"Mən
gəlmişəm sizə qonaq..."
2 avqust - maestro Niyazinin anım
günüdür
İlıq bir yaz səhəri idi - günəşin
şəfəqləri göy üzündəki buludları pərən-pərən
salmışdı və hiss olunurdu ki, bir azdan bu cığal
buludlardan əsər-əlamət qalmayacaq.
Havanın
canında qəribə bir qoxu vardı. Maestro ona
tanış olan bu qoxunu təmiz hava ilə bir yerdə udduqca əhvalı
yaxşılaşır, gözləri gülür, yan-yörəsindən
keçən adamların televizor ekranlarından
tanıdıqları bu alçaqboy, çəlimsiz
kişinin elə onlardan biri kimi payi-piyada
addımladığını görüb bir az təəccüblənsələr
də, dərhal özlərini
yığışdırıb ehtiramla verdikləri
salamları ən azından başının tərpənişi,
üzünün işığı, uşaq təbəssümü
ilə cavabsız qoymurdu.
Metronun
Bakı Soveti stansiyasını keçib filarmoniyanın
giriş qapısına aparan yolun başına çatanda
rahat nəfəs aldı - onun tək ağ
ciyərini bir az əziyyətə salan yoxuş başa
çatmışdı və bundan sonrakı yolu maestro tələsmədən,
ətrafdakı asudəlikdən ləzzət ala-ala başa
vurdu...
Qəbul
otağında əyləşmiş qız onu görən
kimi ayağa qalxdı, salam vermək
üçün ağzını açmaq istəyirdi ki,
maestro onu qabaqladı:
- Necəsən,
qızım! Yaxşısan!? - son
sözü elə vurğu ilə dedi ki, sanki yaxşı
olmağı bu sadə geyimli, utancaq qızın boynuna qoyurdu.
-
Yaxşıyam, Niyazi müəllim, çox sağ olun.
Kabinetin
qapısını açandan sonra içəri keçməmiş
bir anlıq dayanıb üzünü qıza tərəf
çevirdi:
-
Yarım saat məşğul olacam. Soruşan
olsa, belə də de. Qoy bir az
gözləsinlər... - amma bir addım atandan sonra yenə
ayaq saxladı:
- Hə,
zəhmət olmasa, Həcərə zəng vur, de ki, gəlib
çatmışam, narahat olmasın.
Səhər
tezdən evdən filarmoniyayadək piyada gedəcəyini deyəndə
Həcər bir az təəccüblənmiş,
amma ərinin xasiyyətinə bələd olduğu
üçün dinməmişdi. Maestro onun
nigarançılıq hissi keçirdiyini duysa da, nəyə
görəsə, o da susmuş, sevimli qadınını az da olsa intizarda qoymaq üçün
yaranmış şansdan vaz keçməmişdi - onun belə
şıltaqlıqları, naqolay jestləri də vardı.
Masanın üstünə səpələnmiş not
kağızları gözünə dəyən kimi kefi lap
duruldu. Yaxın günlərdə məşqinə
başlayacağı böyük bir əsərin
partiturası üzərində işləyirdi. Bu isə maestro üçün orkestrin
qarşısında dayanıb onu idarə eləmək qədərində
maraqlı və gözəl məşğuliyyət idi.
Əslində hər yeni əsərin
doğuluşu onun not kağızları üzərindəki
işarələrlə təkbətək qalıb onlarla
dialoqa girdiyi anlarda başlayırdı və maestro həmin əsəri
bu kiçik, xudmani kabinetdə nəinki bütün ruhu, hətta
bütün vücudu ilə duyandan, yaşayandan sonra "qədəmlərin
mübarək" - deyib xeyir-duasını verirdi. Belə
anlarda onun jestlərini seyr etməyin özü qeyri-adi ləzzət
verən kiçik bir tamaşaya baxmaq kimi bir şey idi - hələ
səsli ömrünə başlamamış melodiyalar ruhuna
hopduqca gah barmaqlarını havada oynadır, gah hansısa
frazanı dodaqaltı zümzümə edir, gah
qaşlarını çatır, gah da pianonun arxasına
keçib nəyisə dəqiqləşdirir, redaktə
edirdi.
