"Çox
adi əhvalat"ın ciddi
mesajları
MİNGƏÇEVİR
DÖVLƏT DRAM TEATRININ UĞURLU TAMAŞASI BARƏDƏ
QEYDLƏR
Geridə qoyduğumuz teatr mövsümündə uğursuz
səhnə həlləri
ilə yanaşı bir neçə haqqında müsbət danışa biləcəyimiz
tamaşaları da izlədik. Hazırlıqlı
tamaşaçının tələbləri
bir neçə aspektdən maraqlıdır:
yaxşı pyes, uğurlu quruluş, peşəkar aktyor oyunu... Bu üç
komponentin vəhdəti
kifayət edir ki, tamaşanın sonunda var gücünlə
alqışlayasan və
məmnun qalasan.
Ötən mövsüm
hazırlanan bəzi tamaşalardakı əskikliklər
barədə danışmaq
bu yazının mövzusu olmasa da, ən böyük
problemi nəzərinizə
çatdırmaq istəyirəm:
yalnış əsər
seçimi. Hər şey bundan
başlayır.
Əsərin enerjisi çox vacib məsələdir. Həmin enerji
rejissorun uğurlu quruluşunu istiqamətləndirə,
aktyora daha geniş imkanlar təqdim edə, tamaşaçını təəccübləndirə
bilər. Bu baxımdan, Mingəçevir
Dövlət Dram Teatrında
nümayiş olunan
"Çox adi əhvalat" tamaşasını
nümunə göstərmək
olar. Əsər ukraynalı dramaturq
Maria Ladonun eyniadlı
əsərinin motivləri
əsasında yazıçı,
ədəbiyyatşünas Pərvin tərəfindən
qələmə alınıb.
Tamaşanın quruluşçu
rejissoru Əməkdar
incəsənət xadimi
Bəhram Osmanov, quruluşçu rəssamı
Əməkdar rəssam
Rafael Həşimov, musiqi
tərtibatçısı Elnur Rəsulov, rejissor asistenti isə Məlahət Ağayevadır.
Pyes olduqca maraqlıdır. Pərvin xanımın adi,
sadə məişət
həyatının fonunda
ötürmək istədiyi
fikir əsərin adındakı "adi"
sifəti ilə bədii təzad təşkil edir. Yazıçı bununla da sübut edir ki, sadə süjetlə
bəşəri mesajlar
ötürmək mümkündür,
bunun üçün
heç də mürəkkəbliyə qaçmağa
ehtiyac yoxdur. Digər tərəfdən hadisələrin
cərəyanetmə dinamikası,
süjetdə real və
qeyri-real nəsnələrin
ustalıqla qarşılaşdırılması,
ümumən əsərin
mövzu və ideyası imkan verir ki, yazıçının
ərsəyə gətirdiyi
bu səhnə əsərini təqdirəlayiq
adlandıraq.
Səhnə quruluşundan qabaq əsərin süjeti ilə bağlı bəzi məqamlara toxunmaq zəruridir. Əsərdə
üç paralel dünya var: insanların real həyatı;
heyvanların bir-biri ilə ünsiyyət yarada bildiyi aləm; canlı varlıqların öldükdən
sonra yollandıqları
digər dünya... Hadisələr tövlədə cərəyan edir. Ev sahibinin tövlədə bir atı, bir
inəyi, bir donuzu, Alabaş adında iti və bir xoruzu
var. Onların da insanlar kimi spesifik
xarakteri var, heyvanlararası dialoqlardan xarakterlərinin bütün
çalarları müəyyən
olur. Belə məlum olur
ki, onlar bəzi məqamlarda sahiblərindən daha etibarlı, düşüncəli
və mərhəmətlidilər.
Sahiblərinin taleləri
onları narahat edir, daim nəsə
eləməyə can atırlar.
Bütün baş verənlər
sahiblərinin problemlərindən
doğur.
Heyvanların sahibinin bir qızı
var. O, qonşunun oğlu
ilə eşq macərası yaşayır. Oğlanın atası əyyaş olduğundan qızın atası onların izdivacına razı olmur. Hətta ata qızının
hamilə olduğunu eşidəndə uşağı
tələf etməyini
tələb edir və bunun üçün
kənddən şəhərə
yola düşməyə
hazırlaşır. Qızın anası
da əri ilə həmfikir olur. Onlardan fərqli olaraq
oğlanın atası
buna qarşı çıxır və uşağı tələf
etməyin çox böyük günah olduğunu deyir. Eynilə, oğlan da buna
razı olmur. Bütün narazılıqlara baxmayaraq,
qızın atası sözündən dönmür.
Sahibini çox sevən, ona məftun olan, daim uçmağı
arzu edən, həyatın, yaşamağın
gözəl olduğunu
deyən donuz, qocalmış və dünyanın hər üzünü görmüş,
təcrübə mücəssiməsi
olan at, məlahətli
və qayğıkeş
inək, sadiq və etibarlı Alabaş, hətta inqilabpərəst, üsyankar
və özündənrazı
xoruz da bu baş verənlərdən
çox narahat olurlar. Bütün baş verənlərlə
bərabər bir dramaturji xətt də diqqət cəlb edir: donuz daim sahibini
sevir. Sahibi onun gözünün
qabağında bıçaqlarını
itiləsə də, donuz ondan zərrə
qədər şübhələnmir.
Hətta
sahibi onu tövlədən çıxaranda
da elə zənn edir ki, özü ilə gəzintiyə aparır. Alabaş tez-tələsik tövləyə
gəlib pis xəbəri dostları ilə bölüşür:
"Sahibimiz donuzu kəsdi!" Bu stiuasiyanı
insanlararası münasibətlərlə
müqayisə edəndə
həyatda da belə anların çox olduğunun fərqinə varırsan...
