Dul qadının tənhalığı
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
Ruhiyyə Həsəni bir qəribə məxluq kimi
tanısa da, ürəyində yenə ona kiçik də olsa
bir yer saxlayırdı, bütün qüsurlarına baxmayaraq,
həm də özündən asılı olmayaraq bu
oğlandan xoşu gəlirdi. Onun ən böyük
qüsuru isə özündən razı olması, şəxsiyyətini
şişirtməsi idi. Görünür,
ailədə də belə tərbiyə
görmüşdür, ya lovğa atasını, ya xudpəsənd
anasını daim təqlid etməyə
çalışırmış və bu uşaqlıq xəstəliyi
sağalmadan yeniyetməliyinə, gəncliyinə
keçmişdi. İş yeri də onu özünə
tənqidi yanaşmağı öyrətmək əvəzinə,
xahişə gələnlərin çoxluğu, bəzi
adamların maddi problemlərdən çıxmaqda onlara
kömək etməsi üçün malik olduğu imkanlar,
onun bu qaydada formalaşmasında az rol
oynamamışdır. Axı bəzən
heç nəyə məhəl qoymadan iri məbləğdə
kredit vermək barədə onun ardıcıl təkrar olunan təklifləri
rəhbərliyi də narazı salırdı, aşkar olurdu
ki, o, bu məsələdə ona ehtiyatlılıq xəbərdarlığı
edən öz işçilərinin təkliflərinə də
məhəl qoymur. O güman edirdi ki,
başçılıq etdiyi xırda kollektiv olsa da, burada
satqınlar da vardır. O şübhələnirdi ki, bu cavan
işçilərdən onun yerinə göz dikənlər də
yox deyildir və bunun həllini sürətləndirmək
üçün onun barəsində rəhbərliyə
neqativ materiallar ötürür, ayağının
altını qazmağa çalışırlar. Ruhiyyə həm
də onun yelbeyinliyini də hiss etmişdi, bir qərar vermək
lazım gələndə özünə əziyyət vermək
istəmirdi, ağlına çox güvəndiyindən əlüstü
nəyisə etməyə tələsirdi, yeni problemin
yaranacağı imkanını da nəzərə almaq istəmirdi.
Əgər
bank şurasının prezidenti olmasaydı, yəqin ki, onu
çoxdan tutduğu vəzifədən
uzaqlaşdırardılar, yerinə perspektivli, lap elə
türk bankından gələn o cavan oğlanı
qoyardılar. Çünki o, həm biliyi,
analitik düşüncə tərzinə yiyələnməsi,
həm də müqayisə olunmayan zəhmətsevərliyi ilə
bütün kollektiv arasında ad
çıxarmışdı və hamı ona gələcəyin
böyük bank lideri kimi baxırdı. Bu cavan oğlana
isə belə hisslər yad idi, o, yalnız bilik imkanlarına
uyğun gələn vəzifəni tutmaq və bunun
hesabına yuxarı maaş almaq kimi olduqca
sadə bir niyyətə malik idi. Həsən
onun işgüzarlığına və analitik ağlına əvvəllər
hörmətlə yanaşırdı, çünki
şöbənin işinin xeyli hissəsini o, təkbaşına
görürdü, lakin sonralar ondan şübhələnməyə
başlamışdı ki, cavanlığına baxmayaraq, hiyləgərdir,
öz ambisiyalarını gizlətməyi də bacarır.
Bankdakı vəzifəlilər barədə onun tənqidi
münasibətini öyrənmək üçün suallar
verdikdə, bu az danışan, fikrini-zikrini işə verən,
özünü bütünlüklə bankın uğurlu fəaliyyətinə
nail olmağa aid olmayan söhbətlərdən yayınan
qaydada cavab verirdi ki, o, diqqətini yalnız işə verir,
işə aid olmayan məsələlərə baş
qoşmur, özündən yuxarıdakılara da, öz
iş yoldaşlarına da hörmətlə yanaşır. Həsən
bilirdi və görürdü ki, bu halal oğlan riyakarlıq
etmir, təbiətindəki ləyaqətləri
lazımınca qiymətləndirə bilmədiyinə görə
özünün karyera yüksəlişi barədə fikirləşmir,
güman edir ki, əgər yaxşı məhsuldar işləyirsə,
bankın göstəricilərinin yaxşılaşmasında
onun azacıq əməyi, rolu varsa, bu, heç də qürrələnməyə
əsas verməməlidir. Bank rəhbərliyindən
kimsə necə də olsa, bunu mütləq sezəcəkdir və
onu daha məsul vəzifəyə, ən başlıcası
yüksək maaşlı vəzifəyə irəli çəkəcəkdir.
