Mənim Şuşa dastanım...
Doğulduğum
ev Şuşanın simvollarından biri
olan Gövhərağa məscidiylə üz-üzə
dayananda sağ tərəfə 650 addımlıq məsafədə
yerləşirdi. Bu, dəqiqliklə necə
yadımdadır? Sonralar Birinci Qarabağ müharibəsinin
əfsanəvi qəhrəmanlarından biri olan, hazırda II
qrup Qarabağ qazisi, bir sinifdə oxuduğum bibim oğlu Namiq
Bədəlovla adətimiz üzrə, demək olar ki, iki
gündən bir Cıdır düzünü gəzməyə
çıxardıq. Ali məktəbin birinci
kursunda oxuyarkən 1981-ci ilin yanvar ayında bir gün yenə
Namiqlə Cıdır düzünə gəzməyə
getmişdik. Məscidin önü isə
bizim yolüstü toplaşdığımız yer idi. Birdən ağlıma gəldi və Namiqdən
soruşdum ki, səncə, bu məsciddən bizim evə qədər
neçə metr olar? O da təxmini 700-800 dedi. Mənsə
dedim ki, 650 olar. Beləcə başladıq
addımlamağa. Evə qədər
saydıq, mənim addımımla düz 650 addım oldu.
O, məndən bir az ucaboy olduğundan nisbətən
az olmuşdu, təxminən 641.
Ondan 30 il sonra mən Azərbaycanda ilk dəfə Ali
Attestasiya Komissiyasından "Metrologiya və
standartlaşdırma" kafedrası üzrə professor
diplomu aldım. Metrologiya - ölçmə
haqqında elm deməkdir. Sonra ölkəmizdə
bu sahə üzrə ilk professor olaraq Azərbaycanda ilk dəfə
ən müasir elm sahəsi olan Koordinat metrologiyası üzrə
"Hexagon" laboratoriyası qurdum və bu sahədə
mütəxəsislər yetişdirməyə
başladım. Hazırda da bu sahə
üzrə Amerika və Avropanın universitetləriylə əməkdaşlıq
edirəm. O diplomu alarkən də mənim ilk
düşündüyüm bu oldu ki, necə bir ilahi koddur, mən
ömrümün ən dəqiq ölçməsini
Yuxarı Gövhərağa məscidindən doğulduğum
evə qədər olan məsafədə etmişdim. O zaman
ağlıma gəlməzdi ki, Şuşada çox sadə
bir ölçməni aparan şuşalı bir tələbə
sonralar ən dəqiq nano ölçmələri üzrə
dünyanın ən məşhur alimlərindən biri olacaq.
Qanımın
qarışdığı Şuşam...
Şuşa dünyaya çox sayda mədəniyyət
xadimləri, aydınlar, ziyalılar, elm adamları bəxş
edib. Təbii ki, onların hər biri Şuşanı
fövqəladə dərəcədə seviblər. Amma mən elə zənn edirəm ki, mənim
bağlılığım tam fərqli qan
bağlılıqdır. Sabir Rüstəmxanlının
1980-ci illərdə "Qan yaddaşı" adlı
kitabı çap olunmuşdu. Son dərəcə
milli ruhda yazılmış bu kitab çox sevdiyim kitablardan
idi. O kitabı oxuyarkən hələ Şuşa
işğal olunmamışdı, biz də
ömrümüzün Şuşalı illərini
yaşayırdıq. Amma onu oxuduqca,
düşünürdüm ki, mənim Şuşayla elə
bir qan yaddaşım, qan bağlılığım var ki, bu,
heç kimdə yoxdur. Hətta bunu nənəmlə
söhbətlərimdə də deyir və soruşurdum ki,
görəsən, Üzeyir Hacıbəylinin də
Şuşayla bu cür qan bağlılığı
varmı. Ya da çox sevdiyim və ən
böyük musiqiçilərimizdən olan Niyazinin də o
möhtəşəm konsertlərini izləyəndə bu
sual məni rahat buraxmırdı. Nədir
o qan bağı? Bütün ömrüm
boyu, həm Şuşalı, həm Şuşasız günlərimdə
beynimdən keçən, düşüncələrimi rahat
buraxmayan bir fikir olub. Həm birinci, həm
də 44 günlük zəfər savaşımızda şəhidlərimiz
qurban getdikcə, elə hey düşünürdüm ki,
İlahi, görəsən, mənim qan yaddaşım olan
Şuşaya, Cıdır düzündə qanımın
bulaşdığı daşa hansı şəhidimizin
qanı tökülüb? Qələbədən
sonra Şuşaya ilk gedişimdə Cıdır düzündə
o daşı və o qanı axtardım, amma təəssüf
ki, həmin daş yerində deyildi.