Ən çox həyat eşqi olan donuz uçmaq arzusuna çatır və o biri dünyada qanadlı mələyə çevrilir.
Onun ruhu digər heyvanlarla görüşə
gəlir. Tövlədəki heyvanlar təəccüblənir.
Donuzun ruhu deyir ki,
indi olduğum dünyada günahsız insanlar mələyə çevrilirlər. Onların
arasında insanlara az-az rats gəlmək olur, daha çox
uşaqlar və heyvanlarla rastlaşırsan.
Donuzun ruhu tövlədəki heyvanların
suallarına cavab verəndən sonra ev sahibinin
qızının qarnındakı
günahsız körpəni
xilas etmək barədə danışır.
O deyir ki, hər yeni doğulanı
bir mələk qorumalıdır. Donuzun ruhu
zənci bir körpəni qoruyurmuş.
Bu zaman oğlanın
əyyaş atası tövləyə girir.
Əsərin kulminasiya nöqtəsi
də onunla bağlıdır. O, heyvanların
danışdıqlarını eşitməyə başlayır
və donuzun mələk libaslı ruhunu görür. Təəccübləndikcə canına üşütmə
düşür. Uşağın yaşaması üçün
çıxış yolunu
ona da izah
edirlər. İnək, it deyir ki, biz razıyıq
ölməyə, ölək,
ruhumuz uşağı
qorusun. Bu an qoca at irəli dayanır, deyir mənim vaxtım keçib, mən ölməliyəm və bu, qəti qərarımdır.
Alabaş qoşalüləni gətirib oğlanın atasına verir. Oğlanın atası silah
atmaqdan boyun qaçırır və tövləni tərk edir.
Heyvanlar
pərişan olurlar...
Səhəri gün qız
tövləyə girir,
valideynləri də onun ardınca gəlirlər. Qız uşağı
tələf etdirməkdən
boyun qaçırır,
atası ilə dalaşır. Bu an oğlan içəri girir və deyir
ki, atam qoşalülə ilə özünü öldürüb.
Ortaya sükut çökür,
oğlan ağlayır.
Qızın anası ona
təskinlik verir.
Evin sahibi də bu hadisədən kədərlənir, onlar tövləni tərk edirlər.
Qız qucağında
körpə ilə səhnəyə daxil olur. Belə məlum olur
ki, qızın atasının oğlana yazığı gəlib və onların izdivacına icazə verib, beləliklə, uşaq tələf olmayıb. Onların xoşbəxtliyini oğlanın atasının
ruhu göydən izləyir.
Əsərin əsas ideyalarından
biri odur ki, insanların, xüsusən, hələ
dünyaya gəlməmiş
körpənin canına
qıymaq olmaz, bu, bəşəri prinsiplərə ziddir, insanlıq adına
ləkədir. Digər tərəfdən,
əsər insanları
heyvanlarla düzgün
davranmağa çağırır.
Əsas məsələlərdən biri
isə, insanların sorğulanması məsələsidir.
Qızın atası oğlanın
atasını əyyaş,
tüfeyli adlandırır.
Oğlanın atası uşağı
tələf etməyin
günah olduğunu deyəndə qızın
atası araq içməyini onun üzünə vurur və deyir ki,
sən nəyin günah olduğunu, nəyin günah olmadığı deyə
bilməzsən. Sonda məlum
olur ki, oğlanın atası o biri dünyada mələk libasında olur. Donuzun dedikləri yada
düşür.
Bütün bu hadisələr uğurlu səhnə həlli tapıb. Bəhram Osmanovun
peşəkarlığı sayəsində bütün
mizanlar dəqiq işlənilib. Hadisələrarası
keçidlərdə heç
bir boşluq hiss olunmurdu. Tamaşaçı üçün qaranlıq məqam qalmır. Bütün baş verənlər
bir-birini tamamlayır,
zəncirvarilik prinsipinə
xələl gəlmir.
Rejissor əsərin qayəsini olduğundan daha artıq müstəvidə
tamaşaçıya çatdırmaq
istəyir. Tamaşada
rejissorun xüsusi vurğuları hiss olunur.
Aktyor oyunu baxımından da tamaşanı uğurlu adlandırmaq olar. Emosiyaların ifadəsi, yumoristik məqamlarda maraqlı improvizələr, səlis
nitq, səhnə plastikası baxımından
aktyorları təbrik
eləmək olar.
Onlar tamaşaçını yeri
gələndə kövrəltməyi
də bacardılar.
Süni pafosun şahidi olmadım. Şıxı
Qurbanov, Aydın Quliyev, Firuz Hacıyev, Ceyhun Məmmədov, Asim Məmmədov və digər aktyorların təcrübəsi açıq-aydın
hiss olunurdu. Tamaşanın əvvəlində və sonunda heyvanların rolunu canlandıran aktyorların
musiqi ilə sinxron hərəkətləri
tamaşaya xüsusi şirinlik qatmışdı.
Rəssam işi barədə də eyni müsbət
fikirləri demək olar. Dekorasiyadan tutmuş aktyorların
qrimlərinə, geyimlərinə
qədər hər şey yerində idi.
Region teatrında
belə bir tamaşanın ərsəyə
gəlməsi hər kəsi sevindirməlidir. Yaradıcı
heyətə yeni-yeni uğurlar arzu edirəm!
Nadir YALÇIN
525-ci qəzet .- 2022.- 23 iyul.- S.11.