Samuray mənəvi ruhu yaşayır
(Əvvəli
ötən çərşənbə sayımızda)
Samuray hərbi
təbəqəsinin keçdiyi yol
Samuraylar
- kiçik dvoryanların və knyazların (daymyoların)
feodal Yaponiyasındakı klan
döyüşçüləri idi. Çox
hallarda samurayı Avropa cəngavərləri ilə müqayisə
edirlər, lakin bu bənzətmə xeyli dərəcədə
axsayır. Döyüşçü
samuray hərbi təbəqə olsa da, aşağı
rütbəli samuray vassal, nökər idi. Çünki samuray sözünün mənası
"xidmət etmək" deməkdir.
Heyan dövründə (794-1185-ci illər) qüdrətli
Fucivara klanının hakimiyyəti sürəndə imperial
sarayını tərk edən və öz taleyini yenidən
qurmağa çalışan torpaq sahiblərinin silahlı tərəfdarları
kimi samuraylar meydana gəlmişdi. Samurayların mənəvi
aləmi və davranış xüsusiyyətləri olduqca
geniş idi və onları taclandıran özünü
intihar qaydasındakı həyatla vidalaşma səhnəsi isə
ağır və şərəfli bir jest idi.
İeyasu Tokuqava syoqun olduqdan sonra samurayların rolu
azalmadı, əksinə, artdı. Yeni syoqun ölkəni
birləşdirməyə girişməklə yanaşı,
öz müstəqilliyinin ifadəsi kimi paytaxtı Kiotodan
1603-cü ildə Edoya, indiki Tokioya köçürdü və
orada ona dəbdəbəli saray tikdirildi. Başlanğıcda
isə Edo balıqçı kəndi olmuşdu və onun
adı "estuari" (delta) mənasını verirdi. Bu şəhər ilk dəfə XII əsrdə
istehkamlanmışdı. Lakin Tokuqava
syoqunatı da iki əsr yarımdan artıq ömür sürə
bilmədi və onun süqutu samuray sinfinin ləğvi ilə
də nəticələndi.
Uzun illər ərzində Asiya materikindən, xüsusən
Çindən çox sayda ideyaların idxalı yapon
düşüncə tərzinin formalaşmasında da müəyyən
rol oynamışdı. Tokuqava hakimiyyətinin qurulmasından sonra
neokonfutsiçilik məktəblərdəki təhsil yolu ilə
öz təsirini genişləndirdi və Tokuqava bu təlimləri
sürətlə inkişaf etdirdi. Qılıncdan
istifadənin yüksək aspektləri sirli olsa da, ruhi sahənin
deyil, əsasən, döyüş məşqlərinin nəticəsi
idi. Samurayların
döyüşçü kimi tanınmasında, qılıncdan
istifadə edilməsində, ona daha çox diqqət verilirdi.
Tokuqava dövründə qılıncdan
ustalıqla istifadə döyüş sənətinə aid
çox saydakı məktəblərdə öyrənilməklə
mühüm, hətta birinci yer tuturdu.
Tarix boyu
samuray əfsanəvi döyüşçü hesab
olunmuşdu, Yaponiyada məşhur klan idi. Onlar daim qorxu bəxş edən zirehdə
vuruşurdular və ciddi mənəvi kodeksə riayət
edirdilər. Bu kodeks onların bütün
həyatını idarə edirdi, əslində, onun
özü də bir əfsanəyə bənzəyirdi.
Samuraylar, adətən, busi adlanan sinfə mənsub idilər,
döyüş sənətlərini öyrənirdilər. Onların
qılıncı katana adlanırdı və öz
ağlasığmaz itiliyi ilə seçilirdi. Samurayın ən qeyri-adi atributu isə qəribə,
lakin yaxşı bəzədilmiş, onu qoruyan gözəl
zirehi idi. Bu zireh möhkəm olması ilə
yanaşı, çevik hərəkət etməyə şərait
yaradırdı, ona görə də döyüş səhnəsində
sərbəst davranmağa imkan verirdi. Samurayın
döyüş formasını kabuto adlanan dəbilqə
tamamlayırdı. Onların da özünəməxsus
bəzəyi olurdu. Şalvarları isə
ümumi mənada işlədilən "hakama"
adlanırdı.
Bütün busi sosial sinfi samuraylardan ibarət idi, bu
döyüşçülərdə iki qılınc olurdu. Ölkə əhalisinin
ən azı 10 faizi samuray idi. Busido isə
katananı samurayın könlü olduğunu diktə edirdi.