Bu hadisə təxminən, 1 yaşım olanda baş
verib. Onda xüsusən Cıdır düzünə
yaxın yaşayan şuşalılar ailəliklə
axşamlar o dövrün təbirincə, Cıdır
düzünə hava almağa gedərdilər. Bir gün bizim ailəmiz də axşam Cıdır
düzünə çıxır. Evin ilk
uşağı olaraq mən də yanlarında oluram, əlbəttə.
Onların başı qarışan vaxt, necəsə
iməkləyərək çox iti uclu bir daşa ilişirəm.
Daş ayağımı çox dərin kəsir,
xeyli qan axır. O qanın bu qədər çox
axmasıyla həmin daş mənim qanıma boyanır. Sonralar təxminən 6-7 yaşlarıma qədər
biz hər Cıdır düzünə gedəndə atam,
anam, nənəm o daşa yaxınlaşıb, onu
sığallayar, öpər, sanki məni təsəlli etmək
üçün onu danlayardılar. Uşaq
yaddaşımda həmin daş o qədər müqəddəsləşmiş,
xatirəmdə daş izi buraxmışdı ki, ilk dəfə
6-cı sinifdə şəklim şərəf lövhəsinə
vurulanda bibim oğlu Namiqə dedim ki, gedək Cıdır
düzünə. Soruşdu niyə? Dedim,
gedək, bu dəfə o daşı mən öpəcəm və
Cıdır düzünə deyəcəm ki, şəklim
şərəf lövhəsinə vurulub. Beləcə,
bu, mənim həyatımda ənənəyə çevrildi.
Məktəbdə və ali məktəbdəki
bütün uğurlarımda gedib həmin daşın
yanında durar, sevincimi o daşla, Cıdır düzüylə
paylaşırdım. Mənə elə gəlirdi
ki, ora mənim sevincimin paylaşım nöqtəsi, uğur mənbəyimdir.
Hətta
1983-cü ildə "Ən yaxşı tələbə elmi
işi"nə görə SSRİ Təhsil Nazirliyinin
qızıl medalını alarkən Bakıdan Şuşaya
gedəndə atamdan, anamdan, nənəmdən öncə, evə
getmədən Cıdır düzünə,
o daşın yanına getdim və o medalı, vəsiqəsini
Cıdır düzünə göstərdim. Cıdır
düzünün təbrikini alandan sonra sevincimi valideynlərimlə
bölüşdüm.
28 illik
Şuşasız günlərimin ən böyük faciəsi
odur ki, mən bu dövrdə az qala hər gün təkcə
ölkə yox, dünya miqyasında uğurlar
qazanırdım, amma o uğurların heç birini
Cıdır düzündəki o daşla bölüşə
bilmirdim deyə, mənimçün bir anlamı
qalmırdı. Buna görə də o
uğurlar mənə yad gəlirdi. Bəlkə
də kimsə Şuşasızlığa, vətənsizliyə
mənim kimi bu aspektdən yanaşmayıb. Şuşayla birlikdə sevinclərim,
uğurlarım da əsir idi sanki.
Bu il Vaqif Poeziya Günlərinə gedəndə
içimdən keçdi ki, bu zamana kimi dünyanın 20-yə
qədər ölkəsindən aldığım 40-a qədər
orden və medallarımın hamısını özümlə
götürüm və həmin daşın yanında duraraq
Cıdır düzünə 28 ilimin hesabatını verim. Ailəm, övladlarım bunun kənardan
düzgün anlaşılmayacağından ehtiyat edərək
məni fikrimdən daşındırdılar. Buna görə bir daha pis oldum ki, demək, qanım
bulaşan və mənimçün müqəddəsləşən
uğur daşıma yenə də hesabatımı verə
bilməyəcəm. Beləcə
Şuşaya içimdə buruqluqla getdim.
