O, ədəbiyyat elminin dərin bilicisi idi
Elegiya
Professor İbrahim Haqqul
sözün tam mənasında
böyük alim idi. O, ən
qədim dövrlərdən
bu günə qədər özbək ədəbiyyatını otuzdan
çox kitabı və beş yüzə yaxın məqalələrində tədqiq
edən istedadlı və çoxşaxəli
yaradıcılığı olan bir alim idi.
O, 1949-cu il martın
28-də Buxara vilayətinin
Şafirqan rayonunun Talıca qışlağında
ziyalı ailəsində
anadan olmuşdur.
1966-1970-ci illərdə Buxara
Dövlət Pedaqoji İnstitutunda təhsil alan gələcək alim 1970-1972-ci illərdə
çalışdığı "Şafirqan həqiqəti"
("Shofirkon hakikati")
adlı rayon qəzetində
"Dərya kimi həmişə oyaq...",
"Qəlbi dərya
şair" və
"Mövlana Əşrəf"
kimi ilk elmi məqalələrini yazmışdır.
1973-cü ildən o, fəaliyyətini
indiki Özbəkistan
Respublikası Elmlər
Akademiyasının Özbək
dili, Ədəbiyyatı
və Folklor İnstitutuna bağladı
- sıravi laborantlıqdan
şöbə müdiri
vəzifəsinə qədər
çətin və şərəfli yol keçib. 1975-ci ildə
"Özbək klassik
ədəbiyyatında rubai"
mövzusunda namizədlik,
1995-ci ildə isə
"Özbək təsəvvüf
poeziyasının təşəkkülü
və inkişafı"
mövzusunda doktorluq dissertasiyalarını uğurla
müdafiə etmişdir.
"Özbək ədəbiyyatında
rubai" adlı monoqrafiyası ilə özünəməxsus elmi
yolu, müstəqil fikrə malik alimin elmə qədəm qoyduğunu əməli surətdə
sübut edən İbrahim Haqqul ötən illər ərzində istedadının
yeni-yeni yönlərini açıb
göstərdi. O, klassik
söz sənəti, təsəvvüf poeziyası
və müasir ədəbi məsələlərlə
fəal məşğul
olurdu. "Üveysi şeiriyyəti",
"Təsəvvüf və
poeziya", "Xoca Arif Məhtaban", "Təsəvvüf dərsləri",
"Müşahidə işığı",
"Əhməd Yasəvi",
"Nəvaiyə qayıdış"
(1-ci kitab - 2007; 2-ci kitab
- 2011; 3-cü kitab
- 2016, 4-cü kitab - 2021), "Varislik
və mahiyyət",
"Yaradıcılıq mühiti",
"Həyat, ədəbiyyat
və əbədiyyət",
"Kamillik özünüdərkdir"
və s. bu kimi rəngbərəng kitablarını oxucuların
ixtiyarına verdi.
İbrahim Haqqul nəvaişünas alim kimi Nəvaini
xalqa yaxınlaşdırmaqla
bərabər, xalqına
Nəvaini anlatmağa
başlamışdır. Öz tədqiqatları
ilə Nəvai və zaman arasındakı
məsafəni qısaltdı.
Xüsusilə, "Nəvaiyə
qayıdış" silsiləsindən
olan kitablarında nəvaişünaslığın aktual problemlərinə, dahi şairin yaradıcılığının yeni rakursdan öyrənilməsinə, onun
əsərlərinin ideya-məzmun
qayəsini və bədiiyyətinin sirlərinin
açılmasına dair
məqalələr, söz
səltənəti sultanının
həyat və yaradıcılığının öyrənilməsi ilə
bağlı ədəbi
söhbətlər və
böyük söz sənətkarının qəzəl,
qitə, rübai, fərdlərinin şərhləri
daxildir.
