Zəriflik
və müdriklik nümunəsi
Azərbaycan
ədəbiyyatında görkəmli qadın şairləri
sırasında Kəmalə Ağayevanın özünəməxsus
yeri vardır. XX
əsrin ikinci yarısında və müstəqillik
dövründə Azərbaycan şeiri və
dramaturgiyasının inkişafına Kəmalə Ağayeva
mühüm ədəbi töhfələr vermişdir.
Kəmalə
Ağa qızı Ağayeva 10 iyul 1937-ci ildə
Naxçıvan şəhərində anadan olmuşdur. O,
Naxçıvan şəhərindəki Cəlil Məmmədquluzadə
adına 2 saylı məktəbdə orta təhsil
almışdır. Kəmalə Ağayeva
1953-1957-ci illərdə Azərbaycan Dövlət Xarici Dillər
Universitetində oxumuş, fransız dili müəllimliyi
ixtisası qazanmışdır. İndiki Babək rayonunun
Şıxmahmud kənd orta məktəbində,
Naxçıvan şəhərindəki 1 saylı məktəbdə
və internat məktəbində fransız dilindən dərs
demişdir.
Hələ
tələbəlik illərindən bədii yaradıcılıqla
məşğul olan Kəmalə Ağayevanın "Hilal
olayım" adlı ilk şeiri 1957-ci ildə "Azərbaycan"
jurnalında çap olunmuşdur. Pedaqoji fəaliyyətlə
yanaşı, bədii yaradıcılıqla da ardıcıl
şəkildə məşğul olan şairə eyni zamanda
fransız poeziyası nümunələrini Azərbaycan dilinə
tərcümə etmişdir. Azərbaycan oxucusu Pol Elüar,
Pol Verleni kimi fransız şairlərinin şeirləri ilə
Kəmalə Ağayevanın tərcümələri vasitəsilə
ilə tanış olmuşdur.
Kəmalə
Ağayeva 1958-ci ildə Azərbaycan
Yazıçılarının Naxçıvanda
keçirilmiş yaradıcılıq plenumunda Xalq şairi Rəsul
Rzanın təklifi ilə Yazıçılar
İttifaqının üzvlüyünə qəbul
edilmişdir. Mühüm tarixi əhəmiyyətə
malik plenumda Rəsul Rzanın hələ ilk kitabı
çapdan çıxmamış Kəmalə Ağayeva
haqqında dediyi aşağıdakı fikirlər şairənin
yaradıcılığının ən səciyyəvi
xüsusiyyətlərinin Xalq şairi tərəfindən dərin
həssaslıqla müşahidə edildiyini və istiqamətləndirildiyini
göstərir. "Son vaxtlarda nəşr olunan şeirlər
içərisində Kəmalə Ağayevanın "Gənclik"
şeiri yaxşı nümunələrdən
sayılmalıdır. Bu, gözəl hisslə
yazılmış həqiqi bir şeir nümunəsidir. Müəllifin gənc olduğuna və qələm
təcrübəsinin azlığına baxmayaraq, bu əsərdə
onun incə, poetik, lirik ürək döyüntüləri
aydın duyulur... buradakı ifadə yeniliyini, poetik
intibahın zərifliyi, sözlərin sadə və səmimiliyi
oxucuda xoş təsir buraxır".
Poeziya sahəsində fəaliyyət
göstərən Kəmalə Ağayevanın "Gül
yarpağı" (1967), "Sən olmasaydın" (1974),
"Arpaçayın nəğməsi" (1978), "Daş
piyalə" (1982), "O dağlarda gözüm
qaldı" (1988), "Tanrıya heyranam mən" (1997),
"Vətən sevdalıyam" (2004), "Könül
verdiyim ellər" (2006), "Əlixan məhəlləsi"
(2010), "Ay-ulduzlu gülüstanım" (2014) adlı
şeirlər kitabları ədəbi ictimaiyyət və
oxucular tərəfindən rəğbətlə
qarşılanmışdır. Uşaqlar üçün
yazdığı şeirlər və pyeslər onun
"Qönçələr" adlı kitabında (2005)
toplanmışdır. "Bir gül kimi ilahi" kitabı
2003-cü, "Sevdim Türkiyəni" kitabı isə
2009-cu ildə İstanbulda çapdan
çıxmışdır.