Xatirələrimin
itkin ünvanı...
Şuşaya axşam saatlarında çatdıq. Artıq
havanın qaralmasına baxmayaraq, Barat Vüsal və Əsəd
Cahangirlə birgə Cıdır düzünə getdik.
Yol boyunca əzbərdən
tanıdığım, hər qarışını, hər
küncünü yaddaşımın məhrəm yerində
dipdiri saxladığım Şuşamı qələm
dostlarıma tanıdır, əvvəlki halıyla indiki
halını böyük ürək ağrısıyla
müqayisə edirdim. Şuşanın qara
buludlarının, süd rəngli ayının, parlaq
ulduzlarının altında, tanışdan tanış,
yaddan yad küçələri burula-burula gəlib
Cıdır düzünə çatdıq. Yarım
əsr öncə qanımın bulaşdığı, sevinc
nöqtəmə, uğur simvoluma çevrilən o
daşın əzbərdən tanıdığım, illər
keçsə də, xatirəmdə solmaz rəngləriylə
qalan o yerinə doğru yönəldim. Şuşa
da, Cıdır düzü də, başımız
üstündəki ay da, uzaqdakı dağlar da, sıldırım
qayalar da, göz işlədikcə uzanan yamyaşıl
meşə də...hər şey, hər şey yerində idi,
amma bircə o daş yox idi. Bircə o
daş zamanın dolanbacında azıb yoxluğa
qarışmış, sirr olub qayaların qucağında
itmişdi. Mən onunla görüşəcəyim, yeni
uğurlarımı bölüşəcəyim zamanı
düz 30 il gözləmişdim. O isə
artıq yox idi...
Əlbəttə, Şuşasızlıq dərdi
bütün azərbaycanlıların qəlbində ən
kövrək məqamlardan, ən həssas yerlərdən biri
idi. Mənsə elə düşünürdüm ki, bu
dərd ən çox Rəsul Rzanın ruhunu göynədir.
Çünki uşaqlığımdan
Cıdır düzünün fanatı olduğum kimi, ədəbiyyatda
da ilk kumirim, müəllimim Rəsul Rza olub və bütün
yaradıcılığım da Rəsul Rza-Nazim Hikmət xəttində
davam edib. Hər zaman da Şuşa
sevgisində rəqibim kim ola bilər deyəndə,
gözümün qabağına Rəsul Rza gəlirdi. Halbuki, Rəsul Rza Şuşalı günlərimizdə
dünyasını dəyişmişdi, o işğalı
görməmişdi. Həmişə
deyirdim, nə vaxt Şuşaya qovuşsam, özümdən
qabaq Rəsul Rzanın yerinə Cıdır düzünün
havasını udub, İsa bulağından su içəcəm.
Ondan sonra Məmməd Araz, Xudu Məmmədov və
Şahmar Əkbərzadə, "Şuşaya gedə bilmirəm"
şeirinin müəllifi Akif Səməd
şuşasızlıq dərddaşlarım olublar. Hətta Akif Səməd mənim
yaradıcılığım haqqında yazdığı məqalənin
adını "Şuşa zəfərinə köklənmiş
şeirlər" qoymuşdu.
Cıdır düzündə axtardığım
uğur daşımı tapa bilməmək mənimçün
nəhayətsiz bir kədər idi. Lakin Şuşa
ki yerində idi və mən bu gün Şuşada -
Cıdır düzündə idim. Bu fikirlə özümə
təskinlik verəndən sonra Cıdır düzündə
dayanıb adını çəkdiyim bütün Şuşa sevgisiylə yaşayan qələmdaşlarımın
ruhuna Fatihə oxudum, salavat çevirdim. Bu
günlərdə Şuşada keçirilən poeziya
bayramıyla bağlı onları müjdələdim.
