Saday
Budaqlı nəsri: bədii təhkiyənin dinamik
siqləti
Saz-söz
yurdu Qazaxda doğulan, ömrünü sözə bağlayan
Saday Budaqlı Azərbaycan ədəbiyyatının 80-ci illərdə
yaradıcılıq yoluna qədəm qoyan nasirlər nəslinin
nümayəndəsidir. 1982-ci ildə "Drujba narodov"
jurnalının və "Nedelya" həftəlik məcmuəsinin
"İlin ən yaxşı hekayəsi"
mükafatlarına layiq görülən Saday Budaqlının
"Uduş" kitabı 1985-ci ildə "Molodaya qvardiya"
nəşriyyatında çap edilib və o, bu kitaba görə
Maksim Qorki adına Ümumittifaq Mükafatının
laureatı olub. Azərbaycan dilində ilk kitabı isə
1985-ci ildə "Yazıçı" nəşriyyatında
işıq üzü görən "Döngə" hekayələr
toplusudur. Yazıçının bu kitabına daxil olan
"Uduş", "Şübhə", "Pul
günü", "Döngə", "Aralı
qapı", "Torpaq", "Payız
nağılı", "Üzəngi",
"İşıq zolağı", "Sükutun səsi",
"Qatar" hekayələri müəllifin
yaradıcılığının ilkin etapının öyrənilməsi
baxımından əhəmiyyətli bədii mənbədir.
"Ümid" hekayəsinin qəhrəmanının
gündəlik həyatın qayğıları, ailə
başçısı kimi düşüncələri fonunda
onun daxilindəki yalnız özünə aid və aydın
olan duyğular işıqlandırılır.
Falçının məsləhəti ilə alınan
dörd lotereya bileti qəhrəmanın bozluğa
bürünmüş həyatında parlaq bir işıq seli
rolunu oynayır. Lakin cari həyatın qayğıları
altında insan artıq gələcək, arzu və dilək
kimi məfhumları belə unudub. "Ümid" hekayəsindən
fərqli olaraq "Aralı qapı" hekayəsinin qəhrəmanları
ilğıma çevrilmiş ümidi reallığa
çevirməyə nail olublar. Lakin ümidin, arzunun
reallaşması xoşbəxtliyə qovuşmağın tam
qarantı deyil. Qarşıda daha bir mühüm məqam var: əldə
etdiyin diləyi, arzunu hər şeydən, hamıdan qoruya biləcəksənmi?
"Aralı qapı" hekayəsində məhz bu məqam
vurğulanır, vaxtında sevgisini etiraf edə bilmədiyi
üçün itirdiyi qadına onun ailəsi
dağıldıqdan sonra qovuşan kişinin duyğuları
fonunda insanın seçimi və cəmiyyət qanunları
arasındakı ziddiyyət işıqlandırılır. Əsərdə
qəhrəmanları adlandırmayan, sadəcə
"kişi" və "qadın" kimi təqdim edən
Saday Budaqlı bununla mövzunun əbədi ədəbi
mövzulardan olduğunu, hər zaman aktual olduğunu
vurğulamışdı. "Sükutun səsi" hekayəsində
də qadın-kişi tandemini bədii müstəviyə gətirən
yazıçı bu dəfə mövzunu fərqli aspektdən,
real sevgi və vüsal əhvalatı fonunda müasir notlarla təqdim
edir. Bu hekayə sanki "Aralı qapı" hekayəsinin qəhrəmanlarının
alternativ gəncliyini, "zamanında öz sevgilərinə
sahib çıxsaydılar necə olardı?" sualına
cavabı özündə ehtiva edir. Lirik-sentimental siqlətli
bu hekayə də "Aralı qapı" hekayəsi ilə
eyni ildə qələmə alınsa da, bu iki mətnin təhkiyəsində
əsaslı fərqlər mövcuddur. Birinci hekayə 17-25
yaşlı yeni evli gənclərin duyğularını tam
ifadə edə bilir və mətnin müəllifinin də məhz
o yaşda olduğuna inam yaranır. Eyni ildə yazılan
ikinci hekayədə isə nasir qarşımıza
oturuşmuş, həyatın sınağından
keçmiş insanların duyğularını anladan orta
yaşlı bir təhkiyə ustası kimi çıxır.
