Elçin İsgəndərzadənin
Günəşə aşiqliyi və Şuşa sevgisi
"Şuşada
qoyub gəldiyim Günəşin bənzəridir Nurəngiz
xanım"... 205
səhifəlik esse-monoqrafiyada məni ən çox təsirləndirən,
olduğum yerdən alıb uzaqlara, lap uzaqlara aparan, kirpiklərimi
nəmləndirən cümlə idi bu... Elə
oradaca dayandım, düşündüm, heç vaxt görmədiyim,
şeirlərindən və dostlarının söhbətlərindən
tanıdığım o qadını- şeir qadını
düşündüm. Onun gözlərindəki
günəş işığı gəldi xatirimə.
Şəkillərində
görmüşdüm.
Bəs Şuşa, bəs Şuşanın Günəşi?
Bircə anda boşaldı əl-ayağım.
Qəlbimi elə bir çarəsizlik, elə müdhiş
hüzün bürüdü ki... Görmədiyim
Nurəngizi şəkillərdən tanıyıramsa, görmədiyim
Şuşanın görmədiyim Günəşini hardan
tanıyacaqdım? Yəqin yenə də
bizdən daha şanslı olan böyüklərimizdən.
Axı onlar görüblər. Elə biri
Elçin İsgəndərzadə... Bu sətirlərdən
azca yuxarıda yazıb axı Şuşanı da, onun Günəşini
də:
"Şuşanın Günəşi xatirimdə bir
başqa qalıb. Saçaqlı, gülümsər, təbəssümünü
sübh şəfəqləriylə dodaqlarımıza endirən,
könlümüzü isidən, bizi heç vaxt
üşüməyə qoymayan. Yayda da
çox isti olmasın deyə azacıq soyuyan Günəş.
Bizim doğma Günəşimiz bizə görə
hər haldan keçirdi, çünki biz onu sevdiyimiz kimi, o da
bizi sevirdi. İllər sonra bu qızı
görəndə, sanki o Günəşi gördüm,
Şuşadakı Günəşi".
2019-cu
ilin 8 noyabr tarixində qələmə aldığım (9
noyabrda çap olunmuşdu-Ş.M) bu məqalə professor,
şair Elçin İsgəndərzadənin mərhum
şair xanım Nurəngiz Günə hər etdiyi
"Günəşin elçisi" kitabı
haqqındadır. Təsadüfmü, yoxsa rəqəmlərin
sehri, taleyin əsrarəngiz sürprizi, bilinməz, amma
hüznlə, kövrəkliklə, bir az da həsədlə
qələmə aldığım bu sətirlərdən
düz bir il sonra məhz həmin tarixdə doğma Günəşimizin
ünvanı Şuşamız 28 illik ayrılıqdan sonra
düşmən tapdağından azad edilib, özünün əzəli-əbədi
sahiblərinə qayıtdı. Və necə müdhiş bir
təsadüfdür ki, Elçin İsgəndərzadənin
qəlbində qubara dönmüş sözlərini sitat gətirməyimdən
cəmi 2.5 il sonra bu gün- sərin bir yay
axşamında onun Şuşaya və Şuşanın
xilaskarlarına həsr etdiyi yeni kitabı haqqında məqalə
yazıram. Bu zamana kimi "içində şəhidlərimizin
sayı qədər şəhidlik nisgili gəzdirən,
yaşayan" şairin bu nisgili 3000 şəhid-Şuşanın
xilaskarı qədər artdı ömrümüzün Vətən
müharibəsi mərhələsində. Amma həm də o şəhidlər bizə
Şuşamızı, Qarabağımızı geri
qaytardı, tariximizin ən şanlı dövrünü
yaşamağımıza vəsilə oldu. Demək ki, içimizdə şəhid-şəhid
artan nisgil torpaq-torpaq qürura çevrildi.
Hörmətli şairimizin 28 illik həsrətinin sonu
olan Şuşadan bu kitabda "Xoşbəxtliyin rəngi"
deyə bəhs edilir. Daha doğrusu, kitabın adı bu
cürdür. Ancaq içində toplanmış,
xüsusən, Şuşaya, Ağdama, Qarabağa həsr
olunan şeirləri oxuduqca görürük ki, Elçin
müəllim üçün xoşbəxtliyin rəngi elə
Şuşanın yamyaşıl Cıdır
düzünün, sapsarı günəşinin,
Ağdamın mavi səmasının, boz torpağının,
Qarabağın azad nəfəsinin rəngidir. Yəni
xoşbəxtlik vətən rəngindədir. Axı
şair özü beləcə də deyir:
Nəğmə
də bitir,
şeir
də,
yol da...
Hələ
arzular da -
bircə
sən,
bircə
sən
bitmirsən,
Vətən!
Vətən bitərmi ki heç?! 30 ilə yaxın
düşmən tapdağında qaldı, torpağına
ayrı, xalqına ayrı divan tutuldu, başına müsibətlər
gətirildi, əlini uzatdı əlini kəsdilər,
adını dilinə aldı, dilini qopardılar, gözü
arxasıyca qaldı gözünü oydular... Ümidsizliyin
dibinə, inamsızlığın kor qaranlığına
sürgün etdilər. Bitdimi?!
