Güldərən Vəli:
"İstəmirəm boyatlasın Göyçə dərdim..."
Bu dəfə Göyçə mahalı, Basarkeçər rayonunun Dərə kəndindən danışacağıq... 33 ildi o kənddən ayrı
düşən, "qaçqınlığı hələ
ilk günkü kimi yaşayıram" - deyən bir şairlə...
Həmsöhbətim şair, nasir, "Aşıq Pəri"
məclisinin ilk üzvlərindən biri, ötən əsrin
80-ci illərində Gəncədə fəaliyyət göstərən
"İlham" ədəbi birliyinin üzvlərinin bu
gün də "hörüklü qız" kimi
xatırladıqları Güldərən Vəlidir. O,
hazırda Gəncədə yaşayır və Qarabağ zəfərindən
bu yana ümidlərinin
yaşıllandığını, doğulub boya-başa
çatdığı doğma kəndini görəcəyi
günün yaxında olduğuna inandığını
bildirir:
- Güldərən
xanım, DGTYB nəşri olan "Yazarların
yazmadıqları" kitabında bir epizod var.
"Göyçə gölü"nə dəniz
deyirsiniz...
-
Arzularımızın sonsuzluğunun simvoludur, qızım. O
dənizin sahilindəydi kəndimiz. Məhşur
bir şeir vardı bizim gəncliyimizdə, müəllifini
unutmuşam. Gəncədə keçirdiyim tələbəlik
dövrümdə dilimin əzbəriydi o şeirin bir bəndi...
Yadıma
coşqun sular,
Bir də
ki, dəniz düşər...
Qayalı
sahildəki
Kiçik
kəndimiz düşər...
Elə bilirdim, bu bircə bənd şeiri təkrarlamaqla
içimdəki kənd həsrətini azaldacağam. Amma onda bilmirdim ki, yurd həsrətinin
əslini hələ tanımıram... İndi xəbərlərdə
hər dəfə "Vardenis" sözünü
eşitdikcə gözlərim dolur, öz-özümə
"gözəl Basarkeçər" deyirəm. Rayonumuz Basarkeçər idi, sonradan adını dəyişib
"Vardenis" elədilər. Ötən
ilin yanvarında bir xatirə yazdım "Bir kənd
var..." adlı. İlk cümlələrim belə
oldu: "Hərdən dilimdə əzizləyirəm kəndimizi,
"Gül Dərə" deyirəm. Hərdən də
düşünürəm ki, yəqin, bahar gəlincə kəndimizin
dörd tərəfindən boylanan güllərə baxıb
nənəm adımı Güldərən qoyub..."
Vətən müharibəsi zamanı işğaldan azad
edilmiş kəndlərin videogörüntülərinə
baxdıqca ürəyim sızlayır, qeyri-ixtiyari
düşünürdüm ki, bədtamahlar, bədniyyətlər,
görəsən, bizim kəndimizə də dağ çəkibmi
ürəyimizə çəkilən yurd dağı kimi? Hardan bilə bilərəm...
- Kəndinizlə
bağlı xatirələrinizin heç vaxt
saralmadığını, saralmayacağını
anlayıram. Bəs, hərdən olurmu ki, xəyalınızda
kəndinizə gedəndə hansısa cığırı səhv
salasınız?
- Yox...
Yooox... Bəlkə də, hə... Hər şeyi öz yerinə
qoyan zamanın oğurladıqları da olur
yaddaşımızdan, xatirələrimizdən... Eh... Nəyi unutmuşam, görəsən? Bunu bilmək üçün bircə-bircə xatirələrimi
varaqlamalıyam. Məsələn, düşünsəm
ki, elə indi "Qatarqaya"nın
başında dayanmışam... Baxıram
üzüaşağı. Pəmbəklə Dərənin
arasındaydı "Qatarqaya"; burda qayalar elə gözəl
düzülmüşdü ki, elə bil, Tanrı daşdan
boyunbağı düzəltmişdi dağlara...
