Şuşa eşqi
Əvvəllər ona nə vaxt zəng etsəydim, tez-tələsik cavab verərdi ki, arxivdəyəm, yəni sözü qısa elə. İndi isə işin çəmini
tapıb - arxiv idarəsinə çataçatda telefonu
söndürür. Daha doğrusu, ona zəng
çatmayanda bilirəm ki, tozlu qovluqların içindədir.
Söhbət tədqiqatçı-jurnalist Vasif Quliyevdən
gedir - neçə-neçə kitab müəllifindən. Və bu kitabların əksəriyyəti
Şuşa və şuşalılar
haqqındadır.
İstər jurnalistika, istərsə də ədəbi
aləmdə ünlü simaların çoxu onu yaxşı
tanıyır, adını hörmətlə çəkir. Məni isə onunla tanış edən tanınmış
telejurnalist Cavanşir Cahangirov olub. Vur-tut 17 ildir
bu tanışlığın yaşı. Ancaq elə bilirəm ki, mən Vasifi
"eramızdan əvvəl" tanıyıram. Şəxsi tanışlığımıza qədər
onun qəzet - jurnallarda çap olunan bir çox irihəcmli
yazılarını oxumuşdum. Bir
araşdırıcı jurnalist kimi Vasifin tarixi-sənədli
məqalələrindəki təptəzə faktlar adamda
böyük maraq oyadırdı. Onun Qarabağın, əsasən
də, şuşalı musiqiçilərin həyatından bəhs
edən radio verilişlərinə həvəslə qulaq
asmışam. Məşhur tarzən Malıbəyli
Həmidi bu jurnalist dostumun verilişindən
tanımışam. Bir də o
tanışlıq vaxtına qədər onun tərcüməsində
görkəmli publisist S.Qlinkanın 19-cu əsrin əvvəllərində
ermənilərin Azərbaycana köçürülməsindən
bəhs edən bir kitabını oxumuşdum.
Malıbəyli Vasifin doğulduğu kəndin
adıdır.
Doğma Qarabağımızın qədim yurd
yerlərindəndir bu kənd. Malıbəylinin
adını eşidən kimi Şuşa
canlanır gözümdə, Şuşanın qoxusu gəlir
ondan.
Malıbəyli
Şuşaya yaxın kənddir, zəngin tarixi, zadəgan nəsilləri
və gözəl təbiəti ilə Şuşanın
qol-qanadları sırasındadır, bir az
da ürəklə desək, onun bir parçasıdır. Şuşanın ilk daşı qoyulandan Malıbəyli
bu qədim sənət beşiyi ilə nəfəs alıb.
Bu kəndin bütün görkəmli şəxsiyyətlərinin
taleyində Şuşanın silinməz izləri var. Malıbəyli
söhbətinə sonra qayıdacağam.
Mən heç vaxt Vasif haqqında yazmaq fikrində
olmamışam. Və onun da buna ehtiyacı yoxdur. Nə indi, nə də gələcəkdə.
Ancaq... bir gün gördüm ki, Vasif
haqqında nəsə yazmalıyam. Bu, mənim
üçün mənəvi borc məsələsinə
dönmüşdü. Amma tənbəllik
edirdim, ürəyimdə "bu gün-sabah" deyə-deyə
özümü aldadırdım. Nəhayət... Bir dəfə
dost məclisindən durub dağılışanda Vasifin
qoltuğunda bir kitab gördüm. Dedi ki, təzə
yazdığım kitablardandır, bir dostum istəyib, onun
üçün gətirmişəm. Qırsaqqız olub
yaxasından yapışdım ki, kitabı mənə versin. "Mehmandarovlar" kitabını zorla əlindən
çıxartmağım da elə bu yazını qələmə
almağım üçün bir bəhanə idi. O
kitabı elə həmin gecə oxudum.
