Şəbih dini-mistik xalq oyunları
çağdaş teatr anlayışı müstəvisində
Geniş mənada hər canlıda,
konkret olaraq hər insanda doğuşdan var olan oynamaq və
oyun bütün funksiya və anlamlarına baxmayaraq, əslində
təqlid qabiliyyətinin üzə çıxmasıdır.
Şəbih
çıxarmaq dini hisslərimizin, dini sevgimizin və bu yolda
çəkilən acıların ehtiyacını ödəməklə
rahatlama üsuludur, mənəvi borcu ödəmədir. Şəbihlə müsəlmanlar
öz varlıqlarına, qısacası, nəfslərinə
sahib çıxmağı öyrənmiş olurlar. Fəlsəfi baxımdan Şəbih, həyatın
bizdən tələb edəcəyi Haqq yolunda şərtsiz
şəhid olmağa hazırlıqdır. Min illərdir davam edən taziyələr,
xatırlamalar, Kərbəlanı canlı tutmaq
üçündür. Şəbih Kərbəladan
çox-çox öncələr var olan ritual-mifoloji
dünyamızın dini-mistik lay üzərinə
keçirilməsi, ritualın yeni formada, yeni məzmunda
yaşadılmasıdır. Şəbihxe
"Şəbih" oyunu həm formaca, həm də mənaca
dini xarakter daşımasına baxmayaraq, xalq teatrının
bütün ünsürlərini özündə ehtiva
etmişdir. Əslində xalq
teatrının, xüsusən də Şəbih meydan
tamaşasının dini-mifoloji, ritualxe "ritual"
bağlamlı olduğu çoxdan isbat edilmişdir. Belə
ki, özünəməxsus dramaturgiyası və teatr
poetikası olan Şəbihlərin ən bilinəni Kərbəlaxe
"Kərbəla" müsibətinə həsr olunanı,
əsas münaqişə xəttinin Hz.Əlinin oğlu
İmam Hüseynin dinin əxlaqını, mənəviyyatını
pozan, xilafəti zorla ələ keçirən Müaviyənin
oğlu Yezidə qarşı həm silahlı, həm də mənəvi
cihadıdır. Kərbəla folklorunun ən
mükəmməli olan Şəbih tamaşası sadə
olduğu qədər mürəkkəb, bəsit olduğu qədər
də mükəmməl süjet xəttinə, teatral özəlliyə
sahibdir.
Dinlər tarixi
araşdırmaları istər səmavi, istərsə də
fəlsəfi dinlərin miflərlə, ritual göstərilərlə,
folklorik yorumlarla bəsləndiyini isbat edir. İslam dinin müqəddəs
kitabı olan Quran qissələri də tarix səhnəsinə
çıxdığı ilk gündən
folklorlaşmış, xalqın ən çox söylədiyi
və dinlədiyi mətnlər olmuşdur. İslam böyüklərinin, irfan əhlinin həyatları,
fəaliyyətləri və tarixi hadisələr
folklorlaşaraq xalqa mal edilmişdir. Bütün
bu dini hadisə və qissələrin sosial mühitə ayaq
açması, əski inanclarla,
dünyagörüşüylə bütünləşərək
dini folklor anlayışının yaranmasına səbəb
olmuşdur. Digər dini folklor nümunələri kimi, Kərbəlaxe
"Kərbəla" folkloruxe "Kərbəla folkloru"
tarixin yaddaşlarda yaşaması, olub-bitənlərin Qiyamətxe
"qiyamət"ə qədər icra ortamında söylənəcəyi
inanc təməlli xüsusi mətnlərdir. Kərbəla,
ağıları, mərsiyələri, maktəlləri, əfsanə
və rəvayətləri, mənkabələri,
ritualları, aşıq şeiri, Şəbih oyunları ilə
folklordur. İnsanları birliyə, bərabərliyə,
haqsızlığa qarşı mübarizəyə, nəfsi
yenməyə səsləyən ən böyük folklorxe
"folklor" hadisəsidir. Kərbəla
folkloru sözlə yazının, tarixlə əfsanənin,
miflə həqiqətin sintezidir.