"Qatarqaya"nın başıyla həmişə
"İskəndərin ocağı"na gedərdik. Ordakı ocaqda qurbanlarımızı kəsir, nəzirlərimizi
paylayardıq.
"İskəndərin ocağı"ndan
aşağı düşəndə gəlib "Zirincli
bulağ"a çıxırdıq. Sərin
suyundan ovuc-ovuc içib, ağacların kölgəsində
dincələndən sonra yol alırdıq
"Orucoğlu" deyilən yastanaya tərəf. Bura kolxozun naxırının yaylaq yeriydi. Xəyalən
keçdiyim hər cığır, hər iz özü boyda
göynək qoyub sinəmizdə...
"Orucoğlu"nun
aşağısında, yola baxan səmtdə balaca-balaca
bulaqlar qaynayırdı; hərəsi bir rəngdə, bir
dadda... Başqa birinin də rəngi nar
qırmızısıydı; suyun ətrafındakı
daş da, qum da bu rəngə
boyanmışdı. "Orucoğlu"ndan sola
dönəndə yol bizi "Xınna" dərəsinə
aparırdı. Hər daşı, hər
izi, cığırı dilində oxşayan bir xalqın
ömrünü bağladığı yerlərdən
ömürlük ayrı düşməsini taleyin
insafsızlığınamı yazaq, tarixin
amansızlığınamı?!
"Xınna"dan "Məntəqə"yə
aşırıq. Bura da kolxozun qoyun sürülərinin
yaylaq yeriydi. "Məntəqə"
"Gurbulağ"a, "Gurbulağ"dan "Qara quzey"
gedirik. "Qara quzey"in
başındakı düzəngahda yeddi rəng çiçək
bitirdi. Düz 33 ildir yaylığımın
küncünə büküb saxladığım üç
solmazçiçəyini məhz o düzənlikdən
yığmışam... Həmişə elə
bilirdim, gül ömrü bir mövsümlük olur; gül
açır, solur və yalnız xatrəsi qalır.
İndi əlimdəki solmazçiçəklərinə
baxdıqca Gül Dərənin xatirəmdəki
ömrünün daha uzun olmasını istəyirəm... Və
bu xatirəmin mənim ömrümdən keçib başqa
ömürlərə naxış olmasını istəyirəm...
İstəmirəm unudulsun Gül Dərə... İstəmirəm
boyatlasın Göyçə dərdim...
- Bəs, niyə "Göyçə
dərdim, boyat dərdim" deyirsiniz?
- Mən
istəməsəm də, boyatlayır o dərd... Əppək kimidir yurddan ayrı qalmaq dərdi,
boyatladıqca nə yeyə bilmirsən, nə də ata bilmirsən
o müqəddəsliyi (Susur. Gözlərində gilələnir
Göyçə dərdi)
-
"Gurbulaq"da qalmışdıq...
- Hə...
"Gurbulaq"dan "Danalığ"a tərəf
gedən yolu əlimizə alıb irəli
yüyürürdük. "Ağ qaya"nın başından sola dönən
cığır bizi "Çoban bulağı"na, ordan da
"Nazlı bulağı"na aparırdı. Nənəm deyərdi ki, bu bulağın
başına həmişə nazənin qızlar pencər
yığmağa gəlirmiş, ona görə adı
"Nazlı bulağı" qalıb. "Lilparlı
dərə, "Qoç qoruğu", "Ağ qaya",
"Qızlar bulağı", "Sadığın
kalafası" kəndimizin ən gözəl yerləridir. Deyilənə görə, "Sadığın kalafası"
Sadıq adlı bir kişinin yurd yeriydi. Kişinin
çay daşından tikdiyi daxmaların yerləri
qalmışdı oyuq-oyuq, adda-budda da küncdə
divarların qalıqlarına rast gəlmək olurdu. Bu
boş qalmış yurd yerinin adıydı kalafa... "Sadığın kalafası"nda sonradan kolxoz
rəhbərliyi uzun bir pəyə (tövlə) tikmişdi,
bura da toğlu otaranların şenliyiydi. Bu
şenlikdən üzüaşağı "Üç
yol"a, "Suqovuşan"a düşürdük. Burda iki kiçik çay qovuşub daha enli çay
əmələ gətirirdilər. Bu çay da səs-küylə,
qıjıltıyla Göyçə gölünə tələsirdi...