Onu dişi şirə bənzətmək
olardı, ovladığı antilopanı praydın
başçısı erkək şir başda olmaqla hamı
yeyirdi, zəhmətinin müqabilində o, yalnız
başqaları kimi bircə dəfə qarnını
doyuzdururdu. Əgər ovu yalnız özünə
qalsaydı, o, bu leşlə azı bir həftə
qidalanardı. Ancaq onun ovuna hətta
kaftarlar, kaftar itləri də şərik
çıxırdı. Onun qızmar istidə
ov dalınca qaçıb, özünü taqətdən
salması adi bir qiymətini də almırdı, elə təsəvvür
yaranırdı ki, o, praydın qida tədarükçüsüdür.
Ruhiyyə
Həsənin söhbətlərindən də bu cavan
oğlan barədə müəyyən rəyə malik idi,
ölkənin var-dövlət piramidası belə adamların
zəhmətinin təşkil etdiyi bünövrə üzərində
ucalır, ən azı kollektivin yaxşı yaşaması
üçün o, özünün gərgin zehni əməyini
sərf etsə də, onun zəhməti hesabına
qazanılan böyük piroqun yalnız cüzi bir hissəsi
ona çatırdı. Bu mənfəətin əldə edilməsində
heç bir zəhməti, payı olmayanlar isə onun daha
böyük hissəsini iştahla, ata malı
kimi yeyib, rahatlıq tapırdılar.
Ruhiyyə,
Həsəninin, onun paxıllığını çəkdiyi,
yüksək iş keyfiyyətinə görə
qısqanclıq etdiyi həmin oğlanla da tam kontrast təşkil
etdiyini görürdü. Onlar elə bil ki,
başqa-başqa planetlərdən gəlmişdilər, biri zəhmət,
ağıl dünyasını təmsil edirdi, digəri isə
zəhmətə qatlaşmadan öz mədəsinin
doldurmağın qayğısını çəkirdi, Ruhiyyənin
yadına bu iki adamı düzgün qiymətləndirmək
üçün Lev Tolstoyun sözləri düşdü.
O deyirdi ki, insan kəsirə bənzəyir, kəsirin surəti
onun ləyaqətlərini, daxili aləmini göstərirsə,
kəsirin məxrəci onun özünə necə qiymət
verməsini, özü haqqındakı düşüncələrini
əks etdirir. Kəsirin məxrəci
böyüdükcə, kəsirin qiyməti sıfıra
yaxınlaşır. Həsəndə kəsirin
məxrəci olduqca böyük idi, sürət isə elə
böyük rəqəm təşkil etmədiyi kimi, həm də
konstant olaraq qalırdı.
Ruhiyyə belə düşüncələrə
daldıqdan sonra özünün də qeyri-müəyyənliyini,
saat kəfgiri kimi o tərəf-bu tərəfə gedişini
və dərinə getdikcə bu hərəkətin
amplitudasının belə böyüməsini də anlaya
bilmirdi. O,
özünü fiqurları qurban verib, yaxşı mövqe
qazanmağa çalısan şahmatçıya bənzədirdi.
Şahmatda, əlbəttə, kəmiyyəti
keyfiyyətə qurban vermək əksər hallarda fayda verir,
oyunu uduşa aparır. Həyatda bəs
necədir, axı həyat şahmat oyunundan da mürəkkəbdir.