Bəzəkli qılınc samurayın statusuna dəlalət
edirdi. Onları təkcə formaları,
paltarları deyil, hətta bəzi intellekt nümunələri
də fərqləndirirdi, bilik səviyyələri yuxarı
idi, onlar həm də riyaziyyatı öyrənirdilər.
Şeir yazır, kalliqrafiyanı öyrənir, ədəbiyyata
və fantastikaya xüsusi maraq göstərirdilər.
Samurayın öz həyatını rəqibinin zərbəsi
altında başa vurmasından əlavə, əslində,
pozulmaz ritual xarakteri daşıyan özünü intihar
növü olan seppuku da mövcud idi. Busidoya görə və
ya əsir düşdükdə samuray özünü
öldürməli idi. Bu, onun
üçün könüllü bir hərəkət hesab
olunurdu, həm də bir cəza növü də olsa, ölməyin,
dünyadan getməyin çox fəxri qaydası idi.
Seppukunun və ya xarakirinin pozulmaz ritual qaydaları
mövcud idi.
Həyatdakı bu son vəzifəsini icra edən adam ona verilən kağızda ömründəki
ən kədərli ana təsadüf edən və ruhunu ifadə
edən şeirini yazırdı. Sonra su ilə
gödək qılıncının tiyəsini yuyub təmizləyib,
qarnına soxurdu. Seppuku icra edildikdən
sonra vurulan baş da qabağa düşməli, ölü
samurayın ağuşunda qalmalı idi. Əgər
kəsilmiş baş təsadüfən tamaşaçılara
tərəf dığırlansa, bu, əbədi
biabırçılıq sayıla bilərdi.
Busido və ya "Döyüşçünün
yolu" samurayın ölənə qədər riayət
etdiyi vicdan kodeksi idi. "Busi" sözünün özü
də samurayın həmin adı daşıdığı
"döyüşçü" demək idi. Samurayın ağası orta əsrlər Yaponiyasının
böyük hərbi feodalları idi. Busido
döyüşçü yolu olduğu kimi, kendo da
"qılınc yolu" demək idi.
Samuraylar
başlanğıcda Yaponiyada kəndli ailələrinin
üzvləri kimi meydana gəlmişdi. Samurayın
ayrıca zümrə kimi mövcudluğu isə Minamoto feodal
evinin idarə etməsi dövrünə (1193-1333-cü illər)
təsadüf edir. Buddizmə sitayiş də
samuray klanının yaranmasına şərait
yaratmışdı, bu vaxt artıq Busido kodeksi pozulmaz göstərişlər
kodeksinə çevrilmişdi. Həmin
birinci syoqun dövründə samuray silkinin qızıl
dövrü hesab olunur. Tokuqava syoqunatı
dövründə isə (1603-1867-ci illər) hər
beşinci yapon kişisi samuray idi.
Feodal ağasına sədaqət, igidlik, mərdlik,
dözümlülük və səbirlilik samurayı fərqləndirən
keyfiyyətlər idi. O, başqasının həyatı naminə öz
şəxsi həyatına da laqeydlik göstərə bilərdi.
Bu fədakarlığı yeniyetmələrə
ötürmək üçün bir sıra vasitələrdən
istifadə edilirdi. Sadəcə olaraq hər
bir dövrə onun nöqteyi-nəzərindən baxmaq
lazımdır. Bu, keçmiş
zamanın tarixinin açarıdır.
Samurayın xoşbəxt günləri ağası ilə
bağlı idi, hansısa səbəblərə görə,
ağasız qaldıqda, ağası öldükdə, o, həm
də məvacibdən məhrum olurdu. Bu vaxt artıq ronin
adlanmaqla, əslində, sərgərdan həyatı
keçirirdi. Samurayın bilavasitə
ağası daymyo adlanan knyazlar idi, onlar isə irsi hərbi diktator
olan syoquna tabe idi.
Samuraylar içərisində qadınlara da rast gəlinir. XII-XIII əsrlərdə
üç, XVI əsrdə bir, XIX əsrdə isə
üç qadın samuray məşhurlaşmışdı.