Vasifin bu kitabında Mehmandarov familiyası daşıyan
yüzdən çox adamın adını saydım. Hələ
ana xətti ilə olanları demirəm. Vəzifəsi
mehmandarlıq olan Mirzə Əli bəylə başlanan
xronoloji xətt 200 ildən çox bir zaman məsafəsi
keçərək bu nəslin çoxsaylı
davamçılarından olan 18 yaşlı Mustafa Mehmandarovla
- Vyana konservatoriyasının məzunu, istedadlı
skripkaçı və dirijorla başa çatır. Özü də bu perspektivli, aristokrat cavan,
Mehmandarovlar nəslinin hələlik üçüncü
Mustafasıdır. Müəllif bu 100 nəfərin
əksəriyyəti haqqında epizodik yazır. Təbii ki, bu "epizodiklik" məsələsi
müəlliflik deyil. Əlbəttə, o,
min-bir əziyyətlə arxivlərdə
tapdıqlarını tədqiq eləyib, ancaq 18 nəfər
Mehmandarovla bağlı kitablıq məlumatlar əldə edə
bilib. Yuxarıda adını çəkdiyimiz
"üçüncü" Mustafa ilə sıranı 18-ə
çatdırıb.
Onu da mütləq deməliyəm ki, bu kitabı oxucu
gözündə qiymətə mindirən bir də burdakı
fotoşəkillərdir. Vasif onları hansı zülm-zillətlə
yığıb, bilirəm. Bəzən
bir nadir fotonun ipucunu tapmaq, sonra da onun izinə
düşüb, neçə-neçə ünvana getmək,
neçə-neçə adama zəng etmək, bəlkə də,
müəllif üçün kitab yazmaqdan çətin olub.
Fotolar çox vaxt kitabın demədiklərini
çatdırır bizə. Təkcə
elə bu əziyyətinə görə yüz "sağ
ol" düşür Vasifə.
Qoy Vasif məndən
inciməsin, bu ağ-qara fotoşəkillərə baxanda
ürəyimdən keçdi ki, Şuşa
haqqında beş-üç kəlmə deyim. Çünki Şuşa ilə bağlı nə varsa, mənim
üçün çox əzizdir.
Mən Üzeyir bəyin doğulub boya-başa
çatdığı bu gözəl yurdda çox
olmuşam. Bu şəhər haqqında böyük yazım da
var. O yazı ingiliscə tərcümə də olunub.
Ruhumuzun paytaxtı kimi sevdiyimiz bu şəhər hər
yadıma düşəndə düşüncələrim
sanki işıq selinə dönür. Şuşanı
yüz dəfə görən "bir də görüm"
deyir. Elə bil daş-divarında,
havasında, suyunda bir sehr var. Sözümü qəribçiliyə
salmayın. Hərdən fikirləşirəm
ki, yəqin bir gecə Pənahəli xan qulağına
İlahidən bir səs gəlib. Bu səs indi
"Şuşa" dediyimiz yeri ona nişan
verib (burda nağıl və dastanlarımızda "buta"
məsələsi yada düşür). Yoxsa, bu
sehrli məkanı gəlib tapmaq müşkül olardı.
Yəni bu iş bəndəlik deyil, deyirəm. Şuşanın
salınması ilə bağlı kitablarda yazılanlara fikir
verməyin. Onları mən də
oxumuşam. Yeri gəlib, qoy deyim. Bəlkə də, yüz xanəndə
çıxıb Şuşadan. Erməni
Şuşanı işğal etdi. 28 il
orda yaşadı, ancaq bu cənnət yerdə bir qarğa səsi
olan müğənni belə doğulmadı. Görünür,
torpaq mayası haramları tanıyır. Gəl,
indi biz Şuşaya gedək, çöl-çəmən
üzünə güləcək, dağ-daş dil
açıb danışacaq səninlə. Necə ki indi gülür, indi danışır.
Coğrafi mənada Şuşa
balacadır, ancaq onun ürəyimdəki yeri
böyükdür. Çox böyük. Mən Şuşanı gəzməyi çox sevirəm.