Çayı
keçəndən sonra yolun sağında böyük
sıldırım qayalıqlar var... Bu
qayalıqlara "Rusqırılan" deyirdilər. Söylənişə görə, şura hökuməti
qurulanda Zubannı nəslindən olan bir igid dərənin
başında durub, səksən nəfərə yaxın rus əsgərini
kəndə girməyə qoymayıb, hamısını
qırıb. Ona görə də bu yerin
adı "Rusqırılan" qalıb. Kəndə
tərəf yönələndə yolumuzun üstünə
"Su dəyən qaya" çıxır. Burda çayın suyu qayaya çırpılır,
sonra səmtini dəyişirdi. "Bərə
yeri"ndə ayaq saxlayıb kənd sakinlərinin mal-qoyununu
otaran nobatçını salamlamadan kimsə kəndə girməzdi.
"Bərə yeri"nin sol tərəfindəki
hündür dağın adı "Sarılıq" idi. Dağın ayağındakı dərə isə
"Doqquzdəni" dərəsiydi. Daha
hansını deyim? "Tüklü təpə",
"Saqqızlı dərə", "Gəzdəyin
başı" Göyçə gölü, "Kora
bulaq" xatirələrimizin ən gözəl yerində ilk
günki kimi qalmaqdadır.
- Bəs, indi o kəndə
qayıtsanız, orda ilk nəyi axtararsınız?
- İlk nəyi axtarardım? Kəndimizin
ayağından keçirdi avtobus yolu. Avtobusdan
düşən kimi ayaqyalın yüyürərdim kəndimizə...
Əminəm ki, o yoldakı xırlar, daşlar
mənim ayağımı incitməz. Onlar da
darıxıb elə bilirəm məndən ötrü, bizdən
ötrü, bütün dərəlilərdən
ötrü... Bir də nənəmin məzarını
ziyarət edərdim. Deyərdim ki, gəlmişəm...
- Nəyi necə görmək istərdiniz
bəs orda?
- Hər
şeyi o noyabr gecəsində necə qoyub gəlmişəm,
bax, elə o cür də gedib görmək istəyərdim. 1988-ci ilin 28 noyabrında gecə ilə tərk eləmişik
kəndimizi. Olub-olanımızdan cəmi səkkiz
qutu kitabı yığıb lələmə
tapşırdım ki, ən qiymətli əşyalardı,
mütləq gətirərsən. Biz
atamıza "lələ" deyirdik. Hər
qutu iyirmi kiloqram tuturdu. Lələm də
evdən heç nə götürməyib, ən qiymətli
deyə o qutuları gətirib. Gəncədə,
Poçt qəsəbəsində qutuları açanda lələm
az qaldı infarkt keçirsin. Dedi,
insafın olsun, bunun yerinə un gətirərdim,
kitab nədi?! Kitablarım da qaçqın düşdü...
Neçə ildi o qaçqın kitablardan
Göyçənin qoxusunu alırdım. Vətən
müharibəsində bir video çəkmişdilər.
Əsgər çəkmələri
qalaqlanmışdı bir qapının ağzında. Ürəyimdən keçdi ki, bax, o çəkmələr
o əsgərlərin kitablarıdı, onlar bu çəkmələrlə
tarix yazdılar. Özü də gerçək
tarix. Gözümdən düşdü
"qaçqın kitablarım". Dedim, o çəkmə-kitabların
qarşısında bu kağız kitablar nəyə
lazımdı axı?! Payladım hamısını... Bəxtiyar Vahabzadənin bir, Məmməd Arazın
da bir kitabını saxladım özümdə.
- Necə çıxdınız kənddən?
- Gecəydi.