Ümumiyyətlə, yapon dilində
"qadın samuray" sözü yoxdur, çünki
"samuray" anlayışı heç bir variantsız,
yalnız kişilərə aiddir. Onların
barəsində daha çox əfsanə kimi
danışırlar və bu döyüşçü
qadınlar onna-buqeyya adlanırlar. Onlar orta
əsrlər Yaponiyasında samuray ailələrində
doğulmaqla, döyüş sənətini öyrənmiş
qadınlar idi. Çünki yaponlar
qadın əməyindən istifadəyə
qayğıkeşliliklə, bəlkə də müəyyən
qısqanclıqla yanaşırlar. Bir cəhəti də
qeyd etmək lazımdır ki, arvada bəslənən
qayğıya baxmayaraq, kişi arvadını heç vaxt tərifləmirdi.
Hətta ən böhranlı
dövrlərdə də, ağır müharibə illərində
işçi qıtlığı yarandıqda qadınlara münasibət dəyişmirdi,
onların ağır fiziki əməyə cəlb edilməsi
məqbul sayılmırdı. Böyük millətçilik
naminə, ailənin möhkəmliyini qorumaq üçün
qadının ağır zəhmət sahələrində
işlədilməsinə yol verilmirdi. SSRİ-də,
Rusiyada isə tam başqa mənzərə mövcud idi.
Yaponiyada inqilabdan 70 il sonra, 1937-ci ildən
qadınların başlıca vəzifəsi daha çox
uşaq doğmaq və digər yollarla öz vətənpərvərlik
borclarını yerinə yetirmək hesab olunurdu. Təbliğat və inandırma vasitələri də
buna xidmət edirdi. Müharibə cəhdləri
naminə qadınların səfərbər edilməsinə
yapon hökuməti həvəs göstərmirdi. Militarizmin siyasi, iqtisadi və sosial həyatda
aparıcı rol oynamasına baxmayaraq, qadınlar nəinki hərbi
xidmətə cəlb edilmirdilər, heç ağır əmək
sahələrində də işlədilmirdilər.
Müharibə
partiyasının lideri, 1941-1944-ci illərdə ölkənin
Baş naziri olmuş Hideki Todzio (ingilislər onu Toco kimi
tanıyırlar - müəllif) qadın iş qüvvəsindən
istifadənin əleyhinə idi və deyirdi ki, "Ailə
sisteminin zəifləməsi millətin zəifləməsinə
səbəb olacaqdır. Biz öz borcumuzu
yalnız ona görə yerinə yetirməyə qadirik ki, biz
evdə arvadlarımza və analarımıza malikik".
Ona görə də qadınlar, əsasən, əvvəllər
də onlara tanış olan toxuculuq sənayesində
işləyir, yaxud da fermer fəaliyyəti ilə məşğul
olurdular. İşçi qüvvəsi kasad
olanda, çox çatışmayan vaxtda da yapon hökuməti
qadın əməyindən istifadə etmək əvəzinə,
Koreyanın və Çinin işçi qüvvəsini
ölkəyə gətirirdi. Ona görə
də qadınların samuray xidməti yalnız təsadüfi
hal xarakteri daşıya bilərdi.
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, II Dünya müharibəsindən
sonra iqtisadi inkişafın sürətləndirilməsi ilə
əlaqədar olaraq işçi qüvvəsinə ehtiyac
artdığına görə qadın əməyindən
istehsalatda istifadə edilməsi də xeyli artdı və əvvəlki
prinsiplər bu sahədə də qüvvədən
düşdü.
Meydzi Bərpası
və samuraylar
Feodal Yaponiyasında qüdrətli hərbi klanın
üzvləri olan samuraylar, XII əsrdə ölkədə
syoqunat kimi tanınan hərbi diktatorluğun yaranmasına qədər
əyalət döyüşçüləri idi. Daymyoların
- böyük torpaq sahiblərinin nökərləri kimi onlar
artıq syoqun hakimiyyətinə xas olan müstəqilliyin
arxasında durmaqla yanaşı, ona hətta mikado (imperator)
üzərində hakimiyyət vermişdilər. 1868-ci ildəki Meydzi Bərpasına qədər
samuray yapon hökumətində və cəmiyyətində
aparıcı rol oynayırdı. Meydzi Bərpası
isə feodal sisteminin ləğvini həyata keçirdi.
Ənənəvi imtiyazlarından məhrum edilmələrinə
baxmayaraq, samurayların çoxu siyasət və sənaye
elitası qruplarına daxil oldu. Digər
mühüm cəhət odur ki, samurayların şərəf,
intizam və mənəvi kodeksi olan Busido yaponların mənəvi
həyatında xeyli sonra bərpa edildi və bu sənəd hələ
də yapon cəmiyyətinin bir çox cəhətləri
üçün davranışın bünövrə kodeksi
rolunu oynayır.