İllah da yay gecələrində. Daha çox da köhnə küçələrini,
məhəllələrini. Gecənin səssizliyində
sanki şəhər adamla danışır. Elə bil üstündə
addımladığın torpaq ürəyindən keçənləri
duyur. Mən balaca olanda elə bilirdim ki,
Şuşadakı bütün evlər ağappaq
şüşədən tikilib. Bəlkə də, ona
görə Şuşa yadıma
düşəndə yalnız işıqlı mənzərələr
canlanır gözümdə. Başda Üzeyir
bəy olmaqla Şuşayla bağlı oxuduqlarım,
eşitdiklərim yadıma düşür. Xəyalımda şirin, kövrək səhnələr
qururam. Budur, üç cavan oğlan
üzü Natəvanın evinə tərəf gedir. Aylı bir yay gecəsidir. Rusiyada
oxuyan bu tələbələr təzəcə yay tətilinə
gəliblər. Əyinlərindəki tələbə
forması onlara çox yaraşır. Deyib-gülürlər,
zarafatlaşırlar. Səsləri də
yay gecəsi kimi, ulduzlu səma kimi gözəl, parlaq və tər-təmizdir.
Onlar yavaş-yavaş uzaqlaşırlar. Ancaq küçənin başından yenə də
ay işığına qarışan səsləri gəlir
qulağıma.
Qoy dostum
Vasif bir az səbrli olsun, ürəyimdən
keçən, ancaq yazmağa tərəddüd etdiyim bir məqamı
da dilə gətirim. Anam mənim yerimi alt
evimizin baş pəncərəsinin qabağında salardı.
Onuncunu qurtarıb Bakıya gələnə kimi
ancaq orda yatmışam. Dərs
hazırladığım stolum da həmin pəncərənin
qabağı olub. Bax, Şuşa
şirəli divarının şirin qoxusu ilə nəfəs-nəfəsə
yatdığım o yer kimi, o pəncərə kimi mənə
əzizdir. Axı bayaq dedim ki, Şuşada çox
olmuşam. Ancaq hansı yerdəsə - lap
doğma kəndin olsun - çox olmaq əsas deyil. Əsas olduğun yerin ürəyində özünə
yer eləməyindədir. Durub desəm ki,
mən Şuşanı çox sevirəm, vallah, bu sovetlərin
köhnə şüarlarına oxşayar.
Deyəsən,
bu yazı Vasif haqqında yox, Şuşa
haqqında oldu. Vallah-billah, məndə günah yoxdur, Şuşa çəkib aparır məni. Qələm bu tərəfə dönmür. Bəs
səhərdən nahaq yerə demirəm ki, Şuşa
sirli-sehrli bir məkandır. Bu adı eşidəndə
üzünə gün düşən güzgü gəlir
gözümün qabağına. Bəs
Xan sarayı, Gövhər ağa məscidi,
xarıbülbül, Cıdır düzü, İsa
bulağı? Hansı tərəfə
addım atırsan, tarixdir, gözəllikdir,
işıqdır.
Külli Qarabağ Şuşaya "qala" deyir. Doğrudan da,
uzaqdan baxanda o, qalaya oxşayır. Elə Pənahəli
xan da 270 il əvvəl buranı
"qala" adı ilə tikdirmişdi. Sonra da
iqamətgahını köçürdü bura. Onu Qarabağın paytaxtı elədi. İstər Aran, istərsə də Dağlıq
Qarabağ camaatı şuşalılara bu gün də
"qalalı" deyir. Sözün məcazi mənasında
da Şuşa Azərbaycanın musiqi
qalasıdır...
Vasifin adı mənə çox şirin gəlir. Yəqin bu,
Vasifə görədir. Ancaq mən onun kəndi
"Malıbəyli" sözündə bir az
dayanmaq istəyirəm. Universitetin jurnalistikasında bir yerdə
oxuduğu, qırx ildən çox Vasiflə dostluq edən
Cavanşir Cahangirovun dilindən yazıram bunu: "Elə
tanış olduğumuz birinci kursdan Vasif öz kəndlərini
çox tərifləyirdi. Qürrələnirdi
ki, malıbəylilərin əksəriyyəti bəy-xan nəslindəndir.
Gördüm ki, bu "bəy-xan"
sözünü çox qabardır, axırda dözmədim.