Həyatı
və yaradıcılığı teatr və dramaturgiya ilə
üzvü surətdə bağlı olan Kəmalə
Ağayevanın "Məhsəti" mənzum dramı
1964-cü ildə Cəlil Məmmədquluzadə adına
Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram Teatrında
böyük uğurla tamaşaya qoyulmuş, şairəyə
istedadlı dramaturq kimi şöhrət
qazandırmışdır. Sonrakı illərdə onun
"İsmət" (1972), "Bizim dağların
oğlu" (1976), "Mənim tanrım gözəllikdir,
sevgidir" (1982) və "Apardı sellər Saranı"
(1985) mənzum dramları da tamaşaya qoyulmuşdur. Kəmalə Ağayeva Azərbaycan
nağıllarının süjetləri əsasında
yazılmış "Göyçək Fatma" (1993)
"Tıq-tıq xanım" (1996), "Məlimkməmməd"
(1998) adlı uşaq pyeslərinin, "Sirli sözlər"
(1999) və "Köhnə sandıq" (2001) adlı
didaktik pyeslərin (1999) müəllifidir.
Kəmalə Ağayeva 1968-ci
ildən etibarən 20 ildən çox Cəlil Məmmədquluzadə
adına Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram Teatrında ədəbi
hissə müdiri vəzifəsində çalışaraq,
teatrın və dramaturgiyanın inkişafına xidmət
etmişdir. 1971-ci ildə Azərbaycan Teatr Xadimləri
İttifaqının üzvü seçilən şairə
teatrda tarixilik və müasirlik istiqamətində geniş
işlər aparmışdır. O, eyni zamanda, 1982-1986-cı
illərdə Naxçıvan şəhər Sovetinin deputatı
kimi fəaliyyət göstərmişdir.
Bir
sıra beynəlxalq tədbirlərdə Kəmalə
Ağayeva ölkəmizi layiqincə təmsil etmişdir. Amerika dostluq və həmrəylik
görüşündə (1979), Özbəkistanda Azərbaycan
incəsənəti günlərində (1980), Fransada Azərbaycan
Günlərində (1984), Türkiyədə Yunus Əmrə
tədbirlərində (1990) iştirak edən şairə ədəbiyyatımızın
təbliğinə və mədəni əlaqələrimizin
daha da inkişaf etdirilməsinə öz töhfələrini
vermişdir. O, İran İslam Respublikası tərəfindən
Fatimeyi-Zəhranın mövludu münasibətilə 1994-cü
ildə elan edilmiş müsabiqədə həmin mövzuda
yazdığı şeirinə görə birinci yerə layiq
görülmüşdür. Tanınmış şairə-dramaturq
Kəmalə Ağayeva çoxcəhətli fəaliyyətinə
görə Azərbaycan SSR Ali Soveti Rəyasət Heyətinin,
Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Sovetinin Fəxri Fərmanları
ilə təltif edilmişdir.
Ömrünün
son illərində Bakıda yaşayan Kəmalə Ağayeva
18 iyul 2019-cu ildə burada vəfat etmişdir.
lll
Kəmalə
Ağayeva çoxcəhətli yaradıcılıq fəaliyyətinə
malikdir. Onun yaradıcılığında lirika, dramaturgiya və
tərcüməçilik işi əsas yer tutur. O, bədii
yaradıcılığa şeirlə başlamış və
bütün ömrü boyu şeir yazmaqla məşğul
olmuş, istedadlı şairə kimi
tanınmışdır. Kəmalə Ağayevanın
şeirlərində zərif lirika aparıcılıq təşkil
edir. O, qadın qəlbinin ən incə duyğularını,
təbii hiss və həyəcanlarını ilhamla şeirə
çevirmişdir. Bu mənada ilk
kitablarının adlarında ifadə olunan "Baharın
sözü", "Gül yarpağı" sözlərinin
mahiyyətindəki incəlik, təbiilik və zəriflik onun
yaradıcılığının özünəməxsus
xüsusiyyətlərini dolğun şəkildə mənalandırır.
