Ordun varsa...
KEÇMİŞ
HƏRBÇİNİN XATİRƏLƏRİNDƏN
DEMƏ, ƏSGƏR XORULTUSU DA
DÖVLƏT SİRRİ İMİŞ
(Üzeyir Cəfərov senzora necə
"dərs" keçdi)
Bir halda ki, Üzeyirin adını sərlövhənin
altına qaldırmışam, gərək onun haqqında
kiçik bir arayış da verəm.
Üzeyir Cəfərov Lvov Ali Hərbi Məktəbini hərbi
jurnalist ixtisası üzrə bitirən, səhv etmirəmsə,
ilk azərbaycanlıdır (bəlkə də
yanılıram). Hələ gənc yaşlarında ittifaq
əhəmiyyətli hərbi qəzetlərin birinin bölgədə
xüsusi müxbiri olmuşdu. 1993-cü
ilin iyulunda onu "Azərbaycan ordusu" qəzetinə
baş redaktor təyin edəndə, heç şübhəsiz
ki, bu faktoru nəzərə almışdılar. Amma
Üzeyirin başqa özəllikləri də vardı -
çox cəsarətli, sözün həmişə
düzünü deyən zabit, dost yolunda hər cəfaya
dözən, sadiq bir insan idi (tam əminliklə deyirəm ki,
elə indi də elədir) və bu xüsusiyyətləri
sonralar ona çox problemlər yaşatdı - 7 aydan sonra naməlum səbəblərdən
vəzifəsindən azad etdilər, S.Əbiyevin nazir
olduğu dövrdə harın, əliəyri zabitləri,
kabinet generallarını tənqid etdiyinə görə təqiblərə
məruz qaldı, hətta haqqında saxta cinayət işi də
açdılar. Üzeyir göydə
Allahın, yerdə isə özünün və yaxşı
insanların fədakarlığı sayəsində bu tələdən
də qurtula bildi, amma yolundan dönmədi, onu heç cür
sındıra bilmədilər ki, bilmədilər. Əgər indi məni eşidirsə, ona möhkəm
cansağlığı, fəaliyyətində uğurlar
arzulayır və keçirəm əsas mətləbə.
1993-cü ilin axırları idi, cəbhədə
ağır döyüşlər gedir, ordumuz əks-hücuma
keçib ilk ciddi uğurlarını qazanırdı. Biz hərbi
jurnalistlər də fədakar oğullarımızı xalqa
tanıtmaq, ruhlandırmaq üçün hər cür
çətinliklərə dözür, birbaşa
döyüş bölgələrinə gedib operativ
yazılar hazırlayır, uğurlarımızı təbliğ
edirdik. Yeganə problemimiz o vaxt hələ ləğv
olunmamış senzura idi - həmin sistem köhnə hakimiyyətin
tör-töküntülərindən hələ tam təmizlənmədiyinə
görə qəzetin çapına icazə verən bəzi
senzorların nadanlığı, absurd qərarları bizi cana yığmışdı - bir də
görürdün hansısa bir cümlə, ifadə, hətta
söz uğrunda dəqiqələrlə mübahisə
edirdik...
Həmin
o gərgin günlərin birində növbəti nömrəyə
məsul növbətçi olduğumdan axşam qəzetlərin
çap olunduğu "Azərbaycan" nəşriyyatına
getdim, bütün səhifələri oxuyub 7-ci mərtəbədə
senzorun əyləşdiyi otağa daxil olaraq ona verdim ki, o da
oxuyub möhürünü vursun və çapa icazə
versin (o vaxt artıq Prezidentin İcra Aparatının nəzdində
fəaliyyət göstərən senzuranın əsas vəzifəsi
dövlət və hərbi sirlərin yayılmasının
qarşısını almaq idi). Senzor - arıq, qarayanız gənc
oğlan görünür, belə "ağır" bir vəzifəni
daşıdığına görə lovğa, özündən
razı adam təsiri
bağışlayırdı. Səhifələri oxudu və
yazıların birində hansısa cümləni qaralayaraq mənə
qaytardı:
- Bu
cümlə gedə bilməz, çıxardın!
Təkrar həmin cümləni oxudum. Müəyyən səbəblər
üzündən əsgər kazarmasında gecələməli
olan müxbirin yazısındakı cümlənin məzmunu
belə idi ki, bir azdan
kazarmanın müxtəlif tərəflərindən
əsgərlərin arabir eşidilən şirin
xorultularını dinləyə-dinləyə mən də
yuxuya getdim.
Soruşdum:
- Burada hərbi
və dövlət sirrini açıqlayan nə var ki? Adi, real detaldır.
Dedi:
- Sual
yersizdir. Dedim ki, gedə bilməz.
Mənim
də tərs damarım tutdu:
- O
cümlə yazıdan çıxmayacaq.
- Onda qəzetiniz
də çıxmayacaq!