Bundan sonra Cıdır düzündəki növbəti
itiyimi axtarmağa başladım. Bu da Şuşasızlıq günlərimdə
az qala hər gün, hər an
gözümdə ucalan, içimi titrədən adını "Şairlər
qayası" qoyduğum qaya idi. O qayanı mən təxminən
1980-81-ci illərdə görmüşdüm. Nə
idi qayanın özəlliyi? O qocaman qayaya böyük
şairlərimiz Nüsrət Kəsəmənli, Sabir
Rüstəmxanlı və Çingiz Əlioğlu
adlarını yazmışdılar. Maraqlıdır
ki, sonralar üçüylə də uzun illərə
söykənən dostluğum olmasına və bu haqda dəfələrlə
söhbət etməyimizə baxmayaraq, heç zaman onu
neçənci ildə yazdıqlarını
soruşmamışam. Amma qayanı mənə
məktəbli ikən şeirlərim ilk dəfə mərkəzi
mətbuatda çap olunanda atam göstərmiş və o
zaman gənc yaşlarında olan bu şairləri mənə
tanıtmışdı. Onda atamdan
soruşdum ki, ata, Azərbaycanda bunlardan başqa şair yoxdur,
niyə məhz üçünün adı yazılıb,
dördüncü yox? O da dedi: "bu üç
şair çox yaxın dostdurlar, bura gəlib, adlarını
yazıblar. Amma Azərbaycanda niyə şair
yoxdur ki, elə biri sən, sən də onlar kimi şair ol və
adını bura yaz". Mən də dedim ki, yox,
onların adı olan qayaya yazmayacam, ancaq mən də söz
verirəm ki, onlar kimi adı Cıdır düzündə
qayaya yazılacaq şair olacam. Sonra təklif elədim
ki, gəl mənimçün qaya seçək və mən
də onların yaşına çatanda onlar kimi şair olub
adımı yazım. Beləcə, atamla mənimçün
bir qaya tapdıq və sonra hər şeirim
çıxdıqca atam oxuyub deyirdi ki, az
qalıb. Lakin təəssüf ki, sonra
işğal dönəmi başladı və o qayaya
adımı yaza bilməməyim, atamın itkisi ürəyimdə
böyük bir dağa döndü.
Şuşasızlığın 11-ci ilində-
2003-cü ilin mart ayında "Bayatı" jurnalı təsis
etdim və ona Cıdır düzü restoranında
böyük təqdimat mərasimi keçirdik. O mərasim o qədər
möhtəşəm alındı ki, sanki Cıdır
düzünün adını daşıyan o məkanda
Cıdır düzünə verə bilmədiyim
hesabatımı verdim. Mərasim məni o qədər
qanadlandırdı ki, evə gəlib atama dedim ki, ata, bu
gün mən o qayaya adımı yazmağı haqq etdim. İnanıram ki, Şuşanı azad edəcəyik
və mən o qayaya adımı yazacam. Onda
atam qəfildən soruşdu ki, bəs sən adını kimlərlə
yazacaqsan? Bu sualı gözləmirdim və qəfil verilən
suala qəfil də cavab verdim: Rəşad Məcid, Elçin
İsgəndərzadə və Qulu Ağsəsin. O da dedi ki,
lap yaxşı, halal olsun.
Budəfəki
Şuşa səfərimdə uğur
daşımdan sonra qələm dostum İlham Qəhrəmanla
birgə "Şairlər qayası"nı və
Elçin İsgəndərzadənin qayasını
axtardım. Amma çox təəssüf ki,
onların da heç birini tapa bilmədim. Onda
anladım ki, düşmən məndən təkcə
Şuşanı yox, sevincimi, arzumu, uğurumu alıb aparıb.
Lakin bütün bu yoxluqlara rəğmən,
Şuşanı öz möcüzəsiylə, məşəqqətləriylə,
acılı-şirinli xatirələriylə
yaradıcılığımda qırmızı xətt kimi
var oldu, yaşadı... Hətta o cür yaşadı ki, Azər
Turan məni "Şuşa qardaşım", Vaqif
İsaqoğlu "Şuşanı özündə gəzdirən
adam" adlandırdı, 20-dən
çox ölkənin şairləri tərəfindən mənə
200-ə yaxın şeir həsr olundu ki, hamısında
"Elçin və Şuşa" obrazları yanaşı
hallandı. Və buna əminəm ki, adı
Şuşayla bu qədər hallanan ikinci bir şair yoxdur.