Lirizm Kəmalə Ağayevanın şeirlərinin ana xəttini
müəyyən edir. O, insan vəfasını və ləyaqətini
böyük məharətlə lirik duyğular vasitəsilə
mənalandırır:
Dedilər
dağlarda bitən çiçəksən,
Mən onun ətrini
almağa gəldim.
Dedilər
döyünən odlu ürəksən,
O oddan
könlümə salmağa gəldim.
...Dedilər
zirvənə ucalmaq olmur,
Mən sənin
xəyalın olmağa gəldim.
Dedilər
heç səndən ayrılmaq olmur,
Yanında əbədi
qalmağa gəldim.
Kəmalə
Ağayevanın ictimai məzmunlu şeirlərində də incə
bir lirika vardır. O, vətənimiz Azərbaycanı
obrazlı lirik düşüncələrlə
aşağıdakı kimi mənalandırır:
Ömür
dalğalanır yolların kimi,
Fəqət
mehribansan ellərin kimi,
Heç
gül də görmədim güllərin kimi,
Güllü-gülüstanlı
Azərbaycanım.
Şairə
Naxçıvan diyarının özünəməxsus
gözəlliklərinin mənalı bir poeziya çələngini
yaratmışdır. O, sanki Naxçıvanın nadir təbiətinin
obrazlı şəkildə rəsmini çəkmişdir.
Naxçıvanın bənzərsiz dağlarını
"göylərin hilalı" adlandıran Kəmalə bu
diyardakı Gəmiqayanın fərqli bədii obrazını
canlandırmışdır:
Ey qədimlik
nişanəmiz - Gəmiqaya,
Gerçəyimiz,
əfsanəmiz - Gəmiqaya.
Daş sinəndə
sirləri var bu dünyanın,
Uzaq-uzaq zəmanəmiz
- Gəmiqaya.
Kəmalə
Ağayevanın poemalarında da süjetdən çox lirik
düşüncələr əsas yer tutur. Haqqında
yazılmış tədqiqat əsərində də şairənin
poemalarında lirizmin üstünlük təşkil etdiyi
xüsusi olaraq qeyd edilmişdir. Müasirləri və tədqiqatçıları
şairənin xarakterindəki zərifliklə
yaradıcılığındakı zərifliyin vəhdət
təşkil etdiyini, bir-birini tamamladığını
dönə-dönə nəzərə
çatdırmışlar. Zəriflik Kəmalə
Ağayevanın şəxsiyyətinin və sənətinin əsas
meyarı olmuşdur.
Şairənin
əksər poemaları sırf lirik poemalardır.
"Lermontovla görüş", "Kərbəla vaqiəsi",
"Əlixan məhəlləsi", "Solan qönçələr",
"Zərəfşanda bir axşam", "Arpaçay nəğməsi",
"Daş piyalə" poemalarında süjet epizodik təsvirlərdən
ibarətdir. Kəmalə Ağayeva Azərbaycan ədəbiyyatında
lirik poemanın əsas yaradıcılarından biridir. Bir
çox hallarda Kəmalənin poemaları lirik monoloqlardan ibarətdir.
Azərbaycan
ədəbiyyatında Kəmalənin bir sənətkar kimi
tanınmasında onun dramaturgiyası, xüsusən, "Məhsəti"
mənzum dramı mühüm rola malik olmuşdur.
Yaşadığı dövrdə mənzum dramaturgiyanın əsas
yaradıcılarından olan Kəmalə Ağayevanın dram
əsərlərində lirizm əsas xüsusiyyətlərdən
biridir. Həyata şairanə münasibət bəsləməklə
yanaşı, dram əsərlərindəki bədii haşiyələr
və lirik ricətlər, mahnı mətnləri və
şeirlər Kəmalə Ağayevanın
dramaturgiyasının simasını müəyyən edir. Beləliklə,
Kəmalə Ağayeva Azərbaycan ədəbiyyatında mənzum
liro-dramaturgiyanın əsas yaradıcılığından
biri olmuşdur.