Elə bu
xoşbəxt anları içində yenicə üzməyə
başlamışdı ki, selektor guruldadı, özü də
elə guruldadı ki, sanki gözəl melodiyalardan, səslərdən
hörülmüş çələngin hansısa ən
vacib bağı qırıldı və o səslər,
melodiyalar pərən-pərən düşdü.
"Deyəsən, bu qızın yaddaşında problem
var" - maestro hirsini qəbul otağında oturmuş
qızın üstünə tökməyin münasib yolunu
tapmaq barədə fikirləşə-fikirləşə
başını qaldırıb divardan asılmış qədim
saata baxdı və anladı ki, qızın heç bir
günahı yoxdur - yarım saat arxada qalmışdı.
Düyməni
basıb soruşdu:
- Nə
olub?
- Niyazi
müəllim, dünən sizin qəbulunuzda olan bəstəkardır.
Deyir ki, maestro özü bilir.
"Gör mənim sözlərimlə necə möhtəkirlik
edir! Bunlara üz vermək olmaz - o saat astar da istəyirlər.
Bunun bicliyinə bax: "Maestro özü bilir".
Yaxşı, qoy olsun! İndi nə bildiyimi sən
də bilirsən".
- Qoy gəlsin...
Qapı döyüldü, amma cavab jesti gəlməmiş
aralandı və dünənki həmin o sırtıq şəxsin
başı kabinetə bədənindən əvvəl təşrif
buyurdu.
- Olar,
maestro?
- Daha içəridəsən
də...
Başın
dodaqları guya gülürmüş kimi dartılıb əcaib
görkəm aldı, ardınca süni və xaric bir səs -
maestro bunu dərhal hiss elədi - otaqda pərən-pərən
düşmüş həmin gözəl melodiyalara acıq
verirmiş kimi divarlara dəyib qayıtdı:
- Hi...
hi... hi...
"Allah ətini töksün".
-
Eşidirəm, amma bir az konkret elə,
işim çoxdur.
Özünü
çağırılmış, gözlənilən qonaq
kimi qələmə verən şəxs iri addımlarla masaya
yaxınlaşıb oturdu, çantasından bir qalaq not
kağızı çıxarıb masanın üstünə
qoydu və əli ilə maestroya tərəf sürüşdürdü
-
Bütün gecəni üzərində işləmişəm.
Sizin irad tutduğunuz bütün
qüsurları aradan qaldırdım.
Maestro
biri üstdən, biri ortadan, biri də lap altdan 3 vərəq
götürdü və sakitcə nəzərdən
keçirməyə başladı - birinci vərəqə
baxanda qaşları çatıldı, ikincini çevirəndə
gözlərində sanki şimşək çaxdı,
üçüncünü yarıya qədər nəzərdən
keçirmişdi ki, dözə bilmədi, sağ əlini
hirslə masaya necə çırpdısa, çox güman
ki, qəbul otağındakı qız da dik atıldı.
Amma maestronu saxlamaq mümkün deyildi. O, hər üç vərəqi
barmaqları arasında sıxıb yumağa döndərdi,
sonra həmin o yumaq da əlində ayağa qalxıb
otağın baş tərəfinə addımladı,
Üzeyir bəyin divara vurulmuş iri portretinin altında
dayanıb üzünü qonağa tutdu:
- Bu
kişini tanıyısan?
Maestronun
bu gözlənilməz gedişlərindən
çaşıb qalan qonaq kəkələdi:
- Əlbəttə, Üzeyir bəydir də.
- Lap
yaxşı. Bax, qulaqlarını aç,
yaxşı eşit. Mən o kişinin məzarı
başında söz vermişəm, and içmişəm ki,
nə qədər sağam, nəfəsim gedib-gəlir, onun vəsiyyətinə
əməl edəcəm, o kişinin ucaltdığı binanın
özülünü laxlatmaq istəyənlərə aman verməyəcəm,
sənətdə möhtəkirlik edənlərin nəinki
bir əsəri, heç onların adları belə Bakıda
səslənməyəcək. İndi dur, zibilini də
götür get! - əvvəlcə əlindəki
yumağı top kimi kişiyə tərəf atmaq istədi,
amma "lənət şeytana" - deyib dayandı,
yaxınlaşıb bu yeni "əsəri" müəllifinin
qarşısına qoydu.