Əgər şahmatda bir tərəflə
mübarizə aparırsansa, rəqibi taxtanın əks tərəfində
görürsənsə, həyatda belə rəqiblər
çoxdur, onlar heç də sənin qarşında
dayanmırlar, səni üzük qaşı kimi əhatə
edirlər. Həyat iki düşmənin
qabaq-qabağa vuruşduğu döyüş səhnəsindən
tam fərqlidir, partizan döyüşü kimidir, zərbənin
haradan gələcəyini bilmirsən. Həsən
şahmat oynamağı bacarmasa da, həyatın gedişlərindən
baş çıxarmağı, hər dəfə uduşa
can atması alınmasa da, nəsə etməklə, öz
mövqeyini qoruyub saxlamağı bacarırdı.
Bir sözlə, Həsən mürəkkəb
adamdır, ona arxalanmaq da müəyyən riskə getmək
xarakteri daşıyır. Digər tərəfdən,
adamın xoşuna gəlməyi bacarır, çox
asanlıqla özünə müəyyən
ölçülərdə maraq və bəlkə də,
vurğunluq yaradır.
Ruhiyyə özünü danlamağa
başlayırdı ki, görünür, mən onun
nöqsanlarına, hərtərəfli də olmasa, bələd
olduğum halda ona vurulmuşam. Bu hisslər məni
aldatmayacaqdır ki? Onunla ailə qurmaq nə
qədər məqsədə uyğundur, axı ər-arvad
münasibətləri heç də aşıqların
deyişməsi, bir-biriylə söhbətdə
özünü saxta filosof kimi qələmə verməsi
deyildir. Mən onda, o isə məndə
axtardığını, arzu etdiyini tapacaqdırmı? Bu bərabərlikdəki hədlər onun mahiyyətinə
şübhə yaratmayacaqdır ki? Həsən
bəlağətli danışmağı sevir, həyat isə
dilin deyil, ağılın güclü olmasını tələb
edir. İnsanlar da dövlətlər
kimidir, həyatın bütün sahələrində
böyük nailiyyətlərə sahib olmağın əksinə,
reklama güc vermək, daim özünün o qədər də
böyük olmayan iqtisadi və hərbi qüdrəti
haqqında dəm vurmaq qarşılıqlı yarışda
hökmən məğlubiyyətə aparır. Çin iqtisadi-sosial yüksəlişi ilə
yanaşı, kosmosun tədqiqində də fəal iştirak
etməsi ilə fərqlənir. Hindistan da
inkişaf etsə də, Çinlə müqayisə edilə
bilməz. Bəzən isə bu iki nəhəng,
bir-biriylə tam yaxşı münasibətdə olmayan
dövlət arasında istehzalı müqayisə də
baş verir və deyirlər ki, hər iki ölkədəki
odlara fikir verin. Çində od raket
daşıyıcının arxasından çıxır,
Hindistanda isə meyitlərin küçələrdə
yandırıldığı saysız-hesabsız tonqallardan. İki ölkədəki odun
görünüşündəki fərq adi baxış nəticəsi
olsa da, həm də onların inkişafları
arasındakı nəhəng uçurumdan xəbər verir.
İnsanın da həyat eşqi adlanan odu onun
ehtirasında özünü büruzə verir. Çaxmaq
daşının bir-birinə toxunmasından od
əmələ gələn kimi, iki cinsin intim
yaxınlığından bu odun sönməzliyinin əlaməti
olan övlad əmələ gəlir və onun üzərinə
nəsli davam etdirmək vəzifəsi düşür. O, irsi
özündən sonrakı nəsillərə ötürəcək
çox pilləli raketə bənzəyir. Mexaniki raket həyat
yaratmasa da, canlı raket timsalındakı gənc adam valideynlərindən irs kimi
götürdüyünü eyni qaydada dünyaya yeni
uşaqlar gətirməklə bu zənciri davam etdirir, həm
də bəşər nəslinin davamında özünəməxsus
rol oynayır.