Əsla! Küllərindən yenidən
doğuldu. Kəsilən əllərinin
yerində daha yeni, daha qüvvətli, daha inadkar əllər
çıxdı, dili həqiqəti daha ucadan, daha
şövqlə bağırdı, iki gözü milyonlar olub
dikildi ədalətin düz gözünün içinə.
Nəhayətində, bütün dünyaya anlatdıq ki, hələ
heç nə bitməyib, Vətən isə əsla bitməz!
Şair
demiş:
Harda isə
gümanlar gümana düşüb getdi,
Çin
çıxmayan yuxular dumana düşüb getdi,
Şuşasız
zamanımız zamana düşüb getdi,
Şükür,
bizi zamanla barışdırana Şükür!
Şükür,
bizi Şuşaya qovuşdurana Şükür!
Qarabağ,
Şuşa təkcə bu sərhədlər
içərisində yaşayan yox, dünyanın istənilən
nöqtəsində ömür sürən azərbaycanlıların,
böyük türk ulusunun dərdi, qanayan yarası,
yarımçıq qalmış arzuları idi. 44 günlük Vətən müharibəmiz qələbəylə
nəticələnəndə, torpaqlarımız
addım-addım, qarış-qarış azad olunanda
hamımız çoxillik vətən həsrətimizin
bitişinə, yerə əyilən başımızın
qalxışına, bükülən qəddimizin dikəlməsinə,
tapdanan namusumuzun xilasına sevinirdik. Ancaq etiraf etmək
lazımdır ki, Qarabağda doğulub-böyüyən, o
torpaqları çox az da olsa xatırlayan
yerlilər həm də evlərinin, xatirələrinin
qurtuluşuna sevinirdilər. Çünki onlar məcburi şəkildə
qoyub gəldikləri evlərinin divarından, hasarından,
bağçada öz əlləriylə əkdikləri
ağacdan, kol-kosdan, çıxarkən bəndini
açdıqları mal-qaradan, getdikləri
cığırdan, gəzdikləri taladan, küçələrindən,
gecələrindən, günündən, ulduzundan, ayından,
istisinə qızınmadıqları yayından nigaran idilər.
Çünki onların "yuva" adlı həsrəti
vardı. Və bu həsrətlilər
öz vüsallarınla 30 ildən sonra qovuşdular.
Əlbəttə, soraqladıqları ilk yer, can
atdıqları ilk məkan da qoyub gəldikləri evləri
oldu. Hələ heç bir qarabağlıdan "Ağdama
gedirəm", "Şuşaya gedirəm", "Cəbrayıla
gedirəm", "Laçına gedirəm", "Kəlbəcərə
gedirəm"- eşitmədim mən. Hamısının bircə
sözü oldu: "Evimizə gedirəm". Elə günəşinə
aşiq olduğu, dilindən düşməyən
Şuşasına gedən Elçin İsgəndərzadə
kimi:
Ürəyim
elə atır,
evimizə gedirəm.
İlahi,
nə mutluluq,
bu
gün bizə gedirəm.
Bu
ayrılıq, bu həsrət
Şükür ki, başa çatır.
Evimizə
gedirəm,
evimiz
Şuşadadır.
Nəhayət, o gözlənən gün gəlib
çatır.
Elçin İsgəndərzadə illərdir qəlbində
bir yara kimi böyütdüyü, ən sevincli anında belə
gözlərinin dərininə hüzn olub çökən,
dilinin əzbərinə, saçlarının bəyazına
qarışan Şuşasına, Cıdır düzünə
qovuşur. Bu elə bir sevinc, bu elə bir fərəhdir
ki, şair aşıb-daşan hisslərinin əlində əsir
qalmamaq üçün olanı olduğu kimi
pıçıldayır vərəqin köksünə:
Bütün
tərk edilmiş evlərin sevincini
yaşamaq istəyi var ruhumda, canımda.
Bütün
qaranlıq yolları işıqla
doldurmaq
həvəsim var,
bütün qırıq yolları
bir-birinə bağlamağım gəlir...
Şairin tək sevinci Şuşayla çərçivələnmir,
əlbəttə. O, gəncliyinin şahidi, ikinci yuvası, bir dəftər
dolusu şeirlərini, 2500 şəxsi kitabını əsir
qoyub gəldiyi Ağdamı da elə Şuşa qədər
mədh edir poeziyanın diliylə. Onun "Ağdamda ilk
şeir", "Ağdam camisində yazılan şeir",
"Bir şəhərlik sükut" və sair şeirlərində
Ağdama qovuşmağın sevinciylə yerlə-yeksan
olunmuş şəhərin kədəri vəhdət təşkil
edir. "Və bütün sevdalar unudulur,
bildim, Amma ayrılıqlar unudulmur, unudulmur..."-deyən
müəllif Vətəndən ayrılmağın ruhunda
yaratdığı boşluğu poetik dillə qələmə
alır.