Kəmalə
Ağayeva XX əsrin II yarısından sonrakı Azərbaycan
mənzum dramaturgiyasının əsas
yaradıcılarından biridir. O, Azərbaycan ədəbiyyatında
ən tanınmış qadın dramaturqlarındandır. Kəmalə
Ağayevanın Azərbaycanda mənzum dramaturgiyanın
inkişafında mühüm xidmətləri vardır. Onun
1964-cü ildə Cəlil Məmmədquluzadə adına
Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram Teatrında
böyük uğurla tamaşaya qoyulmuş "Məhsəti"
mənzum dramı yeni tarixi mərhələdə bu janrın
ən yaxşı nümunələrindən biridir. Bu mənzum
dramda XII əsrdə yaşayıb-yaratmış
tanınmış Azərbaycan şairəsi Məhsəti Gəncəvinin
həyatından və yaradıcılıq fəaliyyətindən
alınmış səciyyəvi səhnələr təqdim
olunur. Kəmalə Azərbaycan ədəbiyyatında ilk dəfə
olaraq Məhsəti Gəncəvinin obrazını teatr səhnəsinə
çıxarmışdır. Onun təqdimatında Məhsəti
Gəncəvi dərin fəlsəfi düşüncəyə
malik rübailər ustadı və mühitə ayıq nəzərlərlə
baxan ziyalı qadın kimi təqdim olunur. Kəmalə
Ağayeva eyni zamanda dramda Azərbaycan qadınının cəmiyyətin
inkişafındakı rolunu da diqqət mərkəzinə
çəkmişdir. Məhsəti Gəncəvinin
həyatı və fəlsəfi lirikası Kəmalə
Ağayevanın zəriflik və müdrikliyin həyatda və
ədəbiyyatdakı yerini və əhəmiyyətini dərindən
açıb göstərməsinə, cəmiyyətin diqqət
mərkəzinə çəkməsinə geniş imkan
yaratmışdır.
Müəllif
Məhsəti Gəncəvinin həyatı və
yaradıcılığını tamaşaçıya
obyektiv şəkildə çatdırmaq üçün
şairənin dövrü, mühiti və müasirləri ilə
əlaqələrini mənzum pyesin süjetinə daxil
etmişdir. Bu cəhətdən "Məhsəti"
dramında böyük Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvinin
və mütəfəkkir şairə Məhsəti Gəncəvinin
mükəmməl bədii obrazlarının yaradılması
Kəmalə Ağayevanın ciddi yaradıcılıq nailiyyətidir.
Məhsəti obrazını Azərbaycanın Xalq artisti Zəroş
Həmzəyeva böyük məharətlə
oynamışdır. Bütün bunlara görə
görkəmli teatrşünas Cəfər Cəfərov
"Məhsəti" tamaşasını
"respublikanın teatr hadisəsi" hesab etmiş,
tamaşanın rejissoru Baxşı Qələndərlini
"teatr üçün tam mənası ilə
tapıntı" kimi yüksək qiymətləndirmişdir.
"Məhsəti" mənzum dramı uzun illər
Naxçıvan teatrında göstərilməklə bərabər,
qastrol tamaşası kimi paytaxtda Azərbaycan Dövlət
Akademik Dram Teatrında da nümayiş etdirilmiş, Gəncə
teatrında tamaşaya qoyulmuşdur.
Kəmalə Ağayevanın
dramaturgiyasında müasir həyatın müxtəlif problemlərinə
həsr edilmiş pyeslər də geniş yer tutur. Şairənin
1972-ci ildə yazılmış "İsmət" pyesində
əsərin adında ifadə olunduğu kimi, qadınlıq
üçün ali hesab edilən namus, ləyaqət, mənəvi
dəyərlər,
əxlaqi kamillik problemlərindən bəhs edilir. Müəllifin
təqdimatında kənd müəlliməsi olan İsmətin
simasında yüksək əxlaqi-mənəvi dəyərlərə
malik Azərbaycan qadınının ümumiləşdirilmiş
bədii obrazı yaradılmışdır. Onun
əri çoban Qayacana sevgisi və ehtiramı əsl Azərbaycan
ailəsinə örnək olacaq əxlaqi-mənəvi
münasibətlərə nümunə sayıla bilər.
