini şeirdə əbədiləşdirməkdir:
Altaylarda
qopan atlar
getdiyi göy
yoluydu.
Altaylarda
doğan Aylar
biz
çıxanda doluydu.
Yaxud:
Ürəyim
hey atlanar -
ürəyim elə atlanar,
yada
düşər Altaylar.
Və bu mövzuda olan digər şeirlərini də
oxusaq, biz qədim türkün bədöy atlarının hənirtisini,
döyüş cəngavərlərinin
qılınclarının şaqqıltısını, cəng
səslərini eşidərik. Əkbər
Qoşalı bu şeirlərində AT obrazını qəhrəmanlığın
simvolu kimi ümumiləşdirə bilir.
Əkbərin şeirlərində milli-mənəvi məkanların
yetərincə poetik inikası ilə
qarşılaşırıq; yox, bunlar sırf təbliğat
xarakteri daşımır, Yaddaşın tarixi kimi əks
olunur. Tarixi
abidələr, Qarabağ, Şuşa,
Qız qalası haqqında yazılan şeirlər məhz
Yaddaş şeirləridir. Bu şeirlərdə Əkbər
poetik orijinallığa nail olur, təzə söz deyə
bilir. Məsələn, onun "Qız
qalası" şeiri Qız qalası haqqında yazılan
şeirlərdən tamamilə fərqlənir. Qız qalası, Ərk qalası, Bəzz qalası,
Əlincə qalası... - bunlar şeirdə bir vəhdət
halında birləşir. "Qarabağ" şeiri isə
söz təkrarlarının düzümü ilə
şairin Qarabağ sevgisini ifadə edir:
Mən sənin
özünü sevirəm,
sən
mənim Qarabağımsan,
Sən mənim qara bağrımsan.
Sən mənim
qaram-ağımsan..
Sən
özündən böyüksən
Sən
sözümdən böyüksən,
sözdən qabaq səsimsən,
Qarabağ!
Əkbər
Qoşalı təbiəti duyan şairdir. Təbiət onun şeirlərində lövhə
çəkmək, sözlə rəng yaratmaq missiyasına
xidmət edir. Deyərdim ki, onun bir
çox şeirlərində əla peyzaj - şairliklə rəssamlığın
vəhdəti hiss olunur.
Yağışlar,
yağışlar yağırdı nazla,
Çiçəklər, çiçəklər
sığallanırdı.
Nə
gözəl, nə gözəl əsirdi yellər,
Göllər beşiyində yırğalanırdı.
Dərələr,
təpələr şəkillənirdi,
Yer yerə bərkiyir, göy çəkilirdi.
Hər
şey təptəzəydi, hər şey yepyeni,
Bulaqlar, bulaqlar nəsə deyirdi.
...İlk kişi
- ilk qadın gəldi göz-gözə,
Şimşəklər,
şimşəklər belə yarandı.
İlk dəfə uzandı əllər
əllərə,
Barmaqlar toxundu, Ay
paralandı.
Əslində, 2019-cu ilin bu ilk şeiri təbiətin
gözəlliyi mənzərəsində bir sevginin
yaranışını əks etdirir. Şeirin hər
misrasında eyni sözlərin təkrarı bir nəğmə
ahəngi yaradır. Əkbərin təbiət
şeirlərində İnsan və Təbiət həmişə
belə vəhdətdədir. "Bu
axşam dağlara yağış yağacaq" - qoy
yağsın, "Köç axar, köç axar evlərə
sarı, vəhşilik, gözəllik qalar dağlara".
Qoy qalsın! "Yenə çaxdı
şimşəklər" - qoy çaxsın. Çünki "Şimşək göyün
ağrısı, Buludlar ağlayan göz,
Yağışlarsa göz yaşı".
Yeri gəlmişkən qeyd edim ki, Əkbər
Qoşalının şeirlərində təşbih və
metafora kimi öncül bədii təsvir vasitələrinin
orijinal nümunələrinə tez-tez rast gəlirik. Bəzi nümunələr:
Ömrüm
uzun çəkmədi,
kasıb
gülüşü kimi
Ölmək
şəkil çəkməkdi,
fələyin üzü kimi.
lll
Gözlərimdə
dəfn etdiyim
qırmızı qərənfilli
ağ kəfənli
həsrətim!
Gözlərim saralmır daha.
Əkbərin bir qoşmasını misal gətirirəm
ki, onun xalq poeziyasından - aşıq şeirindən necə
qaynaqlandığını görəsiniz. Həm də bu
qoşmadakı metaforaları heyranlıqla seyr edəsiniz:
Tanrı
yazıb, ömrümüz bir cümlədi,
hər
cümlənin yanında bir nöqtə var.
Şah
işarə nə "sual", nə "nida"dı,
qana
salar, qanında bir nöqtə var...
