Söz
haqqında söz
esse
Bədii
sözün təsir gücü, sözə münasibət
XİX əsrdən üzü bu yana aktual bir mövzu kimi qələm əhlini daim narahat
edən məsələlərdən olub. Bu barədə çox deyilib, çox yazılıb... Məncə,
sözün ilk düşməni
elə sözün özü, onun yerli-yersiz çeynənilməsi
və çeynənilərək
saqqız kimi uzanmasıdır. Çünki
sözün daxili-mistik cərəyanı, cazibə qüvvəsi var, o tez-tez, təkrar-təkrar işlənəndə
öz daxili enerjisini, təsir gücünü, doğruluğunu
və son nəticədə
əzəli mənasını
itirir.
Mənə belə gəlir ki, bütün hallarda sözə qoyulan tabu sözün
xeyrinə işləyir. Belə
hallarda söz öz cəlb etmə təsirini gündən - günə gücləndirir.
Düşünürəm ki, söz meydanının həddindən artıq genişlənməsi, ağına-bozuna
baxmadan hamının bu meydanda at oynatması sözü ucuzlaşdırıb gözdən
saldı, onu mənasızlaşdıraraq, mistik təsir gücünü sıfıra endirdi.
Zənnimcə, yaxın keçmişdə
kommunizm ideyasının
gözdən düşməsinin
əsas səbəbi də
məhz onun yerli-yersiz hallanması, haqqında hamı tərəfindən cild-cild
kitabların yazılması
oldu. Bu söz,
bu ideya işlənə-işlənə köhnəldi, adamların
dilinə yağır
sala-sala üzüldü
və nimdaş rus çəkmələri
kimi çölə atıldı.
Yenə təkrar edirəm, təzadlı olsa da, zənnimcə, sözün düşməni
sözçülük və
sözün cilovunun qırılmasıdır. Kiməsə
elə gələ bilər ki, mən senzura, qadağa tərəfdarıyam.
Əsla.
Sözün nüfuzunu qoruyub-saxlayan senzor qələm əhlinin özü olmalıdır, sözün
aqibəti hamıdan çox onu maraqlandırmalıdır. Söz o zaman
dəyərli olur ki, yazar ümumməqbul
münasibətlər müstəvisinin
fövqündədir və
yaradıcılığını insanın daxili aləminin açılışına
həsr eləyir.
Buna isə, daimi
bir vicdan senzurası lazımdır.
Amma həmin senzura əsərin və yazıçının ideoloji
sağlamlığından daha çox sözün urvatına, bədii səviyyəsinə
nəzarət etməlidir.
Başqa sözlə desək, senzura yolundan
saparaq söz aləminə düşən
istedadsızların yolunu
kəsməli, onları
öz qabiliyyətlərinə
uyğun sahəyə
yönəltməli, ədəbi
istedadı olanların
üzünə isə
qapıları taybatay
açmalıdır. Heç şübhəsiz,
belə bir senzor rolunu sağlam
və mübariz ədəbi tənqid oynaya bilər.
Əgər belə bir senzura olsa, əminəm ki, minlərlə "ədəbiyyat və mədəniyyət xadimi"nin qarşısına sədd çəkərdi, yəni onları ayıldaraq əsassız meyldən, aldadıcı həvəsdən uzaqlaşdırıb haqq yoluna yönəldərdi. Haqq yolu isə hər bir insan üçün Allahın onun öhdəsinə verdiyi vəzifədir. Həmin vəzifə ilk nəzərdə çox cüzi görünsə belə, o, insanın özünü aldadaraq boynuna aldığı ən böyük vəzifədən qat-qat böyükdür.
İnsan
ehtiyatlı və son dərəcə diqqətli
olmalıdır ki, öz əsl vəzifəsini, onun boynuna
düşən işi tapa bilsin, onu başqaları ilə
qarışıq salıb göz qamaşdırıcı vəzifələrə
uymasın. Bu işdə ona vicdan
senzurası yardımçı ola bilər.
Əgər belə bir senzura
olsaydı, məmləkətimizdə bir bu qədər makulaturaya məhkum
kitablar: "filan
yazıçının dünyasından", "filan şairin aləmindən"
bəhs edən boşboğazlıqlar olmazdı.
Yeri
gəlmişkən onu da qeyd edim ki, sözə hörmətsizlik
edən həmin yazıçı-publisist-tərcümeyi-halçılar
bir növ öz tərif obyektlərinə
sataşır və onları əsl söz qədri bilən
oxucuların gözündən salırlar.
Ədəbi-bədii sözə belə münasibət
olanda, ələlxüsus da
bu münasibət ənənəvi xarakter kəsb edəndə söz,
ona qarşı göstərilən
hörmətsizliyin, ifratçılığın və
özbaşınalığın əsirinə çevrilir. Söz o zaman təsirli olar ki, həmin əsarətdən
qurtarsın.
İmir Məmmədli
525-ci qəzet .- 2022.- 14 iyul.- S.11.