"Xoşbəxtliyin rəngi" kitabında təkcə
vətənpərvərlik mövzulu şeirlər deyil,
müxtəlif səpkili poeziya nümunələri
toplanıb. Bu nümunələri oxuduqca görürük ki,
müəllifin ruhundakı tək boşluq vətən
boşluğu deyilmiş. Atasının yoxluğu da ən
az Şuşanın, Ağdamın yoxluğu
qədər dərin yara açıb müəllifin qəlbində.
Və indi o, atasına müraciətlə: "Səninlə
çəkdirdiyim şəkillər İndi məndən
xoşbəxtdilər"-deyərək yenə də tək
təsəllisinin şəkillər olduğunu bildirir.
İndi isə Elçin müəllimdən soruşmaq istərdim
atasıyla birgə günləri keçən, o şəkillərin
çəkildiyi Şuşanın, Ağdamın
azadlığı da təsəlli ola
bilirmi yarasına?
Elə bu sualın havasıyla vərəqləri
çevirərkən "Ana alqışı, ata məzarı..."
şeiri çıxır qarşıma. Sanki müəllif şair fəhmiylə
sualımı öncədən duyubmuş kimi bu şeirində
deyir: "Ən gözəl şeirdi ana alqışı, Ata
məzarı da Vətəndi, qardaş..."
Yox, təkcə
Şuşa, Ağdam, atasının məzarı,
Azərbaycanın sərhədləri deyil şairin vətəni.
Şairin vətəni o taylı-bu taylı Azərbaycandır,
bütöv Azərbaycandır. Onun qəlbindəki
başqa bir nisgilin də adı Təbrizdir. Elə olmasa, o, bir gözəl sevdanı Təbriz
laləsinə bənzədərdimi?!
Sənin
sevdan könlümdə
Bir Təbriz laləsidi.
Bu
sevdanı hifz edən
Gümüş Ay haləsidi.
Doğrudur, deyirlər ki, çox gülənin çox
dərdi olarmış. Elçin İsgəndərzadə də
üzündən gülüş əskik olmayan,
sözü-söhbəti məna dolu, hər zaman şən əhval-ruhiyyəli
və pozitiv enerjili görməyə
alışdığımız ziyalılarımızdan,
şairlərimizdəndir. Ancaq şeirlərini vərəqlədikcə
onun iç dünyasına bələd olur, ruhunun dərinliyində
işıq gəzən qaranlığı kəşf edirsən.
Bu kədər, bu hüzün illərin
yaşanmışlığı, məhrumiyyətləri, həsrətləridir
yurd salıb bir şair qəlbində. Ona görədir
ki, müəllifin "Unutqanlıq", "Tale",
"Ömür", "Təklik", "Çətinlik",
"İntihar", "Qəbrimin divarları",
"Yalnızlığa öyrəşmək", "Sevdanın
ayrılıq tərəfi", "Heçlik",
"Darıxmaq şeiri", "Adsızlıq",
"Başqalıq", "Soyuq xatirələr",
"Boz darıxmaq", "Siqara kimi...",
"Güzgüdəki adam", "Bircə bu
ömür", "Ölür", "Kaş ki..." və
başqa bu kimi şeirləri oxucuda kədər, nisgil
yaradır. Lakin həm də oxucusunu
düşünməyə, düşünüb nəticə
çıxarmağa çalışır. Nədir həyat?! Kimdir insan?!
Biz əslində nə istəyirik?! Şairin bu kimi suallara öz şeirlərində
verdiyi yarı-yarımçıq cavablar, bir toxum,
rüşeym təsiri bağışlayır. Sanki müəllif bununla oxucusunun beyninə və qəlbinə
o toxumu səpir, ondan zamanla nəyin cücərib
çıxacağı isə oxucudan-oxucuya, insandan-insana dəyişir.
Ancaq unutmaq lazım deyil ki, yaşanan hər gün ömrümüzün beynimizdəki, yazılan hər şeir də xatirələrimizin varaqdakı izidir. Bizdən sonra da qalan və bizi yaşadan elə bu xatirələr, bu varaqlar olacaq. Məsələn, yüz il sonra bir nəfər Şuşanın azadlığının cari dövr ədəbiyyatındakı əksini görmək istəyəndə qarşısına Elçin İsgəndərzadənin "Xoşbəxtliyin rəngi" kitabı və bu kitabda yer alan bir-birindən dəyərli şeirləri çıxacaq. Hə, bir də o kimsə bu kitabın 267-ci səhifəsinə gəlib çatanda bu misraları görüb əl saxlayacaq, düşünəcək və özündən biixtiyar pıçıldayacaq:
Bu ömür xatirədi
kimlərsə
oxuyub keçir,
xatirələr
yenə də
qərənfil
qoxuyub keçir-
sevgilər
məktublarda,
xatirələr
dəftərdə-
varaqda
qalıb, varaqda.
Şahanə
Müşfiq
525-ci qəzet .- 2022.- 9 iyul.- S.18.