Fikrimizcə, Saday Budaqlının nəsrdə aura yaratmaq
qabiliyyəti bu iki hekayənin timsalında öz əksini tam
şəkildə tapıb. Yazıçının "Təpəgöz,
qarışqa və uşaq" hekayəsində isə
nasirin təhkiyəsində yeni məqamlar diqqəti cəlb
edir. İlkin mətnlərində klassik realist xəttə
sadiq olan Saday Budaqlının bu hekayəsi daha çox
neorealist elementlərlə yadda qalır. "Təpəgöz,
qarışqa və uşaq" hekayəsinin alt mətnində
freydizmdən gələn məqamlar da diqqəti cəlb edir.
Yazıçı hekayədə Təpəgöz
obrazını mental-mifik-simvolik obraz kimi deyil, təhtəlşüurdan
gələn mesaj kimi çatdırmağa nail olur. Bu obraz
vasitəsilə ana və övlad anlayışlarının
stereotip və arxetipik baxımdan açmaq ideyasının
reallaşdığını əminliklə qeyd edə bilərik.
Hekayə
yaradıcılığında öz dəsti-xətti ilə
seçilən Saday Budaqlı povest və roman janrında da
özünəməxsus mətnlər yarada bilib. "Şəbəkə"
povestində həm şüur seli texnikasından, həm də
klassik mətn manerasından istifadə edilib. Povestin adı
insan talelərinin kəsişməsindən yaranan, şəbəkəyə
bənzəyən həyat hadisələri ilə
bağlıdır. Əsərin mərkəzində müəllifin
şərti olaraq qoca adlandırdığı şəxsin
kirayə verdiyi otağın timsalında bu otaqda qalan
insanların və onların yaxınlarının həyat
yolu işıqlandırılır. Qocanın kirayə
otağında qalan kişi və qadın özlərinin ailədən
kənar ikinci həyatlarını onun gözü
qarşısında yaşayırlar. Maraqlıdır ki, qoca
onların ailələri ilə birgə yaşadıqları
həyatlarına da şahidlik edib. Fikrimizcə, Sadaq
Budaqlının bu povesti onun mətnində
hipertekstuallığın bir nümunəsidir.
Yazıçının "Aralı qapı" hekayəsində
işıqlandırdığı mövzu "Şəbəkə"
povestində daha geniş planda işlənilib. Əsər
hekayədə bir fraqment kimi verilən hadisələr boyu
müxtəlif şəxslərin baxış
bucağından, fərqli rakurslardan
işıqlandırılır, qəhrəmanların bu
günü dünənin fonunda təqdim edilir. Saday
Budaqlının povestdə fərqli, bəzən də təzadlı
məqamları şüur seli şəklində
reallaşdırması mətnin çoxsəsliyini təmin
edir.
"Fevral"
povesti ömrünün son illərini qardaşı ilə ata
evində keçirən kişinin xatirələri,
düşüncələri fonunda bir ailənin taleyinə həsr
edilib. Əslində, bu ailənin özü həmin illəri,
həmin həyat situasiyalarını keçən minlərlə
ailənin kiçik modeli, simvoludur. Bu əsərdə də
müəllif şüur seli priyomundan istifadə edərək
canlı, inandırıcı mətn yaratmağa nail
olmuşdu. Baş qəhrəmanın duyğuları,
ömrünün nəticəsi olaraq səslənən qənaətləri
müəllifin həyat təcrübəsi ilə birləşərək
fəlsəfi siqlətli traktat effektinə malik mətn
yaradır. Povestin qəhrəmanının kiçik
qardaşı ilə münasibətləri onun daxili aləminin,
dünyagörüşünün və həyat
amalının açılmasında mühüm rol
oynayır. Otuz il əvvəl evdən baş
götürüb gedən kiçik qardaşının illər
sonra gəlib onunla böyük qardaşı, müharibədə
həlak olmuş Vəlinin adına tikilmiş evdə
yaşaması, qəfil xəstələnməsi qəhrəmanın
katarsis duyğuları yaşamasına səbəb olur. Həyatı
boyu yaxşı adam olmağa çalışan ortancıl
qardaş anlayır ki, hər zaman kiminsə təqdiredici
sözləri, cəmiyyətin rəğbəti
üçün yaşayıb. Anasını uşaq vaxtı
itirdiyindən daim sevilmək, sevimli olmaq ehtiyacı onun
bütün həyatına təsir edib.