Yavaş-yavaş
halım dəyişsə də, birtəhər
özümü səfərbər edib sakit tərzdə dedim:
-
Yoldaş senzor, siz burda əyləşmisiniz ki, dövlət
sirlərinin yayılmasının qarşısını
alasınız. Başqa işlərə
qarışmağa haqqınız yoxdur. İrad
tutursunuzsa, izahını da verin.
O,
mübtədası tamamlığın, tamamlığı isə
xəbərin yerində olan, başı-ayağı bilinməyən
cümlələrlə izah etməyə
çalışdı ki, düşmən bu yazını təhlil
edəndə belə nəticəyə gələ bilər
ki, bizim ordumuzda bir-iki əsgərin xorultusu ucbatından o biri əsgərlər
rahat yata bilmirlər. Bu da şəxsi heyətin
sabahkı döyüşə yorğun halda
çıxması deməkdir. Deməli,
biz düşmənə psixoloji üstünlük veririk.
Qan
başıma necə vurdusa, bir anlıq gözlərim
qaraldı, bir anlığa bu nadan gədəni Məşədi
İbad demişkən, yerə yıxıb
ağzına-ağzına vuraraq adam eləmək
fikrinə düşdüm. Amma yadıma salanda
ki, belə vəziyyətlərdə ilk növbədə rəisimizi
məlumatlandırmalıyam, fikrimdən daşındım.
Telefonun dəstəyini qaldırıb redaksiyaya zəng vurdum,
dedim, bu olayı Üzeyir müəllimin diqqətinə
çatdırın...
...Təxmunən
10 dəqiqədən sonra dəhlizə yayılan gur səsdən
bildim ki, Üzeyirdir. O, otağa daxil olub uca səslə "Nə
baş verib" - deyə soruşdu. Senzor ayağa qalxıb təzəcə
qırıldatmağa başlamışdı ki, artıq məsələdən
hali olan Üzeyir sol əli ilə onun yaxasından tutub
ayaqlarını yerdən üzdü:
-
Vicdansız! Sənin tayların orada qan
tökür, can qoyur, sən də burda mollalıq edirsən?!
Qəfildən
hiss etdim ki, Üzeyir sağ əli ilə onun ağzına zərbə
endirəcək. Bu isə heç də
yaxşı sonluq deyildi. Ona görə də
Üzeyir qolaylananda irəli atılıb qolundan tutdum. Amma içəridən gələn inersiya öz
işini gördü - Üzeyir senzoru nifrətlə necə
itələdisə, gədə arxadakı masanın
üstünə yuxa kimi sərildi, sonra ayaqları arxaya
çox gülməli şəkildə mayallaq aşaraq tirtap
döşəməyə çırpıldı.
Üzeyir
isə sakitləşmık bilmirdi:
- Sənin
bütün vücudun onların bir xorultusuna dəyməz ...
(sonrasını yaza bilmərəm - Ə.H.) -
görünür, Məşədi İbadın tərbiyə
üsulunu sonadək yerinə yetirmək üçün
masanın başına fırlanıb senzora yaxınlaşmaq
istəyəndə yenə araya girdim və birtəhər onu
qapıya tərəf apara bildim.
Gözucu
senzora tərəf də baxırdım - qalxıb
üst-başını çırpa-çırpa, səsi əsə-əsə
dedi:
- Əşi, bir qələtdir də, elədik.
Dedim:
- Dili
yaxşı öyrən. "Elədik" yox,
"elədim". Özü də qələtin lap yekəsindən!
Qələt
eləyib döşəmədə möhürünü
axtaran senzoru - həmin otaqda, əsəbiləşmiş
Üzeyiri - dəhlizdə qoyub üzümü dostlara tuturam:
"Yəqin bu yazını yazmaqda hansı məqsəd
güddüyümü anladınız".
25 İL
ƏVVƏL RESPUBLİKA HƏRBİ KOMİSSARLIĞINDA
MƏNƏ QURULAN "MƏHKƏMƏ"
(yaxud çap olunan kinopovestim,
Yazıçılar Birliyindən almadığım
arayış və sandıqda yatan pyesim)
Silahlı
Quvvələrimizdə hərbi xidmətimin 4-cü ili gedirdi. "Misri
qılınc" adlı kinopovestim "Azərbaycan
ordusu" qəzetində hissə-hissə dərc olunurdu.
Səhv etmirəmsə, 3-cü hissənin dərc
olunduğu günün səhəri Respublika Hərbi
Komissarlığından zəng edib məni telefona istədilər.
Dəstəyi qaldırdım - tanımadığım bir adam idi, salam verib dedi ki, təcili Respublika Hərbi
Komissarlığına, filan rütbəli filankəsovun
yanına gəlim (o vaxt mən mayor rütbəsi
daşıyırdım). Soruşdum ki, nə
üçün? Dedi, gələndə bilərsən.
Mən dirəşdim və həmsöhbətim qəfildən
bomba kimi partladı:
-
Əşi, bundan o yana nə
olasıdır ki? Bütün Respublikanı
vurmusan bir-birinə. Səhərdən zənglərin
ardı-arası kəsilmir - nazirlikdən, filandan. Dur, tez gəl bura.
Barmağımı dişlədim, bildim külək
hardan əsir.