Dedilər, ermənilər kəndə hücum
çəkib. O məhşur nağıldakı kimi, ən
qiymətlilərimizi-balalarımızı götürüb
çıxdıq evdən. Kolxozun
özüboşaldan dəmir maşınının
üstündə kilimlərdən çadır düzəltdik,
körpələri qucağımıza aldıq,
şaxtada-ayazda yol başladıq. Yolda
maşınımız qırıldı. Yeddi
dənə rus əsgəri gəldi, bir dənə avtobusla,
başımızın üstündə də vertolyot.
O vertolyot irəli gedəndə ermənilər arxadan atəş
açırdılar, arxaya qayıdanda öndən. Bir termos çay götürmüşdüm, on
yeddi uşağa böldük yol boyunca, böyüklər su
içməyə də qıymırdı ki, uşağa
qalsın. Gəldik Gədəbəyin
Saratovka kəndinə. Avtobus bizi kəndin
kinoteatrına töküb qayıtdı. Sonra
Qaramurad kəndinə getdik. Kən əhalisi
kimi çörək, kimi pendir gətirirdi bizə. Sonra Gəncədə səkkiz ay vaqonda
yaşadıq. Nəhayət, Şəmkir
rayonunun Ələsgərli kəndində məskunlaşdıq.
On altı il də orda yaşadıq.
İndi də Gəncədə yaşayırıq...
Göyçəli günləri o qədər uzaqda
qoymuşuq ki...
- O
günlər barədə nəyi təkrar-təkrar
danışmaq, bizdən sonrakı nəslə anlatmaq istəyirsiniz?
Hansı ki, bir elin faciəsinin simvolu kimi...
-
Üç aylıq körpə qızım bələkdəydi.
Günlərlə yük maşınında yol
gəldik, soyuqda-qarda. Biz tir-tir əsirdik o
sazaqda, gör, körpə nolardı? Heç unuda bilmirəm...
Unudammaram da... O günlərdə yaşadıqlarımı
anlatmaq istəyirəm hamıya. Qızım bələkdə
donmuşdu. Buz üzünü örtmüşdü... Gədəbəydə odun sobasının yanına
qoydum qucağımdakı buzu. Keçib
bir küncdə oturdum. Ürəyim də
gəlmirdi bələyə tərəf baxam. Bir də
gördüm kimsə deyir: "İlahi, möcüzəyə
bax, uşaq sağdı ki!"
Bələyin
buzu əridikcə ətrafında su gölməçə
kimi yavaş-yavaş dağılırdı... Qızımın
rəngi gömgöy idi, amma göyərmiş dodaqları tərpənirdi...
Bir ananın o andakı hisslərini necə, hansı kəlmələrlə
anlatmaq olar?! Bircə onu deyə bilərəm ki:
"Düşmənin bizə yaşatdığı faciələr
kitaba sığası deyil!" Təsəllim odur ki, o
körpəni bu Vətənə, bu xalqa layiqli övlad kimi
böyüdə bildim. Bu gün o körpə -
yazıçı, şair Şəfa Vəlidir.
Bizim qəhərimizin gözlərimizi yandıran atəşini söndürməyə təsəlli nə ola bilər ki?! Yalnız və yalnız o yurda qovuşmaq! Necə ki, 44 günlük Vətən müharibəsinin sonunda Şuşaya qovuşduq, Kəlbəcərə, Laçına qovuşduq, bax eləcə... Necə ki, bu qovuşmaların hər biri bizə sevinc oldu, sevincdən ötə, dərdimizə təsəlli oldu, bax elə... Qaçqınlığın ilk illərində yazdığım bir şeir var:
Gavura qalıbdı doğma diyarım,
"Koroğlu qayası", "Qızlar
bulağım",
Göyçə
gölüm, o nərgizli yaylağım,
Gedib o
torpaqda ölərik dedim,
O Ulu
Göyçəmə dönərik dedim.
Doyunca
yaşaya bilmədik, o torpaqlarda ölməyi nəsib etsin bizə
Yaradan!
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet .-2022.- 23 iyul.- S.21.