Qayıtdım ki, bəs sizin kənddə əkin-biçinə
kim gedib? Mal-qaranı, qoyun-quzunu kim otarıb? Yəni bu kəndin
nökəri-zadı olmayıb? Vasif dedi: Bəyin sənin
kimi nökəri də, qulluqçusu da olur. Ondan
sonra Vasif bu "bəy-xan" məsələsinə birdəfəlik
nöqtə qoydu". Amma yemək-içmək
məclisində Cavanşir ara-sıra bu söhbəti
çözələyib, dostunu cırnadırdı. Təbii ki, Vasif də onu cavabsız qoymurdu. Çünki "arsenal"ında əks-hücum
üçün bənzər faktlar var idi. Vasif də bir şuşalı baməzəliyi də
var. Elə yeri düşmüşkən, bu iki dostla
bağlı bir əhvalatı da, qoy yadımdan
çıxmamış deyim.
Cavanşirin oğlunun toyunda Vasif həmişə
olduğu kimi, yenə də zarafatından qalmır. Toydan sonra hər iki dost
akademiyanın parkında gəzişib söhbətləşirlər.
Birdən Vasif qayıdır ki, ayə, toya pul
yazdırmağı yaddan çıxarmışam. Bu, məndə tez-tez olur. Vasif əlindəki
bir manatlığı bürmələyib basır
Cavanşirin köynəyinin cibinə və deyir: "Bunu pul
dəftərinə yazarsan". Cavanşir
manatı götürüb vızıldadır kolluğa ki, sənin
pulun mənə lazım deyil. Vasif dinmir.
Yenə bir xeyli söhbətləşirlər.
Elə parkdan çıxhaçıxda
sağollaşıb ayrılmaq istəyəndə Vasif deyir
ki, ə mozu, o manatın içinə 100 dollarlıq
büküb qoymuşdum. Sözünü qurtaran kimi
Vasif ildırım kimi taksi dayanacağına tərəf
götürülür...
Sonradan
Cavanşir deyirdi ki, gecəyarı alışqanın
işığı ilə o kolluğu düz bir saat gəzib
tapdım pulu...
Mən
Vasifi tanıyanda, daha doğrusu, onunla tanış
olanda, Şuşa artıq düşmən tapdağında
inləyirdi. Onunla
görüşdüyümüz məclislərin əksəriyyəti
Şuşasız günlərimizdə olub. Söhbətin ağzını yüz yerə
çevirmişik, sözü min yerə yozmuşuq, ancaq xeyri
olmayıb. Nə qədər
çalışsaq da, özümüzü aldada bilməmişik.
Şuşa dərdi içimizi yeyib. Elə yediyimiz də, içdiyimiz də zəhər
olub. Mən o məclislərdə həmişə
çalışırdım ki, Vasifin üzünə
baxmayım. Çünki... bu, zülm idi.
Bunu sözlə ifadə edə bilmirəm.
O da bilirdi ki, bu söhbətlərin, bu xatirələrin mini
yox, lap milyonu olsun, hamısı boş şeydir, onlar Şuşa dərdini bir zərrə belə
ürəyimizdən silmək gücündə deyil. Bu əzablı
söhbətləri Vasif həmişə "ah" çəkərək
yekunlaşdırardı: "Neynəmək olar!.."
İlahi, bu söz onun ağzından bir topa alov
kimi çıxırdı. Sanki
dünyanın bütün dərdi var idi bu sözdə.
Ömrümdə eşitdiyim ən ağrılı, ən dərdli
söz idi bu. Yox, o, həvəsdən düşməmişdi,
əksinə, Şuşa ağrısı
onu bıçaq kimi itiləmişdi. Əvvəlkindən
ikiqat artıq işləyirdi. Şuşanın
alınacağına öz varlığı kimi
inanırdı. Onu həm də bu
inamına görə çox istəyirdim. Və bu inam olmasaydı, Vasif bu qədər
canü-dildən işləməzdi. Bir gün ondan
soruşdum: "Bu qədər kitab yazmısan, niyə
müdafiə eləmirsən?" Cavabına baxın:
"Vaxtım yoxdur, arxivdə o qədər işim var
ki!" Gəl indi bu cavabdan baş aç.
Bilmirsən zarafat eləyir, yoxsa ciddi
sözüdür. Dostlar, mən neçə il əvvəl bu sözü Vasifə xoş gəlmək
üçün deməmişdim. Doğrudan da, onun
yazdığı kitabların sırasına və sanbalına
baxanda o, çoxdan elmlər doktoru olmalıydı.