Amma özümü o yerə qoymadım, dedim, indi işim var,
sabah gələrəm. Razılaşdı.
Ertəsi gün
danışdığımız vaxtda filankəsovun
qapısını döyüb içəri girdim.
Görkəmindən, davranışından, səsindən
bir- birinə zidd iki hissin təsirində çaşıb
qalmış adam təsiri
bağışlayırdı. Dərhal hiss olunurdu ki,
hücuma keçib elə birinci zərbədən məni əzmək
üçün alışıb-yanır, amma bunu etməyə
nə isə ona mane olur.
Söhbətə
o başladı:
- Niyə
oturduğun ağacın budağını kəsirsən,
yoldaş mayor?
- Nə
olub ki?
- Guya
bilmirsən nə olub? Aləmi qatıb çəkilmisən
bir tərəfə, sənin əvəzinə bizi incidirlər
- izahat, filan. Sənə lazım idi bu?
Mən artıq söhbətin nədən getdiyini
bilirdim, amma özümü o yerə qoymurdum.
- Nə
olub axı? Xahiş edirəm, açıq deyin.
- Əşi, day nə olasıdır ki? O nədir yazmısan qəzetdə?
Guya bizim hərbi komissarlıqlarda rüşvət
alırlar.
(Aydınlıq
üçün deyim ki, kinopovestdə belə bir epizod var: həmişə
vətənpərvərlikdən danışan bir müəllim
1-ci Qarabağ savaşının ən qızğın
vaxtında yeganə oğlunun hərbi xidmətə getməsini
bir az ləngitmək istəyir, amma bunun kəsə
yolunu tapa bilmir. Bir müəllim yoldaşı
deyir ki, filan qədər pula bu işi həll edə bilər.
Filankəsov məhz bu epizoda işarə edirdi).
Mən
dedim:
- Burda qəribə
nə var axı?
Həmsöhbətim
lap özündən çıxdı:
- Necə
yəni nə var? Zərbə bizə dəyir
axı. Deməli, biz nəzarət etmirik
ki, alırlar da.
Vəziyyəti
yumşaltmaq üçün dedim:
-
Yoldaş filankəsov, bədii personajdır da, özü üçün
deyir. Növbəti hissədə görəcəksiniz
ki, o personaj ifşa olunur və haqq-ədalət öz yerini
tapır - bilmədim səsimdəki ironiyanı hiss elədi,
yoxsa yox.
- Yox, o
hissə dərc olunana qədər qəzetdə təkzib vermək
lazımdır.
Dedim:
- Orada
konkret ad çəkilmir ki, təkzib verək. Bu,
bədii əsərdir, ümumiləşdirmədir.
Dedi:
- Belə
çıxır ki, bizim sistemdə rüşvət
faktları var?
Dözə
bilmədim və suala sualla cavab verdim:
- Sizcə,
yoxdur?
- Gərək
konkret yazaydın da.
- Dedim
axı, mən məqalə, sənədli oçerk yox, bədii
əsər yazmışam. Ona görə də
ümumiləşdirmə aparmaq haqqım var.
Həmsöhbətim heç vəchlə mənlə
razılaşmaq istəmirdi, Hiss edirdim ki, mənə hərbə-zorba
gəlmək istəyir, amma nəyə görəsə
çəkinir.
- Gərək
yazmazdan əvvəl bizimlə məsləhətləşəydin.
Onda belə səhvə yol verməzdin.
Bu
sözlər, təbii ki, mənə toxundu
- Mən
heç bir səhvə yol verməmişəm.
- Vermisən!
- Verməmişəm!
...........
Mübahisəyə
son qoymaq üçün belə bir variant təklif etdim:
- Mən Yazıçılar Birliyinin
üzvüyəm. Binası da bax, buradan iki
addımlıqdadır. İstəyirsiniz, bu saat gedim ordan rəsmi
arayış gətirim ki, mənim öz yazılarımda
ümumiləşdirmə aparıb bədii formada ifadə eləmək
hüququm var (?!).
Həmsöhbətim
susdu, bilmədi nə desin...
...Sonra
biz, rütbəsi bizdən də yüksək olan yoldaş bəşmankəsovun
yanına qalxdıq və...
...Yox,
ardını yazmıram, çünki yazsam, əməlli-başlı
tragifars alınar.
Bayıra çıxanda çox yorulmuşdum, amma
içimə qəribə bir asudəlik, qələbə
hissi dolmuşdu. Yalnız həssas qələm əhli bilər
nə üçün.
Bir neçə ildən sonra acığa bu
mövzunu inkişaf etdirdim, komissarlıqların lap içinə
"daxil olub" povestdən də kəskin
"Sarsıntı" adlı böyük bir pyes yazdım.
Amma kəskinliyinə görə onu nə dərc etmək istəyən
bir redaktor, nə də tamaşaya qoymaq istəyən rejissor
tapıldı və xeyli vaxtdır ki, arxivimdə mürgü
döyür.
525-ci qəzet .- 2022.- 22 iyul.- S.12.