Ruhiyyə ərə getsə də, artıq doğmaq
istəmirdi, Hamnetə ögey qardaş və bacı bəxş
etmək, bəlkə də, oğlu üçün virus
rolunu oynayacaqdı, hər vəchlə onu qəbul etməkdən
yayınacaqdı. İkinci Hamnetin meydana gəlməsinə də
ümidi yox idi, çünki o, qaynar sevginin bəhrəsi idi,
Hüseynlə onun məhəbbəti nüvə-istilik
reaksiyası təsiri bağışladığından, bu hərarətdən
ən qiymətli metal saydığı oğlu
yaranmışdı. Ona bənzəyəni
yalnız klonlaşma yolu ilə əldə etmək olardı,
buna həm icazə verilmir, həm də real Hamnetə rəqib
olan birinin dünyaya gəlməsinə o, qətiyyən
razı olmazdı. Oğlu
böyüyüb evlənəndə, arvadını öz
atası kimi vurğunluq qaydasında sevməlidir ki, onun da
dünyaya gələcək oğlu peyvənd ağacın və
münbit torpağın meyvəsi kimi iri və gözəl
olsun, bütün nəslin sevincinə səbəb olsun.
Ərə getsə, yeni əri ondan uşaq
doğmağı tələb edəcəkdir. Onun qanuni ər
kimi bu təbii istəyinin ifadəsinə o, nə cavab verəcəkdir?
Ərinin israrına baxmayaraq, bu məsələdə
ona güzəştə getməyəcəkdir. Bəhanəsi də o olacaqdır ki, qoy biz
cavanlığımızdan bir müddət həzz alaq, hamiləlik
və uşağın doğulması
qarşılıqlı cəhdlə yandırılan odu,
tonqalı söndürməyə müyəssər olur, əvvəlki
gur yanan ocaqdan yalnız onu yada salan kül qalır. Uşaq bir-birinə vurulmuş gənc ər-arvad
üçün heç də mükafat, ya hədiyyə
deyildir, bəlkə də, ehtirasın sönüb, əziyyətlə
özünə yeni yol açmağa çalışan bir
növbəti cəhdini andıracaqdır. Tonqal sönəndən sonra yenidən onu
alovlandırmaq çətin məsələdir, hətta
alovun dilləri yuxarı qalxsa da, əvvəlki effekti verməyəcəkdir.
Ruhiyyə bu düşüncələrinə
gülürdü, hələ ərə getməmiş, ərinin
irəli sürdüyü və ona ağır gələn əziyyətlərə
qatlaşmağın dərdini çəkir. Həm də
yadına saldı ki, artıq Həsənin şəxsində
real iddiaçı meydana gəlmişdir. Özünü
məzəmmət edirdi ki, gərək onu yaxına
buraxmayaydı, dəvətini rədd edəydi.
Elə bu
vaxt mobil telefonu zəng çaldı, o, cavab verəndə Həsənin
səsini eşitdi, sevincək qaydada xəbər verdi ki, yunan musiqiçiləri Bakıya gəlibdir
və "Crystal hall"da konsert verəcəkdir. Mən bugünə bilet götürmüşəm,
çox istəyirəm ki, yunanların qəmli vokalından və
buzukinin melodiyalarından birgə həzz alaq. Axşam saat 6-da sizi götürəcəm, bulvarda
kofe içərik, açıq havada oturarıq və sonra
konsertə gedərik. Onu da əlavə
etdi ki, hər şeyi birnəfəsə ona görə deyirəm
ki, siz mənə "yox" cavabı verməyəsiniz.
Ruhiyyə Həsənin hücumçu xarakterinə, əslində, aqressivliyinə məəttəl qalmışdı, ancaq ona etiraz edə bilmirdi, o, öz fikrini qısa müddətdə tanıtdığı qıza təlqin etməyi bacarırdı. Başqaları ona yaxınlaşmaq üçün götür-qoy edəndə, tərəddüdə boyun əyəndə, bu adam hücumla irəliləyir, heç nəyə məhəl qoymur, anlayır ki, qadına yalnız təzyiq göstərəndə bir şeyə nail ola bilirsən. Xahiş etdikdə, yalvaranda ancaq sərt imtina cavabı alırsan. Həsənə "yox" demək istəsə də, bəhanələr uydurmağa can atsa da, heç nə alınmadı. Özünü rəqsə dəvət edilən qız kimi aparmağı da bacarmadı, çünki telefon danışığında naz eləmək də alınmır. Ona görə də Həsənin bütün dediklərini qəbul etdi.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet .- 2022.- 16 iyul.- S.22.