Kərbəlanın
oyun şəklində Şəbih adı altında
oynanılmasının tarixi məlum olmasa da, XVI yüzildən
Azərbaycanda oynandığı haqqında qeydlər
vardır. Sayı 20-dən
çox olan Şəbihlərin mövzusu fərqli olsa da
bunlardan çoxu Hz. Hüseynin qətl edildiyi gün oynan
"Hüseynin qətli", "Əbülfəzlabbasın
qətli", "Hürrün ölümü",
"Əli Əkbərin qətli" və sair
tamaşalarıdır. Bu tamaşa 680-ci il
oktyabrın 18-də baş verən hadisələrin təqlidi
olub, əza və Şəbihxe "Şəbih"
tamaşalarının mövzusunu təşkil edir.
Üçüncü İmam Hz. Hüseyin, Kərbəla
çölündə Aşura günü (Məhərrəm
ayının 10-u) Yezidin əmri ilə Kufə valisi Ubeydullah
bin Ziyadın göndərdiyi 5 min (bu rəqəmi 10, 20 min deyənlər
də vardır) əsgər tərəfindən mühasirə
edilərək susuz buraxılmış, 72 tərəfdarı,
o cümlədən, 18-i qardaşı, qardaş və bacısı
oğulları, öz oğulları olmaqla şəhid
edilmişdi (Taşdemir, Akot; Kitapçı, 1988; Kerbela
(Edebiyat), 2010; İslam Ansiklopedisi, 2002; Duri, 1991). Bu qətliam
hadisələrə şahid olan Hz. Əlinin qızı Hz.
Zeynəb tərəfindən şifahi şəkildə
ümmətə çatdırılmış və tezliklə
müsəlman dünyasının hər tərəfinə
yayılmış, zamanla əfsanələrə, rəvayətlərə,
mənkabələrə, ağılara, aşıqların
sazında dastana dönüşmüş, yazılı ədəbiyatda
"Maktəli-Hüseyn" deyilən zəngin bir ədəbi
qolun yaranmasına səbəb olmuşdu.
Bu hadisələri sadəcə
"Hüseynin qətli" Şəbihi deyil, Hz. Abbasın
(Əbül Fəzl Abbas), Hz. Qasımın, Hz. Əli Əsgərin,
Hz. Hürrün Şəbihləri də
aydınlatmaqdadır. Bu teatr tamaşaları əslində
İslamiyyətdən öncə var olan, hətta bir qismi orta
çağa qədər gedib çatan dramatik meydan oyunlarının
örnəyi üzərində formalaşmışdır.
Məsələn, yuğ/yoğ mərasimlərinin
həm əza qrupuna, həm də şəbihçilərə
təsiri böyük olmuşdur.