2015-ci
ilin mayında Şuşa haqqında qələmə
aldığım yazıda Vasiflə bağlı bir epizod var:
"Düz iyirmi üç ildir Şuşasızıq. Eşidirsiniz? İyirmi üç il deyirəm! Gələn il
yenə yaz gələcək, mayın 8-i olacaq. Yenə
Şuşanın işğalından
danışacağıq. Amma bu gələn
yazdan Vasif Quliyevin üzündə bir iynə ucu boyda nişanə
görməyəcəyik. Mayın 8-i
yaxınlaşan ərəfədə "ulayan günüm gəldi"
- deyəcək Vasif yenə. O, bu sözləri deyəndə
həmin günlərdə onu Şuşanın tədqiqatçısı
kimi həmyerlilərinin dəvət etdiyi çoxsaylı tədbirlərdəki
çıxışlarını nəzərdə tutur. Bilirəm,
bu şəhərin binasını qoyan Pənahəli xandan
üzü bəri bütün şuşalılardan yazan, hətta
pinəçisini belə, yaddan çıxarmayan, Şuşa
yanğısı ilə arxiv qovluqlarının içində
itib-batan dostum Vasif bu yazını, oxuyub bir az da pis olacaq".
Vasif haqqında bir epizodu da mütləq
xatırlamalıyam. 2012-ci il oktyabrın 26-da anam
dünyasını dəyişdi. Ertəsi
gün səhər saat 11-də kənd qəbiristanlığında
anamı dəfn edirdik. Bu insan
sıxlığının içində başımı
qaldıranda gördüm ki, Vasifin kədərli gözləri
mənə baxır. Demə, dostlarım -
Cavanşir Cahangirov və Abbas Rüstəmovla alaqaranlıqda
Bakıdan çıxıblarmış.
Dostlar, siz məni qınamayın, indi də o səhnə
yadıma düşəndə kövrəlirəm, gözlərim
yaşarır.
Axı onda Vasiflə təzə-təzə tanış
olmuşdum. Onunla elə dostluğumuz yox idi.
İnsan
həyatında elə məqamlar var ki, onlar heç vaxt
yaddaşlardan silinmir...
...Dəfələrlə
şahidi olmuşam: Vasif neçə-neçə dəvətlərdən,
məclislərdən imtina edib. İllərlə
ağrıyan ayaqlarının müalicəsi
üçün təyin olunan prosedurlara
alayarımçıq gedib. Hansısa istirahətdən
danışmaq, dincəlməyə getmək... Onun
tərcümeyi-halında belə fakt yoxdur. Bu
imtinaların hamısı da Şuşa
eşqinə olub.
Düşünürəm ki, Vasifin zəhmətsevərliyi,
yəqin arılarda, qarışqalarda olar. Elə təkcə
bu fakt dediyimi təsdiq edir. O, "Mehmandarovlar"
kitabının son səhifəsində yazır:
"Ömrümün nə az, nə
çox hissəsini, düz 43 ilini, ilk səhifələrini
1977-ci ilin yanvarında yazmağa başladığım bu
kitabın ərsəyə gəlməsinə sərf
etmişəm. Bunun üçün Moskva, Tiflis
və Bakının dövlət arxivlərinə, elmi
kitabxanalarına baş vurmuş, illər boyu tədqiqat
işləri aparmışam. Mehmandarov
familiyası daşıyan bir çox insanların
qonağı olmuşam. Onlarla "bir
yatıb, bir durmuşam", yol yoldaşlığı
etmişəm. Kifayət qədər məlumat, sənət
və fotoşəkil toplayaraq olduqca ağır və məsuliyyətli
işin altına girmişəm...
Bu ağır yol mənim taleyimin yoludur, bəxtimin
cığırıdır, həyatımın mənası, əsl
mahiyyətidir".
Dostumuz Vasif Quliyevin vaxtının çoxu yenə də
arxivlərdə keçir. Deyir ki,
Şuşanın adlı-sanlı nəsillərindən olan
Qacarlar, Cavanşirlər, Vəzirovlar, Behbudovlar, Adıgözəlovlar,
Hacıbəyovlar... yolumu gözləyir.
Yolun açıq olsun, Vasif!
Qorxmaz Şıxalıoğlu
525-ci qəzet .- 2022.- 23 iyul.- S.14.