Bu da mənim Şuşaya olan İlahi, möcüzəvi
sevgimin, mistik bağlılığımın nəticəsidir
ki, özüm də bunun hardan, necə
qaynaqlandığını dəqiq bilmirəm.
Şuşada
Anar möcüzəsi...
Vaqif Poeziya Günləri xatirimdə həm də
başqa bir möcüzəylə iz buraxdı. Ağlım kəsəndən
mənimçün Azərbaycan ədəbiyyatının
ustadı, Türk dünyasının ən böyük
yazarı, Milli pasportumuz Xalq yazıçısı
Anardır. Vaqif Poeziya Günlərinin
açılış mərasimində, Vaqifin məqbərəsi
önündə Anar müəllimin
çıxışı mənimçün bu
yaşımacan dinlədiyim, oxuduğum bütün
çıxışların ən möhtəşəmi, ən
alisi idi. Hətta tədbirdən sonra Cıdır
düzünə gedərkən, Anar müəllimə dedim
ki, biz elə bilirdik böyümüşük, amma siz bu
nitqinizlə sübut etdiniz ki, Elçin İsgəndərzadə
də, burada iştirak edən hər kəs də hələ
cocuqdur.
Sevgimizin,
qələbəmizin simvolu Xarıbülbül
Mənim
həyatımda və yaradıcılığımda
Şuşanın simvolu, indi isə qələbəmizin
atributu olan Xarıbülbülün ayrıca yeri var. 25 il
öncə "Pəncərə möcüzəsi"
adlı kitabım çap olunarkən görkəmli tənqidçimiz,
akademik Nizami Cəfərov yaradıcılığımı
təhlil edib bu nəticəyə gəlmişdi ki, Elçin
İsgəndərzadənin yaradıcılığı
Qarabağ şikəstəsidir, poeziyamızın
Xarıbülbülüdür. 20-yə
yaxın kitabımın üzərində
xarıbülbül təsvir olunub. Hətta
Türkiyədə məndən xəbərsiz kitabım
çap olunarkən də dostum Özgen Keskin üz
qabığına xarıbülbül rəsmi vermişdi.
İndi özüm də heyrət edirəm ki,
Xarıbülbül Vətən müharibəmizin, qələbəmizin
rəmzidir. Mənsə bunu 20 ildir öz
yaradıcılığımın simgəsi etmişəm.
Ö.Keskin
sözünü etdiyim kitaba ön söz yazarkən deyir:
"Professor Elçin İsgəndərzadə Nyu-Yorkun
küçələrində gəzərkən bizə
Şuşanı anladır. Parisdə Eyfeldən
baxarkən Cıdır düzünü göstərir. Sankt-Peterburqda Neva sahillərində rus gözəllərinə
həsr etdiyi şeirlərində Şuşa sevgisindən bəhs
edir". Bu, mənimçün çox
qiymətli müşahidədir. Çünki
o, mənim həqiqi duyğularımı hiss edə
bilmişdi. Həqiqətən də Şuşa
uğrunda mübarizə mənimçün oksigen uğrunda,
hava uğrunda mübarizədir.
Tarixə
ehtiramla...
270
yaşlı... Yaşadığıyla, gördüyüylə
yaşından dəfələrlə böyük, tariximizin
daş yaddaşı, təbiət möcüzəsi Şuşa... Tanrının bu xalqa həm
lütfü, həm də acısı Şuşa...
Nə sirdir ki, bu qədər həsrətə, nisgilə, əzaba
baxmadan, sevgimiz zərrə azalmadan, bircə an öləzimədən,
ən xırda aşınmaya uğramadan beləcə dipdiri,
tərtəzə qalır, gün gün artır, ucalır,
sonsuzlaşır... Nə möcüzədir ki, Şuşada
doğulmayan, oranı görməyən insanın belə Şuşa adı çəkiləndə
dodaqları çatlayır, gözləri parıldayır,
ruhu qanadlanır...