Rəngi
ağarmış qonaq ayağa qalxıb masanın
üstündəki vərəqləri dəstələyə-dəstələyə
yenə də kəkələməyə başladı:
- Neynək!
Mən bu işi belə qoymaram. Siz istedadları boğursunuz. Mərkəzi
Komitəyə yazacam.
- Məsləhət
görürəm ki, birbaşa Sovet İttifaqı Kommunist
Partiyasının Mərkəzi Komitəsinə yazasan. Onda daha təsirli olar.
Qapı örtülüb qonaq yoxa çıxandan sonra
maestro pəncərəyə tərəf gedib onu
açdı, içəri dolan bahar mehini sərin su kimi
içdi.
Amma yadına düşəndə ki, tək ağ
ciyəri onun ən zəif yeridir, pəncərəni
örtdü, bir papiros yandırıb yenə əmisinin şəklinə
tərəf gəldi, nəzərlərini Üzeyir bəyin
eynək arxasından baxan gözlərində saxlayıb dedi
- Əmi, nə qədər sağam, qoymayacam sənin
gorunu çatlatsınlar. İstəyir lap Allaha şikayət
etsinlər. Bu alaq otlarını biçmək
azdır, gərək onları kökündən
çıxarıb atasan ki, bir də baş
qaldırmasınlar.
Sonra otağa qəribə bir sükut çokdü. Divardan asılmış
saatın ritmik səsi isə sanki bu sükuta layla
çalırdı: tik-tak... tik-tak...
Yenidən öz yerində əyləşdi. Not kağızlarını
qarşısına çəkib bayaq pərən-pərən
düşmüş melodiyaların könlünü yenicə
almağa başlamışdı ki, kimsə qapını
yavaşça tıqqıldatdı və maestro
başını qaldırıb cavab verməyə macal
tapmamış 2-ci qonağın başı artıq
aralanmış qapının arasında peyda oldu.
Xeyli
vaxtdan bəri hansısa umacağının quluna dönüb
əvvəl filarmoniyanın, indi də onun kabinetinin
başına fır-fır fırlanan bu adamı maestro dərhal
tanıdı və indi qəbul otağındakı
qızın gözlərindən yayınaraq onun gözəgörünməz
ruh kimi hansı bir yollasa kabinetə dürtülməsinə təəccüblənmədi: "Bu qaloş
sifət ki, bunda var, lap polad səddi də deşib keçər".
Amma qonağın üz-gözündən yağan məmnunluq
hissi nəzərindən qaçmadı: "Görəsən,
indi hansı lo xəbəri gətirib?"
Qonaq təklif-filan
gözləmədən keçib stullardan birində oturdu, dəsmalını
çıxarıb tərini silə-silə:
- Xəbəriniz
yoxdur ey, maestro - dedi, - Xəbəriniz yoxdur dünyanın
işlərindən.
Maestro onu
sancmaqdan özünü saxlaya bilmədi:
- Nə
olub? Amerika yenə Yaponiyaya bomba atıb?
Qonaq bu
sözlərdəki kinayəni, rişxəndi hiss eləmək
halında deyildi:
- Əşi, atsaydı bundan yaxşı olardı. Bombanı Qara
atır ey, özü də Yaponiyaya yox, birbaşa sizin
bostanınıza.
Maestro qəfildən bütün vücudunda ağır
yorğunluq, süstlük hiss elədi, ardınca
qulaqlarına qəribə bir uğultu doldu və bu uğultu
yavaş-yavaş onun gicgahlarına tərəf yol aldı. Sonra
qonağın xüsusi bir canfəşanlıqla
üyüdüb tökdüyü sözlər də o
uğultuya qarışıb bütün sinirlərini
cırmaqlamağa başladı.