"Zədə"
romanında əsas insident əsərin qəhrəmanı Mədətin
qardaşı Süleyman üçün nişanlısı
Tutunun dayısına minnətçi düşməsidir. Məhz
bu insidentin fonunda qəhrəmanın öz-özünü
sorğulaması başlayır. Hamının üzüyola
bildiyi "yaxşı oğlan" Mədət əslində
daxilində sərt, qürurlu bir adam yaşadır.
Qürurunu sındırıb nişanlısının
dayısından xahiş etməsi onu mənən əzir, sındırır. Yaşamı boyunca
özü ola bilməməsi, başqalarına uyğun, rahat
yola gələn adam olması onun daxilində özünə
qarşı bir qeyz, qəzəb, etiraz hissi yaradır. Bu qeyzin
obyekti də məhz Mədətin dünyaya proyeksiya etdiyi
persona arxetipi ilə bağlıdır. Persona insanın
şüurlu şəkildə istifadə etdiyi sosial
maskadır. Persona sosial adaptasiya olunmuş insanın kütləyə
nümayiş etdirdiyi roludur. Persona eyni zamanda qoruyucu
örtük funksiyasını da yerinə yetirir. Şəxsiyyət,
persona örtüyü altın daxili aləmini, mübhəm
duyğularını cəmiyyətdən qoruyur. Cəmiyyət
persona arxetipi vasitəsilə insanın fəaliyyətinə
nəzarət edir, onu cəmiyyət qanunlarına tabe fərdə
çevirir. Fərd cəmiyyətin təzyiqi altında onun
müəyyənləşdirdiyi maskanı taxaraq həyat səhnəsində
ona verilmiş rolu oynamalı olur. Mədətin daxilindəki
obraz ona rahatlıq vermir, cəmiyyətə
tanıtdığı Mədət ilə əsl Mədət
arasındakı disharmoniya obrazın dinamikliyini və təlatümlü
yaşamını təmin edir. Mədətin daxilindəki
yadlıq hissi də bununla bağlıdır. İki ildən
çox yaşadığı məkana uyğunlaşa, onu
özününküləşdirə, bu məkana
özündən nəsə qata bilmir. Mədət bu evdən
asmadığı ailə şəkillərindən də
qaçır. Onun keçmişi və bu günü
arasındakı uçurum gələcəyə doğru getməsinə
mane olur. Dayısı ilə bağlı
xatırladığı Amerikadakı çimərlik əhvalatı
məhz daxildə həbs olunmuş duyğuların, əsl
kimliyin meydana çıxması ilə bağlıdır. Cəmiyyətin
qadağaları insanı ancaq bir həddə qədər idarə
edə bilər. Başqa mühitə, cəmiyyətə
keçid zamanı həmin qadağalar zəifləyir, öz
yerini başqa tələblərə verir. Bəlkə də
insanın ömrü boyu səfərə, köçə
can atması bununla bağlıdır. Yeni məkan, yeni cəmiyyət
qadağan olunmuşlardan qurtulmağın simvolu kimi maraqlı
və cəzbedicidir. Öz təhkiyəsi ilə oxucunu cəlb
edən, şüur seli texnikasına əsaslanan "Zədə"
romanı Saday Budaqlı nəsrinin qanunauyğun nəticəsi
kimi meydana çıxıb. Yaradıcılığında
kiçik mətnlərdən meta mətnlərə doğru
inkişaf yolu keçən nasirin nəsr təhkiyəsi mətndən-mətnə
təkmilləşərək daha dinamik və səlis formata
çatıb.
AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunun aparıcı elmi işçisi, filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
Elnarə QARAGÖZOVA
525-ci qəzet .- 2022.- 9 iyul.- S.19.