Şəhərdən kəndə işləməyə gəlmiş
Xəyaləddin həkim və onun həyat yoldaşı Lalə
müəllimə isə tamam fərqli baxışların daşıyıcılarıdırlar.
Xəyaləddinin yenilikçi olması, insanların təkcə
fiziki deyil, daha çox mənəvi cəhətdən
sağlam olmasına dair baxışları ilə Lalənin
şöhrətpərəstliyi, yüngül xasiyyətləri
və məkrli addımları bir-birinə ziddir. Lalənin İsmətə qarayaxmasının,
süni gərginlik yaratmasının üstünün
açılması ilə ailə-məişət münasibətlərindəki
uydurulmuş anlaşılmazlıq aradan qaldırılır.
Çətin sınaqlardan keçərək qalib gələn
mənəviyyatın təntənəsi "İsmət"
dramının əsas qayəsini meydana qoyur.
"İsmət"
pyesi 1972-ci ildə istedadlı rejissor Vəli Babayevin
quruluşunda Naxçıvan teatrında uğurla tamaşaya
qoyulmuşdur. Görkəmli teatrşünas, professor Mehdi Məmmədov
tamaşaya yüksək qiymət vermişdir.
Cəlil Məmmədquluzadə
adına Naxçıvan Dram Teatrında tamaşaya qoyulmuş
Kəmalə Ağayevanın müasir həyatdan bəhs edən
"Apardı sellər Saranı" pyesində (1985) məşhur
Sara əfsanəsi və yeni çağda onunla səsləşən
hadisələr canlandırılmışdır. "O bizim
dağların oğludur" pyesi isə 1976-cı ildə Azərbaycan
Dövlət Televiziyasında səhnələşdirilərək
göstərilmişdir.
Kəmalə Ağayevanın
böyük dramaturq Hüseyn Cavidin tərcümeyi-halı və
pyeslərinin motivləri əsasında
hazırladığı "Mənim tanrım gözəllikdir,
sevgidir" tamaşasında Cavid sənətinin bəşəri mahiyyəti açılıb
göstərilmiş və şairin humanist ideyaları diqqət
mərkəzinə çəkilmişdir. Əsər
1982-ci ildə Naxçıvanda yaradılmış Cavid
Poeziya Teatrında Vaqif Əsədovun quruluşunda ilk
tamaşa kimi böyük müvəffəqiyyətlə səhnəyə
çıxarılmışdır.
Naxçıvanda
Kukla Teatrının yaradılması yerli müəlliflərin,
uşaq pyesləri yaratmalarına stimul vermişdir. Kəmalə Ağayevanın qələmindən
çıxmış Azərbaycan nağıllarının
motivləri əsasında hazırlanmış
"Göyçək Fatma", "Məlikməmməd",
"Tıq-tıq xanım" pyeslərində uşaq
dünyası üçün zəruri olan mühüm əxlaqi-mənəvi
keyfiyyətlərin təqdim edilməsi yeni nəsillərin
formalaşmasına müsbət təsir göstərmişdir.
"Sirli sözlər" və "Köhnə
sandıq" didaktik pyesləri uşaqlar və yeniyetmələrdə
milli qürur, ana dili sevgisi, vətənpərvərlik
duyğularının aşılanmasına uğurla xidmət
edir.
Kəmalə
Ağayevanın uşaq pyesləri Naxçıvan Kukla
Teatrında uğurla tamaşaya qoyulmuşdur.
"Göyçək Fatma" pyesi 15 il Azərbaycan Kukla
Teatrında nümayiş etdirilmiş, Türkiyədə rəğbətlə
qarşılanmışdır.
Göründüyü
kimi, Kəmalə Ağayevanın
yaradıcılığı Azərbaycan şeiri və
dramaturgiyasının yeni mövzular və parlaq obrazlarla daha
da zənginləşdirilməsinə xidmət edir. Görkəmli
söz ustası Kəmalə Ağayevanın həyatı və
yaradıcılığı zəriflik və müdriklik
nümunəsidir.
İsa HƏBİBBƏYLİ, Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti,
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunun direktoru, akademik, Milli Məclisin deputatı
525-ci qəzet. - 2022.- 30 iyul.- S.14-15.