- ...Guya
siz demisiniz ki, Qaranı, Fikrəti mən bəstəkar eləmişəm,
mən olmasaydım, kim idi onları
tanıyan. Guya demisiniz ki, adlar çəkiləndə gərək
mənim adım birinci olsun.., Guya...
Yox, daha dözmək mümkün deyildi - ya gərək
tarıma çəkilmiş əsəblər daha
böyük güclə dartılıb, hardansa zəif bir yerdən
qırılaydı - onda bu kabinetdə nə həngamə
baş verəcəyini bir Allah bilirdi - ya da bu səsi
hansısa bir yolla dayandırmaq lazım idi.
Maestro bu
dəfə coşub kükrəmədi, pult arxasında
dayandığı anlarda olduğu kimi, qəfildən əlinin
hərəkəti ilə "dayan" işarəsi verib
qonağın sözünü kəsdi:
- Bura bax,
yoldaş filankəs. Mən bostan əkmirəm
və deməli, ştat cədvəlimdə bostanın gözətçisi
ştatı da yoxdur ki, ora təyin olunub bostanımın
keşiyini çəkəsən. Bu,
birincisi. İkincisi, sən kimsən, nə
yatıb, nə yuxu görmüsən ki, Qara Qarayev kimi bir
şəxsiyyət haqqında düdülüyüb
tökürsən? Bizim aramız sərindir,
bundan sənə nə? Qara nə deyib, nə
deməyib - o bilər, mən bilərəm. Yuyulmamış çömçə kimi nə
düşmüsən ortaya? Get gözlə, nə vaxt
Qara yüksələn mərtəbəyə çatarsan,
onda gəlib qapını döyərsən. Bəlkə
onda səni qəbul edəm. Amma unutma, onda da icazəsiz-filansız
kabinetə soxulsan...
Qonaq üzündə qəribə bir təəccüb
ifadəsi gözlərini bərəldərək bir müddət
maestronun qəzəbdən alışıb-yanan gözlərinə
baxdı... və qalxıb heç sağollaşmadan suyu
süzülə-süzülə otağı tərk etdi.
Maestro qarşısındakı kağızları kənara
itələdi.
Artıq anlayırdı ki, bu
çağırılmamış qonaqların özləri
ilə gətirib ağzını açdıqları zəhər
tuluqları az da olsa öz işini
görüb və o, əvvəlcədən
planlaşdırdığı kimi, könül xoşluğu
ilə işləyə bilməyəcək. İçindəki
pərakəndəliyi sahmana salmaq üçün nə isə
bir meh əsməli və o meh maestronu öz qanadları üzərində
saf, təmiz bir məkana - ruh evinin 40-cı otağına
aparmalı idi.
Qəfildən
yerindən sıçrayıb iti addımlarla qəbul
otağına keçdi, ayağa qalxmaq istəyən qıza əli
ilə "otur" işarəsi verib soruşdu:
- Sən
heç Həcər xanımın bişirdiyi plovun
dadını bilirsən?
Qız
çaşıb qaldı, bilmədi nə desin. Handan-hana:
- Yox,
Niyazi müəllim, bilmirəm - dedi.
- Bu
axşam bilərsən!
Əlini
uzadıb telefonun dəstəyini qaldıraraq, evinin nömrəsini
yığdı, Həcərin səsini eşidən kimi dərhal:
- Həcər
axşama öz adına layiq yaxşı
bir plov bişir, sonra da Şövkətə zəng vur, de,
axşam bizə gəlsin. De ki, Niyazi sənin "Xumar
oldum"un, "Qaragilən" üçün
darıxıb...
Özündən
razı halda dəstəyi yerinə qoyandan sonra
üzünü yenə qıza tutdu:
- Həyat
yoldaşını da götür, mütləq gəl! - dedi.
Özü də səhər olduğu kimi elə vurğu ilə
dedi ki, qızın razılaşmaqdan başqa çarəsi
qalmadı.
525-ci qəzet .- 2022.- 29 iyul.-
S.8;15.