2022-ci il cənab Prezident İlham Əliyevin 5 yanvar
2022-ci il tarixli sərəncamı ilə "Şuşa
İli" elan olunub. Düz 270 il bundan
öncə Pənahəli xan Şuşanın təməlini
qoyub. Bu əlamətdar hadisə ilə bağlı il boyu çox işlər görüldü, tədbirlər
keçirildi. Mənsə istərdim ki,
Şuşada-Cıdır düzünün həndəvərində,
münasib yerdə Pənahəli xanın at üstündə
əzəmətli bir heykəli ucaldılsın. Ən
yaxın zamanda Şuşa dünyanın
turizm mərkəzlərindən birinə çevriləcək.
İstərdim ki, yerli və xarici turistlər Şuşaya səfər
edərkən o heykəli ziyarət edib, Şuşanın həqiqi
tarixiylə tanış olsunlar. Çünki bu, əsrlərə, nəsillərə
ötürülməli, öyünməli, öyrədilməli
tarixdir. Qoy Şuşamızı bizə bəxş
edən Pənahəli xanı, sonra isə
Şuşamızın dünyaya bəxş etdiyi
böyük ziyalıları gələcək nəsillər
də, bütün dünya da tanısın və fəxr eləsin.
Gözlənilməz
görüş... Şuşaya həyat qayıdıb
Bu
gün Şuşa, Qarabağ azaddır və biz düşmənin
daşdan, qayadan aldığı intiqam, öc hesabına
yurdumuza qayıda bilmirik, oraya həyat apara bilmirik. Ancaq
bu gün Şuşamızda, eləcə də işğaldan
azad olunan bütün rayonlarımızda sürətli
quruculuq işləri gedir. Bu işlər 24 saat,
dayanmadan, dincəlmədən davam etməkdədir.
Şuşamızın bu gününə şahid olmaq,
firavan gələcəyin addım səslərini eşidib, nəfəsini
duymaq nə gözəl, nə möhtəşəm bir
hissdir.
Bu firavan gələcəyin xoş müjdəçisi isə Şuşadakı gözlənilməz görüş oldu. Şuşalı dostum Şükür Müseyiboğlu ilə demək olar hər görüşümüzdə bir-birimizə "o gün olsun Şuşada görüşək" deyərdik. Bu dəfə səfərimiz zamanı dostlarla Şuşada gəzərkən telefonuma Şükürdən zəng gəldi. Cavab verdim, dedi ki, səni televizorda gördüm, Şuşadasan? Mən də dedim hə, Şuşadayam, sən əvəzdən Cıdır düzünə salam dedim. Dedi yaxşı elədin, hardasan? Dedim, köhnə avtovağzal tərəfdə gəzirik yoldaşlarla. Dedi, əla, bizim evin yanıdır, samovar qaynatmışam, gəlin, sizə çay qonaqlığı verim. Soruşdum, sən hardasan? Dedi, bilmirsənmi, oğlum, polisdir, iki aydır ailəlikcə köçmüşük Şuşaya, burda yaşayırıq. Həmin an hisslərimi nə söz, nə qələm...heç nə təsvir edə bilməz. Bundan gözəl anmı olar ki, Şuşada dostum məni evinə qonaq çağırır.
Mənim
Şuşa dastanım yazılan, yazılmayan çox sirlərlə,
xatirələrlə doludur. Bu elə bir xatirələrdir
ki, onu yalnız mən, Allah və Şuşanın
daşı, torpağı, ağacı, suyu bilir. Ona görə
də Şuşa səfərimdə ən çox həmsöhbət
olduğum da o daş, o torpaq, o ağac, o qaya oldu. Onlar mənə
xoşgəldin etdilər, onlar məni həsrətlə,
sevgiylə, özləmlə bağırlarına basdılar.
Necə ki, mən Şuşamızı bizə
qaytaran, Şuşa haqqında ən böyük Nobel nitqini
yazan, Cıdır düzündə qanları qanıma
qarışan şəhidlərimizin ruhunu bağrıma
basdım, onları sonsuz sevgiylə, minnətdarlıqla,
tükənməz ehtiramla yad etdim. Məhz onların sayəsində
bu gün biz Şuşamıza qovuşub, onun şəninə
dastanlar yazırıq...
Elçin İSGƏNDƏRZADƏ
525-ci qəzet .- 2022.- 23 iyul.- S.18.