Mövzusunun dini və
faciəli olmasına baxmayaraq, əza göstəriləri və
Şəbihxe "Şəbih" oyunları xalq
teatrının bütün özəlliklərini qoruyub
saxlamışdır. Burada oyunçular da, tamaşaçılar da bu
Şəbihin bir parçasıdır. Şəbih
o baxımdan həm sözdən, həm hərəkətdən,
həm musiqidən, həm də pantomimikadan, həm nəsrdən,
həm də şeirdən ibarətdir. Tamaşaçıların
replikası, reaksiyası oyunun gedişatına təsir edir,
faciənin qısa və ya uzun olmasını, hadisələrin
daha dramatik və ya nisbətən yumşaq axarla cərəyan
etməsini təmin edir. Şəbih
oyunçuları hər nə qədər əllərində
olan yazılı mətni əzbərləsələr də,
onlar peşəkar oyunçular olmadıqlarından bəzən
unutduqları yerlər də olur, bəzən də əzbərlənənin
əksinə olaraq tamaşaçıların istədiklərini
deməyə məcbur olurlar. Ona görə
də oyunçular göstəri zamanı
tamaşaçılara da müraciət edir, onları da oyuna
daxil etmiş olurlar. Bu
qarşılıqlı oyunu həm də Şəbihgərdanxe
"şəbihgərdan" qurmuş olur. Şəbihgərdan əlindəki dəyənəklə
oyunçuların səhnəyə giriş və
çıxışlarını idarə edir, bəzən də
elə səhnədə oyunçulara qılınc verir, bəzən
də özü rol oynayır, öləcək adama kəfən
geydirir, səhnənin planladığı şəkildə
davam etməsini saxlayır. Şəbih
haqqında yazan Cəmşid Mələkpur şahid olduğu
bir hadisəni nəql edərək belə deyir. Şəbih
göstərisində baş rollardan birini - Ömər
Saadı oynayacaq oyunçu tamaşaya gəlmədiyindən
Şəbihgərdan onun oynayacağı rol mətninin bir hissəsini tamaşadan
çıxarmış, digər bir hissəsini də
Sümür rolunu oynayacaq oyunçuya vermişdir. Mələkpurun dediyinə görə, bu hadisə həm
tamaşaçılar baxımından, həm də
oyunçular baxımından tamaşanın seyrinə
heç bir təsir göstərməmişdir (Mordeniz 2005,
45).
Dünyanın ən
öndə gələn teatr nəzəriyyəçiləri,
modern və postmodern teatrın qurucuları Şəbihə
müraciət etmiş, 400 ildən çox oynanan bu
tamaşaların icra ortamını,
oyunçu-tamaşaçı vəhdətini öyrənmişlər. Məhərrəmlik
ritualları və tamaşaları bütün zamanlarda yenilənməsi,
irticalən edilən əlavələri ilə diqqət mərkəzində
olub, postmodern teatrın ilham qaynağına çevrilib.
Təəssüf ki, Şəbih Azərbaycanda
oynanmasına baxmayaraq, bizim teatrın modernləşməsinə
heç bir təsir göstərməyib.
Postmodern teatr
anlayışına görə, oyunçu,
oynadığı rolun bütün hisslərini özü də
hiss etməlidir. Əks təqdirdə tamaşaçı obrazın
hisslərini anlaya bilməz. Oyunçu,
oynadığı obraz kimi düşünüb onun kimi hərəkət
edir. Bu, oyunun təsirli və təbii
olmasını saxlayır. Oyunçu həyatın
mücərrəd həqiqətlərini deyil, daha çox
gündəlik həyatın konkret gerçəklərini
göstərməyə çalışır. Bütün bu xüsusiyyətlər
oyunçu-tamaşaçı əlaqəsini möhkəmlətməklə
teatrın maraqlı və baxımlı olmasını təmin
edir.
Meydan tamaşaları 200, 250 il bundan əvvəl yerini peşəkar teatra
vermiş oldu. Bu tarixdən etibarən müasir
teatr anlayışı ortaya çıxdı. Ancaq zamanla üç prinsipə (zaman, məkan, səhnə)
sadiq qalan bu peşəkar teatr insanları sıxmağa
başladı. Artıq müasir insanın
laqeyd qaldığı ənənəvi klassik teatr
anlayışı dəyişən çağda
özünü doğrultmadığından teatr
ömrünü başa vurmuş kimi görünür.
Xilas yolu yeni alternativ teatr anlayışı və
ya son dönəmlərdə olduğu kimi,
üçüncü teatr anlayışının ortaya
çıxmasına səbəb oldu. Beləliklə,
həyatın bir növ güzgüsü olan teatrı
qurtarmaq üçün edilən bütün cəhdlərin
təməlində türk xalq teatrında, özəlliklə
də Şəbihlərdə olduğu kimi, oyunçunu da,
tamaşaçını da oynatmaq, hər kəsi oyunun bir
parçası halına gətirməkdən keçir.