İbrahim Həqqul mətnşünas
alim kimi ilk dəfə Əhməd Yəsəvinin "Hikmətlər"
divanını (1991) nəşr
etdirdi ki, bu da ədəbi-mədəni
həyatımızdakı unudulmaz
hadisələrdən biri
olmuşdur. Bu kitab
ilk dəfə 1995-ci ildə
İstanbulda çap olundu. Buna qədər
o, tələbəsi Seyfiddin
Rafiddinlə birlikdə
Süleyman Bakirqaninin
"Bakirqan kitabı"
(1991) və "Meracnamə"
(1995) əsərlərini nəşrə
hazırlamışdır. Müstəqillik illərində
Əbdülhəmid Çolpanın
atəşin
şeirlərini ilk dəfə
"Bahar üçün
darıxdım" (1988) rəmzi
adı ilə oxuculara təqdim edən də məhz o idi. Əlişir Nəvainin XX
cildlik "Əsərlərin
tam külliyatı"nın və X cildlik "Seilmiş əsərləri"nin
hazırlanmasında da
fəal iştirak etmişdir.
İbrahim Haqqul tərcüməçi
olaraq türk dilindən əvvəlcə
bəktaşilik təriqətinin
banisi Hacı Vəli Bəktaşinin
(1209-1271) "Məqalət"ini, sonra Əzizə Bəktaşla birgə əməkdaşlıqla "Şeyx-i
vəli-teraj" adı
ilə tanınan Nəcmiddin Kubranın "Əl-üsul
i əl-əş'ara"
("Təsəvvüfün on əsası"), "Fəva'ihu'l-cəmal
və fəvatihu'l-cəlal"
və "Risale ile'l-ha'imi'l-ha'if min levmeti'l-la'im."
risalələrini ön söz, şərhlər və təsəvvüf terminləri lüğəti
ilə birgə "Təsəvvüfi həyat"
adı ilə nəşr etdirmişdir.
İbrahim Haqqulun tərtibçilik fəaliyyəti də diqqətəlayiqdir. O, Əlişir Nəvainin şahbeytlərini
iki cilddə topladı: I cilddə
"Xəzainul-məani"dən seçilmiş şahbeytlər,
II cilddə isə
"Xəmsə" və
"Lisanut-teyr"dən seçilmiş
şahbeytlər yer alıb.
İbrahim Haqqulun ədəbi-tənqidi
məqalələri məsələyə
yalnız yeni və özünəməxsus
yanaşması, dərin,
incə və gözlənilməz müşahidələr
zənginliyi ilə deyil, həm də məhəbbətlə
yoğrulan, gərgin ritmi ilə oxucunu özünə cəlb edir. Alimin təfəkkür
qüdrəti və qəlbinin hərarəti ilə yoğrulan şirin və səmimi, cəlbedici və səlis yazı dili ilə ədəbi prosesdə ədəbiyyatşünaslıq
elminin ədəbi cərəyandakı mövqeyini
yüksəltmiş, oxucu
dairəsini genişləndirmişdir.
Bütün şüurlu həyatını
elmi yaradıcılığa
həsr etmiş, öz istedad və potensialını özbək ədəbiyyatı
və ədəbiyyatşünaslığını
daha da təkmilləşdirmək
üçün səfərbər
etmiş, klassik ədəbiyyat və
ədəbiyyatşünaslığın
inkişafına böyük
töhfələr vermiş,
ciddi və tələbkar alim, səbrli və istiqanlı ustad, təkcə çoxsaylı məqalələri
və kitabları ilə deyil, həm də yetişdirdiyi perspektivli tələbələri ilə
səmimi və mehriban dost olan İbrahim Haqqulun işıqlı xatirəsi
qəlbimizdə əbədi
yaşayacaq.
Erqaş AÇİLOV, nəvaişünas
Azərbaycan dilinə
uyğunlaşdıran:
Almaz Ülvi
(BİNNƏTOVA) nəvaişünas
525-ci qəzet .- 2022.- 16 iyul.- S.24.