Samuray qiyamı 1867-ci ildə geniş
yayıldığından syoqunat ləğv edildi və ölkə
hakimiyyətinin başçılığına imperator bərpa
edildi.
Samuraylar ölkədəki iqtisadi və sosial vəziyyətdən
narazı idilər və ona görə də qiyam
qaldırmışdılar. Qiyam ölkə
tarixində böyük dəyişikliklərə səbəb
oldu, Yaponiya Avropadan fərqli olaraq daha çox qocalıq
dövrü keçirməsi ilə fərqlənən
feodalizmlə gec də olsa vidalaşıb, modernləşmə
yolunu tutdu və kapitalizm dünyasındakı dövlətlərin
ailəsinə daxil oldu.
Öz səyləri ilə insanın təbiətə və
tam yaxşı qaydada özünə hakim olmaq
bacarığı barədəki yeni dünyəvi inam Meydzi Bərpasında
mühüm rol oynadı. Yapon təbiətə
heç də əkslik kimi baxmırdı, əksinə, ona
sitayiş etməklə, onun qeyd-şərtsiz aliliyini qəbul
edirdi. Yapon heç vaxt şüurlu qaydada
təbiətin ziddinə olan nəsə etmək işləmirdi,
əksinə, daim onunla bir ahəngdə fəaliyyət
göstərməyə, harmoniyada olmağa can atırdı.
Meydzi Bərpası
başlananda Yaponiyanın dünyanı özü
üçün açması üç əsr əvvəlki
tək məhdud qaydada deyil, daha geniş miqyasda getməklə,
onu anlaması və öyrənməsi prosesində həm də
başa düşüldü ki, əsrlər boyu getdiyi
köhnə cığırı artıq tərk edib, uzun və
geniş zaman yoluna, dünyanın qabaqcıl ölkələrinin
və xalqlarının xeyli müddət ərzində getdiyi
bir yola qədəm qoyulması zərurəti
yaranmışdır. Keçmiş yol
yoldaşları olan feodallarla və onların meydana gətirdiyi
samuray sinfi ilə vidalaşmaq da zamanın öz tələbidir
və yeni quruluş onları tarixin arxivinə təhvil vermədən,
özünü təsdiq edə bilməz.
Dövlət
keçmişə nisbətən həqiqətən də əsasən,
başqa qaydada idarə olunurdu, burada Qərbin təcrübəsinin
tətbiq edilməsi də az rol
oynamırdı. Meydzi Bərpası illərinə
həm də Yaponiyanın qonşu dövlətlərlə
müharibə aparması da daxil idi. İmperator
müharibə vaxtı cəmiyyəti adətən yüksək
qaydada səfərbər edirdi. Bütün
milli resurslara nəzarət edilməsinin təminatı
üçün qiymətləri, maaşları və
işçi qüvvəsindən istifadəni diqqətdə
saxlamaqdan ötəri xüsusi planlaşdırma şurası
yaradılmışdı. İtaət
qaydası və iyerarxiyanın ənənəvi adətləri,
imperial ilahilik konsepsiyası vətəndaşları öz
resurslarını, bəzi hallarda isə öz həyatlarını
millət naminə qurban verməyə cəsarətlənməyi
vurğulayırdı.
İnqilaba qədər isə syoqun kübar
döyüşçüləri olan samurayın köməyi
ilə öz hakimiyyətini çətinlik çəkmədən
həyata keçirirdi, hökmranlığına qarşı
heç bir maneə hiss etmirdi. Bu vaxt imperator idaretmədən
bütünlüklə uzaqlaşdırılmışdı,
onun funksiyası başlıca olaraq dini xarakter
daşıyırdı.
Taleyin
istehzasına bax ki, samuraylar qiyam qaldırıb, syoqunatı ləğv
edib, imperatoru hakimiyyətə bərpa etdiləri halda, buna qədər
isə o, Klotoda əslində guşənişin həyatı
yaşayırdı, syoqunun tabeliyində idi, gənc imperator
Mutsihito vətəndaş müharibələrinə son qoymaq
adı altında samuray institutunu bütünlüklə ləğv
etdi.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet.- 2022.- 1 iyun.- S.21.