Qara Qarayevin portreti
"Bir rəsmin
dedikləri" rubrikasının
budəfəki qonağı
sənətşünas Zülfiyyə
Sadıqovadır. Onunla Xalq rəssamı
Tahir Salahovun "Bəstəkar Qara Qarayevin portreti" haqqında danışmışıq.
Qüdrətli fırça
ustası, həm Azərbaycanın, həm də Rusiya Federasiyasının Xalq rəssamı Tahir Salahov 1928-ci il
noyabrın 29-da Bakı
şəhərində anadan
olub.
Tahir Salahov "sərt üslubun" banisidir. Rəssamın yaradıcılığı çoxşaxəlidir. Onun həm
rəngkarlıq və
qrafika, həm də teatr-dekorasiya sahəsində yaratdığı
əsərlərinin hər
biri sənətkarlıq
metodu ilə seçilir. Rəssamın təsvir etdiyi demək olar ki, hər şey
madiyyatdan və məişətdən uzaqlaşaraq
hansısa başqa ötəki dünyaya keçir. Elə buna görə
də təsadüfi deyil ki, fırça
ustasının yaratdığı
möhtəşəm əsərlər
istər ölkəmizdə,
istərsə də dünyanın mötəbər
muzey və qalereyalarında, şəxsi
kolleksiyalarında qorunub
saxlanılır. Tahir
Salahov saysız-hesabsız
mükafatlara - Sosialist
Əməyi Qəhrəmanı
adına, SSRİ-nin və Azərbaycanın Dövlət
mükafatlarına, SSRİ Xalq rəssamı, Azərbaycanın ali mükafatı olan "İstiqlal" və
"Heydər Əliyev"
ordenlərinə layiq
görülüb.
- Zülfiyyə xanım, bilirik ki, bu tablo
da daxil olmaqla Tahir Salahovun
portret janrında bir çox əsərləri var. Tahir
Salahovun bu janra yanaşmasında fərqli olan nə idi?
- Rəssam portret janrı haqqında deyib ki, onun
üçün obraz
baxımından, şəxsiyyət
və zamanın mahiyyətinin necə ifadə edilməsi ilə, üstəlik, tamaşaçının görə
bilmədiyi hanısa daxili ünsürə malikdir. Aktiv vətəndaş mövqeyi
Tahir Salahovun portretlərində açıq-aşkar
hiss olunur. Rəssamın öz qəhrəmanlarına,
onların həm işinə, peşəsinə,
həm də yaradıcılığına bəslədiyi
məhəbbət əsərin
özünü ahəngdar
şəkildə səslənməyə
məcbur edir. O,
Qara Qarayevin, Fikrət Əmirovun, Dmitri
Şostakoviçin, Rauşenberqin,
Gessenin, Dalinin və başqa görkəmli şəxsiyyətlərin
portretlərini yaradıb.
- Əsərin
yaranma tarixi haqqında nə bilirik?
- Fırça ustasının
yaratdığı bu
portret dünyada yaradılımış ən
uğurlu portretlər
sırasında öz
layiqli yerini tapıb. Tahir Salahov bu portreti yaratmazdan qabaq çoxlu hazırlıqlar görüb,
xeyli eskizlər, etüdlər çəkib.
Bu portret 1960-cı ildə çəkilib və rəsmin yaranması əslində heç də təsadüfü olmayıb.
Qara Qarayev ilə Tahir Salahov çox yaxın dost olublar. Rəssam bəstəkarın yaradıcılığına
çox yaxşı bələd idi. Bəlkə də, elə buna görədir ki, bəstəkarın portreti insana kəskin, dərin psixoloji təsir bağışlayır. Tahir
Salahov bu portreti haqqında jurnalistlərə verdiyi müsahibədə deyirdi:
"Mən bu əsərin üzərində
işləyərkən tez-tez
Opera və Balet Teatrına gedib, Qara Qarayevin baletlərinə tamaşa
edirdim. Hər gün onun musiqisini dinləyirdim.
İstəyirdim ki, Qaranın
musiqi dünyasını
tamamilə mənimsəyə
bilim. Bax, bundan sonra portreti başa çatdırdım". Bu
əsər bir çox sərgi salonlarında nümayiş
olunub və milyonlarla tamaşaçının
rəğbətini qazanıb.
Onu da qeyd
etmək lazımdır
ki, Nyu-York şəhərində keçirilən
və Birləşmiş
Millətlər Təşkilatının
60 illiyinə həsr olunmuş sərgidə nümayiş olunan doqquz əsr ərzində rus rəssamlarının çəkdikləri
270 əsərin sırasında
Tahir Salahovun bu portreti var
idi. T.Salahov bu portetinə
görə 1962-ci ildə
SSRİ Rəssamlıq Akademiyasının
gümüş medalına
layiq görülüb.
- Tablo hazırda harda saxlanılır?
- Tablo hazırda Tretyakov Qalereyasında saxlanılır.
- Əsərin
rəng koloriti haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Rəssam bu əsərdə soyuq tonlardan istifadə edib, ağ
və royalın qara fonunda profildən
təsvir olunmuş bəstəkarın iç
dünyası əsərin
məna yükünü
və bədii ifadəliliyini daha da artırır. Qara rəngli royal hamar boz fonu sürətlə
yarıb keçir.
Bəstəkarın üzünə işıq
düşmür. Əsərdə sol tərəfdə təsvir
olunmuş qırmızı
dəftərin yeləni
qara royalla həmahəngdir. Həm səsli,
həm də parlaq rənglərin vurğuları sanki ani işartılar kimi özünü büruzə verir. Rənglər sanki bizi bu çətin və sehrli prosesi başa düşməyə çağırır.
Həmçinin, bu rənglər
fırça ustasının
şərq palitrasını
və onun milli, eləcə də, qəhrəmanına
məxsus olan sənətə meylini xatırladır.
- Bəs kompozisiya haqqında nə düşünürsünüz?
- Kompozisiyada bəstəkar profildən əyləşmiş,
dirsəklərini dizlərinin
üzərinə qoymuş,
əllərini birləşdirmiş
və çənəsinə
qoymuş vəziyyətdədir.
Qara Qarayev dərin fikirlərə qərq olmuş vəziyyətdə
təsvir edilib. Açıq-aydın hiss olunur
ki, onun qəlbində yalnız yaradıcılıq həvəsi
hökm sürür, bəstələyəcəyi yeni
əsər barədə
fikirləşir.
- Sizcə, bu əsər bizə nə deyir?
- Bu portretdə Tahir Salahov yaxın dostunu bəstəkara xas xarakterik cizgiləri qabardaraq təsvir edib. Qara Qarayevin ciddi, zəhmli görünüşündə
sanki bir yumşaqlıq var. Bu portret
həm də yeni dövrü təmsil edən insan obrazıdır.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet .- 2022.- 27 iyul.- S.17.