Bu isə ritual mənşəli meydan
tamaşalarına çağın texnoloji
inkişafını da nəzərə alaraq yenidən
qayıtmaqdır. Elə ona görə də
müasir teatr anlayışının ən böyük nəzəriyyəçilərindən
biri olan Peter Brook, J.Grotovski, K.Stanislavski kimi teatr biliciləri
işə teatrın qutsal bir funksiyası vardır fikri ilə
başladılar.
Teatr, insanın
özünə, daxilinə baxma, özünü yenidən
tapma vasitəsidir. O baxımdan
oyunçuluq bir yaşam yoludur, fasiləsiz öyrənmədir.
Oyunçu, məşqlərin heç dayanmadan
dəyişən şərtlərində addım-addım
özü haqqındakı bilgisini genişlədir. Rolun ondan istədiyi şey, özünü
açmaq, olduğu kimi göstərməkdir. Beləliklə, oyunçunun təmsil fəaliyyəti
bir qurban etmə hərəkətinə çevrilmiş olur.
Oyunçu təmsil etdiyi rolunu
tamaşaçılara bir törən, bir ritual kimi təqdim
edir. Hər insanda gizli olan şeyi açığa
çıxarmağa çalışır. Oyunçu özünü dəyişdirirkən
teatr yaşantısını tamamlayan və teatrı
oyunçu ilə paylaşan tamaşaçının da dəyişməsini
saxlamış olur. Bir sözlə,
tamaşa vaxtı həm oyunçu, həm də
tamaşaçı dəyişir.
Bu isə çağdaş teatr
anlayışının - oyunçu-tamaşaçı
qarşılıqlı oyununun türk xalqlarında (eyni
zamanda da İran xalqlarında) Şəbihin misalında,
bütün meydan tamaşaları ilə bərabər,
beş-altı yüz il əvvəl
başladığını təsdiqləyir. Bu gün
Türkiyədə "Arkadaşım hoşgeldin" və
qismən də "Çox güzəl hareketlər
bunlar", "Güldür güldür" teatr
tamaşaları və ya digər teatrlar məhz
tamaşaçı-oyunçu əlaqəsi,
tamaşaçıların iştirakı, oyunçuları
dəyərləndirməsi üzərində qurulmuşdur. Hətta bəzi hallarda teatrın mövzusunu
tamaşaçılar müəyyənləşdirir, məişət,
siyasi, ictimai problemləri qaldıran təkpərdəli
oyunlara üstünlük verirlər. Mövzu
güncəl olduğundan, hətta əski mövzuların da
yenidən işlənmiş parodik təqdimi imkan verir ki,
Şəbih oyunlarında olduğu kimi, tamaşaçı
özünü sərbəst hiss etsin, hadisələrə
müdaxilə edə bilsin və sair. Azərbaycanda bir az "Bu şəhərdə" teatrı
oyunçu-tamaşaçı əlaqəsi baxımından
müasir sayıla bilər, ümumilikdə isə bizdə
teatr anlayışı hələ də çağın
çox gerisində qalıb.
Çağdaş
dünyanın teatr biliciləri Şəbihin funksional
strukturundan, tək pərdəli quruluşundan,
tamaşaçıların istəyini diqqətə
almalarından, oyunçu və tamaşaçı sərbəstliyindən,
səs dəyişmələrindən, bədən dilindən
istifadələrindən, irticalən yeni şeylər
yaratmalarından
faydalanaraq yeni teatr nəzəriyyəsi
yaratmışlardır. Biz isə Şəbih tamaşalarına,
bütövlükdə isə dini folklora hələ də
Sovet düşüncəsi ilə baxmağa davam edirik.
Füzuli BAYAT
525-ci qəzet.
- 2022.- 30 iyul.- S.18.