Söz
bitən gün qələmlər yas saxlayır
təqvimlər də Sözsüz bir gün saxlamır.
Sözü
bəlkə tutub, bax, o saxlayır,
gahında üç, gahında bir nöqtə var.
Qələm
yenə yaxşı sözçün sarsıdı -
inam
yoxsa nəfs yenər əxlaqı!
İşarələr
baxışlar tək canlıdı,
bir
nöqtə "yox" deyər, o bir nöqtə
"var".
Bu qoşma həm də Əkbər Qoşalının
ürfani şeirə meyl etdiyindən xəbər verir.
Əkbər Qoşalı hər predmetə, hər nəsnəyə
poetik məna verməyi sevir. Deyim ki, "Suyun şərhi"
şeirində "su dili"ni mənalandırır.
"Səslər"də Səslərin məna
çalarlarına üz tutur: "Səslərin gözəli
qara sazdadı. Kərəmi çağırar,
Dilqəmi səslər". Yaxud boz rənglə
əlaqədar bir şeirdə Boz məfhumunun müxtəlif
variasiyalarını - çalarlarını şeirə gətirir.
"Boz çöllər", "boz oğlan", "boz
üzlü silah", "soyuqdan bozarmış surat" və
sonda bu bədii təyinlərin hamısından daha önəmli
"Boz qurd".
Əkbərin
sevgi şeirləri... O, bu məzmunlu şeirlərdə ifrata
varmır, sevgiyə, ali hissə
ağlın gözüylə baxır. Yalnız
yaşanılan, duyulan hissləri şeirə gətirir.
Həm də bu hissləri orijinal bədii vasitələrlə
təqdim edir:
Mən səndən
ayrılanda ölüb
səni
gözümdə saxladım.
İndi hər
güzgü önündən
ötüb-keçəndə, səni görürəm.
Dirilib
gözümdən düşürsən,
özüm gözümdən düşürəm,
düşür ürəyim.
Səni
gözüm üstə qoya bilmirəm,
istəyirsən qına məni, qına neynim,
Gözümün üstündəsən.
Və bir də onun sevgi şeirlərinin
ürfani müqəddiməsi: "Dindən əvvəl sevgi
özü din idi".
Əkbər Qoşalının "Su pərisi" və
"Dərviş nağılı" poemaları da onun
şeirlərindəki orijinal bədii ifadə üsulunun daha
yetkin nümunələri kimi diqqəti cəlb edir. Hər iki
poema lirik səpgilidir. Şairin OBRAZ
yaratmaq, fikir və düşüncələrini bu obraz ətrafında
cəm etmək ustalığı var bu poemalarda. Bu yerdə təfərrüata varmıram.
Əkbər
Qoşalı bir qədər şablon səslənsə də,
deyim: O, torpaq şairidir, vətənpərvər şairdir,
amma torpağı da, Vətəni də standart "sevgilərlə"
tərənnüm etməkdən uzaqdır. Bir şair
kimi dərk edir və anlayır ki, Torpağı və Vətəni
sevirsənsə, bu sevgini poetik sevgiyə çevirməlisən.
Torpaq
ağır gündə bayraq tutmuş,
alnı
dərddən qırış-qırış
qat kəsmiş
kişilərin
yerişindən dincələr
qarış-qarış.
Torpaq
hər
yerdə şəhid məzarıyla
möhürlənmiş
millətin
bayrağı əbədidir.
Başqa bir şeirini də misal gətirə bilərəm. "Yeridim
dünyaya sarı, Bu torpağın sinəsindən".
Amma onun torpaqla bağlı ən yaxşı şeiri torpaq və
daş, ürək və daş məfhumlarını
özündə əks etdirən bir şeiridir:
"Torpağa tapşırırıq ölən
olanda"... Şair deyir ki:
dünyanın ən soyuq daşına
isti
sözlər yazarıq.
Yazıya ürək, ürəyə dərd qoyarıq.
Beləcə,
dərd
dolanar dünyada:
torpaq-torpaq,
daş-daş,
yazı-yazı,
ürək-ürək.
Deyirəm
gedim
torpaq dərdimi yazım,
ürəklər daş olmamış...
Əkbər Qoşalının gələn
il - 2023-cü ildə, aprelin 3-də 50 yaşı tamam olacaq.
İnanıram ki, o, 50 yaşına gəncliyinin son baharı
kimi deyil, davamı kimi baxacaq. Şeirlərindəki o gənclik
hissiyyatını, heç cür qocala bilməyən poetik
duyğularını qoruyub saxlayacaq, şeirimizin - söz rəssamlığının
Əkbər Qoşalı rəngini daha da parladacaq.
525-ci qəzet .- 2022.- 7 iyul.- S.13.